تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۱۲ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

درباره کمبود دارو هشدار دادم، گفتند سیاه‌نمایی می‌کنی/ سلامت مردم چپ و راست ندارد

مسعود پزشکیان نماینده تبریز می‌گوید: تولیدکننده‌های دارو، مقدار پولی که داشتند، یک چهارم مقداری بود که می‌توانستند ماده اولیه بخرند، در نتیجه آن‌ها با همان پولی که داشتند، مواد اولیه را خریدند، اما این مواد یک چهارم نیاز جامعه را می‌توانست جوابگو باشد.

مسعود پزشکیان

رویداد۲۴ زهرا ظهروند: چندماهی است که زمزمه کمبود سرم و آنتی‌بیوتیک‌ها و حتی برخی دارو‌های دیگر از مراکز درمانی و مردمی که برای درمان به این مراکز مراجعه می‌کنند، به گوش می‌رسد و هرچه به فصل آنفلوانزا و سرماخوردگی‌های پاییز نزدیک‌تر می‌شدیم، نگرانی از کمبود داروها، بیشتر احساس می‌شد. برخی از مسئولان و دست‌درکاران حوزه سلامت در این خصوص نیز نگرانی‌های خود را ابراز کرده بودند و منتظر پاسخ دولت بودند، اما متاسفانه فصل پاییز و شیوع بیماری آنفلوانزا فرا رسید و این بیماری، همه‌گیر شد و کمبود برخی دارو‌ها به خصوص سرم و آنتی‌بیوتیک‌های مختلف، خود را بیش از پیش نشان داد، تا جایی که بالاخره رییس دولت به موضوع کمبود دارو ورود کرد و خواستار برخورد با اهمال‌کاران شد.

مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در همین خصوص به رویداد۲۴ می‌گوید: قبل از سال جدید، این مبحث را در رسانه‌ها مطرح کرده بودم و گفتم نه تنها سرم، بلکه در خصوص دارو‌های دیگر نیز کمبود خواهیم داشتم. آن زمان، صداوسیما به بنده گفت سیاه‌نمایی می‌کنی که در پاسخ گفتم شش ماه دیگر مشخص می‌شود. از ابتدا مشخص بود که این اتفاق خواهد افتاد، به این دلیل که تولیدکننده‌های دارو با ارز ترجیحی مواد اولیه می‌خریدند، اما وقتی ارز ترجیحی حذف شد، تولیدکننده‌های دارو باید با ارز ۲۰ الی ۳۰ هزار تومانی یا همان ارز بازاری، مواد اولیه دارو را می‌خریدند.


بیشتر بخوانید: چرا دارو کمیاب شد؟/ پشت پرده عدم تولید و قیمت دارو


نماینده تبریز می‌گوید: تولیدکننده‌های دارو، مقدار پولی که داشتند، یک چهارم مقداری بود که می‌توانستند ماده اولیه بخرند، در نتیجه آن‌ها با همان پولی که داشتند، مواد اولیه را خریدند، اما این مواد یک چهارم نیاز جامعه را می‌توانست جوابگو باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این سوال که آیا مسئولان پیش‌بینی نکرده بودند که با حذف ارز ترجیحی ممکن است چنین اتفاقی بیفتد تا اقدامات لازم را انجام دهند، گفت: این سوال را باید از کسانی پرسید که گفتند مشکلی ایجاد نمی‌شود. بنده که گفتم مشکل ایجاد خواهد شد که در جواب هم شنیدم سیاه‌نمایی می‌کنی، اما حالا که نتیجه را می‌بینید.

او با اشاره به واردات دارو در شرایط کنونی، اظهار کرد: اگر همان زمان این پول را به تولیدکننده داده بودند، لازم نبود دارو وارد کنند. اگر یک چهارم همین مبلغ را به تولیدکننده‌ها می‌پرداختند، آن‌ها کار خود را انجام می‌دادند، حتی می‌توانستند به تولیدکننده‌ها قرض یا ریال در گردش بدهند و بعد بازپس بگیرند، اما اجازه می‌دادند با این پول، ماده اولیه بخرند.

پزشکیان می‌گوید: اگر ما راه درست نرویم، به هدف درست هم نمی‌رسیم. راه را اشتباه می‌رویم و در واقع راه را چپکی رفتیم. موضوع سلامتی مردم دعوا ندارد و اصلاً راست و چپ، مذهبی و غیرمذهبی و مسلمان و غیرمسلمان نمی‌شناسد.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی می‌گوید: در وهله اول، مسئولان امر باید راه درست را بروند. در اینکه باید ارز آزاد می‌شد، حرفی نیست و درست، اما حال که ارز را آزاد کردند، باید پیش‌بینی می‌شد تولیدکننده‌ای که پول ندارد، چه کار کند و بیماری که باید دارو بخرد و قیمت بالا است، چه رویکردی را باید در پیش بگیرد. از سوی دیگر اگر ما را تحریم کردند باید چه کاری انجام دهیم؟ کسی که می‌خواهد فضا را مدیریت کند، باید همه عوامل را می‌سنجید و سپس تصمیم می‌گرفت و اجرای اشتباه تصمیم درست، در نتیجه می‌شود وضعی که در حال حاضر وجود دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
2
11
اقا من مادرم کنسر داره ...یسره در گیر بیمارستان و داروهانه هستم وبا چشمام دارم میبینم بشدت دارو کمه یا اصلا نیست همش نسخه که داروخانه بهت میده چند قلم یا کمه یا بدل میده
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
نگران نباشش دوست عزيز . در عوض غرب رو يه افوله .!! اميدوارم مادرتون سلامتي رو بدست آورند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
تف توذات بی شرفشون زمان احمدی نزاد بی شرف هرموقع یه فحش به خارجی ها می داد جریان دارو های سرطانی ها مشکل می شد پدرم من هم ۵ سال با سرطان خون درگیر بود یه سری چسب بود که یه مدت وارد کشور نشد نمی دونید چه عذابی کشیدیم انشالله خدا مادرتون رو شفای عاجل عنایت کنه. از روی تجربه میگم ژل رویال به مدت سه ماه هروز به اندازه یه نخود صبح زیر زبون بزارن تا توی دهان حل بشه . کرم بروکلی.چای سبز !شکر وشیرینی کلا کنار بزارن چون مواد قندی غدای سلولهای سرطانیه ! هسته زرد الو هم مفیده هر روز یه مقداری ومنظم مصرف بشه .توکل به خدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
سلام میتونید شماره دکتر را برای من بفرستید ممنون میشم
محمدحسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
17
3
پزشکیان منافق خودتو لو دادی هم دستانت که دل به غرب بسته اند با حرکتی نرم ضمن جلوگیری از تولید دارو و احتکار داروهای موجود فضا را برای فشار به مردم فراهم آورده و حالا تو نکبت خودتو لو دادی که همه این کسر و کمبودها دسیسه هم پیمانان کثیف و حقیر تو و امثال تو
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
ببند دهنتو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
محمد حسن خان لطفاشیشه عینکتو پاک کن دید توخیلی کثیف کرده.
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
چقدر نادان هستی اقای محمد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
1
1
دکتر غیر کوپنی وارد می شود...
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
2
2
واقعا دست آورد این دولت رییسی چیست ؟ دلار ۳۵۰۰۰, رکود اقتصادی ، تورم ۴۳ درصد ، کمبود دارو ، فساد گسترده مالی، بی نظمی ، بی قانونی و اوجش همین اعتراضات ۷ هفته ای . همش میگفتم روحانی بلد نیست بحرانها را کنترل کند ولی خودش برای یک تار مو دختر مملکت را با بی تدبیری به یک انقلاب رساند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
2
2
دستاورد دولتها را در پایان دورانش سوال میکنند مثلا بعد از 8 سال شیخ عزیز روحانی!!...اما در این یکسال اخیر کرونا را جمع کرد/ به رانت ارز 4200 پایان داد/ کارخانه ها را باز کرد/انبار احتکاری در گمرک را آزاد کرد/به کشور مهمی چون چین بعد سالها سفیر فرستاد (هرچند از نظر شما فقط کشورهای غربی مهمند)/ با کشورهای همسایه قراردادهای مهم بست تا کم کم ارز وارد کشور شود نه ارز با حقه برجام که آنهم تقریبا هیچ بود/خلاصه که گره های مهمی در همین مدت باز شد که خوب البته خیلی خوشایند نبود و این شد که به قول شما به خاطر یک تار مو انقلاب صورتی که مدتها بود در کشو میز نامردان عالم و داخل بود بیرون آورده شد تا شتاب دولت گرفته شده و مشغول بحران شود..حالا اگر زنده بودیم و ایرانستان نشدیم بقیه دستاوردها را در سالیان بعد خواهیم دید...
غیاثی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
1
2
دهن این پزشکیان و رفیقای اصلاح طلبش باید وصل کنن به فاضلاب
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان