تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۱

تزریق خودروهای گمرکی، قیمت را کاهش می‌دهد؟

 بیش از یک هزار خودروی تملیکی در گمرک به مزایده گذاشته شد. این خودروها را می‌توان به صورت مستقیم وارد بازار کرد؟ آیا خودرو با ورود خودروهای تملیکی، ارزان می‌شود؟

پیش‌بینی قیمت خودرو

رویداد۲۴ در سال‌های ۹۷ و ۹۶ تعداد ۱۰۶۲ دستگاه خودروی خارجی صفر کیلومتر به دلیل مشکلات ثبت سفارش از گمرک ترخیص نشدند. اما حالا به دلیل اینکه این خودروها درشرایط مناسبی نگهداری نمی‌شدند، اکنون از طریق برگزاری مزایده به فروش می‌رسند.

گفته می‌شود ۶۲ دستگاه لکسوس، ۴۵۹ دستگاه از خانواده هیوندا، ۱۵۴ دستگاه تویوتا، ۴۳ دستگاه پورشه، ۱۸۲ دستگاه کیا، ۱۵۲ دستگاه بی ام و، ۸ دستگاه بنز، یک دستگاه وولوو و یک دستگاه بی‌نام به مزایده گذاشته خواهد شد.

درباره فرآیند تحویل خودروها از سوی گمرکات و انبارهای عمومی و بنادر به اموال تملیکی مقرر شد تا روزهای آینده، با اقدامات لازم، خودروها تحویل نمایندگان سازمان اموال تملیکی شود.

قیمت خودروهای مزایده‌ای
عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در مزایده‌ها یک کف قیمتی مشخص می‌شود. کسانی که در این مزایده شرکت می‌کنند مبلغی را به اموال تملیکی یا دادگستری پرداخت می‌کنند تا بتوانند در مزایده شرکت کنند. در این سازوکار هر خودرو به مبلغ پیشنهادی بالاتر تحویل داده می‌شود. در نتیجه نمی‌توان گفت این خودروها با چه قیمت احتمالی به فروش می‌روند.
او افزود: برخی از این خودروها به دلیل اینکه در معرض باد و باران بودند، قیمت پایین‌تری خواهند داشت. اما خریداران این خودروها باید هزینه زیادی برای تعمیر و تعویض قطعات فرسوده پرداخت کنند.


بیشتربخوانید: سه شرط اصلی برای واردات خودرو اعلام شد


توقیفی‌ها خطرناک هستند؟
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه توضیح داد: اما خریداران نمی‌توانند این خودروها را پس از خرید به صورت مستقیم استفاده و یا وارد بازار کنند. باید به این نکته توجه کرد که استفاده از این خودروها، غیرقابل اطمینان و خطرناک است. اگر خودروها به مدت زیادی ساکن باشند و حرکت نکنند، بعد از مدتی نمی‌توان از آنها استفاده کرد. چون مواد روانکار خودرو، مثل روغن تورموز و موتور خورندگی زیادی دارند و اگر خودرو ثابت بماند، این مواد به شدت به قطعات آسیب می‌زنند. این خودروها قبل از اینکه وارد بازار شوند، باید به صورت کامل تعمیر شوند.
جعفری گفت: پیش از این، برخی از محصولات شرکت افراموتور مورد استقبال بازار قرار نگرفت و این خودروها یک تا دو سال در نمایشگاه‌های خودرو ثابت ماندند. افرادی که این خودروها را خریداری می‌کردند باید ابتدا به نمایندگی مراجعه می‌کردند تا مشکلی در عملکرد خودرو به وجود نیاید.

تزریق ۱۰۶۲ دستگاه خودرو، تاثیری در بازار خودروی کشور می‌گذارد؟
او ادامه داد: افرادی که در این مزایده‌ها شرکت می‌کنند روشی را برای قیمت‌گذاری انتخاب می‌کنند که بتوانند بیشترین سود را ببرند و خودروها را به قیمت بازار برسانند. از طرفی دیگر، خودروهای گمرکی به تعدادی نیستند که تزریق آن به بازار، بتواند تغییری در روند قیمت‌ها ایجاد کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت خودرو
نظرات شما
پیشخوان