تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۱ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

نشانه‌های مهم افراد بی‌مسئولیت

مسئولیت‌پذیری از ویژگی‌هاییست که در خود روراستی و صداقت، مهربانی و شفقت، احترام ، انصاف، پاسخ‌گویی و شجاعت را جای داده است. مسئولیت به معنای ضمانت و تعهد برای انجام کار است که وجود آن در افراد اهمیت بسیار زیادی دارد.

افراد بی‌مسئولیت

رویداد۲۴ مسئولیت‌پذیری از ویژگی‌هاییست که در خود روراستی و صداقت، مهربانی و شفقت، احترام، انصاف، پاسخ‌گویی و شجاعت را جای داده است. مسئولیت به معنای ضمانت و تعهد برای انجام کار است که وجود آن در افراد اهمیت بسیار زیادی دارد.

مسئولیت‌پذیری در افراد جزو ویژگی‌های بسیار مهم و اساسیست که در خورد خصایص اخلاقی زیادی را جای داده است. هر گاه انسان متعهد به انجام کاری می‌شود در حقیقت مسئولیت انجام آن کار را پذیرفته است. مسئولیت‌پذیری در فرد سبب قدرت و پیشرفت در زندگی می‌شود و افراد را نیرومند می‌کند. کسانی‌که مسئولیت‌پذیرند در میان دیگران ارج و احترام دارد و به‌اصطلاح دیگران روی حرفشان حساب می‌کنند.

کسانی‌که بی‌مسئولیتند مدام از زیربار مسئولیت و کاری که تعهد کرده‌اند فرار می‌کنند و مورد سرزنش دیگران قرار می‌گیرند بنابراین مدام دچار شرم و خجالت‌زدگی می‌شوند و نزد افراد ارج و احترام و نفوذی ندارند.

به گزارش رویداد۲۴ زندگی‌کردن در جامعه انسان را هر روز و شاید روی چندین بار با مفهوم مسئولیت‌پذیری درگیر می‌کند درواقع کسی که در جامعه زندگی می‌کند باید مدام مسئولیت چیزی مانند خود و رفتارش و خانواده و یا کار و جامعه و محیط‌زیستی که در آن زندگی می‌کند به اشکال گوناگون بپذیرد و درواقع آدمی با زیست در اجتماع مدام با این مفهوم حتی اگر به آن‌ها عمل نکند سروکار دارد.

کسانی‌که مسئولیت کار‌های خود را برعهده نمی‌گیرند توجهی به پیامد‌های کارشان ندارند. هرگز نمی‌توان به کسی که بی‌مسئولیت است اعتماد کرد و کاری را به او سپرد، چون نمی‌توان نسبت به انجام کاری که به آن‌ها سپرده شده است مطمئن بود. این افراد درواقع اهمیتی نمی‌دهند که پس از آن‌که کارشان را انجام ندهند چه اتفاقی می‌افتد.

نشانه‌های افراد بی‌مسئولیت

کسانی‌که مسئولیت‌پذیر نیستند و مدام از زیر بار تعهداتی که دارند شانه خالی می‌کنند به صورت مستقیم برروی روند کار و زندگی تاثیر منفی برجای می‌گذارند. این افراد کار را جدی نمی‌گیرند و نمی‌توان روی حرف آن‌ها حساب کرد بنابراین در کنار آن‌ها بودن به معنی هر آن مختل‌شدن کار و زندگیست.

بهتر است  با ویژگی‌های مهم این فراد آشنا شوید تا تلاش کنید از آن‌ها فاصله بگیرید.

افراد بی‌مسئولیت مدام از عباراتی مانند "نمی‌شود" و "نمی‌توانم" و "هرگز" استفاده می‌کنند درواقع می‌خواهند کاری را که به دلیل بی‌مبالاتی انجام نداده‌اند به گردن شرایط بیندازند.

این افراد مدام کار امروز خود را به فردا می‌اندازند و این کار را آن‌قدر انجام می‌دهند تا زمان از دست می‌رود و کار انجام نمی‌شود. این انسان‌ها معمولا به خود اعتماد کافی ندارند بنابراین به خود باور لازم را ندارند.

کسانی‌که مسئولیت‌پذیر نیستند مدام از وضعیتی که در آن هستند شکایت می‌کنند درواقع می‌خواهند انجام ندادن کارهایشان را به گردن محیط و دیگران بیندازند. آن‌ها هرگز خود را گناه‌کار و مقصر نمی‌دانند و برای پیداکردن مشکلات به خود رجوع نمی‌کنند. آن‌ها مدام درحال گلایه و شکایت‌کردن از روزگار و محیطی‌اند که در آن قرار دارند.

افراد بی‌مسئولیت به‌دنبال حل مشکل خود نیستند و این در عمل به شما ثابت خواهد شد. همان‌گونه‌که گفتیم این افراد مدام در حال گله‌کردن از وضعیتی هستند که در آن قرار دارند، اما اگر به آ‌ن‌ها برای برون‌رفت از آن راه‌حل‌هایی پیشنهاد کنید خواهید دید که اصلا سخنان شما را جدی نمی‌گیرند و از همان ابتدا در تلاشند تا نشان دهند این راه در مورد آن‌ها عملی نیست و کارایی ندارد.

اگر این کار را چندبار در مورد آن‌ها آزمایش کنید می‌بینید و متوجه می‌شوید گویی هیچ راه‌حلی برای و از دید آن‌ها سودمند نیست و نمی‌تواند به کمکشان بیاید.

کسانی‌که بی‌مسئولیتند معمولا سخن‌رانان خوبی هستند. هنگامی‌که با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید و پای سخنانشان می‌نشینید خواهید دید که مدام برای شما داستان‌هایی تعریف می‌کنند که چیزی جز نشان‌دادن و شرح مظلومیت آن‌ها نیست.

افراد بی‌مسئولیت هرگز خود را برای انجام ندادن تعهدشان سرزنش نمی‌کنند بل‌که این دیگران هستند که مدام ازسوی آن‌ها مقصرند و باید مورد سرزنش دائمی آن‌ها قرار بگیرند.


بیشتر بخوانید:  تمرین کاربردی برای تقویت اراده


البته در زندگی همه انسان‌ها افراد و محیط در به‌وجودآمدن یا حل مشکلات تاثیر دارند، اما در این میان افراد خود هم سهمی در زندگی خود دارند و این‌گونه نیست که در آن نقش مهمی نداشته باشند. افراد بی‌مسئولیت این نقش را به‌کلی نادیده می‌گیرند و مدام برای نرسیدن به اهداف و عمل‌نکردن به تعهداتشان دیگران را مقصر می‌دانند.

ریشه اصلی بی‌مسئولیتی

همه چیز از کودکی سرچشمه می‌گیرد و بی‌مسئولتی نیز از این قاعده مستثنا نیست. اگر افراد بی‌مسئولیتند ارتباط مستقیمی با رفتار و عملکرد پدرومادرشان در کودکی دارد. آموزش مسئولیت‌پذیری باید مانند بسیاری دیگر از آموزش‌ها از خانه و کودکی آغاز شود و پدر ومادر باید این ویژگی را به فرزندان خود بیاموزند.

یکی از مشکلاتی که در این روزگار تجربه می‌کنیم این است که پدر و مادر‌ها هر آن‌چه در کودکی نداشته‌اند را می‌خواهند برای فرزندانشان فراهم کنند و همین مسئله سبب می‌شود با افرادی در آینده روبه‌رو باشیم که هر آن‌چه اراده کرده‌اند داشته‌اند و نیاموخته‌اند از چیز‌های کوچک لذت ببرند و البته برای آن‌ها سپاس‌گزار و قدردان باشند.

نه نگفتن والدین به فرزندان

یکی از مشکلاتی که در تربیت افراد بی‌مسئولیت وجود دارد و از کودکی آغاز می‌شود این است که فرزندان هرگز و برای هیچ خواسته معقول و غیرمعقولی از پدر و مادر خود "نه" نمی‌شنوند و به این موضوع خو می‌گیرند و همان را با خود به جامعه می‌آورند.

حفاظت از کودکان در برابر شکست

یکی دیگر از مشکلاتی که در تربیت فرزندان وجود دارد این است که پدر و مادر فرصت هرگونه تجربه و خطر و شکستی را از آن‌ها می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند آن‌ها زمین بخورند و از اشتباهات خود درس بگیرند. با این کار آن‌ها هرگز نمی‌توانند عواقب و پیامد‌های کاری را که انجام داده‌اند ببینند و از آن درس بگیرند و درمورد آن بیندیشند.

بی‌مسئولیتی

خارج‌نشدن از نقطه امن

انسان‌ها در زندگی خود ناحیه امنی دارند که معمولا نمی‌خواهند از آن خارج شوند و این کار سبب ترس آن‌ها می‌شود. این ترس گاه در آن‌ها چنان زیاد است که هرگز نمی‌توانند از آن بیرون آیند و وارد دنیای ناشناخته‌ها شوند و مسائل تازه‌ای را تجربه کنند. تنها راه مقابله با ترس آموزش و بالابردن آگاهی و شناخت است.

مقایسه کردن خود با دیگران

یکی مسائلی که سبب می‌شود افراد کاری انجام ندهند این است که خود را کم‌تر از دیگران می‌دانند و مدام افراد دیگر را با خود مقایسه می‌کنند و نگرانند نتوانند کاری را به خوبی آن‌ها انجام دهند. خود را با دیگران مقایسه نکنید، زیرا در این صورت به خودتان فرصت موفقیت نمی‌دهید.

نداشتن هدف مشخص

اگر در زندگی افراد اهداف خاصی وجود نداشته باشد به‌آسانی می‌تواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند. هدف داشتن در زندگی سبب می‌شود برای رسیدن به آن، مسئولیت‌هایی را بپذیرد.

افراد بی‌مسئولیت معمولا همیشه با آثار منفی نداشتن این ویژگی دست‌به‌گریبانند. مدام شغلشان را از دست می‌دهند و دیگران روی آن‌ها وحرفشان حساب نمی‌کنند، آن‌ها را جدی نمی‌گیرند برایشان احترام قائل نیستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
hooman
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
0
5
چه مطلب خوبی..
این افراد خوراک شان صحبت مدام از "دژمن" و تهدیدهایی بی ربط و بی منطق هستند و خود را در همه‌حال سپر مردم خود میبینند در حالی که‌جریان کاملا برعکس است و آنها پشت مردم‌ پنهان شده اند. این افراد، ادم هایی شبیه خود را نیز در سیستم خود به کارمیگیرند: بی مهارت و بی مسولیت و درنهایت دروغگووو
نظرات شما
پیشخوان