تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۰۹ آذر ۱۴۰۱

فیلم‌های ممنوعه که نباید دید

حال در ادامه به بررسی فیلم‌های ممنوعه که نباید دید می‌پردازیم.

رویداد۲۴ نازنین احمدی: فیلم‌های ممنوعه که نباید دید چیست؟ در ادامه این مقاله می‌خواهیم به بررسی انواع فیلم‌های نامناسبی که باعث شد تا محتوای آن‌ها در بسیاری از کشور‌ها ممنوع اعلام شود، بپردازیم. در کنار بررسی داستان و مشخصات فیلم، همچنین علل ممنوعیت آن‌ها نیز ذکر شده است.

فیلم‌های ممنوعه چیست؟

فیلم‌های ممنوعه چیست؟ در طول تاریخ سینما، شاهد آثاری بودیم که آن‌ها اصول حرفه‌ای فیلم‌سازی رعایت نشده باشد. این نوع فیلم‌ها معمولا خطوط قرمز‌های ما را زیر پا می‌گذارند. منظور از این جمله آن است که آن‌ها ممکن است به عقاید انسان‌ها از نظر دینی و یا حتی از نظر انسانی اعتنایی نکنند و تنها محتوایی تولید شود که ارزش بصری پایینی داشته باشد. از سوی دیگر بخشی از فیلم‌های ممنوعه مرتبط با فیلم‌هایی است که به دلیل آماده نبود اذهان عمومی و یا آثار مخربی که ممکن است در جامعه داشته باشد، ممنوع شده‌اند. نمونه‌های بسیار زیادی را می‌توان در این خصوص بیان کرد که غالب آن‌ها در ژانر ترس و وحشت در قرن‌های گذشته وجود داشته‌اند.

به طور معمول تولید فیلم‌های ممنوعه در خارج از شرکت‌های رسمی انجام می‌شود که در آن می‌توان شاهد صحنه‌های مختلفی از روابط جنسی گرفته تا برهنگی، خشونت بیش از حد، ترس و عدم رعایت قوانین و هنجار‌های متعارف جامعه از نظر سیاسی و یا فرهنگی و حتی رشد و تشویق ناهنجاری‌ها مانند مصرف مواد و ... بود. حال در این مقاله با ما باشید تا به بررسی این دسته از فیلم‌ها بپردازیم و با نوع محتوا و علت سانسور و ممنوع شدن آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

فیلم‌های ممنوعه که نباید دید

معرفی کامل فیلم‌های ممنوعه که نباید دید

حال در ادامه به بررسی فیلم‌های ممنوعه که نباید دید می‌پردازیم که عبارتند از:

فیلم مرده شریر | The Evil Dead ۱۹۸۱

انواع مختلفی از فیلم‌ها به خصوص در قرن گذشته میلادی وجود دارند که در لیست فیلم‌های ممنوعه که نباید دید قرار می‌گیرند. یکی از این موارد فیلم مرده شریر است. داستان راجع به یک عده از افراد هستند که برای تفریح به کلبه‌ای جنگلی می‌روند، اما در آنجا یک ضبط صوت عجیب را در کنار کتابی پیدا می‌کنند. زمانی که آن‌ها این نوار را گوش می‌دهند، با روشن کردن آن یک نیروی شیطانی آزاد می‌شود که در جسم تک تک آن‌ها حلول می‌کند. کسانی که به جسم این شیطان در می‌آیند، چهره‌ای وحشتناک دارند و تنها راه‌حل نابودن کردن آن‌ها تکه‌تکه کردن و یا سوزاندنشان است.

• کارگردان: سم ریمی
• ژانر: وحشت
• بازیگران: بروس کمپبل، ماگدا کونوپکا، الن سندوایس، بتسی بیکر
• امتیاز: امتیاز ۷.۴ از بین ۲۰۸ هزار رای

علت ممنوعیت: همانطور که می‌توان از داستان بازی حدس زد، محتوای خشن و در عین حال صحنه‌های خونی و نامتعارف آن سبب شد تا واکنش‌های گسترده‌ای شکل گرفته و در کشور‌های بریتانیا، ایسلند، ایرلند و فنلاند و بسیاری دیگر ممنوع شود.

فیلم آخرین وسوسه مسیح | The Last Temptation of Christ ۱۹۸۸

دومین مورد که در لیست فیلم‌های ممنوعه که نباید دید قرار می‌گیرد، فیلم قدیمی راجع به مسیحیت است که در ژانر حماسی و درام تولید شده است. این فیلم داستان زندگی حضرت مسیح (ع) را روایت می‌کند که برخلاف تصور عموم، او نه تنها به عنوان یک پیامبر پاک و مقدس، بلکه به عنوان یک فرد با وسوسه‌های شهوانی و عادی جلوه داده می‌شود. پس از انتشار این فیلم، انجمن‌های مذهبی در آمریکا پیشنهاد دادند تا تمام نسخه‌های آن را خریده و نابود سازند، ولی در نهایت با حذف برخی صحنه‌ها این فیلم توانست در آمریکا به نمایش گذاشته شود. همچنین این عنوان در کشور‌هایی مانند ترکیه، مکزیک، سنگاپور، فیلیپین، شیلی ممنوع اعلام شد. حاشیه خطرناک دیگر در رابطه با این فیلم، بمب گذاری سینمای سنت میشل پاریس بود که میزبان اکران آن در فرانسه توسط یک گروه کاتولیک است. در این حادثه سینما آتش گرفت.

• کارگردان: مارتین اسکورسیزی
• ژانر: درام
• بازیگران: ویلم دفو، باربارا هرشی، هری دین استنتون، هاروی کایتل
• امتیاز: امتیاز ۷.۵ از بین ۵۸ هزار رای

علت ممنوعیت: توهین به مقدسات و عقاید دینی، نامناسب نشان دادن چهره حضرت مسیح.

فیلم‌های ممنوعه که نباید دید

فیلم بازی بانی | The bunny Game ۲۰۱۱

به گزارش رویداد24 همانطور که از امتیاز این فیلم هم مشاهده می‌کنید، محتوای فیلم فاقد ارزش تماشا برای مخاطب است. داستان راجع به زن روسپی است که توسط یک راننده کامیون که ظاهرا یک قاتل زنجیره‌ای است، دزدیده می‌شود و در معرض انواع شکنجه‌های جسمی و جنسی قرار می‌گیرد. محتوای فیلم پر از شکنجه‌ها و آزار‌ها و داد و بیداد‌هایی است که تنها می‌تواند وقت شما تلف کند. فیلم پس از انتشار در آمریکا با محدودیت روبرو شد و در نهایت به صورت DVD توسط Autonomy Pictures در سال ۲۰۱۲ پخش می‌شود. در بریتانیا، هیئت رده‌بندی فیلم بریتانیا (BBFC) این فیلم را در قسمت "طبقه‌بندی نامناسب" قرار داده است. زیرا انجام محتوای آن برای عموم مردم نامناسب است.

• کارگردان: آدام ریمایر
• ژانر: ترسناک
• بازیگران: رادلین گتسیک
• امتیاز: امتیاز ۳.۴ از بین ۲.۵ هزار رای

علت ممنوعیت: محتوای نامناسب برای عموم مردم که با میزان بالای خشونت جسمی و جنسی همراه است.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین فیلم‌های خون آشامی


فیلم آخرین خانه در سمت چپ | The last House on the Left ۱۹۷۲

یکی دیگر از انواع فیلم‌هایی که می‌توان در دسته فیلم‌های ممنوعه که نباید دید دسته بندی کرد، فیلم آخرین خانه در سمت چپ، کاری از سینمای ژانر وحشت دهه ۱۹۷۰ میلادی است. این فیلم درباره ماری کالینگوود، یک نوجوان هیپی (یک جنبش جوانان در دهه ۱۹۶۰ در انگلیس) است که در هفدهمین سالگرد تولدش توسط خانواده‌ای فراری ربوده، مورد تجاوز قرار گرفته و شکنجه می‌شود. بعد از این واقعه، وقتی آن‌ها ناخواسته به خانه او پناه می‌برند، قاتلان با انتقام والدین او روبرو می‌شوند. به گفته مسئولان ساخت، آن‌ها می‌خواستند حس واقعی خشونت را به صورت واقع گرایانه به رخ بکشند. این فیلم با بودجه ۹۰ هزار دلار، اما توانست ۳ میلیون دلار فروش داشته باشد. منتقدان فیلم را به خاطر خشونت رویارویی‌اش و استفاده کریون از کمدی سیاه (صحنه‌های کمدی تند تند با صحنه‌های تجاوز و تحقیر) مورد تمسخر قرار دادند. این فیلم در کشور‌های مختلف مانند آمریکا، انگلیس و استرالیا و غیره، سانسور و ممنوع شد.

• کارگردان: ویس کریون
• ژانر: ترسناک، انتقام، دلهره آور
• بازیگران: ساندرا کسل، فرد جی. لینکلن، بوسی گرنتهم، دیوید هس
• امتیاز: امتیاز ۵.۹ از میان ۳۷ هزار رای
علت ممنوعیت: خشونت، صحنه‌های نامناسب در روابط جنسی و فیزیکی

فیلم‌های ممنوعه که نباید دید

فیلم جن گیر | The exorcist ۱۹۷۳

در انتهای این لیست راجع به فیلم‌های ممنوعه که نباید دید، می‌خواهیم یک مورد زبانزد از سینمای وحشت دهه ۱۹۷۰ میلادی معرفی کنیم و آن چیزی نیست جز فیلم جن گیر. قبل از بررسی داستان فیلم، بهتر است متذکر شویم که این فیلم مانند بقیه فیلم‌های این لیست، اثر فاقد ارزش و محتوا نیست. بلکه توانسته است افتخارات خوبی را نصیب خود کرده، ولی با توجه به محتوای ترسناکی که دارد، لازم است حتما در تماشای آن افرادی با سن بالا اقدام کنند.

داستان راجع به یک بازیگر زن مهمان در واشنگتن دی سی است که متوجه تغییرات چشمگیر و خطرناکی در رفتار و آرایش فیزیکی دختر ۱۲ ساله خود می‌شود. در همین حال، یک کشیش جوان در دانشگاه جورج تاون در همان حوالی که با بیماری لاعلاج مادرش دست و پنجه نرم می‌کند، شروع به شک در ایمان خود می‌کند. در نهایت آن‌ها به کلیسا مراجعه کرده و از یک کشیش مسن به نام پدر مرین که فردی باتجربه است کمک می‌گیرند.

• کارگردان: ویلیام فریدکین
• ژانر: فراطبیعی، ترسناک
• بازیگران: الن برستین، آیلین دیتز، جیسون میلر، لیندا بلر، ماکس فون سیدو
• امتیاز: امتیاز ۸.۱ از بین ۴۰۰ هزار رای
علت ممنوعیت: محتوای ترسناک و نامناسب برای رده‌های سنی پایین.

فیلم‌های ممنوعه که نباید دید

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان