تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۱۷ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

علت سردی پا‌ها چیست؟

سردی دست و پا می‌تواند برای هر فردی علت‌های مختلفی داشته باشد مانند: فقر آهن، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، کم کاری تیروئید، استعمال دخانیات، بیماری رینود و ... که در ادامه به توضیحات کامل اینکه علت سردی پا‌ها چیست و چگونه درمان می‌شود؟ می‌پردازیم.

علت سردی پا‌ها

رویداد۲۴ اگر مواقع معمولی که دمای محیط نرمال باشد و پاهای شما سرد، به طوریکه احساس سرما و یخ زدگی در ناحیه پا داشته باشید، این غیر طبیعی است و باید علت آن مشخص و درمان شود. سردی دست و پا می‌تواند برای هر فردی علت های مختلفی داشته باشد مانند: فقر آهن، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، کم کاری تیروئید، استعمال دخانیات، بیماری رینود و ... که در ادامه به توضیحات کامل اینکه علت سردی پاها چیست و چگونه درمان می‌شود؟ می‌پردازیم.

سردی پاها چه علت هایی می‌تواند داشته باشد؟

در این بخش قصد داریم، بررسی کنیم که سردی پاها چه علت های مختلفی می‌تواند داشته باشد.

1. استرس و اضطراب

استرس و اضطراب بالا باعث ایجاد احساس سرما در پاها می‌شود. چون زمانی که شما استرس دارید یا عصبی هستید، بدن شروع به ترشح هورمون آدرنالین می‌کند. آدرنالین رگ های خونی را منقبض می‌کند، به همین دلیل جریان خون به بدن کاهش پیدا می‌کند. این پاسخ محافظتی انرژی را ذخیره می‌کند و برای هر گونه آسیب بدنی که ممکن است در موقعیت پراسترس اتفاق بیوفتد، آماده می‌کند. این پاسخ محافظتی دستان و پاهای شما را به طور مکرر سرد می‌کند که کنترل استرس می‌تواند به بهبود آن کمک کند.

2. فقر آهن (کم خونی)

کم خونی و فقر آهن یکی از علت های شایع سردی پاها است که این مشکل با تغییر سبک غذایی و مصرف مکمل ها قابل درمان است. این بیماری با کمبود گلبول های قرمز خون همراه است، چون وقتی شما کمبود آهن دارید، گلبول های قرمز به اندازه کافی هموگلبین ندارند تا اکسیژن را از ریه ها به بقیه بدن منتقل کنند، بنابراین باعث سردی دست و پا می‌شود.

3. مشکلات قلبی و عروقی

مشکلات قلبی و عروقی باعث تجمع چربی و کلسترول در دیواره‌ی عروق می‌شود که در نهایت سبب محدود شدن خون رسانی به برخی از اعضای بدن خواهد شد. به طور کلی بیماری هایی که باعث انباشته شدن چربی در رگ ها شود، مانع از جریان خون به پاها می‌شود، اگر به بیماری های عروق محیطی دچار باشید در پاهایتان احساس سرما و سوزش می‌کنید.

علت سردی پا‌ها چیست؟

4. کم کاری تیروئید

در بیماری کم کاری تیروئید یعنی غده تیروئید هورمون کافی را ترشح نمی‌کند، در نتیجه بسیاری از سیستم های بدن عملکرد طبیعی خود را از دست می‌دهند و همچنین می‌تواند باعث تاثیر منفی در متابولیسم بدن، افزایش وزن، مشکلات حافظه، خستگی، کاهش گردش خون در بدن و احساس سردی در پاها شود.

5. دیابت

اگر دیابت داشته باشید در معرض انواع عوارضی هستید که می‌توانند بر سلامت پاهایتان اثر بگذارند، چون افرادی که دیابت دارند، بیشتر از سایرین در معرض خطر مشکلات گردش خون، مانند احساس سرما، بی حسی و سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها قرار بگیرند. سطح بالای قند خون مکرر می‌تواند باعث باریک شدن رگ ها و کاهش خون رسانی به بافت ها شود که سردی پا را به همراه دارد.


بیشتر بخوانید: اگر روی پوست این علائم را دارید به دیابت مبتلا شده اید


سردی پاها چگونه درمان می‌شود؟

در ادامه می‌خواهیم با روش های درمان سردی پاها آشنا شویم:

1. شکلات تلخ

یکی از روش ها برای درمان سردی پاها استفاده از شکلات تلخ است. شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان است که جریان خون را در بدن مخصوصا در دست و پا افزایش می‌دهد و باعث گشاد شدن عروق و در نهایت سبب درمان سردی پا می‌شود.

2. آب درمانی

یکی از بهترین و سریع‌ترین روش ها برای درمان سردی پا آب درمانی است. وان را با آب گرم پر کنید و پاهای خود را به مدت 10 الی 15 دقیقه در آب قرار دهید، این درمان باعث حفظ گردش خون در پاها می‌شود که قبل از خواب بسیار مفید خواهد بود اما افراد دیابتی از این درمان با آب داغ خودداری کنند. این درمان را تا زمان بهبودی چند بار در روز تکرار کنید.

علت سردی پا‌ها چیست؟

3. پیاده روی و تحرک

پیاده روی و تحرک باعث گرم شدن بدن و کمک به گردش خون در پاها است که باعث از بین رفتن سردی پاها، تقویت ماهیچه ها، تاندون ها، رباط ها و مچ پا می‌شود. همچنین یکی از بهترین روش ها برای درمان سردی پا روزی 30 دقیقه ورزش، دویدن و پیاده روی با پاهای برهنه بر روی چمن است، با انجام این کار گردش خون و جذب ویتامین D در بدن افزایش پیدا می‌کند.

4. ماساژ با روغن های گرم

از نظر طب سنتی یکی از بهترین روش ها برای درمان سردی پا، ماساژ با روغن های گرم است و باعث تحریک و افزایش جریان خون در اندام های شما می‌شود. در این روش درمانی بهتر است از روغن های زیتون، نارگیل و کنجد استفاده کنید. قبل از ماساژ، روغن مورد نظر خود را کمی گرم کنید و پاهایتان را به آرامی با روغن حداقل 10 دقیقه ماساژ دهید، سپس جوراب بپوشید و اجازه دهید که روغن تا صبح بر روی پاهای شما بماند. این کار را هر شب تا بهبودی کامل قبل از خواب انجام دهید.

5. زنجبیل

زنجبیل به دلیل داشتن طبعی بسیار گرم با سرما مبارزه می‌کند، همچنین باعث افزایش گردش خون و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. برای درمان سردی پاها کافی است یک قاشق غذاخوری از تکه های زنجبیل را با دو فنجان آب ترکیب کنید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه پاهایتان در آن قرار بگیرد؛ این روش را روزی دوبار انجام دهید. همچنین می‌توانید برای گرفتن نتیجه بهتر به این ترکیب مقداری عسل اضافه کنید و روزانه از این مخلوط میل کنید تا سردی پاها به طور کامل درمان شود.

علت سردی پا‌ها چیست؟

برخی دیگر از روش های درمان سردی پا:

  • مصرف آهن را افزایش دهید و از غذاهایی که دارای آهن هستند بیشتر استفاده کنید.
  • پاهای خود را دوبار در هفته به مدت 15 دقیقه در نمک سولفات قرار دهید.
  • از غذاهای حاوی منیزیم در وعده های غذایی خود قرار دهید.
  • از خوردن غذاهای مضر و فست فودی خودداری کنید.
  • ورزش های هوازی مثل پیاده روی و دوچرخه سواری بیشتر انجام دهید.
  • از مصرف دخانیات خودداری کنید.
  • در فصول سرد از جوراب استفاده کنید و پاهای خود را گرم نگه دارید.

جمع بندی:

در این مقاله شما را با علت های سردی پاها و روش های مختلف برای درمان سردی پاها آشنا کردیم، امیدواریم اطلاعات این پست برای شما مفید بوده باشد و از آن برای درمان مشکلات سردی پاها استفاده کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
آرتارضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
0
0
سلام
ممنون از مطلب خوبتون. من مثل همین مطلب رو خودم از یک حکیم طب شناس که تخصصی روی طب سنتی ایرانی اسلامی کار می‌کرد شنیدم.
خیلی عالی بود متنتون. موفق باشید
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان