تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۲۲ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

آنفلوآنزای زودرس؛ دارو و درمان را شوکه کرد/ تاثیر تحریم بر کمبود دارو

رئیس سازمان غذا و دارو: ما معمولا از مهرماه با آنفلوآنزا مواجه می‌شدیم اما امسال تحت تاثیر کاهش سطح رعایت موارد بهداشتی از شهریورماه شیوع آنفلوآنزا را شاهد بودیم که علت آن هم کاهش رعایت موارد بهداشتی از سوی مردم پس از فروکش کردن کرونا بود. 

کمبود دارو در کشور

رویداد۲۴ لاله غزالی: حوزه دارو در ماه‌های اخیر در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد و علی‌رغم وعده‌های مسئولان هنوز مشکلات آن حل نشده است. در این میان، در کنار افزایش قیمت بعضی از داروها که به مردم فشار می‌آورد، کمبود بعضی داروها به‌ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها بسیاری از بیماران را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

دکتر سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در این خصوص به همشهری آنلاین گفت: در حوزه آنتی‌بیوتیک اقداماتی انجام داده‌ایم که در پی آن تا آخر هفته مشکلی به اسم کمبود آنتی‌بیوتیک نخواهیم داشت. 

آنفلوآنزای زودرس بازار دارو را شوکه کرد

وی درخصوص علت کمبودهای دارویی در هفته‌های اخیر اظهار کرد: اغلب کمبودها در حوزه دارو به داروهای آنفلوآنزا، سرماخوردگی و درمان حمایتی مربوط است که مصرفشان واقعا بالا رفته است. امسال ما با پدیده آنفلوآنزای زودرس مواجه شدیم که حوزه درمان و دارو را شوکه کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: ما معمولا از مهرماه با آنفلوآنزا مواجه می‌شدیم اما امسال تحت تاثیر کاهش سطح رعایت موارد بهداشتی از شهریورماه شیوع آنفلوآنزا را شاهد بودیم که علت آن هم کاهش رعایت موارد بهداشتی از سوی مردم پس از فروکش کردن کرونا بود. 

محمدی با بیان اینکه همین مساله بازار دارو را شوکه کرد، اما به مردم اطمینان می‌دهیم که با افزایش تولید و واردات هفته آینده مشکل رفع شود، گفت: البته بخشی از کمبود آنتی‌بیوتیک به تجویز و مصرف نابجا برمی‌گردد که از همکاران پزشک می‌خواهیم آن را اصلاح کنند. 

تاثیر تحریم بر کمبود دارو

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تحریم‌های غرب علیه ایران اظهار کرد: کمبودهایی که اکنون در حوزه دارو داریم اغلب به داروهای عمومی و حمایتی مربوط است. البته بعضی از داروهای تخصصی هم هستند که بر اثر تحریم‌ها و مشکلاتی که درخصوص انتقال ارز داریم به ما داده نمی‌شود، ولی ما از طریق دیپلماتیک به دنبال حل مشکل این داروها هستیم.


بیشتربخوانید: درباره کمبود دارو هشدار دادم، گفتند سیاه‌نمایی می‌کنی/ سلامت مردم چپ و راست ندارد


ورود محموله دوم آنتی‌بیوتیک به کشور تا آخر هفته

محمدی با بیان اینکه بخش اصلی مشکل در حوزه کمبود آنتی‌بیوتیک به آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی مربوط بود، به همشهری آنلاین گفت: ما تولید آنتی‌بیوتیک را در کشور افزایش داده‌ایم به طوری که کارخانه‌های داخلی به صورت سه‌شیفته به تولید این داروها مشغولند. 

وی افزود: در کنار این کار، محموله جدیدی شامل ۳ تا ۴ میلیون انواع آنتی‌بیوتیک تا آخر هفته جاری به کشور وارد می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، ۲ هفته پیش هم یک محموله ۵۰ تنی آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی وارد کردیم. 

این مسئول با اشاره به سهم ۹۸ درصدی تولیدات داخل در بازار داروی سال گذشته گفت: حدود ۲ درصد داروهای وارداتی ۱۵ درصد از سهم ریالی بازار را در اختیار داشته است زیرا این داروها از تولیدات داخلی گران‌تر هستند و ارزبری بیشتری دارند به همین دلیل تولید افزایش تولیدات داخل مقرون به‌ صرفه‌تر است.  

وی تاکید کرد: ما در سازمان غذا و دارو تمام‌قد پشت تولید ایستاده‌ایم اما هنگام بروز مشکل یکی از این مسیرهای کمکی استفاده مقطعی از واردات است که آرامش به بازار بازگردد.

آمار واردات روزانه سرم به کشور

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین درباره کمبود سرم‌های تزریقی در کشور با تاکید بر واردات آن تا زمان رفع مشکل به همشهری آنلاین گفت: هر هفته حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار سرم وارد می‌کنیم و این غیر از ۱۴.۵ میلیون ماهانه تولید داخل است. 

وی ادامه داد: به نظر من الان تزریق سرم در مراکز درمانی زیاد شده و شاید این به دلیل بالا رفتن تعرفه سرم‌تراپی هم باشد که انگیزه تزریق آن را افزایش داده است.

محمدی با بیان اینکه تا سال گذشته، قبل از پیک پنجم کرونا، ماهانه بین ۱۰ تا ۱۰.۵ میلیون سرم در کشور مصرف می‌شد، اظهار کرد: این میزان الان تقریبا به ۱۶ میلیون سرم در ماه رسیده است و همین عددهاست که افزایش مصرف سرم را در کشور نشان می‌دهد.  

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
0
0
اینا تحریم نیستند محروم اند محروم از عقل و آینده نگری.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان