تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۱۲ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳۷ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

در اعتراضات زاهدان چه گذشت؟/ زنان بعد از نماز جمعه به خیابان آمدند

اعتراضات در دو منطقه کردستان و سیستان و بلوچستان بیش از سایر استان‌های کشور است. در زاهدان هر هفته پس از نماز جمعه مولوی عبدالحمید، تجمعاتی برگزار می‌شود و این هفته که نام مولوی عبالحمید در یک بولتن آمده بود، زنان هم به خیابان آمدند و شعار دادند.

اعتراضات در زاهدان

رویداد۲۴ رایان حسینی: این چندمین هفته‌ای است که پس از برگزاری نماز جمعه در زاهدان، اعتراضات مردم انجام می‌شود. ماجرای اعتراضات در استان سیستان و بلوچستان از شایعه تجاوز به یک دختر نوجوان توسط یک نیروی نظامی آغاز شد و به شکلی عجیبی وسعت یافت. این اعتراضات هر هفته در نماز جمعه شهر زاهدان نمود داشت و مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان از معترضان حمایت می‌کرد.

نماز جمعه در زاهدان توسط شیعیان و اهل سنت به صورت جداگانه برگزار می‌شود؛ یکی به امامت مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در زاهدان که توسط سیستانی‌ها که عمدتا شیعه هستند و دیگری به امامت مولوی عبدالحمید در مسجد مکی زاهدان که حاضران در آن عمدتا بلوچ و اهل سنت هستند.

از ماجرای مطرح شدن شایعه تجاوز به یک دختر در کلانتری، در نماز جمعه به امامت محامی تقریبا خبری نبود و هیچ صدایی از امام جمعه برنخاست، اما این موضوع در نماز جمعه مولوی عبدالحمید بازتاب بسیار زیادی داشت و او هر هفته روز جمعه تندترین انتقادها را درباره نحوه برخورد با معترضان از تریبون نماز جمعه مطرح می‌کرد.

همپوشانی انتقادهای مولوی عبدالحمید با اعتراضات در ایران پس از درگذشت مهسا امینی به دیده شدن اتفاقات در زاهدان کمک کرد و خود مولوی عبدالحمید نیز به عنوان چهره‌ای خاص در جریان اعتراضات ایران مطرح شد.

واکنش مردم زاهدان به بولتن محرمانه

در چنین شرایطی روز گذشته اعتراضات در زاهدان برای بار دیگر انجام شد؛ اعتراضاتی که البته یک تفاوت عمده با هفته‌های پیش داشت. اول اینکه برای نخستین بار زنان در نماز جمعه اهل سنت شرکت کنند و بنرها و پلاکاردهای اعتراضی نیز در دست داشتند و دوم اینکه در هفته گذشته مجموعه فایل‌های به نام «بولتن‌های محرمانه سپاه» منتسب به خبرگزاری فارس منتشر شده بود که در بخشی از آن نام مولوی عبدالحمید دیده می‌شد.

البته مشخص نیست این بولتن‌ها چقدر واقعی است؛ چه آنکه در آنها ابتدایی‌ترین نکات محرمانه رعایت نشده است؛ از جمله اینکه روی آنها حتی عبارت‌های مربوط به دسته‌بندی‌های اسناد طبقه‌بندی‌شده مثل «سری، به کلی سری، محرمانه و خیلی محرمانه» وجود ندارد، به همین چنین‌ اسنادی شک‌برانگیز است و به سادگی نمی‌توان به جزییات آن اعتماد کرد. با این حال همین محتوای فایل‌های تایید نشده در استان سیستان و بلوچستان بسیار بازتاب داشت؛ مخصوصا آنجا که درباره مولوی عبدالحمید نوشته بود «نمی‌شود او را حذف کرد بلکه باید کاری کرد تا او بی‌اعتبار شود»

این جمله برای مردم زاهدان ناخوشایند بود و خود مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه به این مسئله اشاره کرد و گفت: ««اگر شما حکومت و قدرت دستتان بوده، خواست خدا بوده است. اگر هم ما پیش مردم حرمت و محبتی داریم، داد خداوند است. چیزی که خدا بدهد را فقط خودش می‌تواند پس بگیرد. خدا عزت می‌دهد و می‌گیرد. عزت را کسی دیگر نمی‌تواند بگیرد.»

جمعی از مردم زاهدان نیز برای حمایت از مولوی عبدالحمید در نماز جمعه حضور داشتند و به همین دلیل نماز جمعه روز گذشته (۱۱ آذر ۱۴۰۱) بسیار شلوغ‌تر از هفته‌های گذشته بود و تصاویر حضور مردم نشان می‌داد که یک سنت‌شکنی خاص نیز در این هفته انجام شده بود. نباید فراموش شود که حضور جمعیت برای امام جمعه زاهدان صرفا یک حضور تلقی نمی‌شود بلکه حضور گسترده حاضران در نماز جمعه و حتی نحوه خاص ورود مولوی عبدالحمید به مسجد با اسکورت بسیار ویژه برای او یک ابزار قدرت نیز محسوب می‌شود.

بر خلاف نماز جمعه اهل تشیع، بنا به سنت دیرینه اهل سنت زاهدان، زنان در نماز جمعه و مراسم عمومی و حتی اعیاد حاضر نمی‌شوند اما این هفته بعد از نماز جمعه آنها پلاکارد در دست به خیابان آمدند و شعارهای تندی علیه حاکمیت مطرح کردند.

این روزها درباره مسئله زنان و اظهار نظرها و افکار و اندیشه مولوی عبدالحمید، نقدهای بسیار تندی به او شده است و بیشتر نقدها براین نکته استوار است که چگونه یک رهبر دینی درباره آزادی‌های اجتماعی سخن می‌گوید ولی زنان اهل سنت اجازه حضور در نماز جمعه را هم ندارند؛ به همین دلیل منتقدان مولوی عبدالحمید معتقد بودند که حضور زنان در نماز جمعه این هفته، پاسخی به منتقدان بود و اینکه بتواند چهره خود در این موضوع را بازسازی کند.


بیشتر بخوانید: آیا مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان می‌تواند رهبر معترضان شود؟


اعتراض مردم زاهدان

تصور بر این بود که پس از سفر هیات رهبری به زاهدان فضا کمی آرام شود، اما پس از سفر اول که انتقادهای مولوی عبدالحمید به شدت بیشتر شد؛ چنانکه او معتقد بود این هیات حتی از خانواده جان‌باختگان و مجروحان دلجویی نکرده است.

خانواده جان‌باختگان تا این لحظه با توصیه مولوی عبدالحمید، از گرفتن دیه هم سر باز زده‌اند. ظاهرا تصویب شده بود به خانواده هر جان‌باخته ۶۰۰ میلیون تومان دیه پرداخت شود که فعلا آنها قبول نکرده‌اند. مولوی عبدالحمید گفته بود باید تکلیف پرونده «جمعه خونین» زاهدان و خاش مشخص شود زیرا خانواده قربانیان به دنبال مجازات عاملان این کشتار هستند و بخشی عمده آنها پول دیه را نپذیرفته‌اند.

موضوع اعدام نوجوانان در زاهدان از مسائلی بود که نه تنها در استان سیستان و بلوچستان بازتاب داشت، بلکه در کشورهای دیگر هم بازتاب داشت. برخی منابع خبری گفته بودند پس از اعتراضات برای کسانی که حکم اعدام صادر شده، بسیار زیاد بوده و در میان اعدامیان نام دو نوجوان زیر هجده سال هم وجود دارد.

این خبر نخستین بار توسط برخی فعالان بلوچ در انگلستان منتشر شد. آنها نوشته بود برای دو نوجوان که برادر هم بوده‌اند حکم محاربه صادر شده است. علی کریمی وکیل این دو برادر خبر داده بود که «حکم را دادگاه کیفری به ریاست قاضی فیروزی ابلاغ کرده است.»  البته دادستانی استان سیستان و بلوچستان سخنان وکیل پرونده را رد کرده و گفته «نه تنها برای این دو فرد مذکور، بلکه تا امروز برای هیچ جوان و نوجوان زیر ۱۸ ساله‌ای در دادگاه کیفری یک به اتهام محاربه حکم اعدامی صادر نشده است.»

این مسئله البته در تثبیت جایگاه مولوی عبدالحمید اثر بسیار زیادی دارد؛ چه اینکه از یکسو او با پیگیری مسئله «جمعه خونین» در زاهدان و خاش، دست بالا را در برابر حاکمیت پیدا خواهد کرد و دیگر اینکه وقتی پول دیه به جای حکومت، از «منابع مردمی» جمع شود، جایگاه او نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد.

معترضان زاهدان چه می‌خواهند؟

اعتراضات در زاهدان تا هفته اول تنها مربوط به ماجرای رخ‌داده کلانتری ۱۶ زاهدان نزدیک به مسجد مکی و اتفاقات رخ‌داده در آن بود اما رفته رفته به اعتراضات کل کشور پیوند خورده و شعارهای دیگری از آن بیرون آمده است؛ چنانکه روز گذشته شعارهای آنها نه درباره مسائل زاهدان که شعارهای انقلابی تندتری بود که تا کنون در آن منطقه مطرح نشده بود و حتی زنان اهل سنت که تا کنون در هیچ تجمعی حضور نداشتند، پلاکاردهایی با شعار «زن زندگی آزادی» در دست داشتند.

پلاکاردهای دیگری که در جریان نماز جمعه ۱۱ آذرماه در زاهدان دیده می‌شد، حاوی شعارهایی از قبیل «ایران خیالت راحت، بلوچستان و کردستان با غیرت پشتت را خالی نخواهد کرد» و «درود بر مولانا عبدالحمید» و ... بود.

اعتراض زنان زاهدان

شعار «زن زندگی آزادی» البته خوشایند حکومت نبود؛ چنانچه مصطفی محامی امام جمعه اهل تشیع زاهدان به آن واکنش داد و آن را فریب بزرگ خواند. او بدون آنکه اسمی از مولوی عبدالحمید بیاورد، او را به دورویی متهم کرد و گفت: «کسانی که در سابقه خود بیشترین دیکتاتوری در حق زن را داشته و سرتا پا ظلم هستند شعار عدالت و آزادی زن را سر می‌دهند.» مقصود محامی از این جمله، مولوی عبدالحمید بود که سه زن دارد.

همچنین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور نیز هشدار تندی به مولوی عبدالحمید داد و گفت: «اون آقایی که در سیستان و بلوچستان نشسته و خودشان برای زن هیچ حرمتی قائل نیست، امروز سنگ حمایت از زن را به سینه می‌زند.»

به جز مخالفت‌های کلامی، درگیری‌هایی هم در زاهدان رخ داده است. برخی منابع از شلیک گاز اشک‌آور برای متفرق کردن جمعیت معترض سخن می‌گویند. در فیلم‌هایی که بعد از نماز جمعه منتشر شده، مشخص است که درگیری‌ها زیاد بوده اما اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که هیچ کسی کشته نشده است.

البته به جز زاهدان در چابهار، ایرانشهر و خاش نیز تصاویری از تجمعات مردم منتشر شده است. یک کانال تلگرامی به نام «رصد بلوچستان» هم که اخبار آن منطقه را پوشش می‌دهد تصویری از یک هلی‌کوپتر نظامی در چابهار منتشر کرده است.

واکنش دولت به اعتراضات در سیستان و بلوچستان

دولت برای کاهش اعتراضات البته تصمیماتی گرفته است؛ از جمله اینکه امتیازهایی به مردم سیستان و بلوچستان بدهد که تا کنون داده نشده است؛ روز گذشته احسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفته به هر خانوار در این استان، ۴۰۰ دلار سهمیه واردات و صادرات برای هر هفته داده می‌شود. همچنین دیرکرد‌های مالیاتی سال‌های گذشته کسبه در استان بخشیده خواهد شد و نیمی از فضای بازارچه مرزی میلک در اختیار خرده فروشان منطقه قرار خواهد گرفت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۷
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
10
29
درود هزاران درود به شرف و غیرت این شیر زنان ستم دیده زاهدان.
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
14
28
با این که انتقاداتی به مولوی عبدالحمید وارد است،اما ایشان به خصوص در این روزهای سخت سخنگوی مردم همه ایران بوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
لال بشی عالی میشه.
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
سخنان هیلاری کلینتون در جمع کردن احمق‌های کشورهای اسلامی و استفاده از آنها برای مقابله با شوروی و بعد از اتمام کار آنها را مدتی رها و اما بعد از مدتی دیگر آنها را در هر کجای دنیا یافت به قتل رساند و هنوز هم می رساند تنها القاعده و داعش نبود صدام قزاقی نمونه های دیگریند امروز نوبت این سنی سه زنه است و بعضی طرفداران احمقش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
سکوت کن یه جای همین بلوچ ها گفته بودن اگه حکومت دست ما بیفته یه فارس رو زنده نمی زاریم.حالا طرفداری کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
لعنت به دروغگوی ناشناس.انشالله خدا خیرت نده. با این دروغ چی رو ثابت می کنی. فکر کردی الان مردم زنده هستن یک عده معتاد شدن یکسری به نان شب محتاجن یک سری مثل ربات شب و روز ندارن و ... ان وقت ... زاده مسئولین در ناز و نعمت و در کشورهای هستن اولا کافر و بی حجاب و دوما شب و روز بر آنها مرگ می فرستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
1
18
درود بر مردان آزاده و ضد دیکتاتور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
13
6
تفکرات مولوی عبدالحمید ۹۵ درصد شبیه مقامات حمهوریه اسلامیه نمی دونم ایشون به چی اعتراض دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
12
5
میدونم که الان جو ، جو حمایت از مولوی هست و مطمئنا نظر من برای عده ای خوشایند نیست ولی ایشون دقیقا دارن سیاسی کاری می کنن کاری که برخی روحانیون شیعه در سال‌های ۵۶ و ۵۷ کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
20
5
مولوی دست نشانده دولت سعودی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
13
3
در حدی تناقض در مملکت فوران میکنه که منتظرم فردا زنها توی بلوچستان با روبنده بیان تظاهرات بگن ژن ژیان آزادی مردها هم با کلاش و دوشکا سوار تویوتا بگن مرد میهن آبادی
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
15
5
ما منکر مشکلات نیستیم ، اما دست خیانت کاران را هم می بینیم ، در خصوص مولوی عبدالحمید هم ذکر این نکته لازم است که بحث ایشان اصلاً اقتصاد و حجاب و اینها نیست بلکه از این موقعیت بوجود آمده دارد سوءاستفاده می کند
ناشناس.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
1
15
چه فایده.این اعتراضات که از اخبار تلویزیون داخلی پخش نمی شه.همش می اندازند گردن اغتشاشگران.مگر می شود هر گروهی اعتراض کرد اغتشاشگر باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
5
15
با اینکه من شیعه و از اهل سنت نیستم بعد از مطالعه خطبه های ایشان(مولوی عبدالحمید)سخنان ایشان را متین و منطقی یافتم،متاسفانه اکثر مسئولین ما به جای اینکه جواب مستدل و منطقی به ایشان بدهند وی را آماج توهین و تهمت های خود قرار داده اند و جز تهمت و توهین و افترا بستن به ایشان کاری انجام نداده اند و القابی را که لایق خودشان است به ایشان نسبت می‌دهند،متاسفانه مسئولین ما به جز لجبازی با مردم کاری بلد نیستند و هیچ انعطافی از خود نشان نمی‌دهند...!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
دوست عزیز کجای دنیا دیدی برای اعتراض باید به یه کلانتری با سلاح حمله کرد و مامور کاری نکرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
همونجایی که به زن وبچه ها حمله میکنن ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
4
17
احسنت به زنان هموطن بلوچم. درود بر شرف و غیرت شما .......
ب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
6
10
بالاخره نشان داده شد نتیجه اعتراضات چه بود؟ زنان حق شرکت در نمازجمعه در زاهدان را پیدا کردند. خودش گام مثبتی است. البته عبدالحمید اسماعیل زهی باید به طور شفاف نظرش را در مورد مطالبی که در کتابهایش در مورد زنان و مردان نوشته دقیق و روشن توضیح دهد. سال 57 ما اینقدر شور و حال جوانی داشتیم که از آقای خمینی نپرسیدیم نظرش در مورد مطالبی که مثلا در توضیح مسائل ش در مورد زنان و مردان آورده و یا در کتاب ولایت فقیه در مورد حکومت اسلامی آورده دقیقا چیست؟ به همین خاطر همه ما فکر کردیم ایشان همانطور که در مهر و آبان 57 به بعد در مورد جمهوری و آزادی سخن می گویند هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
7
1
امام در تمام دوره ی مبارزه ی خود هرآنچه گفت بر اساس اسلام بود وحرفی از جانب خود نداشت فلذا جای حرف و سخن و اعتراض و عدم پذیرش نمی ماند ، مگر کسی که منکر دین باشد !
حسین اراکی جمالو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
0
8
سلام به ایران،سلام به سیستان و بلوچستان به غیورمردان وشیرزنانش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
6
1
آقای عبدالحمید ! جناب عالی چند سال است که در این‌مملکت زندگی می کنید وچند سال امام جمعه بودید ؟ شما خودتان هم در کنار مسئولان جمهوری اسلامی باید پاسخگو باشید ! شما چند بار به دفتر رهبر انقلاب و مسئولان دیگر مراجعه کردید و مسائل را مطرح کردید و مسئولان نپذیرفتند ؟ مردم بلوچ باید از شما سوال کنند که شما در عرض این چهل و چند سال چه کار کردید !
همدرد بلوچ مظلوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
0
8
درود بر هموطنان شجاع و فهمیده ، تنها و کم هرینه‌ترین راه همینه ، همه با هم با هر طرز فکری و از هر طیف و طایفه‌ای
اگر خواهان وضع بهتری هستیم بیاییم میدان
مطمئنا خیلی زود به آرمانمان خواهیم رسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
حالتون خوب نیست با دشمن همکاری میکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
دشمن تو الدنگی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
7
0
مولوی عبدالحمید راه گم کرده ، راهنماییش کنین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
5
2
والا من خودم بلوچم چطور خانما یک دفع عزیز شدن تا قبل از اختشاشات هیچ کس خانما رو تویل نمی گرفت من خودم چون دختر اوردم شوهرم رفت زن گرفت و بیشتر مردا چند زن دارن برا مردا بلوچ چه زنی چه حری الله شکر مارم ادم حساب کرتن
پاسخ ها
مقدم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
تواصلابلوچ حتی ایرانی نیست!؟تواگربلوچ ونمازخوانی بجزدرزمان حوادث واتفاقات اخیر نمی بینی همواره زنان بلوچ اهل سنت در نمازجمعه هرهفته بصورت مصتمرشرکت می کنند ودر قسمتی ازمصلی اهل سنت جایگاه مخصوص
محل نمازجمعه زنان اهل سنت با تابلویی بعنوان محل نمازجمعه زنان مشخص و قابل مشاهده عمومی قراردارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
0
3
والا چهار سال ک من زاهدان درس خوندم هر جمعه ب عنوان ی خانم نماز جمعه رو شرکت میکردم و اگر بگم نزدیک پونصد نفر خانم هر جمعه میومدن شایدم بیشتر اغراق نکردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
1
2
مؤتلفه حجتیه ننگ به نیرنگتان خون جوانان ما می‌چکد از چنگتان
جرجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
0
4
درود بر آقای عبدالحمید.... یک شیعه
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
1
1
فکر آسایش مردم باشید الهی خدا لعنتان کند بس کنید نامردا
ali ahmady
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
4
2
کسی که خودش سه تا زن داردچگونه شعار زن زندگی آزادی می دهد. ایشان عملا زنان را برده می داند.
ما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
5
1
عبدالمالک ریگی در مسجد مکی درس می خوندوشاگرد مولوی عبدالحمید بود که مردم سیستان وبلوچستان را قتل عام می کرد وسربرید
مراد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
0
1
همینکه خودتان نوشتید برای اولین بار زنان در نماز جمعه شرکت کردن یعنی زن در تفکر عبدالحمید حق ازادی تا امروز نداشتن
دارند از زنان سواستفاده ابزاری می کنند .چه دلیلی دارد زن نماز جمعه شرکت نکند؟محافل عمومی حضور پیدا نکند ؟
حالا شرف دارید تا امروز چه تفکر دگم و دیکتاتوری بود
محمدمهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
0
0
خاصیت عبدالحمید در زاهدان چیست وقتی هنوز زن در بردگی در بین مذهب او زیست می کند؟ رهاکردن زن جز در مذهب او در کدام مذهب بی قید وبند است؟ماجرای این هم طلاق وچند زنی در بین بلوچها ورها کردن زن قبل را کی تا امروز باید حل میکرد ؟خجالت نمی کشید در متن خود اوردید برای اولین بار زنان در نماز جمعه عبدالحمید شرکت کردن بعد هم مدعی آزادی هستید ؟مگه زن چیش از مرد کمتره؟
تفکر پلید با ادعای آزادی همخوانی ندارد
کاش زنان مورد ظلم این مولللللوی اینو بفهمند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
0
0
باسلام راستی تاکی ماباید این حرفهاروداشته باشیم یعنی چه تاکسی بگه من گرسنمه من تشنمه یاانسان بزرگی مثل مولوی عبدالحمید بگه این ملت بهشون خیانت شده حقوبگه بعدیه سری ازمابهشون بگیم دست نشانده سعودی هست این حرفادیگه معنی نداره مابیاییم خودمون درست کنیم چکارباامریکایاسعودی داریم وقتی این ملت ازدولت راضی باشند کل دنیا هم بشه طرف ایران بازایران پیروزه بیاییم دست برداریم ازین مسخره بازیا تاالان اینجوری گفتیدچی ازش دراوردید کدومه ایران کدومه ملت یاروشام شب نداره یاروبدبخت بیچاره شده دا دمیزنه گرسنمه بدبختم بیکارم مستاجرم چراکمکش نمیکنید چرا فقط میگید زدانقلابه هیچکسی بی نظمی وناامنی رودوست نداره فقط شکم گرسنه ایمان نداره شکم گرسنه گوشش به این حرفا بدهکار نیست نون میخا د نه روزه خانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
0
1
چیکار به مولوی عبدالحمید دارید هر کی هرچی دوست داره میگه خودتونم میدونید زاهدان چون هم اهل تسنن هستن کسی به انها اهمیت نمیده توی جدول اینکه تحریم ها ازهمه بیشتر تاثیر گذاشته همین زاهدانه مردم
برا یه لقمه نون بلا نسبت سگ دو میزنن خوب حقم دارن که اعتراض کنن مولوی عبالحمید خواستار وحدت بین شیع وسنی هست این دولت و دم و دستگاهشه که
توجهی به خواسته هاشون نمیکنه هم تقی به توقی هم میخوره میگن زیر سر مولویه دست بردارید تو رو خدا
نظرات شما
پیشخوان