تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۱۱ آبان ۱۴۰۱

گیاهان آپارتمانی سمی را بشناسید

نگهداری از گل و گیاه علاقه‌مندی بسیاری از افراد است به‌ویژه در دنیای امروز که همه ما در آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنیم و داشتن طبیعت در خانه می‌تواند بسیار خوشایند و دلپذیر باشد.

گیاهان آپارتمانی

رویداد۲۴ نگهداری از گل و گیاه علاقه‌مندی بسیاری از افراد است به‌ویژه در دنیای امروز که همه ما در آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنیم داشتن طبیعت در خانه می‌تواند بسیار خوشایند و دلپذیر باشد.

شوربختانه، اما در این راه همه آگاهی لازم را ندارند و گاه از گل و گیاهی نگهداری می‌کنند که سبب مسمومیت و یا در برخی مواقع مرگ افراد به‌ویژه کودکان و حیوانات خانگی می‌شود. دقت داشته باشید در هر کاری که می‌خواهید در زندگی انجام دهید آگاهی را چاشنی آن کنید چراکه تنها راه درست و اصولی کار کردن و زندگی‌ کردن است و درصد اشتباهتان در آن‌ها را کم می‌کند.

گل‌ و گیاه و نگهداری از آن‌ها ضمن زیبا کردن خانه و دکوراسیون زیبا برای حفظ تن‌درستی و سبک زندگی سالم می‌تواند کمک‌کننده باشد البته اگر در انتخاب گیاه دقت کنید، چراکه همان‌گونه‌که اشاره کردیم برخی از گیاهان سمی‌اند و اگرچه زیبا هستند، اما نباید از آن‌ها در خانه نگهداری کرد، چون ممکن است برای دیگران و حتی حیوانات خطراتی به همراه داشته باشند.

گل و گیاه در خانه فضا را تلطیف می‌کنند و در فضا شادابی و نشاط می‌پراکنند. باید بدانید چندین گیاه خانگی معمول مانند نرگس، آلوئه‌ورا یا پیچک انگلیسی (پاپیتال) حاوی مواد شیمیایی سمی هستند که می‌توانند باعث سنگ کلیه، تورم گلو و استفراغ در بزرگسالان شوند و اگر توسط کودکان یا حیوانات خانگی مصرف شوند، برای کودکان یا حیوانات خانگی نیز منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیر می‌شود.

گیاهان خانگی سمی را بشناسید

انواع گیاهان آپارتمانی سمی 

پیچک انگلیسی (پاپیتال)

پیچک انگلیسی (پاپیتال) گیاهی پیچنده و بالارونده است که در صورت نزدیک بودن به یک درخت، دیوار، داربست یا صخره از آن بالا می‌رود، در غیر این صورت روی زمین می‌خزد.

گیاهان خانگی سمی را بشناسید

گل زنبق

یکی از گیاهان بسیار زیبا اما سمی، گل زنبق است. این گل زیبا طرفداران زیادی دارد، اما دقت داشته باشید که در این گیاه کریستال‌های اگزالات کلسیم وجود دارد که بدن انسان توانایی حل و تجزیه آن‌ها را ندارد و در انسان نارسایی کلیوی و کبدی به‌وجود می‌آورد و این بیماری‌ها و تاثیرات در کودکان و حیوانات و جانوران بسیار بیش‌تر است و می‌تواند برای آن‌ها خطرات زیادی به‌وجود آورد.

گیاهان خانگی سمی را بشناسید

پرنده بهشتی

یکی دیگر از گیاهان سمی و بسیار مضر به‌ویژه برای حیوانات خانگی گیاه زیبای پرنده بهشتی است گیاهی که بسیاری دوست دارند در خانه از آن نگهداری کنند. گیاهی زیبا با گل‌های رنگارنگ شبیه سر پرنده پردار که حاوی هیدروژن سیانید (ماده‌ای بسیار خطرناک برای حیوانات خانگی که باعث استفراغ، خواب آلودگی و حتی مرگ می‌شود)، است.

به گزارش جامعه ۲۴، اما باید بدانید این گیاه در خانه به آسانی گل نمی‌دهد و باید باغبانی حرفه‌ای باشید تا بتوانید از این گیاه در خانه گل بگیرید.

گیاهان خانگی سمی را بشناسید

نخل ساگو

از دیگر گیاهان مورد علاقه بسیاری برای نگهداری در خانه، نخل ساگو است. این گیاه که یک گیاه نیمه گرمسیری با رشد آهسته بومی ژاپن و جنوب چین است سمی با نام سیکاسین دارد که برای کودکان و حیوانات خانگی بسیار خطرناک است. این سم در به‌ویژه حیوانات سبب آسیب به کبد و در نهایت مرگ آن‌ها می‌شود.

تمام بخش‌های نخل ساگو هنگام خورده‌ شدن برای انسان و حیوان سمی است، اما دانه‌ها سمی‌ترین قسمت هستند. اگر فرزند کوچک یا حیوانات خانگی دارید ، مراقب باشید این گیاه را از آن‌ها دور کنید.

گیاهان خانگی سمی را بشناسید

فیلودندرون

اگر خانه گیاه فیلودندرون دارید باید بسیار مراقب کودکان خود باشند. گیاه فیلودندرون اگرچه کشنده نیست، اما اگر برگ آن‌ها خورده شود می‌تواند سبب بروز تهوع، سوزش پوست، تورم گلو، استفراغ و اسهال به‌ویژه در میان کودکان شود. اگر می‌خواهید از این گیاه نگهداری کنید دست‌کم آن را از دسترس کودکان خود دور کنید یا هنگامی‌که فرزندتان بزرگ شد آن را تهیه کنید؛ این‌گونه از بروز خطرات احتمالی در امان می‌مانید.

گیاهان خانگی سمی را بشناسید

گل نرگس

با آمدن فصل سرد یکی از پرطرفدارترین گیاهان و گل‌هایی که افراد برای خرید آن سر و دست می‌شکنند گل نرگس است. بوی این گل چنان شما را مست می‌کند که هر مشکلی هم داشته باشید برای دقایقی آن را فراموش می‌کنید.

گل نرگس را می‌توان یکی از خوش‌بوترین و متنوع‌ترین گل‌ها نامید که در بسیاری از نقاط دنیا طرفداران بی شماری داشته و سال‌هاست که یکی از تاثیرگذار‌ترین گل‌ها در صنعت گردشگری گل در سراسر دنیاست.

شاید با خواندن این مطلب از این پس نسبت به خرید و استفاده از این گل کمی محتاط‌تر رفتار و عمل کنید. گل نرگس در خود ماده‌ای شیمیایی با نام لیکورین دارد که مصرف زیاد آن کشنده است و مرگ افراد را در پی خواهد داشت.

گیاهان خانگی سمی را بشناسید

آلوئه‌ورا

یکی دیگر از گیاهان بسیار پرطرفدار امروزی آلوئه‌ورا است. آلوئه‌ورا یکی از گیاهان پر خاصیت و پرکاربرد به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر برای سلامت پوست و مو نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این گیاه دارای برگ‌ها گوشتی، آبدار، حاشیه‌ای دندانه دار، نیزه‌ای و سبز رنگ و مراقب از آن شباهت زیادی به کاکتوس دارد.

این گیاه برای برای پیشگیری از آسم، سینوزیت، بواسیر، پارکینسون، پسوزیاریس، بیماری‌های روده، کبد و … کاربرد دارد.

به گزارش جامعه ۲۴، با تمامی این خواص آلوئه‌ورا نیز می‌تواند برای گربه‌ها و سایر حیوانات کوچک بسیار سمی باشد و در صورت لمس یا بلعیدن به آن‌ها آسیب برساند و سبب استفراغ و اسهال شدید شود.

منبع: جامعه 24
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان