تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۱

مضرات مصرف کم یا زیاد آب چیست؟

مایه‌ی حیات لقبی است که به مایع آب داده‌اند. مایعی که بدن ما بیش از هر ماده مغذی دیگری به آن نیاز دارد. عده‌ای تصور می‌کنند که به علت مفید بودن آب برای بدن می‌توانند در طی روز هر میزانی از آن مصرف کنند؛ اما در حقیقت این تصور غلط است.

مضرات مصرف کم یا زیاد آب چیست؟

رویداد۲۴ هر ماده مفیدی هم میزان مصرف مجاز مشخصی دارد. آب هم از این قاعده مستثنا نیست. نوشیدن زیاد از حد آب می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های خطرناکی ازجمله مسمومیت شود.

در حقیقت تنها نوشیدن زیاد از حد آب نیست که می‌تواند برای بدن ما دردسرساز شود بلکه مصرف کم آب و عدم تأمین آب موردنیاز بدن نیز می‌تواند صدمات جدی به افراد وارد نماید. کلیه‌ها از دیگر اعضای حساس بدن هستند که میزان مصرف آب تأثیر مستقیمی بر روی سلامت آن‌ها دارد. در ادامه مطلب به بررسی مضرات مصرف کم یا زیاد آب می‌پردازیم.

کلیه‌ها اعضا حساس به میزان مصرف آب

جمله بالا به معنی نیاز بی‌نهایت کلیه به آب نیست بلکه به این معناست که کلیه به میزان مشخص و معینی از آب نیاز دارد. این تصور که آب مایعی کاملاً بی‌ضرر و مفید است نباید موجب شود که در مصرف آن زیاده‌روی کرد. مصرف کم‌آب می‌تواند خستگی سیاه غربی بر روی کلیه‌ها بگذارد به‌طوری‌که عبور مواد از بعضی از مجرا‌های کم‌عرض قونیه در حالت کم‌آبی به‌شدت دشوار می‌شود

مسمومیت آب چه زمانی اتفاق می‌افتد

کلیه در حقیقت میزان مشخصی آب در طول روز نیاز دارد. گفته می‌شود کلیه می‌تواند تا هزار لیتر آب را در طی روز آنالیز کند و دفع نماید. اگر میزان آب مصرفی ما بالاتر از حد نیاز باشد کلیه‌ها ناچار هستند برای دفع میزان زیاد آب تلاش مضاعف انجام بدهند، اما همین تلاش هم حدی دارد و پس‌ازآن کلیه از ادامه دادن ماجرا دست می‌کشد و نمی‌تواند میزان آب اضافه‌ی مصرف‌شده را دفع کند و دچار اختلال در عملکرد می‌شود. در این حالت ممکن است مغز فرمان دهد که از طریق فعالیت‌های جبرانی مانند تعریق، اسهال و استفراغ مقداری آب خارج شود تا فشار وارده بر کلیه کمتر شود. در نتیجه مسمومیت آب یکی دیگر از مضرات مصرف کم یا زیاد آب است.

به شرایطی که فرد انقدر آب نوشیده است که اگر یک لیوان کوچک دیگر مصرف نماید احتمال بالا آوردن آن را دارد، مسمومیت با آب گفته می‌شود. از دیگر نشانه‌های این مسمومیت تورم دست‌ها و پا‌ها است. برای اینکه دربیابید نوشیدن چه میزان آب در طی روز طبیعی است باید بگوییم انسان به‌طور ذاتی نیاز به مصرف مقدار زیادی آب دارد، زیرا احساس تشنگی مانند احساس گرسنگی در پی رفع یکی از نیاز‌های اساسی انسان است؛ اما اگر این نیاز شما افراطی شود به‌طوری‌که اگر ده لیتر آب هم بنوشید باز احساس تشنگی شما رفع نشود می‌توانید علت آن را در بیماری‌های مختلف مانند سندروم خشکی دهان یا دیابت جستجو کنید...

آسیب‌های کبدی ناشی از مصرف غیرمعقول آب

کبد نیز مانند کلیه عضو حساسی است که میزان مصرف آب روی آن تأثیر زیادی دارد. در صورت کاهش مصرف آب کبد دچار انواع بیماری می‌شود و نمی‌تواند به‌درستی فعالیت کند. بر‌عکس اگر در نوشیدن آب زیاده‌روی کنیم بافت‌های مجاور کبد دچار اختلال می‌شوند و نارسایی کبد را شاهد خواهیم بود...


بیشتر بخوانید: مهمترین روش برای درمان کبد چرب


مضرات مصرف کم یا زیاد آب چیست؟

بیماری‌هایی که در اثر مصرف بیش‌از‌حد آب گریبان گیر ما می‌شوند

درست است که مشکلات کلیه و مسمومیت‌های آب بیمار‌های شایع و از مضرات مصرف کم یا زیاد آب هستند، اما این همه ماجرا نیست و بیماری‌های زیاد دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند برای ما دردسرساز شوند. یکی دیگر از عواقب مصرف زیاد آب احتمال دفع بیشتر نمک‌های مفید بدن ازجمله سدیم است. هنگامی‌که آب مصرفی ما بیش‌ازحد نیاز باشد بدن مجبور است در جهت دفع آب بیشتر تلاش نماید که در همین حین همراه با دفع آب مقداری نمک نیز دفع می‌شود.

این اتفاق می‌تواند برای فعالیت‌های سلولی ما بسیار خطرناک باشد. همچنین وقتی بدن شما در جهت دفع آب اضافه از طریق اسهال و استفراغ و تعریق می‌نماید تعداد زیادی عضله و ارگان درگیر می‌شود که می‌تواند بی‌حالی و خستگی زیادی برای فرد به همراه داشته باشد.

مشکلات جدی‌تر مصرف بیش از نیاز آب

فرایندی که پس از مصرف آب برای سلول‌ها رخ می‌دهد متورم شدن سلول و کاهش غلظت مایع آن است. حال اگر این متورم شدن به علت مصرف زیاد آب ادامه پیدا کند می‌تواند بسیار خطرناک باشد و در مواردی به علت فشار سلول‌ها در بافت مغز حتی به کما نیز منجر می‌شود.

نکته پایانی

همان‌طور که دیدید در مقاله فوق پیرامون مضرات مصرف کم یا زیاد آب صحبت کردیم. هر دو مورد می‌توانند به یک اندازه برای بدن خطرناک و آسیب‌زننده باشند. پس باید ابتدا با بدن خود و نیاز‌های آشنا شویم و بعد میزان آب موردنیاز بدنمان را تعیین کنیم. به‌طوری‌که شاید برای یک فرد روزانه بیشتر از هشت لیوان آب نیاز باشد و برای فرد دیگر کمتر از این میزان. درنهایت با توجه به مضرات مصرف کم یا زیاد آب بهتر است بر روی نوشیدن میزان معین آب در روز تمرکز بیشتری داشته باشیم

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان