تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۰۵ آذر ۱۴۰۱

تمرین کاربردی برای تقویت اراده

داشتن اراده در زندگی هر فردی نقشی اساسی دارد چراکه با اراده است که انسان می‌تواند در زندگی به آن‌چه می‌خواهد نزدیک شود و یا به آن دست پیدا کند.

تمرین تقویت اراده

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: داشتن اراده در زندگی هر فردی نقشی اساسی دارد چراکه با اراده است که انسان می‌تواند در زندگی به آن‌چه می‌خواهد نزدیک شود یا به آن دست پیدا کند. انسان بااراده است که می‌تواند از جای بلند شود و یک روز از زندگی خود را آغاز کند چه رسد به داشتن هدف و تلاش و کوشش برای رسیدن به آن. همه ما در زندگی عادات و خو‌هایی داریم که تغییر آن‌ها گاه چنان دشوار است که نشدنی به نظر می‌رسد، اما باید بدانید که شاید با کمی تقویت اراده و تمرین مداوم می‌توانید به آن‌چه دست‌نیافتنی است برسید.

فراموش نکنید برای رسیدن به اهداف بزرگ باید از گام‌های کوچک آغاز کنید و تغییرات را اندک اندک آغاز کنید و نخواهید یک شبه ره صد ساله را طی کنید که اگر چنین چشم‌داشتی دارید آن را در خود حل کنید، چون این‌گونه تنها بر ناامیدی خود می‌افزایید. پس شکیبا باشید و از همان ابتدا راه درست را بروید.

کسی که اراده ندارد نمی‌تواند از عهده کار‌هایی که می‌خواهد برآید درواقع انسان بدون اراده هرگز نمی‌تواند هدفی برای خود تعیین کند و گامی در راستای تلاش برای رسیدن به آن در ذهن خود ترسیم کند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که اراده افرادی را ستایش کرده باشید و آن هم تلاش را نتیجه دست‌یابیشان به اهدافشان در زندگی دانسته باشید و البته در پس ذهن خود خواسته باشید دارای چنین اراده‌ای باشد. اما آیا می‌توان اراده خود را تقویت کرد؟ برای رسیدن به اراده‌ای نیرومند تمریناتی وجود دارد؟

پاسخ این پرسش‌ها مثبت است. شما می‌توانید با انجام تمریناتی اراده خود را تقویت کنید. اگر شما هم می‌خواهید اراده‌تان را قوی کنید در این مطلب آن را جستجو کنید و تا پایان با ما همراه باشید.


بیشتر بخوانید: هر آنچه در خصوص آلزایمر باید بدانید


اهمیت داشتن اراده قوی در زندگی

همان‌گونه‌که اشاره کردیم انجام هر کاری از فعالیت‌های کوچک گرفته تا بزرگ‌ترین اهداف زندگی نیازمند اراده است تا بتوانید به سمت آن حرکت کنید بنابراین نقش اراده در زندگی اهمیت به‌سزایی دارد. اما چرا بسیاری از ما با آن‌که می‌دانید اگر فلان کار را انجام دهیم موفق می‌شویم یا با انجام تمرین مداوم و تلاش به خواسته‌ای که مدت‌ها در رویای آن بودیم می‌رسیم باز هم آن را شروع نمی‌کنیم و یا اگر هم آغاز به آن کنیم آن را نیمه‌کاره رها می‌کنیم.

اگر شما هم این مشکل را دارید می‌توانید با انجام تمریناتی اراده خود را تقویت کنید تا بهتر بتوانید به آن‌چه می‌خواهید برسید. به این موضوع توجه داشته باشید که تمامی این راه‌کار‌ها را با هم انجام ندهید. در ابتدا با نگاهی به آن‌ها آن را که با شخصیت شما نزدیک‌تر است و گمان می‌کنید برایتان سودمندتر خواهد بود گزینش کنید و آن را انجام دهید. راه‌های گوناگونی برای تقویت اراده وجود دارد که در این‌جا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

رژیم غذایی مناسب

جالب است بدانید داشتن یک برنامه و رژیم غذایی مناسب در تقویت و داشتن اراده نیرومند اهمیت زیادی دارد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد هنگامی‌که گرسنه یا خسته‌اید نتوانید کار‌های خود را درست انجام دهید و تصمیمات درست و اصولی بگیرید بنابراین تلاش کنید به وعده‌های غذایی خود اهمیت دهید و اجازه ندهید گرسنه بمانید، چون در این مواقع قند خونتان پایین می‌آید و نمی‌توانید فعالیت‌های درستی داشته باشید.

تلاش کنید در وعده‌های غذایی خود از پروتئین‌ها، سبزیجات و کربوهیدرات‌ها بهره ببرید و مغز خود را تقویت کنید و آماده نگه دارید.


بیشتر بخوانید: ۷ راه افزایش نشاط در زندگی


شکلات تلخ بخورید

حتما تاکنون درباره شکلات تلخ و خواص بی‌شمار آن برای بدن شنیده‌اید. این شکلات مزایای شگفت‌انگیز مانند کاهش فشار خون، مبارزه با استرس اکسیداتیو، بهبود سلامت قلب، جلوگیری از سرطان، تنظیم سطح کلسترول، بهبود توانایی شناخت دارد.

به گزارش رویداد۲۴ شما برای این‌که بتوانید در لحظه انرژی بدن خود را بالا ببرید و تامین کنید می‌توانید از شکلات تلخ استفاده کنید چراکه در تصمیم‌گیری در دم و لحظه‌ای نقشی اساسی دارد.

تعریف عادات کوچک

حتما تاکنون این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که «رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود/ رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود» پس به این شعر زیبای سعدی عمل کنید و نخواهید ره یک شبه را صد ساله بروید. در این زمینه تاکنون پژوهش‌هایی هم انجام شده است که نشان می‌دهد یکی از راه‌های تقویت اراده این است که برای خود خوی تازه و مثبت به‌وجود آورید و هر روز تلاش کنید تا هر چه بیش‌تر از عادات و خو‌های منفی و بد خود فاصله بگیرید.

شما می‌توانید کار‌های خود را بررسی کنید و عادات و خو‌هایی هم که دارید بنویسید. با کمی وقت می‌توانید متوجه شوید کدام‌یک از عاداتی که دارید منفیست و مانعی برای رسیدن به اهداف شما در زندگیست.
این‌گونه می‌توانید تلاش کنید تا عادات بد خود را کم‌کم کنار بگذارید و در راه تغییر و بهترشدن گام بردارید.

داشتن خواب کافی و با کیفیت

خواب روی بدن و راندمان آن تاثیر شگرفی دارد بنابراین در هیچ زمینه‌ای نباید آن را دست‌کم بگیرید. خواب خوب و باکیفیت برروی مغز و عملکرد آن تاثیر بسیار زیاد و مثبتی دارد. توجه داشته باشید افزون بر این‌که خواب بر روی خلق‌وخوی شما تاثیر دارد روی تمرکز و میزان و قدرت یادگیری شما هم موثر است. اگر خواب ناکافی باشد، توانایی درست فکر کردن ندارید و اگر نتوانید خوب بیندیشید و روی چیزی که می‌خوانید تمرکز کنید توانایی یادگیری شما هم پایین می‌آید. پس عملکرد خود را در زندگی و کار و فعالیتتان با داشتن خواب مناسب و باکفیت تضمین کنید.

انجام کارهای مهم و دشوار در ابتدا

در ابتدا و برای این‌که ادامه راه و فعالیت برایتان آسان‌تر شود کار‌های دشوار و مهم را در آغاز انجام دهید و به‌اصطلاح خود را خلاص کنید. می‌توانید فهرستی از کار‌هایی که باید انجام دهید تهیه و آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. سپس کار‌های مهم‌تر را در ابتدا انجام دهید تا برای انجام دیگر کار‌های خود انرژی لازم و کافی داشته باشید و در عین‌حال به خود ببالید.

بهتر است در ساعات آغازین روز که انرژی بیش‌تری دارید کار‌های مهم‌تر را انجام دهید. توجه داشته باشید برخی از افراد در روز حال و انرژی بهتری دارند و برخی دیگر در شب پس باید از خود شناخت داشته باشید تا بتوانید در بهترین ساعاتی که انرژی و توان کافی دارید دست به کار‌های مهم بزنید.

خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما