تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵
سی‌ان‌ان مطرح کرد

معترضان ضدترامپ چه می‌خواهند؟

اعتراضات علیه ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سراسر ایالات‌متحده موج می‌زند. از نیویورک تا آتلانتا و سن دیگو، هزاران نفر به خیابان‌ها آمده‌اند.
رویداد۲۴- اعتراضات علیه ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سراسر ایالات‌متحده موج می‌زند. از نیویورک تا آتلانتا و سن دیگو، هزاران نفر به خیابان‌ها آمده‌اند.

به گزارش رویداد۲۴به نقل از سی ان ان، این اعتراضات عمدتاً صلح‌آمیز بوده اما برخی از آن‌ها به خشونت کشیده شده است. در پورتلند واقع در ایالت اورگان، پلیس از آشوبی خبر داده که پس از پرتاب اشیا توسط خرابکاران به سمت نیروهای پلیس و خودروها اتفاق افتاده است. 

معترضان با آمدن به خیابان‌ها طیفی از نگرانی‌ها را ابراز می‌کنند. اما در خصوص چند مسئله کلیدی و کلی با هم اتفاق‌نظر دارند. در اینجا به پنج مورد از این نگرانی‌ها و تقاضاها اشاره می‌شود:

معترضان ضدترامپ چه می‌خواهند؟

1-ترامپ را کنار بگذارید
بسیاری از معترضان در راهپیمایی خود فریاد «ترامپ را کنار بگذارید» سر می‌دهند.

این عبارت دقیقاً به چه معنا است؟ این شعاری است که نخست در پی تقاضای برخی جمهوری‌خواهان از حزب برای قطع روابط با ترامپ، توجهات را جلب کرد. اما حال که نتایج انتخابات مشخص شده، این عبارت معنای دیگری به خود می‌گیرد.

برای برخی این عبارت راه خوبی برای بیان خلاصه خشم خود از این رئیس‌جمهور منتخب است. اما دیگران یک گام پیش‌تر نهاده و در حال امضای یک درخواست اینترنتی و نوشتن نامه به اعضای مجمع گزینندگان رئیس‌جمهور هستند و از آن‌ها می‌خواهند آن‌طور که ایالاتشان در نظرسنجی‌ها رأی دادند، رأی ندهند.

آیا ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد؟ اسنوپز دات کام، وب‌سایت رد شایعات اینترنتی چشم‌انداز چنین اتفاقی را بسیار بسیار غیرمحتمل می‌داند و متذکر می‌شود که «این امر در تاریخ آمریکا کاملاً بی‌سابقه است و نیازمند یک تغییر ناگهانی و شدید در سنت‌های سیاسی ایالات‌متحده است.»

این در حالی است که خود مجمع گزینندگان رئیس‌جمهور هدف برخی معترضان قرار گرفته، چراکه کلینتون پیروز آرای مردمی شد اما در انتخابات شکست خورد.

معترضان ضدترامپ چه می‌خواهند؟

2-پل بسازید، نه دیوار
ترامپ مسئله مهاجرت را به کانون اصلی کمپین انتخاباتی خود تبدیل کرد و برای بسیاری از معترضانی که مخالف وعده ترامپ در مورد اخراج مهاجران غیرقانونی هستند، این شعار به یک مسئله کلیدی تبدیل شده است.
اسپنسر اسمیت 19 ساله از معترضان آتلانتا به سی ان ان گفت: «من برای دوستان غیرقانونی خود اینجا هستم.»

در اعتراضات میامی، معترضان پلاکاردهایی که رویش نوشته بود «پل بسازید، نه دیوار»، برنامه ترامپ برای احداث دیوار در مرز آمریکا-مکزیک را هدف قرار دادند.

آیا شانسی وجود دارد که گزینه ساخت دیوار از روی میز برداشته شود؟ کریس کوباچ، معمار سیاست‌های ضدمهاجر از ایالت کانزاس و مشاور ترامپ در این زمینه به سی ان ان گفت که چنین امری غیرممکن است.
کوباچ گفت: «هیچ تردیدی وجود ندارد که این دیوار ساخته خواهد شد. تنها سؤال اینجا است که با چه سرعتی ساخته می‌شود و هزینه‌اش را چه کسی پرداخت می‌کند؟»

ترامپ چه به خواسته معترضان اعتنا کند چه نه، ساختن یک دیوار در امتداد مرزها سخت‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

معترضان ضدترامپ چه می‌خواهند؟

3- یک بیانیه بسازید
برخی معترضان می‌گویند می‌دانند که ترامپ در بیستم ژانویه کنترل امور را به دست می‌گیرد، اما می‌خواهند نشان دهند که از نتیجه انتخابات راضی نیستند و در این مورد سکوت نخواهند کرد.

ریچل والرشتاین که به جمع اعتراض‌کنندگان در آیووا پیوسته می‌گوید که معترضان در آیووا طی هفته جاری دو هدف اصلی داشته‌اند. نخست آن‌ها می‌خواهند اطمینان بیابند که خشونت ناشی از لفاظی های ترامپ علیه مردم رنگین‌پوست، مهاجران و دگرباشان جنسی ادامه نخواهد داشت. دوم، آن‌ها می‌خواهند با ایجاد یک بیانیه از بی‌ثباتی سیاسی، حکمرانی را سخت کنند و به‌ویژه کار را برای ترامپ که وعده داده طی 100 روز نخست سیاست‌های خود را اجرایی خواهد کرد، دشوار کنند.

معترضان ضدترامپ چه می‌خواهند؟

4- ترامپ باید مسائل تفرقه‌افکنی که گفته را پس بگیرد
نیک تروسدال، یکی از معترضان در نیویورک به سی ان ان گفت: «او باید واقعاً به تمام مسائل تفرقه‌افکن و نفرت‌انگیزی که درگذشته گفته رسیدگی کند و آن‌ها را تکذیب کند.»

برخی دیگر از ترامپ خواسته‌اند که راهپیمایی کو کلاکس کلان (سازمان‌های همبسته‌ای در آمریکا که پشتیبان برتری نژاد سفید، یهودستیزی، نژادگرایی، ضدیت با آئین کاتولیک، بومی‌گرایی و نفرت نژادی) که قرار است برای جشن پیروزی وی در کارولینای شمالی انجام شود را لغو کند.

خود ترامپ هم به‌صورت علنی در مورد این موضوع صحبتی نکرده اما حزب جمهوری‌خواه کارولینای شمالی این موضوع را محکوم کرده است.

معترضان ضدترامپ چه می‌خواهند؟

5- رئیس‌جمهور من نیست
در سراسر آمریکا معترضان پلاکاردهایی در دست دارند که روی آن نوشته شده «رئیس‌جمهور من نیست».

سازمان دهندگان اعتراضان در آتلانتا می‌گویند که پیامشان مشخص و ساده است. آن‌ها در فیس بوک نوشتند: «ما نمی‌پذیریم که ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده باشد.»

در دعوت‌نامه فیس بوکی آن‌ها برای اعتراض در آتلانتا آمده: «نه به ترامپ و نه به هر رئیس‌جمهور بعدی که ترس‌های ما را طعمه قرار می‌دهد و به‌سادگی به ما دروغ  می‌گوید. نه به رئیس‌جمهوری که می‌خواهد حضور تمام مسلمانان را منع کند. نه به رئیس‌جمهوری که مردم مکزیک را متجاوز می‌خواهند. نه به تجاوز به فرهنگ. نه به رئیس‌جمهوری که در مورد برتری سفیدپوستان خیال‌بافی می‌کند. نه به رئیس‌جمهوری که تخریب محیط‌زیست ما را رواج می‌دهد.» 

نظرات شما
پیشخوان