تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۲۷ مهر ۱۴۰۱

کوه گل افشان چابهار؛ همه آنچه قبل از رفتن باید بدانید

گل فشان بندر تنگ از جاذبه‌های گردشگری و جذاب استان سیستان و بلوچستان، واقع در شهرستان چابهار است. کوه‌های گل افشان این منطقه در فاصله کمی از کنارک و در محل بندر تنگ قرار گرفته اند.
کوه گل افشان چابهار
رویداد۲۴ مهدی توفیقی: کوه گل افشان بندر تنگ ارتفاعی ۱۰۰ متری دارد و قطر و قاعده آن نیز بیشتر از ۱۰۰ متر است. گل فشان چابهار یکی از هزاران جاذبه گردشگری بخش جنوبی کشور است، که هر ساله میزبان بسیاری از گردشگران است.
 
گل فشان بندر تنگ در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از شهرستان چابهار و دریای زیبا عمان واقع شده است. در این محل از گذشته یک اسکه صیادی با وسعت زیاد و فعالیت بالا قرار داشته است.
 
کوه‌های گل افشان منطقه چابهار هفت کوه هستند. این کوه‌های فعال، در اندازه و ارتفاع‌های گوناگون پراکنده شده اند، بزرگ‌ترین این گل فشان‌ها در جاده کهیر-تنگ واقع شده است. برای سهولت در رفت و آمد گردشگران و دسترسی آن‌ها به این مناطق گردشگری، امکانات مناسبی چون جاده آسفالت، سرویس بهداشتی، آلاچیق‌های سایه‌بان‌دار و آب آشامیدنی تعبیه شده است. در این مکان، تور‌های گردشگری بسیاری برگزار می‌شود که وجود این امکانات رفاهی باعث جذب بهتر گردشگر در این منطقه شده است.
 
به گزارش جامعه ۲۴، بندر تنگ یک روستا است که با شهر کنارک ۸۰ کیلومتر راه زمینی دارد. برای رفتن به این روستا، باید از جاده بندر جاسک عبور کنید. با طی کردن ۵۰ کیلومتر در قسمت چپ جاده فرعی، بندر تنگ قابل‌ مشاهده است. برای رسیدن به گل فشان‌ها باید جاده را تا انتها بپیمایید تا به ساحل دریای عمان و بندر صیادی تنگ برسید.

خواص گل فشان شهرستان چابهار

گل افشان‌های شهرستان چابهار ویژگی‌های طبیعی و منحصر به فردی دارند و نسبت به نمونه‌های خود در سراسر جهان از شرایط و وضعیت مناسب تری برخودار هستند، اما متاسفانه آن طور که می‌بایست از این جاذبه طبیعی و زیبا حفاظت و نگهداری شود، از آن‌ها نگهداری نشده و به‌درستی به دیگران معرفی نشده‌اند.
 
معرفی گل فشان شهرستان چابهار با شهرت جهانی
 
گل فشان‌های چابهار سه تپه کوچک را شامل می‌شوند که یکی از این سه تپه در وضعیت فعال و دو تپه دیگر در حالت غیرفعال است. روی تپه‌ها دهانه‌هایی قرار دارد که قطر و شعاع ورودی آن‌ها چندین متر است و از دهانه آن‌ها گل خاکستری رنگ، خارج و به دامنه‌های کوه سرازیر می‌شود.
 
این پدیده طبیعی و بسیار زیبا با لرزش خاک همراه است و زمانی که گل از آن‌ها به بیرون پرتاب می‌شود، صدایی مانند صدای شلیک گلوگه تفنگ از خود ساطع می‌کند، دوره تناوب گل افشان‌های چابهار در حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است.
 
دهانه‌هایی در قسمت فوقانی گل فشان وجود دارد، که شباهت بسیاری به کوه‌های آتش فشانی دارد، پتانسیل‌ها و امتیازات ویژه این گل فشان‌ها سبب شده است که عنوان «دومین ژئوپارک خاورمیانه» را به خود اختصاص دهند و این جاذبه طبیعی را به یکی از آثار جهانی تبدیل کرده است. فعالیت گل‌ فشان‌های ایران که در جلگه ساحلی دریای عمان، به‌ویژه بلوچستان جنوبی قرار دارند، در فصل‌های مختلف سال، از سالی به سال دیگر متفاوت است.

بهترین زمان بازدید از گل فشان شهرستان چابهار

گل فشان‌های تنگ در فصول سرد و زمان‌هایی که بارش سالانه بیشتر است، از تکاپو و جنبش بیشتری برخوردار هستند و حباب‌های گلی آن‌ها فعالیت بیشتری از خود نشان می‌دهند. اگر قصد بازدید از این جاذبه طبیعی و دیدنی که در نزدیک شهرستان چابهار واقع شده است، دارید، در فصل‌های پاییز و بهار اقدام کنید. کارشناسان بر این عقیده هستند که بیشترین فعالیت گل فشان بندر تنگ از اول آبان تا ۱۰ اردیبهشت ماه است.
 
معرفی گل فشان شهرستان چابهار با شهرت جهانی

جاذبه‌های گردشگری اطراف گل فشان تنگ چابهار

در پیرامون گل فشان بندر تنگ شهرستان چابهار، جاذبه‌های دیدنی باستانی و طبیعی دیگری وجود دارد، که برای گردشگران بسیار جذاب خواهد بود. روستای تیس، کوه‌های مینیاتوری چابهار، تالاب لیپار و مسجد جامع تیس بخشی از جاذبه‌های تماشایی شهرستان چابهار واقع در بخش جنوب شرقی کشور، یعنی استان سیستان و بلوچستان است.

کوه‌های مینیاتوری شهرستان چابهار

جاذبه‌های گردشگری که به شکل طبیعی گسترش یافته اند، همیشه برای گردشگران و طبیعت دوستان بسیار جذاب و دیدنی است. کسانی که بازدید از گل فشان‌های چابهار را در برنامه سفر خود قرار می‌دهند، امکان ندارد، که به بازدید از کوه‌های مینیاتوری شهرستان چابهار علاقه‌مند نباشند، بنابراین پس از بازدید از گل فشان تنگ حتما از این جاذبه طبیعی هم بازدید به عمل می‌آورند.
معرفی گل فشان شهرستان چابهار
 
کوه‌های مینیاتوری چابهار به کوه‌های مریخی این منطقه نیز شهرت دارند، همچنین رشته کوه‌های مینیاتوری شهرستان چابهار بر اثر ترکیبات سنگ و ماسه با بقایای آبزیان تشکیل شده اند.
 
به گزارش جامعه ۲۴، رشته کوه‌های مینیاتوری در زمان‌های دور، به طور کامل زیر آب بوده اند و مربوط به دورانی هستند، که آب روی آن‌ها را به شکلی که هیچ قسمتی از آن‌ها مشخص نباشد، پوشانده بود. این کوه‌ها در اثر انباشت ترکیبات سنگ و ماسه و بقایای آبزیان ایجاد شده‌اند. این ناهمواری‌ها قسمتی از پدیده‌های طبیعی زمین شناسی هستند، که تشکیل آن‌ها در کوتاه مدت به هیچ عنوان برای چرخه زمین ممکن نیست و هزاران سال طول خواهد کشید تا چنین جاذبه طبیعی با نمایی بسیار زیبا شکل بگیرد.
منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گردشگری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان