تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۱

ایده ساپینتو با ترفند استراماچونی

ورزش سه نوشت: استراماچونی که به ایران آمد و هدایت استقلال را برعهده گرفت بنای فوتبال سه دفاعه را در تیم آبی محکم کرد.

ایده ساپینتو با ترفند استراماچونی

رویداد۲۴ این طبیعی بود به این خاطر که آندره آ از فوتبالی می‌آمد که مهد فوتبال سه دفاعه است؛ ایتالیا.

استراماچونی در ابتدا برای اجرای ایده هایش در استقلال به مشکل خورد و در هفته‌های ابتدایی امتیازات مهمی را از دست داد و این هم طبیعی بود به این خاطر که در ایران طرفداران سسیستم سه دفاعه خیلی کم است و هر تیمی بخواهد با این شیوه بازی کند باید آزمون و خطا‌های این سیستم جدید را پشت سر بگذارد و به مرور زمان استقلال استراماچونی به همان تیمی تبدیل شد که این مربی ایتالایی می‌خواست. ماموریت مربی ایتالیایی در استقلال ناتمام ماند. هر چند این مربی فصل را به پایان نبرد، اما او روزی که تهران را ترک می‌کرد یک استقلال آماده و مسلط به بازی با سه دفاع تحویل مربی بعدی داد و برای همیشه ایران را ترک کرد.

فرهاد مجیدی ایده استراماچونی را تکرار کرد و در نهایت به همراه این تیم قهرمان لیگ برتر شد؛ آنهم در فصل بدون شکست.


بیشتر بخوانید: یحیی جای ساپینتو این کار‌ها را می‌کرد، ۱۰ جلسه محروم می‌شد/ زوج دیاباته و لوکادیا خوراک دربی است


ریکاردو ساپینتو هم می‌خواست این ایده را دنبال کند. چرا که تیم با این شیوه قهرمان شده بود. آنهم بدون شکست، اما خیلی زود در نیمه دوم بازی با ملوان ایده خود را پیاده کرد. بازی با سه هافبک مرکزی به جای بازی با سه دفاع خطی. مربی پرتغالی در مورد دلیل تعویض ایده خود با ایده استراماچونی را گفت. او گفت تیم در دفاع خوب است، اما در مرکز میدان و طراحی حمله نه و به همین خاطر تصمیم گرفت شیوه بازی تیمش را تغییر دهد.

ایده ساپینتو با ترفند استراماچونی

بر اساس این ایده روزبه چشمی در جلوی خط دفاعی بازی می‌کند تا از استقلال در برابر حملات حریف دفاع کند. با اینکه تیم چهار دفاعه شده است به دلیل نفوذ مدافعان کناری روزبه در جلوی خط دفاعی می‌ماند تا با دو دفاع وسط استقلال در هر شرایطی سه بازیکن در خط دفاع داشته باشد. همانند روز‌هایی که با ۳ دفاع مرکزی بازی می‌کرد. دو هافبک روی دست روزبه چشمی وظیفه دارند پشتیبان سه مهاجم در فاز تهاجمی باشند و علاوه بر ۳ مهاجم مدافعان کناری را هم درطراحی حمله تغذیه کنند.

ثمره این تغییر بهتر شدن استقلال در فاز تهاجمی است. استقلالی که در بازی با پیکان و نساجی دیدیم یک استقلال کاملا تهاجمی بود. برخی از سایت‌های آنالیز به این نکته اشاره کردند شانس‌های گلی که استقلال در بازی با نساجی ایجاد کرد بیشترین شانس گل در یک بازی در سه فصل اخیر بود. این همان چیزی است که ساپینتو در کنفرانس خبری هم بدان اشاره کرد و گفت من استقلالی می‌خواهم که ارایه گر بازی تهاجمی باشد و موقعیت گل‌های زیادی را به روی دروازه حریف ایجاد کند؛ و البته هنوز ایده‌های این مربی در فاز تهاجمی کامل نشده است؛ و با اجرای این ایده استقلال در فاز دفاعی هم صلابت خود را حفظ کرده است. چرا که در ۶ بازی ۴ گل خورده که بیشتر این گل‌ها به خصوص گلی که در بازی با نساجی دریافت کرد، حاصل اشتباهات فردی بوده است.

استقلال با نمایشی که در بازی با نساجی داشت نشان داد مدعی قهرمانی می‌ماند و در جدال با تیم‌های پرسپولیس و دیگر مدعیان قهرمانی پا پس نمی‌کشد. این نوید یک رقابت داغ و تماشایی بین دو رقیب دیرینه در هفته‌های پیش رو را می‌دهد و این جای خوشحالی برای اهالی فوتبال است. چون هم بازی‌های زیبا می‌بینند و هم رقابت نزدیک و نفس گیر. به خصوص بین دو رقیب دیرینه.

منبع: ورزش سه
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: استقلال تهران
نظرات شما
پیشخوان