تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۰۸ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

تفاوت کارت پایان خدمت سپاه و ارتش چیست؟

رویداد۲۴ همیشه در اکثر کشور‌ها و همچنین ایران دغدغه اکثر آقایان بالای ۱۸ سال خدمت سربازی و به پایان رساندن آن است. کارت پایان خدمت برای آینده شغلی و زندگی مردان در اجتماع الزامی بوده، زیرا برخی سازمان‌ها و مجموعه‌های اداری افراد بدون کارت پایان خدمت را استخدام نمی‌کنند. افراد می‌توانند در یکی از ارگان‌های سپاه یا ارتش خدمت سربازی خود را سپری نمایند. ناگفته نماند که گذراندن خدمت سربازی در سپاه نسبت به دیگر ارگان‌ها کمی راحت‌تر خواهد بود.

زمان صدور کارت پایان خدمت سربازی

افرادی که خدمت نظام وظیفه خود را انجام داده و به اتمام رسانده‌اند باید هرچه سریع‌تر برای دریافت کارت پایان خدمت خود اقدام نمایند. از زمان اعلام و ثبت درخواست یگان خدمتی متقاضی در سامانه نیرو‌های مسلح تا صدور کارت، حدوداً ۱۵ روز به طول می‌انجامد. باید دقت داشت که به دلایل متعددی مانند شرایط معافیت خدمت، معافیت پزشکی و غیرپزشکی ممکن است صدور این کارت به تأخیر بیفتد؛ بنابراین پروسه صدور کارت پایان خدمت از ۱۵ تا دو ماه یا بیشتر می‌تواند متغییر باشد.

برای تعویض کارت‌های معافیت و پایان خدمت چه مدارکی لازم است؟

تنها کسانی مشمول تعویض کارت پایان خدمت از عادی به هوشمند می‌شوند که از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۳۶۰ به بعد خدمت خود را تمام کرده باشند. کارمندان نیرو‌های مسلح که مشغول وظیفه نیستند و خدمت را رها نموده‌اند در دفاتر خدمات الکترونیک نیروی انتظامی کارشان انجام می‌گردد. اما آن دسته از افراد که در حال خدمت و مشغول وظیفه هستند لازم است که به یگان خدمتی مربوطه مراجعه نمایند. افرادی که کارت خود را گم کرده‌اند یا به هر دلیلی غیر قابل استفاده بوده، باید برای صدور و دریافت کارت المثنی اقدام کنند.

کارت پایان خدمت سپاه

برای استعلام کارت پایان خدمت سپاه پاسداران، ابتدا شما پیامکی از طرف سازمان وظیفه عمومی ناجا با عنوان صدور کارت متقاضی دریافت می‌کنید. زمان دریافت پیامک تا صدور کارت ۱۵ روز خواهد بود. اگر تا این زمان پیامکی دریافت نکرده‌اید ابتدا باید به اداره پست سپس به دفاتر خدمات الکترونیک نظامی مراجعه نمایید. برای دریافت کارت پایان خدمت هوشمند توسط سازمان وظیفه عمومی لازم است که اطلاعات پایان خدمت متقاضی به وسیله یگان خدمتی ثبت شده باشد.

تفاوت کارت پایان خدمت سپاه و ارتش چیست؟

پذیرش و قبولی در سپاه پاسداران

برای قبولی و پذیرش در نواحی مقاومت بسیج و سپاه، افراد نیازمند مدارک خاصی نیستند. فقط کافی است عضویت فعال بسیج و همچنین گواهینامه دوره‌های تکمیلی بسیج را داشته باشند. داشتن گواهینامه تکمیلی دوره‌های بسیج برای همه ارگان‌ها ضروری نبوده، اما سپاه‌های استانی مانند سپاه تهران آن را الزامی می‌دانند؛ بنابراین برای عضو شدن در سپاه شرایط سختی لازم به اجرا نخواهد بود. افراد می‌توانند حدود دو ماه قبل از اعزام خود به یکی از دفاتر نیروی زمینی سپاه، قرارگاه خاتم الانبیا، سپاه‌های استانی و... مراجعه نمایند.

متقاضی می‌تواند با مراجعه به نزدیک‌ترین خدمت در نواحی مقاومت بسیج و تکمیل کردن فرم پذیرش و گرفتن تأیید فرمانده منطقه، به عضویت سپاه بپیوندد. فرم پذیرش، گواهینامه عضویت بسیج، برگه اعزام به خدمت، از جمله مواردی هستند که داشتن آن‌ها ضروری خواهد بود.

تفاوت کارت پایان خدمت سپاه و ارتش چیست؟

پذیرش افراد در ارتش

همان‌طور که می‌دانید تنها مجموعه نظامی که پذیرش سرباز دارد را سپاه می‌گویند. پذیرش هم بر اساس یکسری قوانین و مقررات انجام می‌پذیرد و شامل هر کسی را نمی‌شود. در برخی موارد این ارگان‌ها سرباز‌ها را به صورت امریه قبول و عضو می‌نمایند. بر این اساس ارتش هم طبق شرایط خاصی افرادی را به‌عنوان سرباز جذب کرده و برخی از افراد می‌توانند در امریه سربازی ارتش ثبت نام می‌کنند. افراد زیادی مشمول امریه سربازی در ارتش خواهند شد. باید توجه داشت که این ارگان از میان چند رشته خاص سربازان را پذیرش خواهد کرد. همچنین در این ارگان غیبت نداشتن بسیار حائز اهمیت بوده است.

مزایای خدمت در ارتش جمهوری اسلامی ایران

سرباز‌ها در ارتش، نیمی از امنیت و نگهبانی مرز‌های زمینی کشور را برعهده دارند که این جمله کلام فرمانده کل ارتش در خصوص اهمیت ارتش است. با توجه به این سخن می‌توانیم به جایگاه و اهمیت ارتش و کسانی که در این ارگان خدمت می‌کنند پی ببریم. همچنین معاون اجرایی ارتش بیان داشت که سربازان در ارتش رکن اساسی و تعیین‌کننده ارتش به حساب می‌آیند. حفظ تمامیت ارضی، حفظ امنیت نظام و پاسداری از استقلال سه وظیفه اصلی ارتش بوده که با وجود سربازان محقق می‌شود.

تأثیر کارت پایان خدمت سپاه بر مهاجرت آمریکا

معمولا خدمت کردن در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان مانع برای مهاجرت به دیگر کشور‌های خارجی محسوب نمی‌شود. تنها کشوری که بعد از خدمت در سپاه مهاجرت به آن مشکل ایجاد می‌کند ایالات متحده آمریکا است. همان‌طور که می‌دانیم کشور آمریکا برای هر ایرانی مقررات سفت و سختی را قرار داد. یکی از مسائلی که بیشتر به آن توجه خواهند کرد میزان همکاری افراد با نیرو‌های انتظامی و سپاه خواهد بود. برای بی‌تأثیر نشان دادن نقش خود در سپاه تا قبل از سال ۲۰۱۹ در مصاحبه این امکان وجود داشت که آن را تقسیم‌بندی نظام وظیفه بنامید.

متاسفانه به دلیل تحریم‌ها و شدت گرفتن این سخت‌گیری‌ها و حساس شدن بیشتر نسبت به ارگان سپاه این امکان دیگر وجود ندارد؛ بنابراین تا قبل از تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۱۸ ویزا‌های صادر شده پذیرفته می‌شد، اما از این تاریخ به بعد مهاجرت با کارت سپاه دشوار است.

کلام پایانی

در مجموع یکسری تفاوت‌های جزئی بین کارت پایان خدمت سپاه و ارتش وجود داشته، اما در اکثر مواقع این دو تفاوتی باهم ندارند. همچنین حقوق، مزایا، پاداش و درجه‌های تقریبأ مشابه دارند. باید توجه کرد که شرکت در این ارگان هیچ ارتباطی با استخدام شدن در نیروی هوایی، زمینی یا دریایی ارتش نخواهد داشت. خدمت در سپاه از مزیت‌هایی برخوردار است که افراد را علاقه‌مند به پذیرش در سپاه می‌کند. برای عضویت در سپاه نیاز به داشتن مدرک تحصیلی خاص، عضویت در خانواده شهید و جانباز و عضویت در کمیته امداد و بهزیستی نیست.

برچسب ها: کارت پایان خدمت
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
1
8
مسخره است
مثلا برجک سپاه با برجک ارتش چه فرقی داره که کارت پایان خدمت ملاک مهاجرت شده!؟
تازه اگر کسی کارت پایان خدمت نداشته باشه یعنی تروریست بوده معاف شده. فقط بدبختا معاف نمیشن.
اونیم که تروریست هست برای ورود به امریکا کارت پایان خدمت ارتش میگیره.
دموکرات های ایالات متحده رو دماغ خودشون راه می روند با این تحریم های آب دوغ خیاریشون.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
0
0
همتون شبا سر یه صفره شام میخورید
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان