تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۰۸ مهر ۱۴۰۱

معرفی جاذبه‌های موزه قصر آیینه شهر یزد

موزه قصر آیینه یا موزه آیینه و روشنایی یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر یزد است که در سال ۱۳۷۷ به موزه تبدیل شد و نامش حدود یک سال بعد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاذبه‌های شهر یزد

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: در سراسر موزه قصر آیینه، هنرمندان، هنر خود را به نمایش گذاشته اند. گچ‌بری‌های زیبا، آینه‌کاری‌های کم‌نظیر، نقش‌ونگار‌های خیره‌کننده، در‌های چوبی و مشبک‌کاری و... از زیباترین بخش‌های این عمارت به‌حساب می‌آیند. علاوه بر این، در موزه آثاری مانند مجموعه خطی، تمبر، اسلحه، سکه، قفل و نمونه‌هایی از برنزهای لرستان و ... وجود دارد.

موزه قصر آیینه شهر یزد کجاست؟

به گزارش جامعه ۲۴، عمارت تاریخی قصر آیینه که با نام موزه آیینه و روشنایی شناخته می‌شود، در شهر یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی، روبه‌روی پارک هفت تیر واقع شده است.

آدرس: استان یزد، شهر یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی، روبه‌روی پارک هفت تیر

معرفی جاذبه‌های موزه قصر آیینه شهر یزد

موزه قصر آیینه یکی از جالب‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های استان یزد است، که از جمله موزه‌های خاص شهر در دل بنایی منحصربه‌فرد محسوب می‌شود و تاریخ احداث این بنا به دوران سلسله پهلوی باز می‌گردد. این بنا فارغ از داشتن اشیای باارزش، نمونه‌ای از هنر و زیبایی است که با زیربنای ۸۳۷ متر مربع در باغی مصفا به وسعت ۸،۱۷۴ متر مربع قرار دارد.

ساختمان موزه قصر آیینه مانند کوشکی در میان باغ واقع شده است. حیاط وسیع با استخری در مرکز، اتاق‌های گچ‌بری و آینه‌کاری رو به استخر، راهرو‌های تودرتو و حوض‌خانه، از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این بنای تاریخی هستند، که در زمان حکومت رضاشاه ساخته شده اند. در این مجموعه تاریخی و دیدنی، نه‌تنها تزیینات و هنر معماری هنرمندان ایرانی صورت گرفته بلکه اشیای با ارزش و تاریخی قرار گرفته است که هر گردشگری را مجذوب می‌کند.

بنای اصلی عمارت قصر آیینه پس از پیروزی انقلاب ایران، به بنیاد مستضعفان تحویل داده شد.

سپس با تغییر کاربری تبدیل به موزه شد. از سال ۱۳۷۷ هجری شمسی به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر یزد در فهرست گردشگری مسافران گنجانده شد. این موزه تاریخی و دیدنی از سال ۱۳۷۸ نامش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معرفی جاذبه‌های موزه قصر آیینه شهر یزد

سازنده عمارت تاریخی قصر آیینه شهر یزد

عمارت موزه قصر آیینه در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی توسط فردی به نام صراف زاده و به عنوان یک مهمانسرا خصوصی ساخته شد. این بازرگان و وکیل مجلس، که فرزند حاج على صراف یزدى بود، در سال ۱۲۷۸ شمسی در شهر یزد چشم به جهان گشود و بعد‌ها که ثروتمند شد به دلیل اقدامات خیر و کمک به مردم شهر، در زمره مردان طراز اول شهر قرار گرفت.

تزیینات و معماری موزه قصر آیینه شهر یزد

معماری موزه قصر آیینه ترکیبی از معماری اروپا و سنتی ایران است که از قسمت‌های مختلفی نظیر اتاق‌های رو به استخر یا نشیمن بهاری، اتاق خواب، شاه‌نشین و حوض‌خانه تشکیل شده است. در اتاق‌های این عمارت تاریخی تزیینات بسیاری شامل گچ‌بری و نقاشی روی دیوار و آینه‌کاری اجرا شده است و حوض‌خانه بیشترین تزیینات را دارد. در‌ها و پنجره‌های عمارت به شکل مشبک هستند و دارای شیشه‌های رنگی می‌باشند و پنجره‌ها به‌وسیله لولای جداشونده به‌صورت ساده و رنگی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

یکی از مهم‌ترین دلایل که به عمارت قصر آیینه، لقب موزه آیینه و روشنایی داده اند این است که دیوار‌ها و سقف‌های آینه‌کاری آن، نور را در فضای درون موزه به دام می‌اندازند و به تمام نقاط موزه نورافشانی می‌کنند که تصویر خاص و منحصر به فردی را خلق می‌کنند.

به گزارش جامعه ۲۴، حوض خانه، بزرگترین اتاق عمارت قصر آیینه و البته جذاب‌ترین نقطه این عمارت هم است، از لحاظ معماری و زیبایی با دیگر نقاط این عمارت کاملا تفاوت دارد. این محیط زیبا و دیدنی در طول سال محل برگزاری نمایشگاه‌هایی از جمله نمایشگاه‌های عکس، خط و نقاشی است.

تصاویر زیبای دیوار‌ها و سقف این بنا، فضایی کاملا هنری را به گردشگران این موزه القا می‌کند. دلیل نام‌گذاری این اتاق بزرگ، حوض بسیار بزرگ و سنگی است که در مرکز اتاق واقع شده است.

معرفی جاذبه‌های موزه قصر آیینه شهر یزد

آثار موزه قصر آیینه شهر یزد

در موزه تاریخی قصر آیینه شهر یزد، آثار تاریخی و گران بهایی نظیر آثار خطی، کتب، اسلحه، سکه، قفل، تمبر، دهنه اسب (متعلق به هزاره دوم قبل از میلاد) و نمونه‌هایی از برنزهای لرستان و اشیای دیگر وجود دارد.

از سال ۱۳۷۷ هجری شمسی تاکنون انواع آینه، ابزار وسایل روشنایی نظیر گونه‌های مختلف پیه‌سوز و چراغ‌های قدیمی، انواع کبریت، قلمدان و طپانچه در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. قدیمی‌ترین شیء که در موزه قصر آیینه وجود دارد، پیه‌سوز‌های متعلق به دوره حکمرانی ساسانی است.

نکات بازدید از موزه قصر آیینه شهر یزد

- ساعت بازدید از موزه از هشت تا ۲۰ است.

- در ماه‌های اخیر شرایطی برای بازید افراد نابینا از موزه قصر آیینه فراهم شده و از خط بریل برای توضیحات مربوط به موزه و اشیای موجود استفاده شده است.

- مجموعه تاریخی قصر آیینه مقصد گردشگری مناسبی برای آشنایی با فرهنگ و هنر مردمان گذشته ایران و اطلاع از تاریخچه ابزارآلات و اشیای روشنایی است.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گردشگری
نظرات شما
پیشخوان