تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۱۸ مهر ۱۴۰۱

واکنش یک مقام کارگری به افزایش سن بازنشستگی

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با بیان اینکه برای حفظ منابع صندوق‌ها باید راهکارهای دیگری غیر از افزایش سن و سابقه بازنشستگی را در پیش گرفت، تاکید کرد: جامعه کارگری نسبت به این مساله حساس است و چنین طرح‌هایی موجب تضییع حقوق بیمه‌شدگان می‌شود و نمی‌تواند قابل اجرا باشد چون قرارداد بیمه سال‌های قبل بسته شده است.

افزایش سن بازنشستگی
رویداد۲۴ هادی ابوی دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران درباره پیگیری مطالبات کارگران و افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه گفت: این پیشنهاد در ادوار مختلف مطرح شده است ولی متاسفانه برنامه‌ریزان و پیشنهاد دهندگان به اصل مساله توجه نمی‌کنند و بدون آنکه نظر تشکل مربوطه را بگیرند، برای بازنشستگان یا کارگران تصمیم می گیرند.

وی با بیان اینکه برخی موضوعات نظیر بازنشستگی در جامعه به خصوص جامعه کارگری و بازنشستگان حساسیت بسیاری دارد، افزود: ما نمی‌توانیم برای کارگری که ۳۰ سال قبل با تامین اجتماعی قرارداد بسته و ماهانه از حقوقش به صندوق تامین اجتماعی حق بیمه واریز کرده تا در دوران بازنشستگی از آن استفاده کند، تصمیم بگیریم.

ابوی افزود: برای افرادی که دارای سوابق بالا هستند و حتی کسانی که سابقه ۵ سال در تامین اجتماعی دارند، چنین طرح هایی قابل اجرا نیست چون قرارداد سالهای قبل بسته شده است مگر برای کسانی که به تازگی می خواهند وارد بازار کار شوند و بیمه پردازی داشته باشند.

به گفته این مقام مسئول کارگری، برای حفظ و پایدارسازی منابع صندوق‌ها باید راهکارهای دیگر را در پیش گرفت و نباید به این دلیل حقوق بیمه شدگان را تضییع و بر خلاف نظر و میل آنها سن و سابقه بازنشستگی را تغییر داد چون بیمه‌شدگان برای آینده خود برنامه‌ریزی کرده‌اند.


بیشتربخوانید: متناسب‌سازی چقدر به حقوق‌ها اضافه می‌کند؟


دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه قانون تامین اجتماعی در برخی موارد نیاز به اصلاح دارد و ما هم قبول داریم، گفت: در بحث افزایش سن بازنشستگی می توان در اصلاحات مربوطه قید کرد که بازنشستگی تا ۳۰ سال قطعی و از ۳۰ سال تا ۳۵ سال اختیاری است و در صورت تغییر سن و سابقه این طرح را برای افراد شغل اولی و کسانی که به تازگی وارد بازار کار شده‌ و مشمول بیمه پردازی شده‌اند، پیاده سازی کرد.

این مقام مسئول کارگری با تاکید بر اینکه اگر بدهی های دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود نیازی به ارائه چنین طرح‌ها و پیشنهاداتی نیست، گفت: اگر سود بانکی بدهی‌ها را محاسبه کنیم رقمش بیش از اصل بدهی می شود ولی متاسفانه چون پرداخت بدهی در ید دولت است آن را پیگیری نمی کنند ولی اصل بیمه شدگان را فراموش می کنند و بدون مشورت با تشکل مربوطه یا رضایت فرد بیمه شده درصدد افزایش سن و سابقه برمی آیند.

وی در پایان منابع صندوق تامین اجتماعی را بین النسلی و متعلق به همه کارگران دانست و گفت: جامعه کارگری نسبت به مساله بازنشستگی حساس است. البته ایرادی ندارد که ورودی های جدید هم سر سفره تامین اجتماعی بنشیند اما می‌گوییم منابع سازمان تامین اجتماعی از محل واریز حق بیمه‌های کارگران به دست آمده و قطعا آنها باید از منافع بیشتری برخوردار باشند. کارگر در آغاز کارش بیمه اجباری است ولی هنگام بازنشستگی، هزار و یک تبصره و ماده در قانون وجود دارد تا نتواند از حق قانونی خود بهره‌مند شود.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان