تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

سیاست دولت سرکوب بازار سرمایه است/ سرمایه‌گذاران به احتمال احیای برجام توجه نکنند!

محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: با توجه به اینکه دولت سیاست انقباضی با افزایش نرخ سود بین بانکی در این حوزه در پیش گرفته است، با به نحوی کنترل شده و عملاً اجازه رشد به بازار داده نشد.

بازارهای مالی ایران

رویداد۲۴ مریم وحیدیان: اخبار ناامیدکننده درباره برجام و سیر نزولی قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها از سوی دیگر منجر شده تا چشم‌انداز بازار سرمایه چندان روشن نباشد. مطابق طی یک سال دولت ابراهیم رییسی حدوداً ۶۳ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و به بازار‌های دیگر روانه شد.

بعد از دوران اوج بورس در دولت گذشته که شاخص کل تا مرز ۲ میلیون واحد هم رسید، اعتماد‌ها به بازار بورس رفته رفته کمرنگ شد. در حال حاضر شاخص کل بورس در کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد قرار دارد و امید چندانی به بهبود اوضاع بازار سرمایه نیست. تنها عاملی که تاثیر مهمی بر شاخص کل خواهد داشت، تصویب برجام است که این روز‌ها به شدت فرسایشی شده است و سیگنال‌های منفی بر نزولی بودن شاخص طی هفته‌های گذشته موثر بوده است.

از دیگر عواملی که چشم‌انداز بازار بورس را منفی کرد، ارایه لایحه بودجه در ابتدای سال بود که برخی فعالان بازار سرمایه بند‌هایی در خصوص افزایش نرخ انرژی صنایع بزرگ، افزایش مالیات ستانی (خصوصا تصمیم دولت برای اعمال مالیات بر صادرات) و پیش بینی دولت برای افزایش حق انتفاع از بخش معدن را از اقدامات منفی دولت برشمرده بودند.

علاوه بر چندی پیش نیز دولت اقدام به افزایش نرخ سود بین بانکی کرد تا از افزایش هرچه بیشتر نقدینگی در کشور جلوگیری کند. هر چه هست در چنین شرایطی تنها عاملی که بتواند بورس را به رشد موثری برساند، برجام است که لااقل در کوتاه مدت امید چندانی به احیای آن نیست.

خروج پول از بازار سرمایه

محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با رویداد۲۴ معتقد است که دولت رییسی عملاً شاخص کل را در یک نقطه تثبیت کرده است. وی با اشاره به کارنامه دولت ابراهیم رئیسی در حوزه بورس اظهار داشت: بیش از یک سال فعالیت بازار سرمایه در دولت ابراهیم رئیسی، خروچ پول حقیقی از بازار روند چشمگیری را طی کرده است و شاخص کل بورس رشد آنچنانی را ثبت نکرده است. عملاً دولت شاخص را در یک نقطه تثبیت کرد. دولت سیزدهم با توجه به اینکه وانمود می‌کند که حامی بازار سرمایه است، اما حمایتی از بازار سرمایه نداشته است و پورتفوی مردم نسبت به تورم و رشد بازار‌های دیگر چندان تکان نخورده است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست دولت سیزدهم در حوزه بازار سرمایه کنترلی بوده، بیان کرد: فروش اوراق بدهی دولتی نیز از دیگر سیاست‌های دولتی بود که به بازار سرمایه ضربه زد و مجدداً هم دولت برای فروش اوراق اقدام کرده است. با توجه به اینکه دولت سیاست انقباضی با افزایش نرخ سود بین بانکی در این حوزه در پیش گرفته است، با به نحوی کنترل شده و عملاً اجازه رشد به بازار داده نشد.

وعده‌های عملی نشده دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه خیلی از سهم‌ها عملاً یک دوره رشد تجربه کرد و سپس این رشد با روند نزولی، خنثی سد، گفت: باید اعتراف کرد که طی یکسال گذشته، بازار نوسانگیری بوده تا بازار سرمایه‌گذاری. چراکه محرک بازار سرمایه نقدینگی و اعتماد است. نقدینگی در صورتی وارد بازار سرمایه می‌شود که اعتمادی در کار باشد.

غفوری خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم و سیزدهم با وجود اینکه در ایام انتخاب وعده جبران زیان سهامداران را مطرح می‌کردند، اما به این وعده جامه عمل نپوشاندند. بازار نیاز دارد که سطح اعتماد مردم را جلب کند؛ بنابراین نیاز است دولت که سهم عمده‌ای از بازار را به دست دارد، اعتمادسازی کند. همانطور که مشهود است حتی اقداماتی نظیر تزریق نقدینگی از سوی دولت نیز در پرتفوی مردم خود را نشان نداده است. تا زمانی‌که سیاست دولت سرکوب بازار سرمایه است، بعید است در ماه‌های آتی نیز رشد آن‌چنانی را شاهد باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش برجام در تغییر مسیر بورس به سمت صعودی تصریح کرد: در حال حاضر سهامداران بزرگ خیلی مسأله برجام و تاثیر آن را در بازار سرمایه بزرگ کرده‌اند. به هر حال مسأله این است که کسانی که سرمایه کلان دارند، تا روشن شدن مسأله برجام و تا وقتی‌که ریسک سیستماتیک مربوط به این توافق روی بازار حل نشود، نقدینگی قوی به بازار تزریق نخواهند کرد. در شرایط فعلی شاهد حرکت نوسانی رو به منفی هستیم که با توجه به رکود تورمی که در اقتصاد جهانی نیز شاهد آن هستیم، آنچنان محرک رشدی را فعلا در بازار نمی‌بینم مگر اینکه این ریسک سیستماتیک که چند وقتی است برای جان بازار سرمایه شده، بگذرد. بهتر است که سرمایه‌گذاران وزن چندانی به برجام ندهند و با توجه به استراتژی خودشان وارد معامله شوند.

وی با اشاره به نوسان‌های دلار و تاثیر آن بر بورس بیان کرد: آخرین سقفی که ما در حوزه قیمت دلار زدیم، حدود ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود که پس از آن افزایش عرضه‌ها شروع شد و با توجه به اخبار توافق وین، دلار تا ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان نیز افت کرد. به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران بزرگ با توجه به نقدینگی و ارزی که در دست دارند و می‌توانند بازار ارز را کنترل کنند، بعید می‌دانم که تا آخر سال دلار بتواند سقف خود را بشکند و عدد‌های بزرگی را ببیند و در همین محدوده خواهد ماند. مگر اینکه اخبار خاصی بر قیمت ارز اثر بزرگی بگذارد. اگر برجام به نتیجه برسد می‌توانیم شاهد کاهش قیمت دلار تا محدوده ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان هم باشیم. در صورت عدم توافق نیز بعید است، دلار عدد‌های بالایی را ببیند. در مجموع دلار ۲۸ تا ۳۱ هزار تومان با توجه به ساختار اقتصادی کشور، معقول به نظر می‌رسد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
0
2
فقط بی حجابی مهسا امینی جرمه؟چون از مردم عادیه ؟ دروغ دزدی صاحبان قدرت جرم نیست؟
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
0
0
همین عنوان را ۹ماه پیش یکی از اقتصاد خونده های تشخیصی فرمودند که بورس سقوط ودولت اوراق بفروشد وطرفدار افزایش نرخ بهره بانکی بود علی رقم اینکه همین آقا در نیمه اول سال ۹۹ در حمایت وتحلیل در شبکه ها وکانالها ،رسانه ها ودعوت مردم به سرمایه گذاری در بورس میکرد ،،،،نه از دولت ،مجلس آبی گرم میشه چون سیاست‌ها در سایه ودر جای دیگری نسخه پیچ میشود، واینها مجری هستند ،
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
1
0
اقتصاد امروزی جمهوری اسلامی بدرد همان آقازادگان لقمه حرام مفت خور دلال میخوره نه بدرد کسی که هدف اقتصادی و طرح بلند مدت داره. و میخواد کاری اصولی کنه.بدرد دلال جماعت میخوره که با دلالی و رانت اطلاعاتی اقتصادی جیبشو پر کنه بزنه به چاک بره دیزلی لند قمار کنه
بازنشسته تامین اجتماعی - از نسیم شهر بهارستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
0
0
دولت ناتوان و عاجز 6 ماه است که هنوز افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را واریز نکرده است ولی متاسفانه اداره برق نسیم شهر بهارستان جاده تهران ساوه به علت بدهی مصرف برق متاسفانه برق منزل بنده را بدون ابلاغ قبل قطع کرده است چرا؟ یک روز هم مهلت نداد چرا؟
بازنشسته تامین اجتماعی - از نسیم شهر بهارستان
بازنشسته تامین اجتماعی از نسیم شهر بهارستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
0
0
پیش از 2 الی 3 سال طول می کشید تا قاضی، یک متهم را به دادگاه بکشید ولی متاسفانه اداره برق نسیم شهر بهارستان جاده تهران ساوه که بدون ابلاغ و احضار قبلی برق منزل بنده را یک روزه قطع کرده است و قطع می کند و اعتراض هم می کنم ولی متاسفانه هیچ کسی هم پاسخگو و جوابگو نیست و نبوده است.
بازنشسته تامین اجتماعی از نسیم شهر بهارستان
نظرات شما
پیشخوان