تاریخ انتشار: ۰۰:۰۵ - ۱۵ مهر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

واکنش وکیل پرونده مهسا امینی به اظهارات دادستان کل کشور: درباره برخورد پزشکی قانونی حرف نزدیم تا بنزین روی آتش نریزیم/ قصد سیاسی کردن پرونده را نداریم

صالح نیکبخت وکیل پرونده مهسا امینی در پاسخ به منتظری دادستان کل کشور گفته وکلا و همچنین خانواده مهسا امینی قصد سیاسی کردن پرونده را ندارند به همین دلیل درباره نحوه برخورد پزشکی قانونی با پدر مهسا هم صحبتی نکردیم که بیان آن ریختن بنزین روی آتش است.

صالح نیکبخت

رویداد۲۴ نازیلا معروفیان: این هفته حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور درباره روند رسیدگی به پرونده مهسا امینی و اظهارات صالح نیکبخت درباره این پرونده گفته بود: «وکیل خانواده امینی حرف های بدون مدرک مطرح می کند و پیش از آنکه نظر پزشکی قانونی اعلام شود، می گوید نظر آنها را قبول ندارد، این چه حقوقدانی است که پیش از اعلام نظر مرجع قانونی، آن را قبول ندارد و خواهان تشکیل کمیته حقیقت یاب شده است.»

درباره همین اظهار نظر با صالح نیکبخت یکی از وکلای پدر و مادر مهسا امینی گفت‌وگو کرده‌ایم. نیکبخت به رویداد۲۴ می‌گوید: در رابطه با اظهار نظر دادستان محترم کل کشور باید بگویم که ما هرگز نگفتیم نظر پزشکی قانونی را قبول نداریم. آنچه ما و خانواده مهسا بار‌ها توضیح داده‌ایم تنها این بود که چون در مسائل تخصصی پزشکی اطلاعاتی نداریم لذا نظر پزشکی قانونی بدون دعوت از پزشکان متخصص مغز و اعصاب و قلب در کمیسیون مربوطه که در اطلاعیه خانواده مهسا هم معرفی شده‌اند و از افتخارات جامعه پزشکی در این زمینه در ایران و جهان هستند، علت فوت قابل پذیرش نیست.

نیکبخت افزود: انتظار می‌رود مدعی‌العموم که حامی حقوق همه مردم است، به تیتر رسانه توجه نکرده و متن اظهارات وکلا، خانواده در رسانه‌ها و تحقیقات ۴ مهرماه در بازپرسی با میزان قانون و عدالت بررسی فرمایند. بنابراین آنچه ما درباره پزشکی قانونی گفته‌ایم، مشروط به حضور پزشکان و اساتید معرفی شده در جلسه کمیسیون پزشکی قانونی بوده که در روز ۹ مهر ماه با وجود وعده‌ای که به ما در مورد دعوت از آنان برای جلسه داده شده بود، صورت نگرفت؛ زیرا اولا زمان این جلسه به وکلا اعلام نشده و از طرفی دیگر در پیامکی که برای پدر مهسا فرستاده شده بود، موضوع جلسه روز شنبه ۹ مهرماه را بیان نکرده بودند.


بیشتر بخوانید: گزارش فارس درباره نیکا شاکرمی / زندگی متفاوتی داشت، یک هفته بعد از فوتش، خانواده‌اش نگران شد و به پلیس مراجعه کرد


صالح نیکبخت در پاسخ به اینکه گفته شده «وکلا دلیل و مدرکی ارائه نکرده‌اند»، گفت: ما به عنوان وکیل با در نظر گرفتن شرایط موجود در کشور، وارد جزییات نحوه انتقال مهسا به مقر پلیس امنیت اخلاقی و آنچه در حین دستگیری اتفاق افتاده، نشدیم. همچنین درباره نحوه برخورد پزشکی قانونی با پدر مهسا صحبتی نکرده‌ایم که بیان آن به نوعی ریختن بنزین روی آتش است. مضافا ما فقط بدل پرونده را از بازپرس محترم اخذ کرده و از چهل و چند صفحه آن، کمتر از نصف آن را مطالعه کرده‌ایم؛ بدیهی است چنانچه دلایلی که ما در پرونده می‌خواهیم به آن استناد کنیم، در آن لحاظ نشود، به جزییات استناد کرده یا درخواست حضور افراد مشخص را خواهیم کرد.

قصد سیاسی کردن پرونده مهسا امینی را نداریم

نیکبخت با تاکید بر این نکته که وکلا و خانواده امینی قصد سیاسی کردن پرونده را ندارند، اظهار کرد: می‌خواهم در اینجا به مراجع قضایی محترم این اطمینان را بدهم که ما به عنوان وکلای این پرونده، نمی‌خواهیم این پرونده وجه سیاسی پیدا کند و به ریاست دادسرای جنایی مکررا این موضوع را تاکید کرده و خوشبختانه خانواده امینی نیز اعلام کرده‌اند برای رسیدگی به پرونده فقط مراجعه به مراجع قضایی را انتخاب کرده و از حضور در این یا آن مرجع که اساسا به لحاظ حقوقی بودن موضوع، صلاحیت رسیدگی را ندارند، مراجعه نخواهند کرد.

پزشکان تایید کردند که عمل غده بالای چشم مهسا امینی ربطی به مرگ او نداشت

یکی از مواردی که در مورد مرگ مهسا امینی مطرح شد، این است که او سال‌ها پیش عمل کرده بنابراین برخی مدعی بودند که دلیل مرگ همین موضوع بوده است. نیکبخت درباره این موضوع نیز این چنین توضیح داد که عمل ۱۵ سال پیش مهسا ربطی به مرگ او ندارد بنابراین به دادستان محترم کل کشور اطمینان می‌دهیم با توجه اصل «استصحاب» (۱) و «تأخر حادث» (۲)، آنچه ما خواهان آن هستیم این است که باتوجه به سلامت و تندرستی مهسا امینی در حین دستگیری و مرگ ایشان در محل پلیس امنیت اخلاقی که علل قاعده باید ناشی از حادث جدیدی باشد، به موضوع رسیدگی شود.

این وکیل دادگستری می‌گوید: استناد به اینکه مهسا قبلا مورد عمل جراحی قرار گرفته است، مورد قبول نیست زیرا با اتفاق نظر پزشکان حاضر در جلسه روز ۹ مهرماه ۱۴۰۱ و نیز اظهارات پزشک معالج وی در عمل غده بالای چشم مهسا و همچنین اساتید برجسته مغز و اعصاب، آن عمل و بیماری سابق که در ۱۵ سال پیش اتفاق افتاده، هیچ تاثیری در مرگ او نداشته است.

مصرف قرص هیپو تیرویید نقشی در مرگ مهسا امینی نداشته است

نیکبخت با رد ادعای مرتبط بودن مرگ مهسا با مصرف قرص هیپوتیرویید گفت: ادعای دیگری که جلسه مطرح شده دایر بر این بود که مهسا بیماری تیروئید داشته و قرص «هیپو تیرویید» مصرف می‌کرده است و این ممکن است باعث مرگ او باشد. در این مورد هم خود پزشکان هم این بیماری را فاقد نقش در مرگ وی دانستند. پزشکان معتبر چنین موضوعی را کاملا رد کردند به همین جهت بدون اینکه قصد رسانه‌ای کردن این موضوعات را داشته باشیم، به ریاست دادسرای جنایی و بازپرس در ۴ مهرماه اعلام کرده‌ایم علت عدم بیان جزییات مسائل به دلیل شرایط کنونی کشور است و ما فقط کار حقوقی خود را انجام می‌دهیم و وارد موضوعات دیگر نمی‌شویم؛ مضاف بر اینکه مستندات خود را پس از مطالعه تمام اصل پرونده نه بدل آن به بازپرس محترم اعلام خواهیم کرد.

او درباره ادعای پدر مهسا در خصوص شهادت دختران حاضر در ون گشت ارشاد در خصوص وارد شدن ضربه به مهسا توسط پلیس امنیت اخلاقی گفت: چون پرونده در مرحله تحقیقات است و تحقیقات باید محرمانه باشد، فعلا از ورود به این موضوعات خودداری خواهیم کرد؛ و به موقع به آن می‌پردازیم.

توضیح:

(۱) اصل استحصاب: حکم به بقای چیزی که قبلا یقین به وجود آن داشته است. استصحاب به معنی تردید داشتن نسبت به اصل موضوعی بر سر وجود یا نبود چیزی است، در این حالت تصمیم به وجود آن چیز گرفته می‌شود. مثلا در پرداخت دین به شخص ابتدا برای قاضی اثبات وجود دین شده است و یقین پیدا می‌کند که دینی وجود داشته است، اما بعد از مدتی قاضی مورد شک قرار می‌گیرد که اصلا دینی وجود داشته یا نه. در این صورت بر اساس اصل استصحاب فرض بر وجود دین می‌شود و رای بر اساس آن صادر می‌شود. یعنی به یقین سابق خود بازمی‌گردد.

(۲) تأخر حادث: هرگاه دو امر یا حادثه وجود داشته باشد که تاریخ یکی معلوم و تاریخ دیگری مجهول باشد، طبق این اصل حادثه‌ای که تاریخ آن مجهول است حادثه موخر (آخرین حادثه) فرض می‌شود و حادثه‌ای که تاریخش معلوم است مقدم (اولین حادثه) فرض می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
4
16
بنزین رو باید بریزی رو آتیش
تش بزنی به آفاق
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
ستمدیدگان زمین
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
5
22
به زودی مثل پدر پویا بختیاری - پدر مهسا را هم به اتهام واهی بازداشت می کنند. این راه کار رژیمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
3
19
اگر ریگی به کفشتان نبود فیلم را کامل پخش می‌کردید
رفتار بسیار محبت آمیز شمارا با مردم بی دفاع رادیدیدیم!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
4
14
پزشکی قانونی هر جور دلش بخواد نظریه می نویسه.
پزشکی قانونی درگزارش جسد نوشته خونریزی وسیع زیر سخت شامه و کوفتگی شدید و از هم گسیختگی بافت نسجی مغز و حرکت بافت مغز به سمت چپ مشهود بود و اثار ضرب و جرح مشهود نبود.
در اینستاگرم پسر مقتول soheyl_assadzadeh در عکسای موبایلی از مقتول در بیمارستان اثار ضرب و جرح کاملا مشهوده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
منظور قتل ناپدری حمید صفت بود
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
ناپدری حمید صفت قبل از به کماء رفتن در روز درگیری به پلیس گفته و ثبت شده حمید رو سینه من نشسته و با مشت به سر و سینه من زده و در گزارش جسد نوشته شده خونریزی روی نرم شامه و خونریزی وسیع زیر سخت شامه و کوفتگی شدید و از هم گسیختگی بافت نسجی مغز و حرکت بافت مغز به سمت چپ و پرخونی مشکوک در دیواره بین بطنی قلب مشهود بود.
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
حکم تبرئه صادر شده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
2
14
نیازی به بیانیه پزشکی قانونی نبود،رئیسی و رئیس پلیس چند روز قبل اعلام کردن نتیجه رو !!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
1
11
همین که ماهاادمهای خوبی هستید وشایعه است که ۲۰۰نفربی گناه راامریکاچنایت کاراماده انها اکشته است موملت باورمی کنیم گه شماهامهساها رانکشتید وانها خودشان راازا تفاع انداختن پایین وهمه اینهاازنطر هبردیوس کارامریکا بوده وماملت هم راورمی کنیم لطفاازاین به رعددیگه ملت رانکشید ماباورکردیم شماهاادم کش نیستید ومسلمون هستید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
1
14
سلام، بنا به گفته رئیس پلیس کشور، آن مرحومه در زمان دستگیرشدن لباسهای نامناسبی پوشیده بوده که با لباسهای موجود در تصاویر و فیلمهای منتشر شده در مقر پلیس متفاوت بوده است. سوالی که مطرح است این است که ایشان لباسهایشان را در چه زمان و مکانی تعویض نموده است؟ آیا فرایند تعویض لباس امری متداول و قانونی است و همچنین آیا لباسهای اولیه ایشان به خانواده محترمشان تحویل شده است؟ متشکر.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
این ها دروغ است. مگر در ون ارشاد می شه لباس عوض کرد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
طبق گفته سردار رحیمی خانواده باید لباس بیارن و خانواده مهسا وقتی اومدن مهسا رو با امبولانس میبردن پس ماجرای لباس عوض کردن دروغه
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
1
16
برای دختران سرزمینم غمکینم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
1
13
در اینگونه موارد اساسا پزشکی قانونی اختیاری ندارد صرفا میرزا بنویس است لذابه همین موجب وکیل محترم متوفیه طرحی بسیار منصفانه را ارائه کردند که باید پزشکان مورد انتخاب وکلا متوفی باشند و اسناد و مدارک پزشکی در حضور آنان مورد بررسی قرار گیرد آنچه مسلم است و قاطبه مردم بر این امر واقفند حاکمیت می خواهد به هر ترفندی شده خود را مبرا از خطا معرفی کند
ولی متاسفانه با توجه سوابق رفتار حاکمیت افکار عمومی قانع نخواهد شد
محقق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
1
5
یافته های جدید در علم سیاست و علم حقوق ، آنجا که این دو برای دستیابی به هدف ترکیبی عمل می کنند ، علم سیاست بیشتر واقع گرا و مبتنی بر تاکتیک و فریب است ، علم به دست آوردن و حفظ قدرت ، اما علم حقوق مبتنی بر حقوق طبیعی و اساسی آدمیان و حقیقت گرایی است ، نتیجه اینکه سیاست باید تحت کنترل مبانی حقوقی باشد نه برعکس ، اصل تفکیک قوا بدون قدرت قاهره ما فوق آنها ممکنست به تواند علم سیاست را در دست اندازی به علم حقوق باز دارد ، هم اکنون در ظاهر و فرم قوا جدا هستند اما در محتوا و در عمل تحت کنترل مطلق قدرت ترکیبی فائقه ما فوق می باشند و این یک تراژدی اجتماعی است .
پژوهشگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
0
4
بر اساس نظریه پزشک قانونی ، غدد هیپو تالاموس و هیپوفیز در مغز که هر کدام دارای یک گرم وزن دارند غدد تیرویید و آدرنال در سر کلیه ها را تحت تاثیر و کنترل می کنند ، در رویداد های حساس و غیر عادی هورمون های غدد فوق فعال می شوند و در کنش و واکنش متقابل اند ، ممکنست در این رویداد مخاطره انگیز ، ترس و استرس هورمون آدرنالین بیش از حد ترشح و در نتیجه اختلالی در خون ایجاد کرده باشد ، به اصطلاح مرسوم زهر ترک ، واکاوی علمی این رویداد از منظر علم روانشناسی ، مغز و اعصاب . علوم سیاسی و علم حقوق می تواند در عیان شدن حقیقت ، حقوق انسانی در این مورد و موارد احتمالی مشابه راهنما و کار ساز باشد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
1
2
جناب وکیل شما الان سیاسی ترین پرونده کشور رو در دست دارید واقعا نمیدونید؟
نظرات شما
پیشخوان