تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۱۸ مهر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
سخنگوی وزارت امور خارجه:

اجازه نخواهیم داد غرب در موضوعات داخلی ایران دخالت کند/ از نظر ما مسیر مذاکرات همچنان دایر است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: صدا‌هایی از غرب شنیدیم که روند گفتگو‌های رفع تحریم‌ها را به مسائل داخلی ایران ارتباط دادند، معتقد هستیم اساسا موضوع داخلی ایران مربوط به دولت و ملت ایران است و اجازه نخواهیم داد کشوری در موضوعات داخلی ایران دخالت کند.

اجازه نخواهیم داد غرب در موضوعات داخلی ایران دخالت کند/ از نظر ما مسیر مذاکرات همچنان دایر است

رویداد۲۴ به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) به روایت اهل سنت و آغاز هفته وحدت، در پاسخ به این سوال که با توجه به موضع گیری نامتعارف برخی کشور‌های اروپایی در خصوص آشوب‌های اخیر و حمله‌ای که به سفارت کشورمان در دانمارک، اقدامات دستگاه دیپلماسی در این رابطه چیست، گفت: در خصوص اقداماتی که علیه سفارت‌خانه‌های ما صورت گرفته و رویکرد‌های مداخله جویانه غرب، ما متاسفانه شاهد رفتار دوگانه این کشور‌ها در مبحث حقوق بشر هستیم. همزمان از مخالفت با خشونت صحبت می‌کنند و به دولت ایران توصیه می‌کنند که در برابر کسانی که امنیت عمومی را برهم زده‌اند خویشتن‌داری کند و این در حالی است که ایران همواره اعلام کرده شنونده اعتراض و انتقاد است و به گفتگو اعتقاد دارد، اما در عین حال جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولتی که باید ضامن امنیت شهروندان باشد در برابر اغتشاش دست بسته نخواهد بود.

در کشوری که به ما درس دموکراسی می‌دهد، سفیر ما با سلاح سرد تهدید می‌شود

وی ادامه داد: آن‌هایی که ایران را توصیه به عدم خشونت می‌کنند جالب است که در کشور‌های خودشان به خشونت طلبان اجازه می‌دهند نسبت به سفارت خانه‌های ایران دست به خشونت بزنند که براساس کنوانسیون وین دارای مصونیت هستند. در کشوری که مدعی دموکراسی است و به ما درس دموکراسی یاد می‌دهد، اجازه می‌دهد فرد مهاجمی با سلاح سرد وارد سفارت ایران شود و سفیر ایران که یک خانم است مورد تهدید قرار دهد و کارمند سفارت را مضروب کند و بعد صحبت از توصیه‌های اخلاقی می‌کنند.

موضوع داخلی ایران مربوط به دولت و ملت ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: در بحث مباحث مربوط به مذاکرات، بار‌ها در این جلسه مطرح شده و آقای وزیر هم تاکید کرده‌اند که رویکرد ایران همچنان مبنی بر دستیابی به توافقی است که منافع ملت ایران را تائید کرده و پایدار باشد. این موضع مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران است و در جریان گفت‌وگوی آقای امیرعبداللهیان با آقای بوررل مجددا مورد تاکید قرار گرفته است. اینکه دیدگاه‌هایی از طرف مقابل مطرح شده و صدا‌هایی از غرب شنیدیم که روند گفتگو‌ها را به مسائل داخلی ایران ارتباط دادند، معتقد هستیم اساسا موضوع داخلی ایران مربوط به دولت و ملت ایران است و اجازه نخواهیم داد کشوری در موضوعات داخلی ایران دخالت کند.

وی افزود: موضوع مذاکرات چهارچوب مشخصی دارد و مواضع ایران بار‌ها بیان شده و ما آماده هستیم همان مسیر را ادامه دهیم تا به توافق برسیم. تاکید می‌کنیم که بر مبنای احترام متقابل آماده تعامل دو سویه با همه طرفین برجام هستیم. در عین حال تاکید می‌کنیم که در برابر هرگونه تلاش طرف‌های غربی برای اعمال تحریم‌های جدید و اعمال فشار برای امتیازخواهی و باج خواهی و هر اقدام محدود کننده با جدیت ایستادگی می‌کنیم و به موقع به آن‌ها پاسخ خواهیم گفت و این دیدگاه روشن ایران در قبال مذاکرات است.


بیشتر بخوانید: تأثیر اعتراضات بر آینده مذاکرات وین/ دودی در چشم برجام


از نظر ما مسیر مذاکرات همچنان دایر است

کنعانی در پاسخ به این سوال که میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده روسیه از آغاز مذاکرات در ماه نوامبر خبر داده است، دیدگاه شما در این رابطه چیست، گفت: اینکه آقای اولیانوف چه گفته‌اند من اظهار نظر نمی‌کنم، اما از نظر ما مسیر مذاکرات همچنان دایر است و در سفر نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار‌های مختلفی صورت گرفت و پس از گفتگو‌های نیویورک تبادل پیام‌ها از طریق واسطه‌ها ادامه پیدا کرد، پس مسیر مذاکره باز است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص توافق اخیر میان آذربایجان و ارمنستان و همچنین بازگشایی کنسولگری ایران در کاپان ارمنستان گفت: در خصوص مباحث قفقاز جنوبی موضع رسمی ایران است که در هر تحولی باید به مرز‌های منطقه احترام گذاشته شود و این موضع رسمی ایران است. ما حتما از حل و فصل اختلافات میان کشور‌ها استقبال می‌کنیم. در خصوص سرکنسولگری ایران در کاپان ارمنستان، براساس توافق و منافع ایران این اقدام صورت گرفت و سرکنسول ما مستقر شدند و عملا فعالیت‌های رسمی آغاز شده است و در نتیجه اقدامی کاملا دیپلماتیک بوده است.

کنعانی در پاسخ به این سوال که آقای امیرعبداللهیان بار‌ها اعلام کرده‌اند که موضع ما عدم تسلیح هر دو طرف جنگ اوکراین است، اما روسیه بار‌ها از استفاده از پهپاد‌های ایرانی سخن می‌گویند، موضع صریح ایران در این رابطه چیست، گفت: موضع ایران در این زمینه کاملا روشن است و ما یک طرف جنگ نیستیم و ارتباطات ما با هر دو طرف جنگ رسمی است و اتهامات را در این زمینه نپذیرفته و نخواهیم پذیرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع تبادل زندانیان با آمریکا و موضوع آزا شدن پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: متعهد هستیم شهروندان ایرانی را آزاد کنیم و در بحث آزادسازی اموال و پول‌های ایران در کره جنوبی و جای دیگر بدون ارتباط با هیچ موضوع دیگری بر ضرورت آزادسازی دارایی‌های ایران تأکید می‌کنیم و روند مذاکرات را دنبال می‌کنیم. پیشرفت‌هایی در بخش آزادسازی بخشی از اموال بلوکه شده ایران حاصل شده است و امیدواریم شاهد آزادسازی این اموال باشیم.

کنعانی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی سفارتخانه‌های اروپایی صدور روادید شینگن را برای اتباع ایرانی متوقف کرده‌اند. موضع ایران در این رابطه چیست، گفت: هر اقدام محدود کننده‌ای که در این زمینه صورت گیرد، اگر صحت داشته باشد، اقدام قابل قبول نیست و ایجاد محدودیت برای سفر شهروندان ایرانی مغایر آن چیزی است که اعلام می‌کنند. این‌که از حقوق مردم ایران صحبت کنند و از سوی دیگر محدودیت‌هایی برای سفر آن‌ها ایجاد کنند رویکرد متناقضی است و امیدواریم این خبر درست نباشد و شهروندان ایرانی متناسب با نیاز‌های خود سفر انجام دهند.

حمله ایران به مقر گروهک های تجزیه طلب در کردستان عراق قانونی بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با آخرین پیگیری‌های تهران در رابطه با حضور گروهک‌های تروریستی در اقلیم کردستان گفت: اقدامی که ایران انجام داد براساس اقدامات رسمی و شفافی بود که پیش از آن صورت گرفت. همان طور که به صورت رسمی اعلام کردیم اقدام ایران در ضربه زدن به مقر‌های گروهک‌های معاند مسلح و تجزیه طلب در خاک اقلیم کردستان عراق متعاقب همه اقدام‌های رسمی بود که ایران پیشاپیش انجام داده بود. یعنی اطلاع رسمی به مقامات دولت مرکزی عراق که از بخش‌هایی از خاک اقلیم برای اقدامات ضد امنیتی علیه اراضی و شهروندن ایرانی صورت می‌گیرد و یادداشت‌های رسمی همراه با مستندات صورت گرفته بود و همین اقدام در خصوص مقامات اقلیم هم صورت گرفته بود. با توجه به عدم اتخاذ اقدامات بازدارنده ایران راسا در این زمینه اقدام کرد که امنیت ملی خود و امنیت شهروندان و امنیت مرزی را برقرار کند. اقدام ایران براساس مقررات بین‌المللی و منشور سازمان ملل قانونی بود و چنین اقدامی در عرف بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است.

وی ادامه داد: ایران به درخواست دولت عراق برای گفتگو پاسخ مثبت داد و هفته گذشته نشستی بین مسؤولان ذیربط در بغداد برگزار و جزییات بررسی و ایران دیدگا‌ه‌های خود را مطرح کرد و به رغم تاکید طرف ایرانی برای احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق انتظارات ایران به صورت صریح و واضح مبنی بر اینکه دولت عراق باید حاکمیت خود را بر تمام سرزمین خود اعمال و از تبدیل بخش‌هایی از خاک این کشور برای تعرض به مرز‌ها و مرزبانان آن پیشگیری کند. ایران دیدگاه‌های خود را بیان کرد و دولت عراق دیدگاه‌ها را شنید و قول‌های لازم را به ایران داد. ایران ضمن حفظ آمادگی خودش برای دفاع از امنیت خود و امنیت مرز‌ها و شهروندانش و حفظ آمادگی برای برخورد با هرگونه اقدام غیرقانونی در عین حال در انتظار اقدامات دولت عراق است که به مسؤولیت‌های خود عمل و امنیت را به صورت کامل در مرز‌های دو کشور برقرار کند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص بازداشت اتباع برخی کشور‌های اروپایی در رابطه با تحولات اخیر ایران گفت: بررسی‌ها در حال انجام است. به سفارتخانه‌های این افراد اطلاع رسانی شده است. انتظار است شهروندان خارجی که در حال سفر به ایران هستند به قوانین و مقررات پایبند باشند. ایران برای سفر گردشگری و تجاری همه شهروندان خارجی کشور امنی است و کسی در این زمینه متعرض آن‌ها نخواهد شد و انتظار است مسافرانی که با انگیزه تجاری و گردشگری به ایران می‌آیند به قوانین و مقررات ایران پایبند باشند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
0
1
اجازه نخواهیم داد غرب در موضوعات داخلی ایران دخالت کند/ و این در حالی است که غرب همراه با چند کشور دیگر و به سرکردگی آمریکا از مرداد ماه سال 1332 تاکنون در امور داخلی ایران دخالت و مداخله می کند و همچنان نیز ادامه می دهد ولی متاسفانه تاکنون هیچ کاری، اقدامی و اعتراضی به این دخالت و مداخله آمریکا نکرده است و نمی کند و سکوت اختیار کرده است چرا؟
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
0
1
آمریکا و متحدانش به همه گروه های تروریستی از سال 2001 تاکنون و در سایر سکوت بی شرمانه سازمان های به اصطلاح بین المللی پیش از 999 هزار نفر را در افغانستان، عراق، لیبی و منطقه خاورمیانه قتل عام کردند و همچنان نیز ادامه می دهند.
آمریکا و متحدانش به همراه تروریست های داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های به اصطلاح بین المللی از سال 2011 تاکنون پیش از 999 هزار نفر را در سوریه و عراق قتل عام کردند و همچنان نیز ادامه می دهند.
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
0
1
غرب دشمن تاریخی ملت ایران است.
مذاکره ایران با غرب از همان ابتدا غلط و اشتباه بود.
بابائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
0
0
نیرو‌های آمریکایی فورا خاک عراق را ترک کنند
حضور نیروهای تروریست آمریکایی در عراق 100 درصد فقط عامل اصلی ناآرامی های عراق و هم ایران بوده است و نیروهای تروریست آمریکایی باید خاک عراق را ترک کنند.
که آمریکا باید فورا نیرو‌های غیرقانونی خود را از خاک عراق خارج کند.
آمریکا همراه با چند کشور دیگر از گروه های تروریستی و هم داعش در عراق ضد علیه حکومت نظام جمهوری اسلامی استفاده می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
0
0
رسوایی بزرگ برای 5 رسانه ضد انقلاب؛
17 هزار دروغ فقط در 25 روز!
17 هزار دروغ فقط در 25 روز!
عملکرد 5 رسانه بی بی سی فارسی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا، رادیو فردا و منوتو و صفحات مجازی آنها نشان می‌‌دهد این رسانه‌ها در 25 روز گذشته 17312 دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کرده‌اند.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان