تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۱۰ آبان ۱۴۰۱

خطرات ریزگرد‌ها برای پوست و مو

خطرات ریزگردها برای پوست و مو علاوه بر آثار زیان بار آنها بر سایر اعضای بدن، یک مشکل تدریجی است. آلودگی ریزگردها از جمله معضل‌هایی است که امروزه گریبانگیر کشورهای منطقه از جمله ایران می‌باشد. این نوع آلودگی مربوط به وجود خاک و گردوغبار هایی است که شامل دود، ترکیبات مایع و نیز دوده هم هستند.

خطرات ریزگرد‌ها برای پوست و مو

رویداد۲۴ خطرات ریزگردها برای پوست و مو چیست؟ ریزگردها و آلودگی هوا، یک مشکل همیشگی برای ما ایرانیان است. هرچند انسان‌ها در مدت طولانی با مشکلات خود سازگار می‌شوند، اما بدن اینطور نیست. به همین خاطر لازم است هر نوع معضلی که با آن روبرو هستیم را به دقت بشناسیم و با خطرات و راهکارهای درمان آن آشنا شویم. در این قسمت به طور خاص راجع به خطرات ریزگردها برای پوست و مو صحبت می‌کنیم.

ریزگردها و خطرات آن

خطرات ریزگردها برای پوست و مو علاوه بر آثار زیان بار آنها بر سایر اعضای بدن، یک مشکل تدریجی است. آلودگی ریزگردها از جمله معضل‌هایی است که امروزه گریبانگیر کشورهای منطقه از جمله ایران می‌باشد. این نوع آلودگی مربوط به وجود خاک و گردوغبار هایی است که شامل دود، ترکیبات مایع و نیز دوده هم هستند. ریزگردها عموما برای همه افراد مضر هستند و به همین دلیل لازم است برای سلامت جمعی انسان‌ها به آن توجه شود. در واقع با ورود ریزگردها به داخل بدن، که با استنشاق آنها به راحتی انجام می‌شود، ریه‌ها آسیب می‌بینند. کسانی که به هر دلیلی دارای بیماری‌های ریوی و یا تنگی نفس هستند، می‌توانند در طولانی مدت دچار مشکل انسداد این اعضا بشوند.

از دیگر خطرهایی که ریزگردها به همراه دارد، باید به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

• حملات قلبی،

• سرطان ریه،

• سوزش چشم‌ها و گلو،

• این نوع مشکل برای زنان باردار می‌تواند منجر به آسیب دیدن کودک از نظر وزنی و رشد آن شود،

• خطرات ریزگردها برای پوست و مو.

متاسفانه لازم است برای درک این مشکل بدانید آلودگی‌های هوا در جهان سالانه می‌توانند منجر به مرگ زودرس جمعیتی در حدود 7 میلیون نفر بشوند. چراکه این مشکل در 54 درصد مرگ‌های زودرس، ایست قلبی، سکته مغزی و نیز 7 درصد در سرطان ریه و 19 درصد در بیماری مزمن انسدادی ریوی تاثیرگذار است.

 

خطرات ریزگردها برای پوست و مو چیست؟

با توجه به توضیحاتی که در بخش قبلی بیان شد، خطرات ریزگردها برای پوست و مو نیز از جمله چالش‌هایی است که می‌تواند برای شما دردسرساز شود. در این حالت ابتدا لازم است با نوع مشکلی که توسط این معضل ایجاد می‌شود، آشنا شوید. عملکرد طبیعی پوست در حالت عادی این است که منافذ آن باز بوده و می‌توانند از ورود عوامل مضر بیرونی و نیز تعادل دمای بدن کارکرد عادی خود را داشته باشند. همه ما می‌دانیم که پوست خارجی‌ترین ارگان بدن انسان‌ها است و به همین خاطر لازم است همواره نسبت به تمیز نگاه داشتن آن اقدام کنید.

خطرات ریزگردها برای پوست و مو می‌توانند منجر به:

• کاهش عملکرد حفاظتی پوست شود: چراکه پوست خود به عنصری غیر پاک تبدیل می‌شود که ماندگاری عوامل بیرونی می‌تواند منجر به نفوذ پذیری گرد و خاک‌ها و ریزگردها به داخل بدن شود.

• بیماری‌های پوستی می‌شود: عدم بهداشت پوست و مو می‌تواند موجب ایجاد ضایعات پوستی و نیز افت سلامت بافت مو شده و در کنار عواملی مانند استفاده طولانی مدت از کلاه و تابش آفتاب، منجر به آسیب رساندن به ساقه مو‌ها شود.

• معضلاتی برای موها می‌شود: یکی از این مشکلات، ریزش مو و نیز آکنه است. آلاینده‌هایی که در هوا وجود دارند، در حدود 20 برابر کوچکتر از منافذ پوست هستند. واضح است که با آمدن آنها، نفوذ به سطوح عمیق‌تر پوست به راحتی انجام می‌شود و این کار منجر خواهد شد تا پوست شما ملتهب شود.

• حساسیت‌هایی برای پوست می‌شود: یکی از نمونه‌های این اثر را می‌توان خارش و نیز قرمزی آن دانست.

• خشکی پوست می‌شود: تولید کلاژن مختل شده و با این اتفاق، باید به تدریج منتظر چروک شدن پوست‌ها باشید. همچنین در این زمینه لازم است بدانید طبق تحقیقات انجام شده، کسانی که با خطرات ریزگردها برای پوست و مو دست و پنجه نرم می‌کنند، لک و چروک پوست بیشتری دارند.

• کاهش رشد مو: یکی از معضلات دیگر آلاینده‌هایی که قطر آن 10 میکرومتر است، کاهش سطح نوع پروتئین (بتا-کاتنین) می‌باشد که رشد مو را کمتر می‌کند.

از دیگر مشکلاتی که خطرات ریزگردها برای پوست و مو می‌تواند ایجاد نماید، باید به کهیر، پوست کدر، لک‌های تیره، اگزما، جوش‌های سرسیاه، عدم یکنواختی پوست.


بیشتر بخوانید: علائم سکته از یک ماه قبل آغاز می‌شود!


خطرات ریزگرد‌ها برای پوست و مو

راه های جلوگیری از خطرات ریزگردها

با یک معرفی و آشنایی که راجع به خطرات ریزگردها برای پوست و مو داشتیم، حال لازم است به راه‌های جلوگیری از آن بپردازیم. پیشگیری بهترین راهکار درمانی برای این نوع مشکل است که با توصیه‌های زیر انجام می‌گردد:

• بهتر است برای جلوگیری از دچار شدن به خطرات ریزگردها برای پوست و مو، از ماندن طولانی مدت در محیط بیرونی اجتناب کنید. چراکه این کار می‌تواند منجر به بیشتر شدن غلظت و تراکم آلودگی در پوست و موهای شما گردد.

• هرچند وقت یکبار نسبت به شستشوی بدن خود اقدام کنید تا از تراکم آلودگی در پوست خود بکاهید.

• اکیدا توصیه می‌شود در روزهایی که وضعیت هوا در سطح خطرناک قرار دارد و یا غیرقابل قبول است، از بیرون رفتن، ماندن در محیط‌های عمومی و غیره پرهیز کنید. هر گونه کارهای غیر ضروری را به روزهای بعدی موکول کرده و در خانه بمانید. در این راستا جالب است بدانید تهران در سال 1400 تنها 2 روز آب و هوای سالم داشته است و نیز 114 روز ناسالم بوده است.

• به این نکته توجه کنید که گروه سالمندان و نیز فرزندان خردسال دو گروه پرخطر از نظر سنی هستند. همچنین از نظر سلامتی کسانی که دارای بیماری‌های تنفسی مانند کرونا، آسم و یا بیماری‌های قلبی هستند، نباید خطرات ریزگردها برای پوست و مو را کم تلقی کنند.

• بهتر است برای خانه و یا محیط کاری خود از تهویه هوا استفاده کنید. همچنین بهتر است در محیط های بسته به جای باز باقی بمانید.

• سعی کنید در صورتی که مجبور هستید با خطرات ریزگردها برای پوست و مو مواجه شوید، خود را پوشیده و از کلاه، عینک، ماسک استفاده کنید.

خطرات ریزگرد‌ها برای پوست و مو

راه های درمان بیماری های ریزگردها

در صورتی که به مشکلات بیان شده دچار شده‌اید و احتمال می‌دهید ناشی از خطرات ریزگردها برای پوست و مو باشد، می‌توانید از راهکارهای درمان زیر استفاده کنید که عبارتند از:

• سعی کنید از محصولات بهداشتی نظیر ضد آفتاب‌ها و نیز مرطوب کننده‌ها استفاده کنید. چراکه این کار می‌تواند از ایجاد مشکلات ضایعات پوستی جلوگیری نماید.

• حتما سعی کنید از محصولاتی که آبرسان هستند برای موهای خود استفاده کنید. یکی از نمونه‌های خوب روغن جوجوبا است.

• برخی از رفتارها مانند شستشوی مداوم با شامپو و صابون، یک کار اشتباه است که می‌تواند به خشک و ضعیف شدن موها منجر شود.

• از شوینده‌های ملایم استفاده نمایید.

• از ویتامین‌های C به خاصر خاصیت آنها در برابر آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود از غذاهای حاوی این ماده استفاده کنید تا از نتی اکسیدان آن بهره‌مند شوید. از جمله ماهی، تخم مرغ، غلات کامل.

• از نوشیدن آب برای کاهش خطرات ریزگردها برای پوست و مو غافل نشوید.

• در صورتی که ضایعات پوستی را مشاهده کرده‌اید، لازم است حتما به یک پزشک متخصص پوست و مو مراجعه نموده و مشکلات را به صورت دقیق برای او بیان کنید.

خطرات ریزگرد‌ها برای پوست و مو

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان