تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

پزشکان ایرانی در حال مهاجرت به هنگ کنگ هستند/ نخبه‌ها را دو دستی به اروپا و کشور‌های همسایه تقدیم می‌کنیم

محسنی بندپی نماینده مجلس می‌گوید: کشور هنگ‌کنگ پذیرای دانشجوی ایرانی است و پذیرش دکتری می‌دهد و حاضر است تمام امکانات زندگی و تحصیل دانشجویان ایرانی را تامین کند تا آن‌ها دوران تحصیل خود را بگذرانند. آن‌ها معتقد هستند اگر ده درصد از این دانشجو‌ها در کشورشان بمانند و خدمات ارائه دهند نیز کافی است، غافل از اینکه بیشتر از این ده درصد می‌مانند و معمولاً ده درصد این افراد بیشتر برنمی‌گردند.

محسنی بندپی نماینده مجلس

رویداد۲۴ زهرا ظهروند: زنگ‌های خطر‌ بسیاری در کشورمان هر روز به صدا درمی‌آید، یک روز زنگ خطر خشکسالی و بی‌آبی، یک روز زنگ خطر پیری کشور و کمبود جمعیت جوان و یک روز زنگ خطر بحران چاقی و افسردگی؛ یکی از آنها که صدایش از مدت‌ها قبل به گوش رسیده، مهاجرت پزشکان عمومی، متخصص و فوق‌تخصص کشور است که هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود و اخیراً به یکی از بحران‌های نظام سلامت تبدیل شده است.

محمدعلی محسنی‌بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره همین مسئله می‌گوید: اخیراً رئیس کل سازمان نظام پزشکی اعلام کرده اگر سیاست‌های فعلی ادامه پیدا کند، مجبور هستیم پزشک از کشور‌های دیگر وارد کشور کنیم. منظور از سیاست‌های فعلی، سیاست‌هایی مثل عدم‌توجه به نیاز پزشکان، عدم‌تناسب بین دخل و خرج‌های پزشکان و ثابت نگه‌داشتن تعرفه‌های پزشکی است.

دریافتی پزشکان با خدماتی که ارائه می‌دهند، تناسبی ندارد

نماینده نوشهر به رویداد۲۴ می‌گوید: در تمام مسائل مختلف مشاهده می‌شود که روزانه قیمت همه اقلام به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است، اما تعرفه‌های پزشکی اینطور نیست. به واسطه اینکه با سلامت مردم سر و کار دارد و نظام سلامت متولی آن است و افرادی که نیازمند دریافت این خدمات هستند، اکثراً افراد طبقات پایین هستند، تلاش دولت بر حفظ تعرفه‌های پزشکی بوده است، این در حالی است که افزایش تعرفه‌ها اصلاً قابل قیاس با افزایش تعرفه‌های دیگر نیست؛ به عنوان مثال پزشکی که تعرفه خدمات او در مطبش شش الی ۱۰ درصد تعرفه افزایش پیدا می‌کند، اما اجاره مطب ۷۰ الی ۸۰ درصد، لوازم مصرفی تا صد درصد، هزینه برق و گاز چند ده درصد و حقوق کارکنان تا ۶۰ درصد بالا می‌رود، عملاً درب این صنعت خود به خود بسته می‌شود، چراکه دخل و خرج با هم سازگار نیست و همیشه درآمد‌ها زیر یک خواهد بود، به عبارتی سیستم ضرردهی دارد. در بخش خصوصی که به این شکل است و در بخش دولتی هم سقف تعیین کرده‌اند و عملاً دریافتی پزشکان با خدماتی که ارائه می‌دهند، تناسبی ندارد.

کشور‌های همسایه به دنبال جذب پزشکان و مهندسان ایرانی هستند

محسنی بندپی اظهار کرد: اگر این موضوع در سراسر دنیا به همین منوال باشد، هیچ اتفاقی نمی‌افتد، اما در کشور‌های اروپایی، آمریکایی و حتی اخیراً کشور‌های همسایه به این صورت نیست. جدیداً آقای دکتر پزشکیان در مصاحبه‌ای گفتند حتی امارات هم دام‌هایی برای پزشکان ما پهن کرده است. کشور‌هایی مثل عمان، قطر و برخی کشور‌های همسایه نه تنها برای پزشکان، بلکه برای گروه پزشکی و حتی گروه مهندسی و علوم انسانی کشور ما نیز این کار را کرده‌اند.

هنگ کنگ مقصد جدید مهاجرت پزشکان ایرانی

وی می‌گوید: این کشور‌ها با کمترین هزینه‌ها، از نیرو‌های تربیت‌شده یک نظام و کشور دیگر به راحتی استفاده می‌کنند. الان کشور هنگ‌کنگ پذیرای دانشجوی ایرانی است و پذیرش دکتری می‌دهد و حاضر است تمام امکانات زندگی و تحصیل دانشجویان ایرانی را تامین کند تا آن‌ها دوران تحصیل خود را بگذرانند. آن‌ها معتقد هستند اگر ده درصد از این دانشجو‌ها در کشورشان بمانند و خدمات ارائه دهند نیز کافی است، غافل از اینکه بیشتر از این ده درصد می‌مانند و معمولاً ده درصد این افراد بیشتر برنمی‌گردند.


بیشتر بخوانید: آمار نگران‌ کننده مهاجرت پزشکان ایران/ روزانه ۲ تا ۱۰ پزشک درخواست گواهی مهاجرت می‌کنند


عضو مجمع نمایندگان استان مازندران می‌گوید: یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه‌ای گفته قوانین دولت و مجلس با هم باعث شده‌اند فرار نخبگان را داشته باشیم. بنده همیشه معتقد هستم نیروی انسانی قوی‌ترین نیروی در اختیار یک کشور است. یکی از مباحث ما در فراکسیون مستقلین ولایی این است که دولت برخلاف شعار‌های خود که گفته بود کابینه من کابینه فراجناحی است، کاملاً از یک جناح خاص در کابینه خود استفاده کرده است و بعضاً برای به کارگماردن نیرو‌ها در پست‌های مختلف، نیرو کم داشته‌اند و همین مسئله باعث شده شاید نتوانند از نیرو‌هایی که همه شاخصه‌های مدیر را داشته باشند، پیدا کنند. به همین دلیل فشار مضاعف به مردم وارد خواهد شد و آسیب می‌بینند.

نخبه‌ها را دو دستی به اروپا و کشور‌های همسایه تقدیم می‌کنیم

محسنی‌بندپی با اشاره به افزایش ظرفیت پزشکی، اظهار داشت: افزایش ظرفیت پزشکی به تنهایی حل‌کننده مسئله نیست، چراکه این افزایش ممکن است با استقبال مواجه نشود. رییس کل نظام پزشکی کشور اخیراً در مصاحبه‌ای گفته است که امسال برای فوق‌تخصص جراحی قلب ۱۸ نفر ظرفیت داشتیم که اصلاً مورد استقبال واقع نشده و این فاجعه است. این یک تلنگر است که اگر مجلس و دولت به آن توجه نکنند در بلندمدت آسیب بسیار جدی به کشور وارد خواهد شد. ما به جای اینکه پزشکان خارجی وارد کنیم و به آن‌ها دلار دهیم، کافی است ریالِ پزشکان ایرانی را افزایش دهیم و عدالت را برقرار کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: همیشه گفته‌ام افزایش تعرفه‌ها نباید با افزایش فشار به مردم برابر باشد. اگر به فکر مردم هستیم می‌توانیم تعرفه‌ها را افزایش دهیم و بار افزایش این تعرفه‌ها را روی دوش سازمان‌های بیمه‌گر بگذاریم و دولت این را بپذیرد و خوب نیست با این قشری که خدمات صادقانه‌ای در طول انقلاب اسلامی از دفاع مقدس تا دوران کرونا انجام داده و جان خود را تقدیم کرده‌اند، اینطور برخورد کنیم.

نماینده نوشهر می‌گوید: برخورد شلاقی با نخبگان همیشه نتایج معکوس خواهد داد. معتقد هستیم این افراد نخبه کشور هستند، بنابراین آن‌ها خیلی راحت راه خود را پیدا می‌کنند و این فاجعه است که ما از بیت‌المال این کشور هزینه کنیم و تربیت شوند و آن‌ها را دو دستی تقدیم کشور‌های اروپایی توسعه‌یافته و حتی برخی کشور‌های همسایه کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مهاجرت
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
0
4
هر کس با هر تخصص و شغلی, اگر می تواند در کشورهای دیگر برای خود وخانواده اش زندگی نسبتا" خوبی را فراهم کند , بهتر است برود, هر چه زودتر بهتر , زندگی در ایران شده دلشوره واسترس واضطراب و بلاتکلیفی وناامیدی وافسردگی
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
0
4
مگه تو این شرایط که بوجود آوردین نیازی به نخبه دارین؟؟؟
شما حسن عباسی دارین رائفی پور رو دارین که ماشالله در مورد هممممممممممممه چی نظر میده شما این همه نوحه سرا و مداح دارین که صد برابر یه نخبه واسه شون ارزش قائلین و امکانات در اختیارشون قرار میدین فعلا که احساس نیازی به نخبه نمیکنین آخه برای اختلاس که نخبه لازم ندارین جز غارت بیت المال مگه کار دیگه ای انجام میدین که نخبه لازم داشته باشین
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
از کی تا حالا کارگر اخراجی کارخانه خودشان را نخبه میپندارند رضا کامنتی
نظرات شما
پیشخوان