تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۲۰ آذر ۱۴۰۱

آیا زن می‌تواند بدون اجازه مرد جهیزیه را برگرداند؟

گاهی حین طلاق بر سر وسایلی که زن با خود با منزل شوهر برده است اختلاف پیش می‌آید.

آیا زن می‌تواند بدون اجازه مرد جهیزیه را برگرداند؟
رویداد۲۴ برگرداندن جهیزیه بدون اجازه مرد یکی از موضوعاتی است که هنگام طلاق زوجین بر سر آن به اختلاف می‌خورند. قانون، تکلیف پس‌گرفتن جهیزیه را مشخص کرده است و افراد باید برای آگاهی از این موضوع به قانون مراجعه کنند. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

برگرداندن جهیزیه

استراداد درلغت به معنی برگزداندن است بنابراین استرداد جهیزیه یعنی برگرداندن وسایلی که زن با خود به منزل شوهر هنگام ازدواج آورده است. طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، تهیه کردن وسایل به عنوان نفقه بر عهده شوهر است که بنا بر عرف معمولا خانم‌ه۹ا جهیزیه می‌برند و لوازم منزل را تهیه می‌کنند.

بنابراین، اگر زن وسیله‌ای با خود به منزل شوهر می‌برد، در حقیقت همکاری کرده است و وظیفه‌ای در این مورد نداشته است. براین‌اساس، زن هرگونه تصرفی را که بخواهد می‌تواند در آن وسایل داشته باشد حتی می‌تواند جهیزیه را پس بگیرد.


بیشتربخوانید: آیا زن را بدون دلیل می‌توان طلاق داد؟


دعوای برگرداندن جهیزیه بدون اجازه مرد

معمولاً برگرداندن جهیزیه بدون اجازه مرد زمانی پیش می‌آید که زوجین قصد جدایی از یکدیگر دارند و زن برای پس‌گرفتن لوازم خود با ممانعت مرد روبه‌رو می‌شود. برای پس‌گرفتن جهیزیه در ابتدا باید اقدام به تقدیم دادخواست استرداد جهیزیه به دادگاهی که صلاحیت رسیدگی دارد، کنیم.

در این دادخواست، موضوع خواسته را باید مشخص کرده و بهای آن باید به‌درستی بیان شود. نکته مهم آن است که برای جلوگیری از ضایع شدن لوازم، می‌توان اقدام درخواست قرار تأمین کرد. برای اثبات در دادگاه باید سیاهه یا همان لیست جهیزیه به همراه فاکتور خرید لوازم، به دادخواست استرداد جهیزیه پیوست شود.

برگرداندن جهیزیه بدون اجازه مرد

لوازمی که مرد در طول زندگی مشترک تهیه کرده است و حتی لوازمی که در طول زندگی خراب شده است و مرد مجدداً آن را تهیه کرده است جزو جهیزیه زن نیست و قانون به زن اجازه نمی‌دهد این لوازم را برگرداند. بنابراین، می‌توان گفت بعضی از لوازم جهیزیه که طی سال‌ها خراب شده است را مرد هنگام جدایی نباید برگرداند یا مبلغ آن‌ها را پرداخت کند.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان