تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۹ آبان ۱۴۰۱

اولین علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شوند؟

ممکن است در هفته های اول بارداری هیچ تغییری در خود احساس نکنید و یا با نزدیک شدن به سیکل قاعدگی، علائم قاعدگی را با علائم بارداری اشتباه بگیرید، بنابراین تصور نمی‌کنید که باردار باشید. با وجود اینکه ممکن است، شما در ظاهر چیزی احساس نکنید، اما در رحم و بدن شما تغییرات بزرگی در حال رخ دادن است که این تغییرات شروع دوران بارداری است.

اولین علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شوند؟

رویداد۲۴ نازنین احمدی: بر اساس پژوهش هایی که در این مورد صورت گرفته نشان می‌دهد که علائم اولیه بارداری برای هر خانمی می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است در هفته های اول بارداری هیچ تغییری در خود احساس نکنید و یا با نزدیک شدن به سیکل قاعدگی، علائم قاعدگی را با علائم بارداری اشتباه بگیرید، بنابراین تصور نمی‌کنید که باردار باشید. با وجود اینکه ممکن است، شما در ظاهر چیزی احساس نکنید، اما در رحم و بدن شما تغییرات بزرگی در حال رخ دادن است که این تغییرات شروع دوران بارداری است. شابع‌ترین علائم بارداری شامل این موارد است: حالت تهوع یا استفراق، احساس خستگی، تکرر ادرار، ورم و حساسیت سینه ها که می‌تواند در هر فردی بیشتر یا کمتر باشد. در این مقاله قصد داریم، مهم‌ترین و اولین علائم بارداری را برای شما لیست کنیم، با ما تا انتها همراه باشید.

علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شود؟

معمولا 2 الی 3 هفته پس از لقاح زمان لازم است که علائم بارداری رخ دهد. اما بعضی از بانوان علائم بارداری را در هفته اول با لکه بینی احساس می‌کنند، دقیقا همان زمانی که تخمک بارور شده به دیواره رحم می‌چسبد و لانه گزینی که با لکه بینی همراه است، اتفاق می‌افتد. البته این موضوع برای همه بانوان صدق نمی‌کند و ممکن است حتی تا چند ماه از بارداری، هیچی علائمی را تجربه نکنند.

اما مهم‌ترین و اولین علائم بارداری که برای همه بانوان اتفاق می‌افتد، عقب افتادن قاعدگی است که حدودا 15 روز پس از تخمک گذاری رخ می‌دهد. علائم و نشانه های اولیه شامل: خونریزی لانه گزینی، گرفتگی عضلات، حساسیت سینه ها و تغییرات خلقی باشد.

علائم اولیه بارداری:

به گزارش رویداد24 این علائم از هفته های اول بارداری شروع می‌شود و ممکن است بعضی از این نشانه ها تا سه ماه اول و دوم ادامه داشته باشد.

1. عقب افتادن عادت ماهیانه

عقب افتادن عادت ماهیانه اولین و اصلی‏‌ترین علائم بارداری است. مخصوصا افرادی که سیکل قاعدگی منظمی دارند، احتمال اینکه باردار باشند، بیشتر است؛ اما خانم هایی که قاعدگی نامنظم دارند، نمی‌توانند از این روش متوجه بارداری خود شوند، بنابراین باید علائم دیگر را مورد بررسی قرار دهند. برخی از زنان در زمان پریودی خونریزی خفیف و سبکی مانند لکه بینی تجربه می‌کنند که این خونریزی لانه گزینی است و جزو نشانه های بارداری است و جزو عادت ماهانه محسوب نمی‌شود. برخی از افراد این خونریزی را با قاعدگی اشتباه می‌گیرند که در این صورت متوجه عقب افتادن عادت ماهانه خود نمی‌شوند.

2. حالت تهوع و استفراق

یکی از شایع‌ترین علائم بارداری، حالت تهوع و استفراق است که به دلیل افزایش ترشح هورمون HCG در خون این علائم در بدن نمایان می‌شود. البته همه بانوان دچار حالت تهوع نمی‌شوند، اما اکثر خانوم های باردار در ماه های اول این علائم را دارند. علاوه‌بر حالت تهوع ممکن است بعضی از خانم های باردار نسبت به بعضی از غذاها ویار داشته باشند. اما خانم باردار باید بتواند بر حالت تهوع خود غلبه کند و به اندازه لازم، تغذیه روزانه خود را داشته باشد، چون جنین از بدن مادر تغذیه می‌کند.

خیلی جای نگرانی نیست، چون معمولا حالت تهوع و استفراق در سه ماه اول بارداری دیده می‌شود و ممکن است با افزایش سن حاملگی به مرور از بین برود. بطوریکه شایع‌ترین زمان شروع ویار صبحگاهی بین هفته های دوم تا هشتم بارداری است و این علائم معمولا تا هفته سیزدهم و چهاردهم به پایان می‌رسد.

اولین علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شوند؟

3. تغییرات و نوسانات در خلق و خوی

ممکن است یک هفته پس از لقاح، زنان تغییرات و نوسانات خلقی را در خود تجربه کنند. درواقع به دلیل تغییرات قابل توجهی که در هورمون های زنان اتفاق می‌افتد، آنها در سه ماه اول بارداری نشانه هایی را در خلق و خوی مانند: خستگی، حساس و زودرنج، استرس و ... را تجربه می‌کنند. حتی در دوران بارداری از هر 10 نفر یک نفر افسردگی را تجربه می‌کند که به مرور رفع می‌شود و قابل درمان است.


بیشتر بخوانید: ۱۰ باید‌ و نباید‌ مهم دوران بارداری


4. تکرر ادرار

تکرر ادرار یکی دیگر از نشانه های اولیه بارداری است که تغییرات هورمونی باعث افزایش جریان خون در کلیه ها و ناحیه لگن می‌شود. همچنین بارداری سطح مایعات بدن و کارایی کلیه ها را افزایش می‌دهد، رحم متورم شده و به مثانه فشار می‌آورد، به همین دلیل اکثر زنان در هفته های اول بارداری تکرر ادرار پیدا می‌کنند.

5. حساسیت و سفتی سینه ها

بسیاری از زنان در بارداری به دلیل تغییرات اساسی هورمونی، درد و حساسیت نوک سینه ها، تیره شدن نوک پستان، مور مور شدن، و سفتی سینه ها را تجربه می‌کنند که این نشانه ها ممکن است یکی از علائم اصلی بارداری باشد. از همان هفته های اول بارداری سطح هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن افزایش پیدا کرده که باعث افزایش جریان خون در سینه ها و افزایش تعداد و اندازه مجاری و غدد شیری داخل سینه ها می‌شود. این تغییرات سبب می‌شود سینه ها آب بیشتری در خود نگه دارند، متورم و حساس شوند و شما احساس پری و سنگینی در سینه‌هایتان داشته باشید.

6. ضعف و سرگیجه

بعضی از بانوان در اوایل بارداری گاهی اوقات دچار ضعف و سرگیجه می‌شوند. این علائم ممکن است به دلیل تغییرات در رگ های خونی باشد که اکسیژن را به مغز حمل می‌کنند. با شروع بارداری تغییرات هورمونی بر روی سطح گلوکز و فشار خون تاثیر می‌گذارد که باعث سرگیجه و تهوع در زنان باردار می‌شود.

اولین علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شوند؟

7. یبوست

سطح هورمون ها در بارداری باعث بهم ریختگی و کند شدن سیستم گوارشی شده، در نتیجه فرد در این دوران دچار یبوست می‌شود. همچنین فشار رحم در حال رشد بر روی رکتوم، ترشح هورمون پروژسترون در زنان باردار علت اصلی کند شدن حرکات روده‌ای و یبوست محسوب می‌شود. همچنین اضافه وزن و کاهش فعالیت و کم تحرکی در حاملگی می‌تواند از دلایل یبوست در دوران بارداری باشد. برای جلوگیری از یبوست در این دوران، روزانه 8 لیوان آب بنوشید، فیبر غذایی خود را افزایش دهید و ورزش های ملایم (پیاده روی، شنا، یوگا و ...) انجام دهید.

برخی دیگر از علائم بارداری:

  • بالا رفتن دمای کلی بدن
  • نفخ شکم و افزایش گاز معده
  • لکه بینی حاصل از لانه گزینی
  • احساس خستگی و کسالت
  • نفس تنگی
  • حساسیت به بو
  • سردرد
  • بیزاری از غذا
  • کمر درد
  • گرفتگی عضلات پا
  • خارش پوست
  • افزایش ترشحات واژن
  • بواسیر
  • سوزش سر دل و سوء هاضمه
  • نوسانات خلقی

اولین علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شوند؟

جمع بندی:

در این مقاله مهم‌ترین و شایع‌ترین علائم اولیه بارداری را با شما به اشتراک گذاشتیم، اگر برخی از این علائم را دارید و مشکوک به بارداری هستید با انجام آزمایش خون می‌توانید از باردار بودن خود اطمینان حاصل کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان