تاریخ انتشار: ۱۷:۳۳ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی

آلبالو پلو از انوع غذا‌های محبوب ایرانی است که از غذا‌های معروف مردم استان فارس و شهر شیراز است. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه آلبالو پلو را به شما آموزش دهیم.

آلبالو پلو مجلسی

رویداد۲۴ شما می‌توانید برای درست کردن آلبالو پلو، در فصل تابستان میوه آلبالو را تهیه کنید و هسته آن را خارج کنید، سپس در فریزر نگهداری کنید تا در تمام فصل‌ها بتوانید این غذای خوشمزه را درست کنید. میوه آلبالو خواصی بی نظیری همچون ضد التهاب، تسکین دهند درد، رفع کم خونی، سلامت پوست و مو را نیز افزایش می‌دهد. با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می‌توانید برای ۴ نفر آلبالو پلو تهیه کنید. در صورتی که تعداد افراد شما متفاوت است، می‌توانید نسبت اعداد بیان شده را کم و زیاد کنید تا بتوانید برای افراد مورد نظر آلبالو پلو درست کنید.

مواد لازم برای تهیه آلبالو پلو

  1. پیاز ۱ عدد
  2. برنج ۴ پیمانه
  3. شکر ۲۰۰ گرم
  4. آلبالوی تازه ۵۰۰ گرم
  5. روغن مایع به اندازه کافی
  6. گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  7. نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

طرز درست کردن آلبالو پلو

مرحله اول: آماده سازی آلبالو

به گزارش رویداد۲۴ در ابتدا دانه‌های آلبالو را به خوبی آب بکشید و هسته‌های آن را جدا کنید، پس از ان آلبالو‌ها را در در درون قابلمه‌ای ریخته و برروی شعله قرار دهید، تا کمی غلیظ شود و بعد شکر را به آن افزوده و صبر کنید تا مدت زمان ۱۰ دقیقه بجوشد، سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و مواد داخل ان را از داخل صافی رد کنید، آب حاصل را دوباره در قابلمه ریخته و حرارت دهید تا به غلظت شربت برسد.

مرحله دوم: تهیه گوشت قلقلی

سپس پیاز را پوست کنده، رنده و آبکش کنید و آب آن را خوب بگیرید، پیاز آب گیری شده را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه روی گوشت و پیاز بریزید و خوب آن‌ها را ورز دهید و با هم ترکیب کنید. هنگامی که ادویه‌های به خوبی با گوشت مخلوط شدند، زمان چونه گیری است، مقداری از گوشت را برداشته و بشکل کوفته قلقلی به آن شکل می‌دهیم (شبیه یک دایره) تمام مواد را به همین صورت آماده می‌کنیم.

مرحله سوم: سرخ کردن گوشت قلقلی

تابه‌ای را بر روی حرارت مستقیم آتش می‌گذاریم و کمی روغن داخل آن می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تا به خوبی داغ شود. کوفته‌ها را در داخل تابه قرار دهید تا به خوبی سرخ شوند. دقت کنید که کوفته‌ها را به خوبی در تابه بچرخانید تا تمام سطح آن سرخ شود. پس از سرخ شدن کوفته‌ها آن‌ها را کنار می‌گذاریم.

مرحله چهارم: جوشاندن برنج

در قابلمه‌ای آب می‌ریزیم و کمی نمک روی آن می‌ریزیم و حرارت را زیاد می‌کنیم تا آب بجوش بیاید. هنگامی که آب جوش آمد، برنج را بشویید و داخل آب در حال جوش بریزید. ابتدا که برنج را اضافه می‌کنیم آب از جوش می‌افتد مجددا، اما به جوش می‌آید. برنج را یک هم می‌زنیم و دیگر به آن دست نمی‌زنیم تا ۵ دقیقه بعد مقداری از برنج را از آب بیرون می‌آوریم و زیر دندان تست می‌کنیم، اگر اطراف برنج نرم بود، ولی مغز آن سفت بود زمان آب کشیدن برنج است. قابلمه برنج را از روی شعله بر می‌داریم و برنج را در آبکش می‌ریزیم و کمی آب سرد روی آن می‌گیریم.


بیشتر بخوانید: طرز تهیه برنج قهوه‌ای خوشمزه و دم کشیده به ساده‌ترین روش در خانه


قابلمه‌ای که برای پخت آلبالو پلو انتخاب کرده ایم را روی حرارت می‌گذاریم و کف آن روغن می‌ریزیم و اگر تمایل داشتید کف آن نان لواش یا سیب زمینی حلقه شده یا هر چیز دیگری برای ته دیگ بچینید.

مرحله پنجم: تهیه آلبالو پلو مجلسی

به گزارش رویداد ۲۴؛ پس از آب کشیدن برنج، آن را به داخل قابلمه می‌ریزیم و کمی از کوفته‌ها و آلبالو به صورت طبقه‌ای و لایه لایه به برنج اضافه می‌کنیم، این فرایند را تا جایی که مواد آلبالو پلو تمام شود ادامه دهید. پس از آن نصف لیوان از شربت آلبالو و ۱ قاشق غذاخوری روغن روی برنج می‌ریزیم و درب قابلمه را می‌گذاریم و حرارت را ابتدا زیاد می‌کنیم، تا داخل قابلمه بخار بپیچد و بعد حرارت را ملایم می‌کنیم، تا آلبالو پلو پخته شود. پس از انجام تمام مراحل بالا، آلبالو پلو شما آماده شده است، برنج را در دیسی بکشید و با کوفته‌ها و دانه‌های آلبالو تزئین کنید.

عکس آلبالو پلو مجلسی

نکات کلیدی و مهم در تهیه آلبالو پلو مجلسی‌

  • می‌توانید به جای تهیه گوشت قلقلی مرغ را پخته و ریش ریش کنید و لا به لای آلبالو پلو دم بگذارید.
  • مقدار شکر به ذائقه شما بستگی دارد می‌توانید کم و زیاد کنید.‌
  • می‌توانید مقداری آلبالو‌ها را بسته به ذائقه و سلیقه خود کم و زیاد کنید.
  • اگر دوست دارید آلبالو‌ها در هنگام پختن بهم نچسبند، قبل از ریختن در برنج کمی کره به آن‌ها بزنید.
  • اگر آلبالو پلو را برای مجالس خود تهیه می‌کنید، از کمی خلال بادام و پسته خیس، خرد و تفت داده شده کنار دورچین استفاده کنید.
  • اگر آلبالو در دسترس نداشتید می‌توانید از مربای آن استفاده کنید.
  • در انتها برای خوش عطر شدن آلبالو پلو، کمی زعفران دم کرده و کره یا روغن محلی روی برنج بریزید.‌
  • می‌توانید فیله مرغ را مزه دار کنید و بجای گوشت قلقلی در کنار آلبالو پلو سرو کنید.
  • بهتر است برای حفظ ظاهر آلبالو‌ها آن را زیاد نجوشانید تا فرم وش کل آن‌ها از بین نرود.
  • حتما باید در تهیه آلبالو پلو ته دیگ قرار دهید، حالا یا سیب زمینی یا نان لواش، زیرا آب آلبالو به ته قابلمه رفته و باعث تیره شدن و سوخته شدن ته دیگ می‌شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آشپزی ایرانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
2
0
اخه الان فصل البالوعه که طرز تهیه البالو پلو می‌ذارید عقب مونده های ذهنی؟
نظرات شما
پیشخوان