تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۰۸ آبان ۱۴۰۱

افزایش عجیب قیمت خودروهای وارداتی در ۳ سال!

قیمت خودروهای کارکرده در سه سال اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است. به عبارت بهتر در سه سال گذشته قیمت این خودروها ۵۲ درصد افزایش یافته است.

واردات خودرو

رویداد۲۴ خودروهای محبوب همچون تویوتا راو ۴ و فورد موستانگ دیگر گزینه‌های ارزان‌قیمتی نیستند. یک مثال دیگر تویوتا پریوس با عمر سه سال است که برای خرید آن باید ۳۲ هزار  پر پرداخت شود!

مطالعه جدید iSeeCars نشان می‌دهد خودروهای محبوب همچون راو ۴ و موستانگ از دسترس مشتریان آمریکایی خارج شده‌اند. کمبود عرضه خودروهای صفرکیلومتر و دیگر فاکتورهای مرتبط با همه‌گیری کرونا باعث شده‌اند قیمت خودروها در سال‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی داشته باشد. iSeeCars قیمت خودروها را با دستمزد و درآمد متوسط آمریکایی‌ها مقایسه کرده و فهمیده که بسیاری از خودروهای نسبتاً ارزان‌قیمت سال ۲۰۱۹ هم‌اکنون از دسترس خریداران خارج شده‌اند.

کارل بروئر تحلیلگر iSeeCars می‌گوید:

از آگوست ۲۰۱۹ یعنی قبل از شروع قرنطینه ناشی از همه‌گیری کرونا تا آگوست ۲۰۲۲، قیمت خودروهای صفرکیلومتر حدود ۲۹ درصد افزایش یافته و این میزان رشد برای خودروهای کارکرده با عمر سه سال ۵۲ درصد بوده است. این در حالی رخ می‌دهد که درآمد آمریکایی‌ها تنها ۱۳ درصد بیشتر شده است.

برای محاسبه اینکه آیا خودرویی در دسترس و ارزان‌ قیمت است یا خیر میزان لیزینگ خودرویی کنونی در نظر گرفته شده است. بر همین اساس گفته می‌شود پرداختی مشتریان نباید بیشتر از ۱۰ درصد درآمد خانوار باشد. با این محاسبه ۳۳ خودروی کارکرده‌ای که در سال ۲۰۱۹ قابل خریداری و ارزان‌قیمت بودند حالا دیگر ارزان‌قیمت نیستند. در جدول زیر لیست خودروهای کارکرده‌ای را می‌بینیم که با توجه به معیار در نظر گرفته شده ۳ سال پیش دیگر ارزان‌قیمت نیستند و از دسترس خرید مشتریان خارج شده‌اند. البته باید دانست بر اساس گفته‌های iSeeCars، یک خودرو برای اینکه ارزان‌قیمت و در دسترس باشد می‌بایست قیمت ۲۵۵۴۲ دلار یا کمتر داشته باشد.

ردیف نام خودرو قیمت متوسط در آگوست ۲۰۱۹ (دلار) قیمت متوسط در آگوست ۲۰۲۲ (دلار)
۱ تویوتا آوالون ۱۳۱۸۱ ۳۵۱۳۷
۲ شورولت تراورس ۱۲۴۱۶ ۳۴۷۵۱
۳ ولوو S60 ۱۴۷۰۸ ۳۴۶۱۵
۴ فورد موستانگ ۱۱۹۸۴ ۳۳۵۰۰
۵ آکورا TLX ۱۱۲۸۷ ۳۲۳۶۰
۶ تویوتا پریوس ۱۲۴۸۹ ۳۲۰۹۰
۷ تویوتا راو ۴ ۱۱۵۲۲ ۳۲۰۵۶
۸ مینی کانورتیبل ۱۰۱۰۰ ۳۱۷۷۹
۹ مینی کانتری من ۱۱۷۴۸ ۳۱۳۱۸
۱۰ فولکس‌واگن گلف GTI ۱۱۰۴۱ ۳۰۸۶۸

خودروهای کارکرده دیگری نیز در ادامه این لیست حضور دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به هوندا CR-V با قیمت کنونی ۳۰۱۹۳ دلار، سوبارو فارستر با قیمت فعلی ۲۹۷۵۹ دلار و تویوتا کمری با قیمت ۲۷۴۰۴ دلار اشاره کرد. خودروهای پر تیراژ یاد شده معمولاً در بازار کارکرده‌ها قیمت پایینی دارند زیرا میزان تولید آن‌ها بالاست؛ اما هم‌اکنون وضعیت همیشگی برقرار نیست و قیمت این محصولات نیز رشد قابل‌توجهی داشته است.

افزایش هزینه‌ها خریداران را مجبور کرده وام‌های بلندمدت را انتخاب کرده و یا اینکه خودروهای قدیمی‌تر را بخرند. خودروسازان در دوران همه‌گیری کرونا با چالش‌های مختلف در تأمین قطعات و تولید خودروها مواجه بوده‌اند و همین امر موجب کاهش تولید آن‌ها شده است. اگرچه این روند بهبود یافته اما هنوز هم فاصله زیادی با سال‌های خوش گذشته دارد. خودروسازان نیز قیمت محصولات خود را افزایش و میزان تخفیف‌ها را کاهش داده‌اند که این امر موجب شده قیمت متوسط خودروهای صفرکیلومتر در ماه سپتامبر به ۴۸ هزار دلار برسد. با کمبود خودروهای صفرکیلومتر و افزایش قیمت آن‌ها خریداران روانه بازار خودروهای کارکرده شده‌اند که این امر افزایش قیمت در این بازار را در پی داشته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت خودرو
نظرات شما
پیشخوان