تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۱۰ آبان ۱۴۰۱

جاذبه‌های خانه تاریخی داروغه مشهد

در شهر تاریخی مشهد، خانه‌های باستانی بسیاری وجود دارد که در طول سالیان مرمت شده‌اند و نقش مهمی در انتقال تاریخ کهن مشهد برعهده دارند. خانه تاریخی داروغه مشهد یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهد به شمار می‌رود، که با معماری زیبا و عجیب خود، چشم‌انتظار گردشگران است. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا بیشتر با جاذبه‌های خانه تاریخی داروغه مشهد آشنا شوید.

خانه تاریخی داروغه مشهد

رویداد۲۴ خانه تاریخی داروغه شهر مشهد در خیابان نواب صفوی و در راسته حوض مسگران واقع شده است. این خانه ۴٫۱ کیلومتر (حدود ۹ دقیقه) از مرکز شهر مشهد فاصله دارد.

فاصله خانه داروغه تا حرم امام رضا (ع)، ۱٫۴ کیلومتر (حدود پنج دقیقه) و تا فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد، ۱۰٫۱ کیلومتر (حدود ۱۸ دقیقه) است. این خانه تا راه‌آهن مشهد، ۳٫۴ کیلومتر (حدود هفت دقیقه) و تا پایانه مسافربری مشهد، ۹٫۵ کیلومتر (حدود ۱۶ دقیقه) فاصله دارد.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، محله بزرگ نوغان، ریز محله قبر میر، خیابان نواب صفوی، شارستان رضوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه

مسیر دسترسی به خانه تاریخی داروغه

به گزارش جامعه ۲۴، برای بازدید از خانه تاریخی داروغه شهر مشهد، با استفاده از مترو باید خط یک را سوار و در ایستگاه ۱۷ شهریور پیاده شوید. پس از آن در خیابان وحدت به میدان حججی خواهید رسید. وارد شارستان رضوی شوید. پس از یک کیلومتر، مسجد مسگر‌ها دیده می‌شود. وارد راسته حوض مسگران شوید. خانه داروغه در ابتدای کوچه قرار دارد.

همچنین اگر برای بازدید از خانه داروغه، قصد دارید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، مانند اتوبوس، باید سوار اتوبوس خطی شوید که از بلوار وحدت می‌گذرد و در بلوار ولایت از اتوبوس پیاده، وارد خیابان نواب صفوی و پس از چهارراه وارد شارستان رضوی شوید و مسیر را ادامه دهید. خانه تاریخی داروغه در فاصله اندکی از حرم رضوی واقع شده است، از این‌رو می‌توانید از تاکسی‌هایی با مقصد حرم استفاده کنید و در هنگامی که نزدیک به این مکان تاریخی بودید، از تاکسی پیاده شوید.

همچنین شما می‌توانید با استفاده از خودرو شخصی خود، از خیابان نواب صفوی وارد راسته حوض مسگران شوید و به خانه داروغه برسید. مسیر‌های دیگر که به شارستان رضوی ختم می‌شوند بلوار طبرسی، بلوار امیرالمومنین و بلوار وحدت هستند.

معرفی جاذبه‌های خانه تاریخی داروغه مشهد

تاریخچه خانه باستانی داروغه شهر مشهد

خانه تاریخی داروغه مشهد که یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی شهر مشهد به حساب می‌آید، در اواخر سلسله قاجار به دستور آخرین داروغه شهر ساخته شد. یوسف خان هراتی اولین رئیس نظمیه پس از دوران مشروطه دستور داد تا این خانه زیبا و مجلل را به منظور استفاده شخصی و پذیرایی از مهمان ویژه بسازند. یوسف خان چند سالی در این خانه زندگی کرد و سپس این خانه تا سال ۱۳۶۰ در اختیار ورثه او قرار گرفت.

در سال ۱۳۶۶ شمسی هیئت روستای شهیدیه میبد یزد، ملک تاریخی داروغه را از ورثه سازنده آن، خریداری کرد و تا مدت‌ها از این خانه برای برگزاری مراسم مذهبی استفاده می‌کردند. اندک اندک این مکان تاریخی به فراموشی سپرده شد و در معرض نابودی کامل قرار گرفت.

پس از این دوره، خانه تاریخی داروغه در زمان نوسازی و بهسازی شهر مشهد، در سال ۱۳۸۱ شمسی با شماره ثبت ۶۳۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بنای تاریخی در سال ۱۳۹۱ توسط شهرداری منطقه و شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن با مبلغ ۳۷ میلیارد ریال خریداری شد و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

سبک معماری خانه تاریخی داروغه شهر مشهد

به گزارش جامعه ۲۴، خانه تاریخی داروغه مشهد در زمینی به مساحت ۱۱۰۰ مترمربع ساخته شده است. سبک معماری این بنای تاریخی، ترکیبی از معماری ایرانی و روسی است. این خانه در ابتدای کوچه داروغه قرار دارد و درب ورودی آن در ضلع جنوبی خانه واقع شده است. بلافاصله پس از ورود به خانه و ورود به حیاط زیبا آن، متوجه آن خواهید شد که این خانه حدود ۷۵ سانتی‌متر از سطح کوچه پایین‌تر است.

معرفی جاذبه‌های خانه تاریخی داروغه مشهد

در حیاط خانه تاریخی داروغه حوضی بسیار زیبا به همراه دو باغچه سبز، توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. سپس نمای خانه‌ای دوطبقه را مشاهده می‌کنید که دو ضلع نشیمن و یک ضلع غلام رو به هم متصل دارد.

این بنای تاریخی به گونه‌ای طراحی شده است، که ضلع شمالی آن، شرقی و غربی حیاط را به‌طور کامل پوشانده است. در معماری به این شیوه «سه طرف ساخت» می‌گویند. این شیوه معماری در بیشتر خانه‌های تاریخی ایرانی مشهود است.

طرح و شمایل کلی پله‌ها و تراس‌هایی که در دو طرف خانه تاریخی داروغه قرار دارند، از معماری روسی الگوبرداری شده است. برخی از تزیینات به کار رفته در این خانه مانند کاشی‌کاری‌های هفت رنگ در نمای خانه، تزیینات چوبی در سقف اتاق‌ها، تندیس‌هایی به‌شکل شیر‌های بالدار، فرشته‌ها و تندیس‌های قالبی گچی همه نشان از معماری روسی دارد.

در بخش شمالی خانه تاریخی داروغه، ایوانی با چهار ستون مشاهده می‌کنید که این ستون‌ها از ایوان خانه جلوتر هستند و به کف حیاط می‌رسند. ستون‌ها با آجر کاری بسیار زیبا تزئین شده اند. در دو طرف ایوان شمالی دو پلکان به‌صورت مورب و با نرده‌های ظریف فلزی به چشم می‌خورند.

در بخش غربی این خانه ایوانی ستون‌دار می‌بینید که با کاشی‌های هشت‌ضلعی و بیضی با نقش‌های گل و گیاه تزیین شده‌اند. در بالای این ایوان جمله «بسم‌الله الرحمن الرحیم» و عبارت «محمد (ص) شمع جمع آفرینش» حک شده‌اند.

منبع: جامعه 24
برچسب ها: گردشگری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان