تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۱

میوه‌های مناسب برای افراد دیابتی‌

این عقیده که میوه برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست، باور غلطی است که بار‌ها و بار‌ها از آن گفته شده است. بنا بر نظر انجمن دیابت آمریکا، بسیاری از میوه‌ها مملو از ویتامین و مواد معدنی مفیدی هستند که بدن به آن‌ها نیاز دارد؛ بنابراین افراد مبتلا به دیابت نباید از فواید آن محروم شوند.

تناسب اندام و رژیم غذایی

رویداد۲۴ نادیا زکالوند: میوه‌ها علاوه‌ بر ویتامین و مواد معدنی، حاوی فیبر هم هستند. فیبر ماده‌ای مغذی است که مقدار قند خون را تنظیم می‌کند و از خطر ابتلا به دیابت نوع۲ می‌کاهد. البته برخی از سبزیجات و غلات کامل هم فیبر دارند و می‌توانند به‌سرعت موجب سیری شوند و جلوی بیش از حد غذا خوردن را بگیرند.

کدام میوه‌ها برای افراد دیابتی مناسب‌اند؟

اما کدام میوه‌ها برای افراد دیابتی مناسب‌اند؟ میوه‌هایی مانند انواع توت‌ها، مرکبات، زردآلو و سیب به شرط اینکه به صورت آبمیوه مصرف نشوند، برای دیابتی‌ها مناسب‌اند. این میوه‌ها با التهاب می‌جنگند و فشار خون را متعادل می‌کنند.

البته افراد دیابتی موقع مصرف مواد خوراکی باید هوشمندانه عمل کنند و حساب کربوهیدرات‌های موجود در غذایی که مصرف می‌کنند را داشته باشند. اندازه مصرف ماده خوراکی بسیار مهم است.

همچنین این افراد میوه‌ها را باید به همان شکل طبیعی خود مصرف کرده و از خوردن آبمیوه، شهد یا میوه‌های فرآوری‌شده و شکر افزوده پرهیز کنند تا سطح قند خون‌شان بسیار بالا نرود.

۸ میوه زیر میوه‌هایی هستند که دیابتی‌ها می‌توانند آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانند:

۱. انواع توت و زغال‌اخته
زغال‌اخته و انواع توت به دلیل اینکه مملو از آنتی‌اکسیدان و فیبر هستند، میوه‌هایی عالی برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌شوند. یک فنجان زغال‌اخته حاوی ۸۴ کالری و ۲۱ گرم کربوهیدرات است. می‌توانید زغال‌اخته یا توت را با کمی ماست کم‌چرب مخلوط کرده و دسری عالی برای صبحانه آماده کنید. این دسر برای دیابتی‌ها مفید است.

۲. آلبالو
یک فنجان آلبالو حاوی ۵۲ کالری و ۱۲،۵ گرم کربوهیدرات است و این میوه، یکی از بهترین میوه‌ها برای مبارزه با التهاب است. آلبالو به دلیل اینکه سرشار از آنتی‌اکسیدان است با بیماری‌های قلبی، سرطان و دیگر بیماری‌ها مبارزه می‌کند. این میوه را می‌توان به صورت تازه، خشک، کنسرو شده یا یخ‌زده مصرف کرد. البته ممکن است میوه‌های خشک و کنسرو شده، شکر افزوده باشند، موقع خرید این محصولات، برچسب آن را بخوانید و میوه‌ای بخرید که شکر اضافی نداشته باشد.

میوه‌های مناسب برای افراد دیابتی‌

۳. هلو
هلو‌های خوش‌عطر و خوشمزه را هم می‌توان در رژیم غذایی افراد دیابتی گنجاند. یک عدد هلوی متوسط حاوی ۵۹ کالری و ۱۴گرم کربوهیدرات است. این میوه ۱۰ میلی‌گرم ویتامین C دارد که ۱۱ درصد نیاز روز فرد را تامین می‌کند. همچنین هلو حاوی ۲۸۵ میلی‌گرم پتاسیم (۶درصد نیاز روز) است. این میوه خوراکی ساده و خوبی برای دیابتی‌هاست.

۴. زرد‌آلو
این میوه تابستانی شیرین برای دیابتی‌ها عالی است. یک عدد زردآلو فقط ۱۷ کالری انرژی و ۴ گرم کربوهیدرات دارد. با مصرف ۴ عدد زردآلو در روز می‌توان ۱۳۴ میکروگرم ویتامین A را که ۱۵ درصد نیاز روز بدن است تامین کرد. همچنین ۴ عدد زردآلو ۳ گرم فیبر -۱۰درصد نیاز روز- دارد.

۵. سیب‌
می‌گویند، روزی یک عدد سیب بخورید تا از پزشک بی‌نیاز شوید. یک عدد سیب متوسط حاوی ۹۵ کالری و ۲۵ گرم کربوهیدارت، ۴ گرم فیبر (۱۶درصد نیاز روز) و ۸،۷۳ میلی‌گرم ویتامین C (۹درصد نیاز روز) است. سیب را با پوست بخورید، چراکه بیشتر مواد مغذی سیب در پوست آن است و همچنین با مصرف پوست سیب، فیبر بیشتر و مواد آنتی‌اکسیدان محافظ قلب به بدن‌تان می‌رسد.

۶. پرتقال
با خوردن یک عدد پرتقال متوسط در روز، ۷۸درصد از نیاز روزتان به ویتامین C تامین می‌شود. در هر عدد پرتقال متوسط، ۷۰ میلی‌گرم ویتامین C وجود دارد. این میوه فقط ۱۵ گرم کربوهیدرات و ۶۲ کالری دارد.

همچنین یک عدد پرتقال متوسط حاوی ۴۰ میکروگرم فولات (۱۰ درصد نیاز روز) و ۲۳۷ میلی‌گرم پتاسیم (۵درصد نیاز روز) است و می‌تواند فشار خون را تنظیم کند. البته مرکبات دیگر مانند گریپ‌فروت هم برای دیابتی‌ها بسیار خوب و مفید هستند.

میوه‌های مناسب برای افراد دیابتی‌

۷. گلابی
گلابی‌ها منبعی عالی از فیبر هستند. در واقع هر عدد گلابی متوسط تقریبا ۵،۵ گرم یا ۲۰درصد نیاز روز بدن فیبر دارد. این میوه برخلاف میوه‌های دیگر بعد از چیده شدن بافت و طعم‌شان بهتر می‌شود. می‌توانید گلابی‌هایی را که هنوز نرسیده‌اند را در دمای اتاق نگه دارید تا به‌خوبی برسند. البته آن‌ها را می‌توان در یخچال هم نگه داشت.

۸. کیوی
یک عدد کیوی متوسط ۲۱۵ میلی‌گرم پتاسیم (۵درصد نیاز روز)، ۶۴ میلی‌گرم ویتامین C (۷۱درصد نیاز روز) و ۲ گرم فیبر (۸درصد نیاز روز) دارد. در واقع از این میوه با عنوان نیروگاه یاد می‌شود. در ضمن کیوی ۴۲ کالری و ۱۰ گرم کربوهیدرات دارد و اینکه می‌توان آن را با خیالی آسوده به رژیم غذایی یک فرد دیابتی افزود. این میوه در طول سال یافت می‌شود و آن را تا ۷ روز می‌شود در یخچال نگهداری کرد.

منبع: جامعه 24
برچسب ها: تغذیه سالم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان