تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۱ مهر ۱۴۰۱
مدیرکل امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کار:

کودک کار را باید به عنوان یک واقعیت اجتماعی بپذیریم

محمدرضا پویافر تاکید کرد: کودک کار را باید به عنوان یک واقعیت اجتماعی بپذیریم.

کودک کار را باید به عنوان یک واقعیت اجتماعی بپذیریم
رویداد۲۴ مدیرکل امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کار در پاسخ به این پرسش که «یکی از موانع ساماندهی کودکان کار، به رسمیت نشناختن این گروه از کودکان است؛ آیا در قالب آیین‌نامه جدید کودکان کار به رسمیت شناخته شده و تحت پوشش برنامه‌های حمایتی و کاهش آسیب قرار خواهند گرفت؟» اظهار کرد: ما یک «به مشروعیت شناختن» داریم و یک «پذیرفتن واقعیت» داریم. به نظر می‌رسد باید بین این دو تمایز قائل شویم و هرچند کار کودک را مشروع و درست نمی‌دانیم، اما باید آن را به عنوان یک واقعیت اجتماعی بپذیریم و برایش راهکار مواجهه تعیین کنیم.

به گزارش ایسنا، محمد پویانفر افزود: حتی ما برای برخی مسائل اجتماعی نباید به دنبال این باشیم که بگوییم «حل مسئله اجتماعی»؛ مسائل اجتماعی دارای پیچیدگی‌های بسیاری هستند و مواجهه و حل آن‌ها به آسانی امکان‌پذیر نیست. مسئله اجتماعی از یک مکانیسم ساده تبعیت نمی‌کند که با طراحی یک برنامه خطی و تک بعدی بتوان آن را به طور کامل حل کرد.

آیا کودکان کار شناسنامه دار می‌شوند؟

مدیرکل امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره شناسایی کودکان کار فاقد هویت و شناسنامه‌دار کردن آن‌ها گفت: بخش بزرگی از کودکان کار، اتباع هستند که یا دارای اقامت قانونی اند و یا به صورت غیر مجاز و بدون هویت در کشور زندگی می‌کنند.

پویافر افزود: مواجهه ما با گروه دوم پیچیده‌تر و سخت‌تر است؛ چرا که روند شناسایی و تعیین تکلیف آن‌ها بر عهده وزارت کشور بوده و ما در این خصوص با وزارت کشور مکاتبه کردیم و خواستار طراحی فرایندی عملیاتی برای شناسایی و تعیین تکلیف این گروه از کودکان در کشور شدیم.

وی اضافه کرد: لازم است به این نکته هم اشاره کنم که با ورود موج جدیدی از مهاجران به ایران پس از وقایع اخیر افغانستان ما با مسائل عدیده‌ای در این حوزه مواجهه خواهیم شد و ضروری است تعیین تکلیف کودکان و خانواده‌های مهاجرین غیر قانونی در کشور را جدی بگیریم و سیاست‌های معطوف به شناسایی این گروه از کودکان را برای جلوگیری از ورود آن‌ها به کار کودک در اولویت قرار دهیم.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان