تاریخ انتشار: ۰۰:۲۸ - ۰۹ مهر ۱۴۰۱

طرز تهیه ته‌ چین گوشت و بادمجان به روش رستورانی

ته چین گوشت یکی از غذا‌های سنتی و محبوب مردم ایران است، که در تهیه آن از مواد مختلف و مفیدی استفاده می‌شود، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با مواد لازم و طرز تهیه بیشتر آشنا شوید.

ته‌چین گوشت و بادمجان رستورانی

رویداد۲۴ ته چین گوشت به همراه بادمجان، یک ترکیب لذیذ در بین غذا‌های ایرانی است که با اکثر ذائقه‌ها همخوانی دارد. در این مطلب طرز تهیه آن، مرحله به مرحله آموزش داده می‌شود:

مواد لازم برای تهیه ته‌چین گوشت و بادمجان

  1. برنج۵ پیمانه
  2. بادمجان۵ عدد
  3. گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
  4. زرده تخم مرغ۵ عدد
  5. ماست چکیده۵ قاشق غذاخوری
  6. زعفران دم کرده¼ فنجان
  7. زرشک۱ پیمانه
  8. پیاز۱ عدد بزرگ
  9. نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
  10. روغن و زردچوبهبه مقدار کافی

این مواد مخصوص پنج نفر است

دستور پخت ته چین گوشت

مرحله اول

برای تهیه ته چین گوشت مجلسی، در ابتدا باید یک پیاز را به صورت نگینی خورد کنیم و در یک تابه مناسب به همراه کمی روغن تفت می‌دهیم، تا پیاز سبک شود، سپس کمی زردچوبه اضافه می‌کنیم و به مدت زمان یک دقیقه دوباره مواد را تف می‌دهیم.

مرحله دوم

در مرحله دوم، گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه می‌کنیم و دوباره چند دقیقه تفت می‌دهیم تا گوشت چرخ کرده تغییر رنگ بدهد. همچنین می‌توانید به جای استفاده از گوشت چرخ کرده، از گوشت ریش ریش شده استفاده کنید.

مرحله سوم

پس از آنکه گوشت داخل تابه با تغییر رنگ مواجه شد، نصف فنجان آب اضافه می‌کنیم و درب تابه را می‌گذاریم تا گوشت بپزد. در همین حین بادمجان‌ها را به صورت حلقه‌ای خرد می‌کنیم و به صورت جداگانه در روغن سرخ می‌کنیم و کنار می‌گذاریم.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم یک قابلمه متناسب با تعدا افراد تا نیمه پر از آب می‌کنیم و روی حرارت مستقیم قرار می‌دهیم تا به جوش بیاید. پس از اینکه آب به جوش آمد یک قاشق چایخوری نمک داخل قابلمه می‌ریزیم و در ادامه برنجمان را که از قبل خیسانده ایم داخل آب جوش می‌ریزیم.

طرز تهیه ته‌چین گوشت و بادمجان

مرحله پنجم

پس گذشت ۵ تا ۷ دقیقه نسبت به نوع برنج، باید آن را در درون آبکش بریزیم. اکنون در داخل یک کاسه بزرگ، ماست و زرده‌های تخم مرغ را به همراه زعفران دم کرده و چند قاشق غذاخوری روغن ترکیب می‌کنیم و تا مرحله یکدست شدن، هم می‌زنیم

مرحله ششم

در ادامه نصف برنج آبکش شده را به کاسه حاوی زرده تخم مرغ اضافه می‌کنیم و به خوبی مخلوط می‌کنیم، تا برنج با مواد کاملا یکدست شود. سپس یک قابلمه یا همان قابلمه که آب را در آن جوش آوردیم برداشته، کف و دور تا دور آن را به روغن آغشته می‌کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله مخلوط برنج و زرده‌های تخم مرغ را ته قابلمه می‌ریزیم و با کف دست آنرا فشرده می‌کنیم تا به طور کامل به کف قابلمه بچسبد. سپس بادمجان‌های سرخ شده و گوشت‌های تف داده را باهم بر روی این لایه قرار می‌دهیم.

مرحله هشتم

در مرحله بعد مقداری زرشک را با روغن به خوبی تف می‌دهیم و روی گوشت و بادمجان می‌ریزیم، سپس باقیمانده برنج آبکش شده را روی مواد می‌ریزیم و آنرا با کف دست فشار می‌دهیم تا سطح برنج کاملا صاف و یکدست شود.

مرحله نهم

در مرحله پایانی، مقداری روغن داغ یا کره آب شده را به صورت دوار بر روی برنج می‌ریزیم و درب قابلمه را می‌گذاریم. حالا اجازه می‌دهیم ته چین به مدت یک ساعت با حرارت ملایم دم بکشد. در پایان زرشک باقیمانده را برای تزیین روی ته چین استفاده می‌کنیم.

طرز تهیه ته‌چین گوشت و بادمجان با روش رستورانی

نحوه پختن ته چین گوشت در فر

برای تهیه ته چین گوشت بادمجان در فر، ابتدا دمای فر را به دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد می‌رسانیم و اجازه می‌دهیم تا فر کاملا گرم شود. سپس ته چین را در یک ظرف پیرکس آماده می‌کنیم و چند تکه کره به صورت پخش روی ته چین قرار می‌دهیم.


بیشتر بخوانید: طرز تهیه کتلت رژیمی خوشمزه و بدون روغن با سویا و سبزیجات


سپس با یک فویل آلومینیومی نازک، سطح ظرف پیرکس را به طور کامل می‌پوشانیم، سپس در طبق وسط فر قرار می‌دهیم تا ته چین آماده شود. پس از گذشت یک ساعت ته چین گوشت و بادمجان ما آماده است و می‌توانید آن را از فر خارج کنید و با زرشک روی آن را تزئین کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آشپزی ایرانی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان