تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۰ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

گرم کردن درجا موتور خودرو در فصل سرما کار درستی است؟

یکی از قدیمی‌ترین باور‌ها درخصوص موتور خودرو، درجا کارکردن موتور در فصول سرد سال است. اما آیا تابه حال از خود پرسیده اید که این باور تا چه اندازه علمی و درست است؟ به صورت یک سنت قدیمی خیلی‌ها عادت دارند که در زمستان بعد از استارت زدن خودرو چند دقیقه‌ای را به صورت درجا برای به اصطلاح گرم کردن موتور صبر کنند.

گرم کردن موتور خودرو

رویداد۲۴ در سال‌های اخیر و با رشد صنعت خودرو و استفاده از سیستم سوخت رسانی انژکتور به حای سیستم‌های کاربرات، تحقیقاتی بر روی این باور قدیمی صورت گرفت، که نتیجه آن بیان می‌کند که در خودرو‌های انژکتوری درجا کار کردن نه تنها مفید نیست، بلکه به موتور خودرو صدمه می‌زند.

در گذشته‌های نه چندان دور، قبل از ورود کامپیوتر‌ها به عرصه خودرو، مهندسین برای طراحی سیستم سوخت رسانی از کاربراتور استفاده می‌کردند. کاربراتور‌ها عموماً مجهز به امکاناتی برای تشخیص برخی شرایط خاص کاری نظیر هوای سرد محیط، و به دنبال آن اتخاذ تصمیم مناسب با این شرایط نبودند. در نتیجه نیاز به سوخت بیشتر برای راه اندازی خودرو در فصل سرد، به صورت خودکار توسط سیستم سوخت رسانی احساس نمی‌شد.

به گزارش رویداد ۲۴؛ برای غلبه بر این مشکل، خودرو‌ها مجهز به مدار ساسات شدند. راننده با کشیدن اهرم ساسات، مانع ورود هوای زیاد به پیشرانه می‌شد و از این طریق با تبخیر مقدار معینی از سوخت، مخلوط غنی تری از سوخت و هوا به محفظه احتراق وارد شده و راه اندازی پیشرانه آسان‌تر انجام می‌گرفت. حال اینکه مدار ساسات با جلوگیری از ورود هوای زیاد به پیشرانه باعث افت توان خروجی می‌شد. در واقع در زمان خودرو‌های کاربراتوری شاید این مسئله نیاز بود، اما اکنون به صورت کامل باید آن را برای موتور‌های انژکتوری فراموش کرد.
اما امروزه درجا کار کردن موتور سرد نه تنها باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود، بلکه باعث می‌شود روغن از روی سیلندر و پیستون‌ها به اطراف پاشیده شود و اثر مخربی بر عمر موتور خودرو داشته باشد.

معایب گرم کردن درجا خودرو در فصل زمستان

در هنگامی که دمای هوا پایین است، بنزین موجود در محفظه احتراق به خوبی مشتعل نمی‌شود و به همین خاطر بخار سوخت به اندازه کافی تولید نمی‌شود. همین مسئله باعث می‌شود احتراق به خوبی صورت نگیرد. اما موتور خودرو‌های انژکتوری طوری طراحی شده اند که در زمان سرد بودن موتور برای احتراق مناسب مقدار بیشتری سوخت وارد محفظه می‌کند.

در این وضعیت گرم کردن خودرو به صورت درجا باعث می‌شود که مقدار زیادی سوخت اضافی وارد محظه احتراق شود و بخشی از آن به دیواره‌های سیلندر برسد و روغن موجود در پیستون‌ها را با خود بشوید. این روند به تدریج کاهش عمر موتور را به دنبال دارد.

درصورت گرم کردن درجا موتور خودرویی که بیش از ۴ ساعت خاموش بوده است، فرسودگی مکانیکی پیش می‌آید. وقتی موتور خودرو، درجا کار می‌کند، باعث تولید نوعی کربن می‌شود و کربن حاصله نیز، قطعات موتور را به سرعت فرسوده می‌کند. همچنین به دلیل جریان نیافتن روغن، قطعات داخل موتور بر اثر تماس با هم؛ شروع به سایش می‌کنند.

موتور خودرویی که درجا کار می‌کند، %۵۰ بیشتر وقت می‌برد تا گرم شود و، چون دیرتر گرم می‌گردد بالطبع صدمه نیز می‌بیند.


بیشتر بخوانید: اپلیکیشنی که عیب موتور خودرو را کشف می‌کند


موتوری که به جای ۵ دقیقه، در مدت زمانی برابر ۱۰ دقیقه گرم شود؛ دو برابر مقدار معمول، گاز‌های سمی تولید می‌کند و موتوری که به جای گرم شدن از طریق حرکت آرام، یعنی به جای ۵ دقیقه۱۰؛ دقیقه کار کند، عمرش تا %۳۰ کوتاه‌تر می‌شود.

جذب سوخت در روغن و شستن آن از سطوح تماس: برای جلوگیری از تماس فلز با فلز و ایجاد سایش، لایهٔ نازکی از روغن، سطوح تماس را می‌پوشاند. در شرایط سرد بخشی از سوخت، جذب لایهٔ روغن شده و با توجه به خاصیت شویندگی سوخت، باعث از بین رفتن لایه و سایش فلزات می‌شود.

راه اندازی صحیح خودرو در فصل سرما

سریع‌ترین روش برای گرم کردن پیشرانه، زیر بار قرار دادن آن، و نه کارکرد درجا در دور آرام است؛ بر همین اساس بلافاصله پس از روشن شدن خودرو آن را برانید! البته به دلایلی نظیر احتراق و روان کاری ضعیف در این شرایط، بهتر است تا قبل از گرم شدن پیشرانه از رانندگی خشن و اسپرت پرهیز کنید.

گرم کردن درجا موتور خودرو در فصل سرما کار درستی است؟

روش گرم کردن موتوریی که در فصل زمستان به سختی گرم می‌شود

به گزارش رویداد ۲۴؛ چنانچه خودرو پس از طی مسافتی قابل توجه، هنوز سرد است و دستگاه بخاری، به اندازه کافی، داخل خودرو را گرم نمی‌کند، باید نگاهی به درجه برودت هوا انداخت و در صورتی که گرم نشدن موتور به علت سردی هوا باشد؛ باید با انجام یک کار ابتکاری، مشکل را حل نمود. در زمستان وقتی درجه حرارت، پایین‌تر است، موتور خودرو خیلی سرد می‌شود. درجه حرارت دلخواه موتور برای کار منظم آن، در حدود ۸۰ درجه سانتیگراد می‌باشد؛ در این موقع باید سعی کنید تا از سرد شدن بیش از پیش رادیاتور جلوگیری نمایید.

برای این کار لازم است که یک پرده روی جلوی پنجره رادیاتور بکشید. وقتی درجه هوا به زیر ۱۰ درجه می‌رسد، برای خودرو‌هایی که با هوا خنک می‌شوند، چنین پرده‌هایی لازم است. برای این کار می‌توانید از روزنامه یا یک تکه مقوا نیز استفاده کنید، مواظب باشید آنچه را که باید بپوشانید قسمت پایین رادیاتور است. برای جلوی پنجره‌های پیشرفته که معمولا از جنس پلاستیک هستند، شما می‌توانید از یک نوار چسب عریض، استفاده نمایید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
0
1
درسته گرم کردن خودرو بصورت در جا کار کردن خوب نیست ولی رانندگی ولو بسیار ارام بعد از استارت در هوای سرد هم خوب نیست باید گذاشت لااقل روغن غلیظ و سرد توسط اویل پمپ بروی سیلندرها برسه بعدا ارام حرکت کرد لااقل یک دقیقه موتور در جا کار کنه
نظرات شما
پیشخوان