تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱

راهکار‌های درمان فوری دندان‌درد

دندان‌درد می‌تواند ناشی از مسائل جدی مختلفی باشد، از جمله پوسیدگی دندان، پرکردگی دندان، شکستگی دندان، لثه‌های عفونی یا آبسه دندان. بعضی از علل اگر در زمان مناسب رسیدگی نشوند، می‌توانند عوارضی را به همراه داشته باشند.

راهکار‌های درمان فوری دندان‌درد

رویداد۲۴ نازنین احمدی: به‌طورکلی بهترین و مناسب‌ترین راه برای درمان دندان‌درد مراجعه به پزشک مربوطه است. بااین‌حال، زمانی که نمی‌توانید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید، ممکن است ناچار به روش‌های درمان دندان‌درد فوری پناه ببرید. نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا میزان درد دندان خود را به حداقل ممکن برسانید.

برای درمان دندان‌درد چه کاری انجام دهیم؟

در ابتدا باید به علت احتمالی دندان‌درد پس ببریم. وقتی بدن ما درد را تجربه می‌کند، سیگنال‌های هشداردهنده‌ای به مغز ما ارسال می‌کند و به آن‌ها می‌گوید که اتفاقی در حال رخ‌دادن است. اگر دندان‌درد دارید، به‌طورکلی نشانه این است که مشکلی دارید که باید دراسرع‌وقت برطرف شود.

دندان‌درد می‌تواند ناشی از مسائل جدی مختلفی باشد، از جمله پوسیدگی دندان، پرکردگی دندان، شکستگی دندان، لثه‌های عفونی یا آبسه دندان. بعضی از علل اگر در زمان مناسب رسیدگی نشوند، می‌توانند عوارضی را به همراه داشته باشند. این عوارض می‌تواند شامل ازدست‌دادن دندان یا ایجاد عفونت باشد. در برخی موارد، عفونت‌های باکتریایی می‌توانند به سایر قسمت‌های بدن نیز سرایت کنند. به همین دلایل، در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر از دندان آبسه، مهم است که به پزشک مربوطه مراجعه کنید؛

  •  لثههای قرمز و متورم
  • تب
  • برآمدگی متورم و قرمز در دهان
  • خون یا چرک
  • درد ضربان‌دار
  • طعم نامطبوع یا شور در دهان
  • صورت یا فک متورم
  • دندان‌شکسته یا به‌شدت بریده شده

درمان دندان‌درد

علت درد دندان هر چه که باشد، مهم است که برای ارزیابی به دندانپزشک مراجعه کنید. بااین‌حال، اگر شک دارید که درد دندان شما ناشی از یک حفره یا شکستگی جزئی است، می‌توانید از راهکارهای زیر برای به‌حداقل‌رساندن درد استفاده کنید تا فوراً درد دندان کاهش پیدا کند.

درمان دندان‌درد فوری

گاهی به کمک راه‌های زیر می‌توان فوری درد دندان را کاهش داد.

شستشو با آب‌نمک

اولین کاری که می‌توانید برای درمان فوری دندان‌درد انجام دهید استفاده از آب‌نمک است. در یک فنجان آب گرم، مقداری نمک اضافه کنید. سپس دهان خود را با این آب‌نمک شستشو دهید. این کار به جلوگیری از رشد باکتری‌ها در داخل دهان کمک می‌کند. غرغره کردن فواید درمانی نیز دارد و می‌تواند در تسکین فوری دندان‌درد مؤثر باشد. نمک با برهم‌زدن فشار اسمزی داخل بدن باکتری‌ها را از بین می‌برد و همیشه به‌عنوان یک عامل ضدباکتری قوی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از کمپرس سرد

یک کیسه را با یخ پر کنید. آن را با یک‌پارچه نازک یا دستمال کاغذی بپوشانید و آن را روی ناحیه گونه در قسمت بیرونی دندان قرار دهید. کمپرس سرد درد را تسکین می‌دهد. استفاده از کیسه یخ می‌تواند همین تأثیر را داشته باشد. فقط فراموش نکنید که آن را با یک دستمال بپوشانید.

یخ را مستقیماً روی دندان قرار ندهید، زیرا این کار باعث تشدید درد می‌شود. به‌خصوص در مورد دندان‌درد ناشی از التهاب، دندان به دمای بسیار سرد یا گرم حساس می‌شود. در مورد التهاب پالپ دندان، گرما به تسکین درد کمک می‌کند. اگر درد دندان شما با کمپرس سرد افزایش یافت، به‌جای آن از کمپرس گرم استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: ۱۰ روش موثر برای درمان دندان درد در خانه


استفاده از داروهای مسکن

برای تسکین سریع دندان‌درد می‌توانید از مسکن‌ها استفاده کنید. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین و ایبوپروفن می‌توانند بیشتر دردها را به طور مؤثر و سریع تسکین دهند. ازآنجایی‌که این مسکن‌ها داروهای بدون نسخه هستند، برای مصرف آن‌ها نیازی به نسخه پزشک ندارید.

استفاده از کیسه آب گرم

همان‌طور که قبل‌تر بیان شد، می‌توانید با قراردادن کیسه گرم در کناره فک، درد را تا حدودی کاهش دهید. اگر کیسه آب گرم ندارید، می‌توانید با پرکردن یک‌پارچه تمیز با برنج و بستن یک سر آن، کیسه آب گرم درست کنید. سپس، پارچه پر از برنج را در مایکروویو قرار دهید و آن را برای چند دقیقه گرم کنید. گرمای پارچه به قطع سیگنال‌های درد از دهان به مغز کمک می‌کند.

مصرف سیر تازه

سیر مانند یک آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند و می‌تواند رشد باکتری‌های حمله‌کننده به دندان را متوقف کند. اثر درمانی سیر به دلیل ترکیب اوژنول است. استفاده موضعی از اوژنول برای درمان دندان‌درد بسیار سفارش می‌شود. یک حبه سیر را له کنید و روی قسمتی که درد می‌کند قرار دهید. این کار باکتری‌های ناحیه درد را از بین می‌برد. همچنین می‌توانید با افزودن کمی نمک به سیر له شده تأثیر این روش را برای درمان فوری دندان‌درد افزایش دهید.

راهکار‌های درمان فوری دندان‌درد

استفاده از میخک یا روغن میخک

به گزارش رویداد24 میخک با ترکیبی از اوژنول می‌تواند باعث بی‌حسی عصبی شود. میخک و روغن آن خاصیت ضدالتهابی دارند. برای درمان فوری دندان‌درد با میخک کافی است کمی میخک آسیاب شده را در کنار دندان قرار دهید. پس از مدت کوتاهی درد کاهش می‌یابد. حتی می‌توانید میخک کامل را در دهان خود بگذارید و بجوید. میخک‌های له شده را تاحدامکان نزدیک دندان آسیب‌دیده قرار دهید. برای تسکین فوری دندان‌درد با استفاده از روغن میخک می‌توانید چند قطره از آن را روی پنبه بریزید و روی محل درد قرار دهید.

مصرف جوز هندی

جوز هندی با خاصیت ضدالتهابی که دارد می‌تواند کمک بزرگی برای تسکین دندان‌درد باشد. برای این کار پودر جوز هندی را روی دندان‌ها بمالید و بگذارید مدتی روی آن‌ها بماند. پس از مدتی دهان خود را بشویید.

همچنین می‌توانید از روغن جوز هندی برای درمان فوری دندان‌درد استفاده کنید. یک قطره اسانس جوز هندی را روی پنبه‌ای بریزید و آن را روی لثه‌هایی که اطراف دندان را احاطه کرده‌اند بمالید. در صورت لزوم می‌توانید این کار را چندین بار تکرار کنید.

مصرف نعناع

نعناع فلفلی به دلیل سطوح بالای تانن و منتول می‌تواند التهاب را کاهش دهد و به درمان سریع و فوری دندان‌درد کمک کند. برای تسکین سریع درد می‌توانید از چای نعناع استفاده کنید. چای را صاف کنید و بگذارید خنک شود. سپس از آن به‌عنوان دهان‌شویه استفاده کنید. اگر چای کیسه‌ای نعناع خانگی دارید، می‌توانید آن‌ها را چند دقیقه در فریزر بگذارید و سپس روی دندان بگذارید. استفاده از یک پنبه آغشته به چند قطره روغن نعناع نیز می‌تواند در تسکین فوری دندان‌درد مؤثر باشد.

مصرف روغن پونه کوهی

استفاده از روغن پونه کوهی می‌تواند یکی از مؤثرترین درمان‌های خانگی برای دندان‌درد باشد. روغن پونه کوهی یکی از اسانس‌های قوی است که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و می‌تواند در کاهش تورم و بهبودی مؤثر باشد.

استفاده از چای کیسه‌ای

همان‌طور که گفته شد، برای کمک به کاهش تورم و درد، یک چای کیسه‌ای مرطوب روی دندان‌های خود قرار دهید. اگر به سرما حساس نیستید، می‌توانید ابتدا یک کیسه چای را در آب سرد قرار دهید و سپس آن را روی دندان‌های خود قرار دهید تا بلافاصله دندان‌دردتان تسکین یابد.

مصرف پیاز

پیاز علاوه بر تسکین دندان‌درد، به ازبین‌بردن میکروب‌ها نیز کمک می‌کند و می‌تواند در کاهش درد مؤثر باشد. علاوه بر این، پیاز به دلیل سطوح بالای گوگرد در تماس با بزاق، اسیدسولفوریک تشکیل می‌دهد که می‌تواند به تسکین سریع دندان‌درد کمک کند.

یک‌تکه پیاز خام را برش دهید و روی دندان بگذارید. این کار را دو بار در روز و هر بار چند دقیقه انجام دهید. این روش به ازبین‌بردن میکروب‌های ایجادکننده درد کمک می‌کند و در تسکین فوری دندان‌درد مؤثر است.

شستشو با دهان‌شویه گواوا

برگ‌های گواوا که به‌خاطر خواص ضدالتهابی‌شان شناخته می‌شوند، دارای ویژگی‌های ضدمیکروبی هستند که می‌توانند درد را کاهش داده و زخم‌های دهان را عقیم کنند. می‌توانید برگ‌های گواوا تازه را بجوید یا برگ‌های له شده را در آب بجوشانید و به‌عنوان دهان‌شویه از آن استفاده کنید.

استفاده از دهان‌شویه آویشن خانگی

آویشن دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی قوی است. برای کاهش علائم دندان‌درد، می‌توانید چند قطره اسانس آویشن را به آب اضافه کنید و دهان‌شویه درست کنید. همچنین می‌توانید اسانس آویشن را با چند قطره آب تمیز رقیق کرده و به پنبه آغشته کنید. سپس آن را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید.

مصرف آلوئه‌ورا

ژل دندان آلوئه‌ورا ممکن است به مبارزه با باکتری‌هایی که باعث ایجاد حفره می‌شوند کمک کند. بر اساس یک مطالعه در سال 2019، اثر ضدباکتریایی این ژل از تجمع باکتری در دهان جلوگیری می‌کند. یک مطالعه در سال 2017 استفاده از آلوئه‌ورا با روغن درخت چای را به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده مؤثر حفره، با نتایج قابل‌مقایسه با ضدعفونی‌کننده‌های سنتی به نام کلرهگزیدین نشان داد.

مصرف ریشه شیرین‌بیان

ریشه شیرین‌بیان دارای خواص ضدباکتریایی است که می‌تواند، باکتری ایجادکننده حفره‌ها را هدف قرار دهد. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که خواص ضدباکتریایی عصاره ریشه شیرین‌بیان با دهان‌شویه کلرهگزیدین قابل‌مقایسه است و از دهان‌شویه فلوراید نیز قوی‌تر است. همچنین یک مطالعه در سال 2021 مقایسه مشابهی انجام داد و نشان داد که عصاره شیرین‌بیان دارای خواص ضدمیکروبی است.

انجام طب سوزنی

طب سوزنی یکی از راه‌های درمان طبیعی و فوری برای دندان‌درد است. طبق آزمایش‌های بالینی متعدد، استفاده از طب سوزنی و/یا طب فشاری می‌تواند:

  •  کاهش درد دندان
  • به‌عنوان یک بی‌حس‌کننده برای دندان‌پزشکی
  •  تسکین درد بعد از کشیدن دندان عقل
  •  کاهش التهاب در دهان
  •  بهبود ترشح بزاق برای مبارزه با خشکی دهان (که یکی از دلایل اصلی ایجاد حفره است)

سخن پایانی

به‌طورکلی روش‌هایی برای درمان فوری دندان‌درد وجود دارد. مردم معمولاً زمانی از روش‌های فوری استفاده می‌کنند که شرایط مراجعه به پزشک را ندارند. به‌طورکلی در چنین شرایطی می‌توانید برای درمان دندان‌درد فوری از روش‌هایی مانند؛ شستشوی آب‌نمک، مصرف نعناع، جوز هندی، آویشن و استفاده از کمپرسور سرد استفاده کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان