تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۱

این ۷ ویژگی را اندروید باید از آیفون بدزدد!

گوشی‌های آیفون و اندروید بیش از هر زمان دیگری ویژگی مشترک دارند، اما همچنان در سطوح مختلف بسیار متفاوت هستند.

اخبار تکنولوژی
رویداد۲۴ برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد در آیفون وجود دارد که ما دوست داریم آن‌ها را در اندروید ببینیم. آیا ممکن است این موضوع اتفاق بیفتد؟

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا امکاناتی را مرور کنیم که فکر می‌کنیم بهتر است گوشی‌های اندروید از آیفون الهام بگیرند!

همچنین با عرضه iOS 16 برای گوشی‌های آیفون، می‌توانید مقاله «چند ویژگی جدید و کاربردی iOS 16» را بخوانید.

حالت‌های تمرکز


حالت تمرکز (Focus Mode) در آیفون اساساً حالت‌های مختلف Do Not Disturb برای موقعیت‌های خاص است. اندروید ویژگی نسبتاً مشابهی به نام «حالت فوکوس» دارد، اما عملکرد آن با آیفون بسیار متفاوت است. در واقع اندروید واقعاً فقط یک حالت «مزاحم نشوید» دارد.

از سوی دیگر در آیفون، ایجاد حالت‌های اختصاصی «مزاحم نشوید» برای موقعیت‌های مختلف مفید است. می‌توانید چندین حالت برای موقعیت‌های مختلفی از قبیل کار، ورزش، مطالعه، قرار ملاقات و موارد دیگر درست کنید. در هر یک از حالت‌های فوکوس تصمیم می‌گیرید که کدام مخاطبین و برنامه‌ها می‌توانند مزاحم شما باشند.

 
اتوماسیون میانبرها در آیفون


قابلیت Shortcuts یا میانبرها که در iOS 12 معرفی شد، یک ویژگی اتوماسیون عالی برای آیفون است؛ البته اگر بخواهیم کاملاً صادق باشیم، به نظر می‌رسد میانبرها ابتدا در اندروید وجود داشتند. در هر صورت این یک ویژگی بسیار خوب است که می‌تواند کارهای قدرتمندی انجام دهد.

ایده داشتن یک برنامه داخلی که بتوانید از آن برای ایجاد اتوماسیون‌ها و میانبرهای سفارشی استفاده کنید عالی است. البته، تعداد زیادی از اپلیکیشن‌‌های شخص ثالث اندرویدی وجود دارند که می‌توانند این کارها را انجام دهند، اما وجود آن داخل خود سیستم‌عامل باعث عملکرد بهتر و دسترسی بیشتر به آن می‌شود.

 
قابلیت Face ID (فیس آی‌دی)

ویژگی Face ID در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و اندروید هنوز هم ویژگی قابل رقابتی با آن ندارد. درست است که در گوشی‌های اندرویدی ویژگی بازگشایی قفل با چهره (Face Unlock) وجود دارد، اما عملکردش هرگز به خوبی یا امنیت Face ID در آیفون نیست.

تا زمانی که برای مدتی از آیفون₤ استفاده نکنید، متوجه نخواهید شد که Face ID چقدر عالی است. اسکنر اثر انگشت مطمئناً خوب است، اما یک نکته مهم در مورد باز شدن نماد قفل با بیرون آوردن و نگاه کردن به گوشی وجود دارد. این نکته مهم امنیت بالای آن است؛ تا اندازه‌ای که بتوان برای پرداخت‌های موبایلی از آن استفاده کرد. در واقع Face ID یک برگ برنده محسوب می‌شود.

 
جدا بودن اعلان‌ها و پنل تنظیمات سریع در آیفون


اعلان‌ها در آیفون کمی آشفته هستند، اما یک چیز در مورد آن وجود دارد که اپل به درستی به آن پرداخته است: جدا سازی مرکز اعلان و مرکز کنترل.

مرکز اعلان‌ها با کشیدن انگشت به سمت پایین از سمت چپ بالای صفحه باز می‌شود. مرکز کنترل هم (تنظیمات سریع در اندروید) با کشیدن انگشت به سمت پایین از بالای سمت راست باز می‌شود و مانند اندروید، لازم نیست دوبار انگشت خود را به پایین بکشید تا همه موارد را با هم مشاهده کنید. شما می‌توانید سریع‌تر به چیزی که می‌خواهید برسید.

البته یک ویژگی مشابه iOS در تعدادی از رابط‌های کاربری اندروید مانند MIUI قابل راه‌اندازی است اما از ویژگی‌های سیستم‌عامل اندروید محسوب نمی‌شود.

 

تکان دادن گوشی برای لغو آخرین تغییرات


تایپ کردن روی صفحه کلید گوشی هوشمند، چه آیفون باشد چه اندروید، می‌تواند مشکل باشد. همه ما اشتباه می‌کنیم، اما در اینجا میانبر مفید صفحه کلید (Ctrl+Z) به شما کمک‌ نمی‌کند. آیفون این مشکل را با «Shake to Undo» حل کرده است.

این ویژگی دقیقاً همانطور که به نظر می‌رسد کار می‌کند. پس از تایپ چیزی، به سادگی گوشی خود را تکان دهید، پیام Undo Typing ظاهر می‌شود که به شما امکان می‌دهد اگر می‌خواهید از آخرین تغییرات در متن برگشت کنید؛ به همین راحتی! روش‌ کار در گوشی‌های اندروید به این خوبی و آسانی نیست.

جستجوی Spotlight در آیفون

آیفون دارای یک ویژگی جستجوی بسیار شگفت انگیز در سراسر سیستم به نام Spotlight است. این ویزگی فقط برنامه‌ها یا مخاطبین را در تلفن شما جستجو نمی‌کند، بلکه می‌تواند در برنامه‌ها، پیام‌ها، عکس‌ها، یادداشت‌ها و صفحات وب به جستجو بپردازد.

به عنوان مثال، یک جستجوی ساده در Spotlight برای «sleep» نتایج جستجو را از سیری، عکس‌های Google Photos، عکس‌های موجود در برنامه پیام‌ها، فهرست Google Keep، پیام متنی از مکالمه‌ای که «sleep» در آن ذکر شده است، رویدادهای تقویمی، تعریف «sleep» در فرهنگ لغت و میانبرهایی برای جستجو در App Store یا Maps ارائه می‌کند.

اندروید ابزار همه کاره‌ای مانند این ندارد. سامسونگ و گوگل ابزارهای جستجوی سیستمی دارند، اما به خوبی Spotlight نیستند.

برنامه‌های ارتباطی جهانی


در نهایت، اپل چیزی دارد که اندروید سال‌ها به شدت در تلاش برای رقابت با آن است: اپلیکیشن‌های ارتباطی. iMessage و FaceTime در آیفون اساسا بی رقیب هستند.

از نظر فنی، می‌توانید از FaceTime و iMessage در اندروید استفاده کنید، اما این برنامه‌ها اصولا برای اندروید نیستند. البته تحمیل برنامه‌ها و خدمات یک کمپانی به همه کاربران با روح اندروید منافات دارد، اما گوگل در حال حاضر این کار را بسیار انجام می‌دهد و حالا وقت آن رسیده است که کمی کنترل برنامه‌های ارتباطی را در دست بگیرد.

برنامه پیام‌های گوگل بسیار خوب است. برنامه تماس تصویری آن نیز به خوبی کار می‌کند. گوگل باید این برنامه‌ها را به روش‌های استاندارد و داخلی تبدیل کند که همه کاربران اندروید به صورت پیش فرض داشته باشند. این کار ارتباط میان کاربران درون اکوسیستم اندروید را بسیار آسان می‌کند.

در این مقاله ۷ مورد از ویژگی‌های آیفون را توضیح دادیم که دوست داریم اندروید هم آن‌ها را داشته باشد. آیا اندروید هرگز این ویژگی‌ها را دریافت خواهد کرد؟ این دو پلتفرم دارای رویکردهای متفاوت هستند، اما برخی از ایده‌ها آنقدر خوب به نظر می‌رسند که بهتر است در هر دو سیستم‌عامل قابل استفاده باشند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
پیشخوان