تاریخ انتشار: ۲۲:۰۹ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۱

طرز محاسبه مالیات دردسر جدید کسب و کار‌های اینستاگرامی

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی اعلام کرد: تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری قطعا کسب و کار‌های خرد اینستاگرامی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

مالیات از اینفلوئنسراهارویداد۲۴ فرآیند تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری که برای نخستین بار در کشور و در دولت سیزدهم و با هدف ایجاد شفافیت و برخورد با فرارهای مالیاتی اجرا می‌شود، نگرانی هایی برای افرادی که کسب و کارهای خرد دارند، به وجود آورده است.

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار چنانچه حسابی بیش از ۱۰۰ تراکنش واریز به حساب در ماه داشته باشد و ۳۵ میلیون تومان در تراکنش‌ها جابه‌جا شود، حساب فرد، تجاری و بر اساس آن واریزی‌ها به عنوان فروش تلقی شده و مشمول مالیات خواهد بود.

به نظر می رسد که یکی از اهدف مهم شناسایی حساب ها به عنوان حساب تجاری، شناسایی حساب های فعال و مرتبط با کسب و کارهای خردی باشد که در فضای مجازی فعال هستند. چرا که بر اساس اعلام بانک مرکزی تاکنون ۱۸میلیون درگاه توسط بانک مرکزی و سازمان مالیاتی شناسایی شده است و در واقع پوزی در کشور وجود ندارد که توسط بانک مرکزی شناسایی نشده باشد. همچنین بر اساس اعلام این بانک ۲۲۰ هزار حساب تجاری نیز در این ایام شناسایی شده است. شناسایی حساب تجاری از این لحاظ اهمیت دارد که فرآیند اخذ مالیات از دارنده حساب انجام می‌شود و دیگر شاهد فرارهای مالیاتی در این بخش نخواهیم بود.

رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی در این خصوص به همشهری آنلاین گفت: قطعا کسب و کارهای خرد که در اینستاگرام فعالیت می کنند تحت تاثیر این مصوبه قرار می گیرند اما باید منتظر اعلام جزییات بیشتر این مصوبه باشیم که با شناسایی این حساب ها چگونه مالیات آنها محاسبه می شود؟

به گفته اصغر ابوالحسنی، قائم‌مقام بانک مرکزی، از مهرماه برای کسانی که حساب شان تجاری اعلام خواهد شد در ابتدا پیامکی ارسال می‌شود که تراکنش‌هایی بالایی دارند و حساب شان تجاری و نیازمند اخذ مالیات است. چنانچه فرد مدعی شود کار تجاری انجام نمی‌دهد و به اشتباه جزو حساب‌های تجاری شناسایی شده، می‌تواند مدارک مربوطه را به سازمان مالیاتی ارائه کند و مساله حل می‌شود.

الفت نسب در این خصوص می گوید: گرچه گرفتن مالیات لازم الاجراست و همه کسب و کارها موظف به پرداخت آن هستند اما باید ببینیم که مسئولان چگونه می خواهد هزینه هایی که کسب و کارهای خرد متحمل آن می شوند را محاسبه کند. باید در این مصوبه بحث هزینه ها دیده شود. این هزینه ها شامل حقوق و دستمزد پرسنل است، برخی هزینه های تبلیغاتی نیز وجود دارد و همچنین این کسب و کارها هزینه ای بابت اینترنت هم پرداخت می کنند و ...

سوالی که وجود دارد این است که آیا مسئولان با این مصوبه هزینه هایی کسب و کارهای خرد در فضای مجازی را نیز به رسمیت می شناسند؟ الفت نسب با بیان این موضوع می افزاید: هنوز در این خصوص هیچ یک از مسئولان بانکی و مالیاتی صحبتی انجام نداده اند که همین موضوع موجب نگرانی کسب و کارهای خرد اینترنتی شده است.

۴ هزار نفر از اتحادیه کسب و کارهای مجازی مجوز فعالیت دارند و ۵۰ هزار نفر با نماد اعتماد الکتریکی در این فضای مجازی مشغول کسب و کار هستند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی با بیان این آمار افزود: بیش از یک میلیون نفر در فضای اینستاگرام در حال فعالیت هستند که تحت الشعاع این مصوبه قرار می گیرند. مصوبه شورای پول و اعتبار بیشتر روی این گروه ها تاثیر می گذارد وگرنه که کسب و کارها که حساب شان تجاری است و مالیات شان را پرداخت می کنند.

وی گفت: به احتمال زیاد این موضوع درکمیته اقتصاد دیجیتال دولت هم مورد بحث قرار بگیرد که امیدواریم بحث هزینه ها هم حتما مدنظر قرار بگیرد.

الفت نسب در پاسخ به این سوال همشهری آنلاین که آیا با تجاری شدن حساب ها راه های دور زدن مالیات شکل خواهد گرفت، گفت: به هیچ عنوان راه فراری باز نخواهد بود. حتی اگر افراد بخواهند پول نقدی دریافت کنند بالاخره باید آن را به حساب های بانکی خود منتقل کنند. هر ترفندی هم بخواهند انجام بدهند در نهایت برملا خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مالیات ، اینستاگرام
نظرات شما
پیشخوان