تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۱۴ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۳ نظر

پیام عربستان به ایران درمورد ایران اینترنشنال: این شبکه برای ما نیست

یک کارشناس حوزه بین‌الملل از هشدار رسمی تهران به ریاض خبر داد و در پاسخ به این سؤال که نتیجه هشدار فرمانده کل سپاه چه خواهد شد، تصریح کرد: آن‌ها از طریق کانال‌های دیپلماتیک به ما گفتند که ایران اینترنشنال برای آن‌ها نیست.

روابط ایران و عربستان

رویداد۲۴ تسنیم: یک کارشناس حوزه بین‌الملل از هشدار رسمی تهران به ریاض خبر داد و جزییاتی در این باره مطرح کرد. سردار سرلشگر حسین سلامی فرمانده کل سپاه اخیراً گفت: "به رژیم آل سعود که با بنگاه‌های سخن‌پراکنی و رسانه‌هایی که فقط شیطنت ترویج می‌کنند آشکارا به دنبال تحریک جوانان ما هستند، هشدار می‌دهم مراقب رفتارتان باشید و این رسانه‌ها را کنترل کنید وگرنه دود آن به چشم شما خواهد رفت. ما با شما اتمام‌حجت می‌کنیم. شما از طریق این رسانه‌ها در امور داخلی ما وارد شده‌اید ولی بدانید آسیب‌پذیرید. ما به شما گفتیم مراقب باشید".

در همین زمینه، با سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل و غرب آسیا گفت‌وگو کردیم.

* عربستان به نیابت از آمریکا در جنگ با ایران قرار دارد

زارعی در ابتدای این گفت‌وگو اظهار داشت: آنچه مسلم است، عربستان سعودی در 40 سال گذشته هیچگاه خودش را در اندازه و قدرتی ندید‌ه که بخواهد با جمهوری اسلامی تقابل داشته باشد؛ چون می‌داند اگر وارد اقدامی علیه ایران شود، قطعاً از آن سالم بیرون نخواهد آمد.

زارعی تصریح کرد: در گذشته و در مواقعی که سعودی‌ها خواستند اقدامی علیه ایران بکنند، وقتی با تذکر جمهوری اسلامی مواجه شدند، دست‌وپای خود را گم‌کرده و فوراً اقدامات اصلاحی را در دستور کار قرار داده‌اند که فاجعه منا یکی از آن مواردی بود که علنی شد.

رئیس موسسه مطالعات راهبردی اندیشه‌سازان نور ادامه داد: تاکنون هیچ موضع رسمی ضدایرانی از سوی مقامات سعودی اعم از پادشاه، ولیعهد، وزیر خارجه و یا دیگر مقامات این کشور درباره اغتشاشات اخیر اعلام نشده اما واضح است که سعودی‌ها در یک جنگ نیابتی به نمایندگی و مأموریت مستقیم از سازمان سیا، علیه ایران وارد شده اند.

وی با اشاره به سخنان اخیر سرلشگر سلامی و هشدار به مقامات سعودی خاطرنشان کرد: تذکر فرمانده کل سپاه درباره نقش شبه‌رسانه تروریستی ایران اینترنشنال را همه مردم دنیا شنیدند؛ انتظار داریم عربستان سعودی رفتار خود را اصلاح و جبران کند. خودشان بهتر از همه می‌دانند که هشدار فرمانده کل سپاه از روی احساسات، عصبانیت یا عواطف نبوده و قطعاً موضع تنظیم‌شده و رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

* سعودی‌ها دشمنان زیادی در منطقه دارند

زارعی در ادامه به موارد متعددی از آسیب‌پذیری عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: رژیم سعودی دشمنان فراوانی در منطقه دارد و بجز بحرین، همه کشورها مثل مصر، عراق، قطر، عمان و حتی امارات با آنها مخالفند و مشکل دارند. حتی در کویت که می‌گفتند سیاست‌گذاری آن در ریاض انجام می‌شود، فردی رئیس مجلس شد که مخالف سرسخت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

* اختلال در فروش نفت عربستان کار سختی نیست

وی، آسیب‌پذیری در حوزه تولید و فروش نفت را ازجمله نقاط ضعف عربستان سعودی دانست و تصریح کرد: حیات و تجارت عربستان سعودی وابسته به فروش نفت است. عربستان سعودی نه می‌تواند و نه غربی‌ها به آنها اجازه می‌دهند که کمتر از 8 میلیون بشکه نفت تولید کند و بفروشد. خودشان می‌دانند که فروش نفت آنها می‌تواند توسط مقاومت تهدید شود و حتی به صفر برسد همان‌طور که در گذشته نیز رسیده است. به‌هر تقدیر این امکان و توانایی برای جمهوری اسلامی اصلاً سخت نیست که فروش نفت سعودی‌ها را مختل کند. نه فقط ایران بلکه افغانستانی‌ها، لبنانی‌ها، عراقی‌ها و یمنی‌ها نیز می‌توانند فروش نفت عربستان را مختل کنند.

این کارشناس ارشد منطقه افزود: مهم این است که سعودی این را بفهمد که ایران چه امکانات و ظرفیت‌هایی دارد. در ماجرای حملاتی که یمنی‌ها در بقیق و خریص انجام دادند، سعودی‌ها این حملات را منتسب به ایران کردند با اینکه قطعاً این عملیات یمنی بود، منتها سعودی‌ها این را در توان و اراده جمهوری اسلامی دیده‌اند. پس می‌دانند که ایران اراده دفاع از خود را دارد. ضمن اینکه بار دیگر تکرار می‌کنم که سعودی‌ها در منطقه دشمنان زیادی دارند.

* عربستان سعودی مادرخرج اقدامات ضدایرانی است

وی در ادامه به نفوذ معنوی ایران در بین مردم عربستان اشاره کرد و گفت: برخلاف آنچه که خیلی‌ها تصور می‌کنند، عربستان سعودی به هیچ‌وجه یک ملت یکپارچه نیست. در عربستان حداقل 6 مذهب دارای جمعیت قابل‌توجه هستند، از جمله حنبلی‌ها، شافعی‌ها، حنفی‌ها، مالکی‌ها، اسماعیلی‌ها و زیدی‌ها که هر کدام دارای جمعیت میلیونی در عربستان هستند.

زارعی افزود: از جمعیت کمتر از 21 میلیونی این کشور، زیدی‌های با ملیت عربستانی حدود 2 میلیون نفر هستند که این تعداد فارغ از 200 هزار نفر زیدیه‌ای است که به‌عنوان کارگر در این کشور زندگی می‌کنند. همچنین اسماعیلی‌ها حدود یک میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، 4 میلیون نفر از جمعیت عربستان، شیعیان جعفری یعنی اثنی عشری هستند.

زارعی در بخش دیگری از این گفتگو از پیام رسمی ایران به عربستان سعودی از طریق کانال دیپلماتیک خبر داد و اضافه کرد: سعودی‌ها در پاسخ به ما گفته‌اند که ارتباطی با ایران‌اینترنشنال ندارند و از این رسانه تروریستی اعلام برائت کرده‌اند اما ما نسبت به ارتباط سعودی‌ها با ایران‌اینترنشنال اشراف داریم و می‌دانیم که عربستان سعودی مادرخرج اقدامات ضدایرانی است و این شبه‌رسانه نیز از طریق عربستان تزریق مالی می‌شود. البته درست می‌گویند که در حوزه تولید محتوا و عملیات روانی، سعودی‌ها کاره‌ای نیستند چون توانایی ندارند و مسئول تولید محتوا و عملیات روانی به عهده سازمان سیا است و یک افسر این سازمان در مرکز ایران‌اینترنشنال مستقر است و امورات را با هزینه‌ سعودی‌ فرماندهی می‌کند. هشدار جدی و صریح ما این است که سعودی‌ها باید همه اقدامات ضدایرانی خود را متوقف کند. اقداماتی که در پوشش رسانه‌ای انجام می‌شود باید متوقف شود.

* شروط عربستان درباره یمن غیرقابل پذیرش است

رئیس موسسه مطالعات راهبردی اندیشه‌سازان نور از تأثیر رفتارهای ضدایرانی عربستان سعودی بر مذاکرات بین تهران و ریاض در بغداد خبر داد و با بیان اینکه مذاکرات ایران و عربستان به‌خواست ریاض شروع شده بود و اکنون با تصمیم تهران متوقف‌شده است، گفت: مذاکرات حدود یک‌سال و نیم پیش شروع شد. البته پیش از این مذاکرات، پیام‌هایی بین ایران و عربستان سعودی رد و بدل می‌شده و سعودی‌ها از طریق دولت‌ها و ما از طریق مرتبطین‌مان پیام می‌دادیم ولی درخواست مذاکرات توسط سعودی بود. آنها به آقای الکاظمی نخست‌وزیر عراق گفتند ما می‌خواهیم مذاکره کنیم و او به ما گفت سعودی‌ها به‌طور جدی گفته‌اند می‌خواهیم با ایران مذاکره و گفت‌وگو داشته باشیم.

زارعی یادآور شد: اساساً نظریه ایران مبتنی بر این است که با هر دولتی به‌جز رژیم صهیونیستی و آمریکا که استثناء هستند، رابطه داشته باشد. سعودی‌ها از دور اول مذاکرات تا دور پنجم مسئله یمن را تکرار می‌کردند و خواهان مداخله ما برای متقاعد کردن انصارالله به تن دادن به مدل سعودی برای پایان جنگ بودند.

وی افزود: سعودی‌ها به ما گفتند شما با ارتباط خود کمک کنید تا انصارالله شروط ما را بپذیرد. البته شروط‌شان هم غیرقابل پذیرش بود. آن‌ها می‌گفتند انصارالله نباید سلاح سنگین داشته، تا 50 کیلومتری مرزهای ما حضور نداشته باشد، مراکز استان‌ها را تحویل دهد، ریاست‌جمهوری آقای «عبد ربه» (منصور هادی) را بپذیرد و در دولتی شرکت کند که در چارچوب -به قول خودشان-طرح خلیجی عمل کرده و زیر نظر شورای همکاری خلیج‌فارس باشد.


بیشتر بخوانید: هشدار فرمانده کل سپاه: امروز، روز پایان اغتشاشات است/ دیگر به خیابان نیایید


این کارشناس ارشد مسائل منطقه افزود: در این مدت آنها بر روی اینکه «شما انصارالله را وادار کنید که به مدل ما در پایان جنگ تن بدهند» تمرکز داشتند و طرف ایرانی هر بار به آن‌ها یادآور می‌شد که باید درباره مباحث یمن، با یمنی‌ها گفت‌وگو کنید. بله، ما می‌توانیم با دوستان‌مان در یمن صحبت کنیم که قبول کنند تا با شما صحبت کنند اما مفاد صحبت باید بین شما و یمنی‌ها تنظیم شود و ما به این مسائل کاری نداریم.

* رفتار سعودی‌ها در اغتشاشات ایران بر مذاکرات آنها با یمنی‌ها تأثیر خواهد گذاشت

زارعی گفت: رفتار اخیر سعودی‌ها در اغتشاشات اخیر ایران قطعاً بر مذاکرات آنها با یمنی‌ها تأثیر خواهد گذاشت مگر آنکه آنها فوراً به اشتباه خود پی برده و اشتباهات را جبران کنند.

* پاسخ عربستان درخصوص تلویزیون اینترنشنال را قبول نداریم

وی در بخش پایانی این گفتگو و در پاسخ به این سؤال که نتیجه هشدار فرمانده کل سپاه و همچنین ادامه رفتارهای ضدایرانی عربستان سعودی‌چه خواهد شد، تصریح کرد: آنها از طریق کانال‌های دیپلماتیک به ما گفتند که ایران اینترنشنال برای آنها نیست که ما پاسخ آن‌ها را اصلاً قبول نکردیم. اگر ایران اینترنشنال به آن‌ها ربط ندارد، خیلی از اتفاقات ممکن هم به ما ارتباطی نخواهد داشت.

زارعی گفت: ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم. هشدار سرلشگر سلامی موضع نظام جمهوری اسلامی است که در داخل مجموعه نظام تنظیم‌ شده است. سعودی‌ها باید پیام را گرفته باشند. اگر پیام را نگیرند و جدی تلقی نکنند، حتماً ضرر خواهند کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
فدایی رهبر.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
14
3
در کل همه این شبکه ها در لندن هستند و از یک اخور تغذیه می کنند از اینترنشنال بگیر تا بی بی سی و منوتو و شبکه وهابی کلمه.
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
تو از کدوم آخور تغذیه میکنی اخوی؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
فدا و شهید بشی ایشالا، مجلس عزاداری در کیهان شریعتمداری
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
0
11
این آقای زارعی که از ایشون بعنوان"وی" یاد می کنید همونی نیست که تو درین، درین نقش ایفا میکنه؟!
این یارو تو دانشگاه علامه هم از این خزعبلات زیاد میگه، یه روز میگه اسراییل مرده و اونی که می بیند روحش هست، یه روز میگفت معامله قرن(پیمان ابراهیم)شکست خواهد خورد، یه بار می گفت قدرت اسراییل سال دیگه نصف میشه و سال بعد نصف نصف و همین طور خودش آب میره و با روزشمار میدون فلسطین نابود میشه.(یعنی وقتی روز شمار صفر شد اسراییل فقط به اندازه یه الکترون ازش باقی میمونه).
امان از دست تحلیل های آب دوغ خیاری!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
0
4
از خودتون بپرسید که چرا صدا و سیما با این طول و عرض و این تعدادشبکه های متعدد داخلی و خارجی و بودجه قابل توجه سالانه نتونسته حریف این تعداد محدود رسانه های نوپا باشه و اکثریت مخاطبین خودش رو از دست داده؟
آیا غیر این هست که وقتی افرادی مثل علی فروغی بدون هیچ درک و فهم و سواد و سابقه رسانه ای موثر بصورت فرمایشی به عنوان مدیر منصوب میشن ، باید میدان رو به رقبا داد و فاتحه این صدا و سیما رو خوند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
0
8
ایران هم شبکه عرب زبان زیاد داره. اتفاقا علیه پادشاهی سعودی زیاد برنامه پخش میکنه... خب، مخاطب نداره.
حسابش کن یامین پور هم فهمیده پیج اینستاگرام از تلوزیون بیشتر مخاطب داره که هی دلیتش می کنن هی دوباره می‌سازه!!
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
0
7
اصلا و ابدا مهم نیست این شبکه ها از طرف کدام کشور یا ارگانی تغذیه مالی میشوند.هزاران هزار خبرگزاری در سراسر دنیا وجود داره و مردم حق انتخاب دارن هر شبکه ای و هر سایت خبرگزاری رو که دوست دارن را تماشا یا مطالعه کنند.بگیر و ببند نیستش که زور کنید حتما صدا و سیمای میلی رو تماشا کنیم.ماشاالله انقدر دروغ پراکنی کردید که مردم از صدا و سیما تنفر دارند!!!!!
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
1
4
چرا جوک می گید
ایران اینترنشنال مال علی اصغر رمضان پور هست معاون اسبق وزیر ارشاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
اداره و پخش شبکه ها هزینه سنگینی داره
یا باید دولتها بپردازند
یا بینندگان اونها حق اشتراک بدهند
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
2
9
خیلی کانال خوبیه و اطلاع رسانی عالی و لحظه ای.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
0
3
این طوری که من فهمیدم ایران همینکه باسعودی ها دیدار می‌کنه میگه امتیاز بزرگی برای شماست وفقط باید قدردان این فرصت بزرگ باشید
mohsen
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
0
2
اگر الان دهه ۶۰ بود، ایران شرکت سونی رو تهدید به‌حمله میکرد به دلیل تولید دستگاه های ویدیو که‌ نسل ما با ترس لای پتو میبرد خونه. برخورد فیزیکی با هر چیزی، حتی امواج نامرعی! حقا که از صدر اسلام هم عقب تر رفتین. چرا به خورشید شلیک‌ نمی کنین که بروی کفار هم‌می تابه و باهاشون همدسته؟ به ساختمان گوگل موشک بالستیک بزنید، عربستان رو اتمی بزنید، بیل گیتس رو گروگان بگیرین‌مجبورش‌کنین تنهایی یه ویندوز ۹۵ واسه ایران بنویسه تو زندان اوین، یه دیوار تا جو زمین بکشین دور ایران بوی الکل‌و نفس کفار نیاد اینجا، کره ماه رو نابود‌کنید چون شب ها راه رو برای معترضان روشن‌میکنه. از خدا هم‌ تعهد نامه بگیرین که فقط مسلمون به‌دنیا بیاد و بقیه منقرض بشن.‌اگه‌گوش نکرد تحریمش کنین. به ماهواره ها هم یادتون‌نره شلیک کنین. سازمان‌ ملل حسینیه شده‌ و دنیا ۱۰ مال سال در روزه باشند. اگه هیچ کدوم اینا‌ جواب‌نداد، نفری یه سطل آب میریزیم کفار رو سیل ببره. (اگه‌ تهران آبی داشت تا دو ماه دیگه..)
سیدحسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
0
در پاسخ به ظاهرا خوش فکران و روشن فکرانی که خودشون تا منجلاب تاریکی غرق شدن و نمیخان اعتراف کنند که اگه در مملکت ما ارامش و اسایش ناموس و امنیت مدنی و شغلی هست بخاطر خون هزاران شهیدی هست که رفتن تا ایران بماند اگه ازادی بیان و حق انتخاب شبکه و رسانه یه متد اجتماعی هست باشه ولی چرا یه شبکه فقط داره علیه فرهنگ علیه امنیت علیه سیاست کشور ما دروغ پراکنی میکنه .چرا محتوای دیگه ای نداره مثل این میمونه که من بیام با ماشین خودم با بوق ماشین خودم جلو خونت همش بوق بزنم بگم خیابون عمومی هست خودرو مال منه بوق اختیار من هست اگه با این موضوع کنار اومدی برو خورشید رو تو بزن یا برو از ازادی رسانه و کلمات قصارت برای جماعت ابهله تلاوت کن اینجا ایران هست پسر خوب مهد تمدن و ازادگی و وحدانیت اینجا قانون غیرت و ازادگی و مردانگی خودشو داره
نظرات شما
پیشخوان