تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۳۰ مهر ۱۴۰۱

علائم و نشانه‌های افسردگی در مردان چیست؟

افسردگی یک بیماری روحی و روانیست که در دنیای امروز و با مدرنیته و افزایش و گسترش فضای مجازی بیش‌تر هم شده است. این بیماری مرد و زن نمی‌شناسد و همه در معرض خطر و ابتلا به آن هستند.

افسردگی در مردان

رویداد۲۴ افسردگی یک بیماری روحی و روانیست که در دنیای امروز و با مدرنیته و افزایش و گسترش فضای مجازی بیش‌تر هم شده است. این بیماری مرد و زن نمی‌شناسد و همه در معرض خطر و ابتلا به آن هستند.

با گسترش فضای مجازی و ورود به مدرنتیه انسان‌ها روزبه‌روز تنهاتر و اندوهگین‌تر شدند تا جایی که امروز بیماری افسردگی بسیار فراگیر شده است و مرد و زن هم نمی‌شناسد. افسردگی یک بیماری جدی است که بر نگرش و اندیشیدن و احساس و عملکرد فرد در زندگی تاثیر می‌گذارد و او را از انجام کار‌های روزمره بازمی‌دارد.

به گزارش جامعه ۲۴، همان‌گونه‌که اشاره کردیم افسردگی نوعی اختلال و بیماری روانیست که مرد و زن هم ندارد و همه را درگیر خود می‌کند، اما باید بدانید نشانه‌ها و علائم افسردگی در مردان متفاوت‌تر از علائم افسردگی در زنان است؛ بنابراین داشتن آگاهی و اطلاعاتی در مورد این نشانه‌ها می‌تواند کمک به سزایی در پیش‌گیری از این بیماری داشته باشد.

آن‌گونه‌که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است در دنیا بیش‌ از ۳۰۰ میلیون تن به بیماری افسردگی مبتلا و از آن رنج می‌برند. نشانه‌های افسردگی در فرد بیش‌ از دو هفته به درازا می‌کشند برای نمونه اگر احساس اندوهی دارید که پس از گذشت ۱۴ روز هم‌چنان بر قوت خود باقیست می‌تواند یکی از نشانه‌های افسردگی باشد پس باید به آن توجه کنید.

در فرهنگ ما این‌گونه است که مرد نباید احساسات و عواطف خود را بروز دهد اگرچه خوشبختانه این فرهنگ درحال تغییر است، اما هم‌چنان وجود دارد پس اگر یکی از اطرافیان آقایی که می‌شناسید و حس می‌کنید حالاتی دارد که به افسردگی شبیه است، اما چیزی بیان نمی‌کند روی او دقیق‌تر شوید.

دلایل افسردگی در مردان

در بیماری‌ها و اختلالات روانی عوامل گوناگونی تاثیر دارند عواملی مانند مسائل روانی، اجتماعی و ارثی در انتخاب شیوه زندگی، روابط و مهارت‌های ارتباطی در میان مردان. هر یک از این عوامل می‌تواند در بروز افسردگی در میان مردان تاثیر داشته باشند.

افزون‌بر این موارد رخداد‌های دردناک و ناگهانی نیز می‌تواند سبب به‌وجودآمدن افسردگی در مردان شود رویداد‌هایی که فرد را دچار اندوه بسیار زیاد می‌کنند. این رخداد‌ها می‌تواند عاملی برای آغاز افسردگی در افراد و به‌ویژه مردان شود.

البته عوامل دیگری نیز هستند که مردان را در برابر این بیماری آسیب پذیرتر می‌کنند. در این بخش به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

- تنهایی و حمایت‌ نشدن اجتماعی و خانوادگی

- ناتوانی در مقابله با استرس و فشار

 - مصرف مواد مخدر و الکل

- تنها بودن در زمان پیری

- مورد سوء استفاده قرار گرفتن در کودکی


بیشتربخوانید: علائم و نشانه های افراد بسیار حساس


نشانه‌های افسردگی در مردان

در هر نوع بیماری تشخیص بیماری نخستین و مهم‌ترین گام برای درمان آن است و شناخت علائم و نشانه‌های افسردگی در مردان می‌تواند کمک به سزایی به درمان این بیماران و تشخیص این اختلال داشته باشد.

در ادامه برخی از مهم‌ترین نشانه‌های افسردگی در مردان را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

درد جسمانی

به گزارش جامعه ۲۴، یکی از رایج‌ترین نشانه‌های افسردگی در مردان درد‌های جسمانی مانند کمردرد، احساس درد در پشت، سردرد‌های مکرر، اختلال در رابطه جنسی، اختلالات گوارشی، مشکلات خواب، درد قفسه سینه و تپش قلب و کاهش وزن است. اگر این حالات به شکل ناگهانی برای شما رخ داد و ادامه پیدا کرد آن‌ها را جدی بگیرید.

رفتار‌های خشونت آمیز

افسردگی گاه در مردان به شکل خشم، عصبانیت زیاد، تحریک پذیری، از دست دادن حس شوخ طبعی، حساسیت به انتقاد کردن از آن‌ها و خلق و خوی نامتعادل و مودی نمایان می‌شود. افسردگی در مردان گاه به صورت توهین و تحقیر کردن عزیزانشان نیز خودشان را نشان می‌دهند.

اقدامات بی پروا

نشانه‌های افسردگی در مردان گاه با رفتار‌های خطرناک مانند انجام ورزش‌های خطرناک، رانندگی بی پروا، درگیر شدن در روابط جنسی پرخطر، مصرف بیش از حد دارو، الکل، مواد مخدر یا سیگار بروز پیدا می‌کند. رفتار طرف مقابل خود را زیرنظر داشته باشید و اگر این‌گونه نشانه‌ها را در او دیدید حتما با روان‌شناس مشورت کنید.
احساس خستگی شدید

احساس خستگی شدید و اختلال در خواب یکی از رایج‌ترین نشانه‌های افسردگی در میان مردان است. مردانی که دچار افسردگی می‌شوند معمولا اختلالات خواب شامل مشکل در به خواب رفتن، از خواب پریدن در نیمه‌های شب و بیدار شدن در صبح خیلی زود پیش از به صدا در آمدن زنگ ساعت را تجربه می‌کنند.

هنگامی‌ که نمی‌توانید بخوابید، افکار بد و مخربی به ذهنتان می‌آید. همین افکار هم سبب می‌شود نتوانید خواب با کیفیتی داشته باشید و مغزتان مدام درحال کارکردن و بیداری باشد بنابراین در درازای روز مدام خست‌اید.

کم‌شدن میل جنسی

از دیگر نشانه‌های افسردگی در مردان کم‌شدن میل جنسی است. براساس پژوهش‌ها نزدیک به ۷۵ درصد از بیماران افسرده میل جنسی کمی دارند. افسردگی در صورت آسیب به بخش لیمبیک مغز می‌تواند خواب، اشتها، انرژی و میل جنسی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

منزوی‌ شدن

مردانی که دچار و مبتلا به افسردگی می‌شوند نسبت به خود و دیگران و دنیا اطراف خود و البته انسان‌های دیگر نگاه منفی و بدی دارند.. به این ترتیب فرد برای هیچ چیزی اشتیاقی از خود نشان نمی‌دهد. به همین دلیل است که ترجیح می‌دهد بخش‌های مثبت زندگی خود مانند ارتباط با اطرافیان را حذف کند. در این حالت مردان اطرافیانشان را از خود می‌رانند و نمی‌خواهند کسی را ببینند یا با آن‌ها گفت‌وگو کنند.

راه‌کار‌هایی برای درمان افسردگی مردان

افسردگی بیمای روانی‌ایست که بیش‌از آن‌که به دارو نیاز داشته باشد با گفتگو و شنیدن سخنان فرد افسرده حل می‌شود. در واقع افسردگی بیش‌تر با گفتگو درمانی، دارو‌ها یا هر دو مورد با هم درمان می‌شود.

نخستین گام برای درمان افسردگی این است که فرد با یک متخصص روان‌شناس تماس بگیرد و از او وقت ملاقات بگیرد تا بتواند درمان خود را آغاز کند.

برای درمان افسردگی در مردان حمایت خانواده و اطرافیان نقش بسیار مهمی دارد، چون مردان معمولا در مورد بیماری خود سخن نمی‌گویند و از دیگران کمک نمی‌خواهند بنابراین وظیفه اطرافیان است که به آن‌ها توجه بیش‌تری داشته باشند.

به فرد مبتلا به افسردگی کمک کنید از پذیرفتن مسئولیت‌های بیش‌ از توان خود خودداری کند و اهدافی براساس علایق خود و واقع‌بینانه داشته باشد.

به گزارش جامعه ۲۴، حمایت اطرافیان در کاهش افسردگی و نشانه‌های آن در افراد و به ویژه در مردان نقشی بسیار مهم و اساسی دارد.

به فرد افسرده کمک کنید و اگر می‌توانید خودتان هم در انجام فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، فوتبال‌ دستی و یا هر سرگرمی دیگر آن‌ها را همراهی کنید.

نکته مهم دیگر در کم‌ شدن نشانه‌های افسردگی تغییر سبک زندگی است. تلاش برای رسیدن به سلامت روان بهتر، تغذیه سالم، انجام منظم ورزش و یا دوری از فعالیت‌های مخرب از نکات مهم در یک سبک زندگی سالم است.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان