تاریخ انتشار: ۰۱:۰۱ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲۰ نظر

در جلسه مولوی عبدالحمید با حاج علی اکبری نماینده رهبری در خصوص حوادث زاهدان چه گذشت؟

مولوی عبدالحمید در دیداری که نماینده رهبری در زاهدان با او داشت، ضمن بیان گلایه‌های مردم از مسئولان استانی و کشوری در رابطه با حوادث اخیر زاهدان و خاش، این دو حادثه را از نتایج «تبعیض در حق جامعه اهل‌سنت» دانست.

مولوی عبدالحمید

رویداد۲۴ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید ضمن خیرمقدم به نمایندۀ رهبری و هیئت همراه ایشان، ابتدا به تشریح و بیان واقعیت اتفاقات اخیر در استان به ویژه حادثۀ جمعه خونین زاهدان پرداختند و گفتند: حادثه‌ای که هشتم مهرماه رخ داد و التهاباتی ایجاد شد، ما تلاش کردیم که امنیت منطقه حفظ شود تا مسئولان قضایی به این حادثه رسیدگی کنند. چیزی که در این حادثه کاملا مشخص است اینکه بر خلاف آنچه بعضا گفته شده در این حادثه جوانانی که به سمت کلانتری سنگ پرتاب کرده‌اند هرگز قصد تصرف کلانتری را نداشته‌اند، همچنین در این حادثه در بین جوانان نه افراد مسلح حضور داشتند و نه گروهک‌ها در این موضوع نقش داشته‌اند، زیرا اگر اینگونه می‌بود حداقل چند نفر از مأمورین و طرف مقابل هم کشته یا زخمی می‌شد، اما از مردم عادی نزدیک به صد نفر شهید شدند که اکثرا در داخل مصلا تیر خورده‌اند و تیر‌ها اکثرا به سر و قلب و سینه خورده‌اند. متاسفانه در این حادثه فاجعه‌ای رخ داد.

او به حادثۀ جمعه خونین خاش نیز اشاره کرد و گفت: چرا باید حادثۀ خاش بعد از حادثۀ زاهدان اتفاق بیفتد؟ در حادثۀ خاش جوانانی که به سمت فرمانداری سنگ پرتاب کردند با گلوله‌های جنگی مورد هدف قرار گرفتند. این حوادث سبب التهاب شدید منطقه گردید، اما علما، ریش‌سفیدان و معتمدین و برخی از مسئولان تلاش کردند که امنیت منطقه به‌هم نخورد تا به موضوع رسیدگی شود. متاسفانه این رسیدگی طول کشیده است. البته قدم‌های مثبتی ازجمله عزل رئیس کلانتری ۱۶ زاهدان، عزل فرمانده انتظامی زاهدان و تغییر فرمانده انتظامی استان، برداشته شده است، اما مردم انتظار دارند قدم‌های دیگری برداشته شود. افرادی که در شورای تأمین استان نتوانستند این بحران را مدیریت کنند و بر زخم مردم نمک پاشیدند، جابه‌جا شوند.

او درخصوص حل‌وفصل این موضوع از طریق مسئولان استانی، خاطرنشان کرد: اگر کشته‌های این حادثه شش، هفت نفر می‌بود این موضوع را خودمان در داخل استان حل‌وفصل می‌کردیم، اما با توجه به اینکه جنایت بزرگی صورت گرفته بود گفتیم بهتر است این موضوع توسط مسئولان مرکزی مورد رسیدگی و قضاوت قرار بگیرد تا هیچکدام از طرفین که در داخل استان هستند و در بین مردم زندگی می‌کنند مورد اتهام قرار نگیرند. ما هنوز در مورد این حادثه حیرانیم؛ چنان‌که مستندات و شواهد حاکی از آن هستند که این اتفاق بر اساس یک برنامه‌ریزی رخ داده است.

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه گفت: گلایه‌ای که مردم دارند این است که تمام مسئولان حادثۀ تروریستی شاهچراغ را محکوم کردند و تسلیت گفتند، اما در حوادث بزرگی مثل زاهدان و خاش هیچ‌کدام از مسئولان محکوم نکردند و تسلیت نگفتند، درحالی‌که انتظار مردم این بود که ضمن محکومیت این حوادث، مقامات عالی کشور مثل رئیس‌جمهور برای تسلیت و تفقد به استان سفر می‌کرد و مسئولان رده‌بالا به مردم تسلیت می‌گفتند. به همین دلیل مردم ناامید هستند.

حوادث زاهدان و خاش نتیجۀ «تبعیض» در حق جامعه اهل‌سنت است

امام‌جمعه زاهدان در ادامه حوادث زاهدان و خاش را «نتیجۀ تبعیض‌های موجود در حق جامعه اهل‌سنت» دانست و گفت: ما معتقدیم آمار بالای کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه نتیجۀ تبعیضی است که در نیرو‌های مسلح وجود دارد. در حال حاضر از اهل‌سنت در نیرو‌های اصلی و کادری نظامی و انتظامی حضور ندارند مگر خیلی اندک، درحالی‌که در رژیم سابق اهل‌سنت در نیرو‌های مسلح حضور داشتند.

او افزود: وقتی با مسئولان در مورد به‌کارگیری اهل‌سنت در نیرو‌های مسلح صحبت می‌کنیم، از نیرو‌های بسیجی گزارش می‌دهند، وقتی درخواست انتصاب مدیران کل در استان‌های سنی‌نشین مطرح می‌شود، فرمانداران و مسئولان شهرستان‌های حاشیه کشور را یادآوری می‌کنند، درحالی‌که بزرگترین مشکل، تبعیض در مراکز استان‌ها و مرکز کشور است.

او ادامه داد: تاکنون بعد از انقلاب حتی یک اهل‌سنت به‌عنوان استاندار تعیین نشده است و در مدیریت‌های مرکز کشور نیز اهل‌سنت حضور ندارند. در شورای تأمین استان سیستان‌وبلوچستان حتی یک نفر از اهل‌سنت حضور ندارد درحالی‌که این منطقه سنی‌نشین است. در دانشگاه‌ها و ادارات نیز حضور اهل‌سنت بسیار ناچیز است.

مولوی عبدالحمید خاطرنشان کرد: متاسفانه این تبعیض در مناطق اهل‌سنت مشهود است و مردم از این تبعیض و نابرابری رنج می‌برند. در برخی از کلان‌شهر‌های کشور در رابطه با نمازخانه‌ها و یا نماز‌های عید اهل‌سنت مشکلات و محدودیت‌های زیادی دارند.

جلسه مولوی عبدالحمید با نماینده رهبری

از مسئولان بیت رهبری گلایه داریم

مولوی عبدالحمید در ادامه خاطرنشان ساخت: ما در طول ۴۴ سال که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، همواره بر «گفتمان» تاکید کرده‌ایم، حتی به کسانی که دنبال ایجاد ناامنی بودند می‌گفتیم که تنها راه، «گفتمان» است، اما متاسفانه این گفتمان در رابطه با رفع تبعیض‌ها و نارسایی‌ها جواب نداده است.

او در ادامه از عدم پاسخ به نامه‌هایش از سوی دفتر رهبری گلایه کرد و گفت: ما از بیت رهبری گلایه داریم که در طول این مدت ما هرچه نامه به مقام معظم رهبری نوشتیم حتی یک بار هم از ایشان پاسخی دریافت نکردیم، درحالی‌که رفاقت و ارتباط ما در گذشته با مقام معظم رهبری بسیار زیاد بوده است. نمی‌دانیم این نامه‌های ما به رهبری رسیده‌اند یا نه. فقط پاسخ یک نامه به دستور ایشان پی‌نوشت شده بود که البته بنده این پاسخ را نه مستقیم، بلکه از جایی دیگر مطلع شدم.

مسئولان کوتاهی‌های خودشان و مشکلات مردم را ببینند

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه به اعتراضات جاری در کشور اشاره کرد و گفت: در رابطه با اعتراضاتی که در کشور موجود است و مردم فریاد می‌زنند، بنده معتقدم دشمن هم است، اما مشکلات هم وجود دارند.

او خاطرنشان ساخت: اگر مسئولان درد‌ها و مشکلات مردم و کوتاهی‌های خودشان را هم می‌دیدند و به خواسته‌های به‌حق و قانونی مردم رسیدگی می‌کردند، امروز این مشکلات نبود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری رئیس هیئت اعزامی از سوی مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی مهر دبیر شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب و حجت‌الاسلام‌والمسلمین لطفیان دبیر شورای برنامه ریزی مدارس دینی اهل سنت و تعدادی از علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان پیرامون حوادث اخیر استان به بحث و گفتگو پرداختند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور عنوان داشت: توفیق داریم که به اتفاق دوستان ماموریتی از سوی مقام معظم رهبری داشته و برای ابلاغ سلام ایشان به استان شما بیاییم.

وی افزود: در جلسات مختلف مقام معظم رهبری ابراز علاقه و محبت به استان داشته و فرموده‌اند: “این ابراز علاقه من به سیستان و بلوچستان مبنای عقلانی دارد و یک جهت آن برای زمانی است که در استان بودم و ظرفیت‌های مختلفی از مردم در منطقه را کشف کردم و جهت دیکر آن نیز محرومیت‌های تاریخی استان بوده است” و در مجموع می‌توان گفت که ایشان احساس خوب و تعلق خاطر به این استان دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری بیان داشت: در ماجرا‌های اخیر استان، مقام معظم رهبری ناراحت و نگران شدند و دستور بررسی داشتند و پس از اینکه گزارش‌هایی خدمت ایشان رسید خواستار شدند تا جوانب مسئله مشخص و مستندات و دلایل کاملا مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: خواسته مقام معظم رهبری این بود تا بر اساس آنچه از واقعیت‌ها به دست می‌آید عمل شود که بررسی‌ها صورت گرفت و حاصل آن در شورای عالی امنیت ملی جمع بندی و تصمیماتی اتخاذ گردید.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: تصمیمات اتخاذ شده ناظر به همان بررسی‌ها بود و در خصوص آنچه در زاهدان و برخی شهر‌های دیگر اتفاق افتاد باید نگاه ما کمی جامع‌تر باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری خاطر نشان کرد: بر اساس نظر صریح مقام معظم رهبری افرادی که بی گناه مورد اصابت قرار گرفته‌اند از نگاه ایشان شهید و کسانی که بی‌گناه مجروح شده‌اند جانباز و در بنیاد شهید دارای پرونده خواهند شد.

وی تاکید کرد: در این میان با افراد یا کسانی که به امنیت خدشه وارد کرده و جرمی مرتکب شده‌اند مماشات نخواهد شد و باید مجازات و محاکمه شوند، زیرا امینت جامعه خط قرمز همه نظام‌هاست و تحت هیچ شرایطی مقام معظم رهبری اجازه نمی‌دهند حقی ضایع شود و نظر ایشان رسیدگی بر اساس موازین حق است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با تاکید بر اعتماد به فرایند‌های موجود در نظام، ادامه داد: قضایا به شکل روشن در مراکزی که مسئول رسیدگی‌های فنی و قضایی هستند بررسی می‌شود، همان‌گونه که در بخش مقدماتی کار تشخیص داده شده و جابجایی‌هایی صورت گرفت.

وی گفت: در حوادث اخیر استان غیر از افرادی که به عنوان مجرم شناخته می‌شوند به لطف و یاری خداوند عدد قابل توجهی از کسانی که تحت تاثیر هیجانات دست به اقداماتی زده‌اند در اولین فرصت آزاد خواهند شد.

این مقام مسؤول عنوان کرد: در ماجرا‌های اخیر استان کسانی عامل تحریک مردم بوده‌اند و حساب آن‌ها جداست و باید خطایی که در تحریک عمومی مرتکب شدند را اصلاح و عذر خواهی کنند و از این کوتاهی‌های صورت گرفته نمی‌توان به راحتی عبور کرد.

از همراهی سران طوایف با نهاد‌های امنیتی تشکر می‌کنم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری اظهار داشت: در ماجرا‌های اخیر بسیاری از روسای طوایف، علما، مسئولین و نهاد‌های امنیتی، نظامی و انتظامی زحمت کشیدند تا آسیب‌های بزرگتر ایجاد نشود و از این جهت از همه عزیزان تشکر می‌کنیم.

وی تاکید کرد: انتظار از بزرگتر‌ها همین است که در چنین مواقعی آتش فتنه را خاموش کنند به خصوص در استانی همچون سیستان و بلوچستان که مردمانش با روحیه کرامت، احترام ریش سفیدان خود را دارند و جلوی فتنه‌گری‌های دشمن را می‌گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری گفت: در سطح کشور نیز دشمن با هر اتفاقی به دنبال موج سواری و سوء استفاده بوده که مردم بصیر و انقلابی خط خود را از فتنه گران جدا کردند.

وی گفت: نظام اسلامی نسبت به اهل سنت نگاه و سیاست تعریف شده‌ای دارد هر چند ممکن است در این زمینه مطالباتی وجود داشته باشد، اما خدمات انقلاب به محیط عمومی اهل سنت در تاریخ بی‌نظیر است و چنین چیزی از گسترش مساجد، مدارس و انواع رسیدگی‌های دیگر مشخص است.

رئیس هیئت اعزامی از سوی مقام معظم رهبری ادامه داد: اگر مطالبه‌ای وجود داشته باشد قابل مباحثه و پیگیری است و نباید خطا‌های فردی را به نام یک سازمان بدانیم و کل مجموعه را زیر سوال ببریم.

وی ادامه داد: طبق بیان مقام معظم رهبری کلید عمران شرق، استان سیستان و بلوچستان است و این عمران و آبادانی از سواحل مکران شروع شده و در آینده نیز به سایر نقاط گسترش پیدا خواهد کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری بیان داشت: این که از حوادث و اتفاقات اخیر برداشت مذهبی داشته باشیم صحیح نیست، زیرا چنین چیزی اسباب فتنه‌های دیگر خواهد شد.

وی ادامه داد: مزیت ویژه سیستان و بلوچستان از نگاه نظام اسلامی مسئله وحدت و زیست مسالمت‌آمیز شیعه و سنی در کنار یکدیگر است و نباید اجازه دهیم کسی این مهم را به بازی بگیرد.

وی گفت: مقام معظم رهبری تاکید دارند که حتی یک نفر هم نباید آسیب بینند و توقع دارند علما، معتمدین و سران طوایف منطقه سنجیده عمل کرده و با آرامش مسائل را پیگیری کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری گفت: باید در برابر گرگ‌هایی که به دنبال آسیب به ما هستند هوشیار عمل کرده و بر اساس مصلحت استان و کشور پیش برویم.

وی ضمن قدردانی از آیت‌الله محامی نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان جهت پیگیری ویژه مسائل استان در کشور گفت: آیت‌الله محامی گزارش حوادث و اتفاقات استان را به مرکز کشور ارائه و به اتفاق سایر مسئولان استان در جهت حل مشکلات تلاش کردند که از ایشان و سایر مسئولانی که در این جهت اهتمام داشتند نهایت تشکر را داریم.

وی خاطر نشان کرد: یکی از ماموریت‌های مهم ما در این سفر شنیدن درد دل، گلایه‌ها و مطالبات مردم است و در این جهت جلسات متعددی برگزار و سپس مسائل را جمع بندی و برای اتخاذ تصمیم‌های جدید خدمت مقام معظم رهبری تقدیم خواهیم کرد.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه مسجد مکی زاهدان نیز به تشریح مباحث خود پرداخت و گفت: نیت داشتیم که امروز به دیدار شما بیاییم، اما این نیت ما به بیرون درز کرد و فشار بر روی ما زیاد شد.

حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و نماینده رهبر معظم انقلاب امشب در دیدار با نخبگان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: مسایلی در برخی شهرستان‌ها و به ویژه زاهدان رخ داده که مقام معظم رهبری را ناراحت و دغدغه‌مند کرد.

وی گفت: یکی از برنامه‌های ما در این سفر نشست با علمای اهل سنت است که بخشی انجام شده و بخشی باقی مانده از مطالب آقایان که نیاز است شنیده شود و اعلام شده که ما آمادگی داریم تا بعداً کسی مدعی نشود مطالبی داشتیم و شنیده نشد، اگر هم وقت بیشتری لازم باشد خواهیم شنید.

وی ادامه داد: در دیدار امروز از بخش‌های مختلف جامعه اهل سنت استان حضور داشتند و دیدار با فرد خاصی نبود، به عبارتی طرف ما جمع علمای اهل سنت بودند، لذا از همه آن‌ها به طور دقیق دعوت شده بود، بنابراین مقرر بود ما با جمعی بنشینیم و امام جمعه مسجد مکی زاهدان هم یکی از اعضای این جمع بوده که این نشست مطالب بخشی از این جمع شنیده شد و بخشی به فردا موکول شده است.

رئیس هیئت اعزامی رهبر معظم انقلاب به سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: یکی از وجوه سفر ما اعلام مهر و محبت رهبر معظم انقلاب به مردم این استان است و در این راستا دیدار‌های مختلفی خواهیم داشت.

وی بیان کرد: در جریان واقعه‌ای که در زاهدان رخ داده عده‌ای کشته شده‌اند که آمار‌های مختلفی از آن مطرح است، اما ملاک ما آمار مراجع رسمی است و کسانی که در این حوادث بی‌گناه کشته شده‌اند از نظر رهبر معظم انقلاب شهید هستند که این موضوع هم مراجع مشخصی دارد که معین کند چه کسی در آن میدان بی‌گناه کشته شده و کسی گناهکار بوده است.

حاج علی اکبری ادامه داد: در این ماجرا‌ها کسانی تعدی کردند که با آن‌ها قاطع برخورد می‌شود و رسیدگی قضایی خواهد شد و از هر طرف فردی مرتکب ظلم و جنایت شده با او برخورد خواهد شد.

وی افزود: کسانی دستگیر شده‌اند که باید مسیر قضایی را طی کنند و کسانی هم هستند که ارتکابشان جدی نبوده که در بازداشت هستند و این‌ها با نظر رهبر معظم انقلاب عفو و آزاد خواهند شد.

این مسؤول گفت: در فرآیند این اتفاقات هم خیلی از عزیزان ما در انتظامی و بخش‌های امنیتی زحمات قابل توجهی کشیدند و دفتر نماینده، ولی فقیه تدابیر ویژه‌ای داشت که با مجموعه این اقدامات جلوی بسیاری از حوادث و تلخی بیشتر گرفته شد. نکته‌هایی هم مطرح شده که ترک فعل‌ها و قصور‌هایی بوده که به صورت کارشناسانه بررسی و رسیدگی خواهد شد.

وی با اشاره به تعلق خاطر رهبر معظم انقلاب به استان سیستان و بلوچستان، گفت: رهبری تعابیر ویژه‌ای از جمله «استان خاطره‌ها» , «کلید عمران شرق» و «تجلی‌گاه وحدت شیعه و سنی» برای این استان دارد، لذا روی استان بسیار حساس هستند و اگر حوادثی رخ دهد که چهره وحدت را خدشه‌دار کند خیلی موجب رنجش ایشان خواهد شد. در شرایط کنونی اولویت و فوریت این است که استان به شرایط عادی بازگردد و هر کس هر کمکی می‌تواند در این مسیر داشته باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
0
14
دیگه حناتون برای کسی رنگی نداره...
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
1
16
فقط حرف فقط بیعانه این مردم از این ظلم نخواهند گذشت
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
2
19
آیا نباید رهبری به آن همه نماینده مجلس که با معترضین آنطور برخورد می کنند یک تشریح بزند و ادبیات کند . کسانی که طالب اعدام معترضین هستند ، آیا نمی گویند آنهایی که به گفته مولوی عبدالحمید ۱۰۰ نفر از مردم زاهدان را کشتند را اعدام کنند . براستی فرق این جمعه سیاه زاهدان با جمعه سیاه هفده شهریور که در آنهم ۱۲۰ نفر کشته شد چیست ؟؟ !!
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
3
18
خداییش مولوی عبدالحمید هر چه گفته در این مقاله حرف حساب گفته ولی این آقای علی اکبری فقط پز میده که ما چقدر حکومت خوبی هستیم و چقدر به سیستان خدمت کردیم و.... مرد حسابی بالای ۱۲۰ نفر در زاهدان و خاش و... کشته شدند . مظلوم مظلوم . شما بعد از ۴۵ روز تازه یادت افتاده بیای که چی ؟ نمی خواهید شلیک کننده ها را بگیرید و محاکمه و اعدام کنید ؟ فقط با حرف زدن می خواهید سر و ته قضیه را بهم بیارید ؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
1
12
حرفهای تکراری وکلی گویی جناب حاج علی اکبری دردی را دوا نمی کند و تسکینی بر الام دل این مردم نخواهد بود این حرفها اتش زیر خاکستر را بیشتر می کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
6
0
با هوشیاری مردم ایران به لطف خداوند متعال توطئه های دشمنان تاکنون خنثی شده و خواهد شد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
6
2
سرکوب های خونین سال های اخیر باعث تجزیه ایران خواهد شد همانگونه که بیرحمی های خونین و ظلم های آغامحمدخان قاجار در حق مردم، زمینه ساز تجزیه ایران در سالهای بعد شد مردم سرزمین ها با آغوش باز از ایران جدا شدند.
ناشناس
|
Estonia
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
1
9
علی اکبری رفته - مولوی را تهدید کرده و به گفته خودش اتمام حجت کرده است. بقیه حرف ها - برای گول زدن مردمه
خخخخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
2
5
پس شما رفتید تهدید کنید ،،،نه تفقد ،،،
اونهایی که حدود صد نفر را کشتند ،!!با ارتفاع درجه منتقل ،،ولی بخاطر اینکه یک بسیجی (در درگیری)کشته شده بایست ده نفر اعدام شوند ،،،،عجب عدالتی
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
0
7
درود بشرفت حقا که خوب از مردمت دفاع کردی دردت به سر مجلس بیخاصیت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
1
8
رفتند از بازماندگان ماموران ،لباس شخصی ها، سپاه و بسیجیان خودشان دلجویی کنند و نه از مردم مظلوم و محروم سیستان و بلوچستان.
گل دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
1
11
من شیعه هستم ولی کلید حل مشکل کشور در توسعه ی مناطق مرزی وسنی نشین است کشور فقط تهران نیست .دوما قوانبن دست وپاگیر وناشاد را بردارند این مردم به شادی احتیاج دارند انسان به روح زنده است نه به غذا .
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
اولا غلط کردی
ثانیا در همه کشورها سرمایه داران جایی سرمایه گذاری میکنند که امنیت داشته باشه
وقتی خودشان مخل امنیتند که میره برا سرمایه گذاری ادیسون
نائب
|
Romania
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
7
3
خاک بر سر کسی که طرف از این شیخ عمری بگیرد؛خودش گشت نهی از منکر در بلوچستان داردچطور میتواند مدعی حقوق زنهای که طرفدار لغو حجابند باشد،این چه میگوید.نماینده کدام قشر از جامعه است؛نماینده معاویه و ابی سفیان.
محمدعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
0
5
متاسفانه نهاد رهبری و ریاست جمهمری در رابطه باحوادث سیستان و بلوچستان خیلی ضعیف و فشل برخورد کردند و باید خیلی قویتر عمل کرده و بلافاصله ختم غایله میکردند و با مقصرین حادثه برخورد می‌نمودند و از مضروبین و شهدای اهل سنت دلجویی ولی متاسفانه یکی از ضعف‌های بزرگ جمهوری اسلامی از ایتدا سهل انگاری در امور اقلیتها و مرز نشینان و برخورد تبعیض آمیز با هموطنان بلوچ و کرد بوده که بسار ناروا و در شان یک حکومت اسلامی نبوده و نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
1
4
عجب هیئت عالیرتبه ای، قیافه ها .....!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
3
3
اتمام حجت باکی فکر میکنیم مولانا میتونه حرفهای مردم رو نشنیده بگیره بولله با این اتمام حجتها چیزی حل نخواهد شد فقط بنزین روی اتش میریزید مگه مولانا مردم رو کشته
پاسخ ها
مهدي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
انقدر که نظام به شما باج داده به امریکا باج نداده اون هم طیف اصلاح طلبانه یک چیز بگم ختم غائله کنم رفراندوم بی رفراندوم تمام
اسد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
4
0
رفتن پاسگاه تصرف کنندمیگن این اعتراضه کجای دنیا این منطق پذیرفته است حالا دستوپیش گرفتن پس نیافتن
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
5
2
والله انقدر که نظام و جمهوری اسلامی به شما باج داده والله به امریکا نداده هرکاری که میخواین در زاهدان می کنید تازه رفراندوم هم میخواین برگزار کنین نه خیر داداش رفراندوم برگزار بشه هر دست و صورت نشوری میاد در یک جای مملکت اعتراض میکنه میگه رفراندوم یا دردتون و مرگتون رو مثل بچه ادم میگین یا رفراندوم بی رفراندوم و جمهوری اسلامی تا اخرین نفس با دشمنان و تجزیه طلبان میجنگه ولی تن به حکمیت شما نمی ده از سال 78 هی میگن رفراندوم اربابان اصلاح طلبت از خاتمی و میرحسین و کروبی و سال 98 روحانی ولی نتیجه شد بی نتیجه یا دردتون رو بگین یا رفراندوم بی رفراندوم والسلام
نظرات شما
پیشخوان