تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۶ مهر ۱۴۰۱

پیش بینی بازار سهام ۶ مهر ۱۴۰۱

بورس در معاملات روز دوشنبه واکنشی مثبت نشان داد که باعث دلگرمی فعالان بازار شد. اما هنوز مشخص نیست این واکنش مثبت، گذرا و موقت خواهد بود یا ادامه دار است؟

پیش بینی بازار سهام ۶ مهر ۱۴۰۱

رویداد۲۴ به گزارش اقتصادنیوز، فعلا بورس تهران در یک منطقه حساس قرار دارد که هر رشد یا افت آن می‌تواند عده‌ای را از ادامه حضور در بازار سهام منصرف یا به آینده این بازار امیدوار کند.

شاخص کل بورس که اخیرا یک محدوده حمایتی را به سمت پایین شکسته است، درصورتی که در این محدوده تثبیت شود، احتمالا وارد یک دوره رکود جدید خواهد شد که نتیجه آن دلسردی معامله گران از ادامه فعالیت در این بازار است.

اما یک روز پس از شکسته شدن حمایت شاخص کل، این شاخص واکنشی مثبت نشان داد و رشدی ۶ هزار واحدی داشت. رشد کوچک شاخص کل گرچه افت معاملات روز شنبه را جبران نکرد، اما یک دلگرمی کوچک در بازار ایجاد کرده که ممکن است شاخص بازگشتی به سمت بالا داشته باشد.

با این حال هنوز مشخص نیست که مثبت شدن شاخص در روز دوشنبه را باید پولبک به محدوده حمایتی شکسته شده در نظر گرفت، یا رشدی ادامه دار خواهد بود که شکست محدوده حمایتی را غیر معتبر می‌کند.

ارزش معاملات امیدوارکننده نیست

البته با اینکه شاخص کل در روز دوشنبه رشد کرد، اما سایر عوامل موثر در معاملات، بهبود ضعیفی داشتند و وضعیت آن‌ها به شکلی بهبود نیافته که بتوان به آینده امیدوار شد.

به عنوان مثال، شاخص قدرت خریداران حقیقی که شنبه تا رقم ۰.۶۶ افت کرده بود، در روز دوشنبه به عدد ۰.۷۵ رسید که گرچه عدد بزرگ تری نسبت به روز شنبه است، اما خیلی هم امیدوارکننده نیست.

ارزش معاملات خرد هم در روز دوشنبه به کمتر از ۲۱۰۰ میلیارد تومان رسید. این در حالی است که روز شنبه بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان معامله انجام شده بود. گرچه همان رقم ۲۵۰۰ میلیارد تومان هم عددی نیست که بتوان آن را امیدوارکننده دانست، اما در روز دوشنبه وضعیت از همان ۲۵۰۰ میلیارد تومان هم بدتر شد و افتی حدود ۱۵ درصدی در ارزش معاملات خرد به ثبت رسید.

افزایش ترس در بازار

در بخش ورود و خروج پول حقیقی‌ها به بازار هم دوباره در روز دوشنبه شاهد خروج پول حقیقی‌ها از بازار بودیم. سرمایه گذاران حقیقی در این روز حدود ۱۲۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. البته در روز شنبه حدودا ۵ برابر این رقم از بازار خارج شده بود و دوشنبه وضعیت بهبود نسبی داشت. اما از آنجا که همچنان خروج پول حقیقی‌ها از بازار ادامه دارد، نمی‌توان وضعیت فعلی را مثبت در نظر گرفت.

در این شرایط برای بازار امروز بازگشایی مثبت شاخص‌ها را می‌توان در نظر گرفت، اما بعید است که این رشد شاخص‌ها ادامه دار باشد چراکه با هر افزایشی در سمت عرضه، ترس بازار را فرا می‌گیرد و عرضه‌ها به صورت دومینو وار به سایر نماد‌ها سرایت خواهند کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان