تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۲ آذر ۱۴۰۱

چند راهکار ساده برای جلوگیری از ریزش مو

یکی از مشکلاتی که در میان زنان و مردان همواره آزاردهنده است ریزش موست. مو برای همه در هر سنی اهمیت دارد چون در داشتن ظاهر مناسب تاثیر زیادی دارد و اگر موی افراد شروع به ریزش کند سبب نگرانی و ناراحتی می‌شود.

ریزش مو

رویداد۲۴ یکی از مشکلاتی که در میان زنان و مردان همواره آزاردهنده است ریزش موست. مو برای همه در هر سنی اهمیت دارد، چون در داشتن ظاهر مناسب تاثیر زیادی دارد و اگر موی افراد شروع به ریزش کند سبب نگرانی و ناراحتی می‌شود.

داشتن مو‌هایی زیبا و سالم و پرپشت خواست همه است و این موضوع زن و مرد هم نمی‌شناسد. همه دوست دارند مو‌های خوبی داشته باشند تا به‌واسطه آن زیباتر به نظر آیند. دلایل ریزش مو گوناگون و در افراد مختلف متفاوت است بنابراین نمی‌توان برای همه یک نسخه صادر کرد.

به گزارش رویداد۲۴ برخی از دلایل ریزش مو درمان‌شدنی و برخی دیگر نیستند و یا دست‌کم تاکنون برای آن درمانی پیدا نشده است. امروزو در این مطلب می‌خواهیم در مورد راه‌ها و روش‌های جلوگیری از ریزش مو و درمان آن گفتگو کنیم.

نشانه‌های ریزش مو

موی همه افراد در درازای روز می‌ریزد و این ریزش بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو طبیعیست و همه آن را تجربه می‌کنیم. مو‌های ریخته شده در حالت عادی با تار‌های موی جدید جایگزین شده و تراکم مو ثابت می‌ماند. در صورتی که تعادل بین رشد و ریزش مو به هم بخورد، یعنی ریزش مو‌ها بیش‌تر شود یا رشد مو‌ها توقف یابد، به طور کلی گفته می‌شود که فرد دچار ریزش مو شده است؛ بنابراین اگر از تراکم مو کم شود و به‌اصطلاح مو‌ها کم‌پشت شوند می‌توانیم بگوییم که دچار ریزش مو شده‌ایم و باید برای آن فکری کنیم.

شوربختانه یکی از مشکلاتی که در ریزش مو وجود دارد این است که، چون این فرایند به یک‌باره و ناگهانی رخ نمی‌دهد و حجم مو‌ها به‌مرور کم می‌شود معمولا افراد متوجه آن نمی‌شوند و هنگامی می‌فهمند که کار از کار گذشته است و مو‌های خود را از دست داده‌اند.

همیشه باید به مقدار ریزش موهایتان دقت کنید، چون اگر در همان ابتدا متوجه آن شوید در پروسه درمان نقش مهم و موثری خواهد گذاشت و زودتر به نتیجه می‌رسید.

در این‌جا به برخی از نشانه‌های رایج در ریزش مو اشاره می‌کنیم.

کنده شدن راحت مو‌ها به هنگام کشیدنشان

تجمع مقدار زیادی مو در موگیر چاه به هنگام استحمام

جدا شدن مقدار زیادی مو هنگام بستن یا شانه کردن مو‌ها

ریختن تعداد زیادی مو بر روی بالشت پس از خواب شبانه

اگر دچار این مشکلات هستید و ریزش مو را تجربه می‌کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید، چون ریزش مو ممکن است دلیلی بر یک بیماری زمینه‌ای باشد.

جلوگیری از ریزش مو

جلوگیری از ریزش مو

عوامل زیادی در جلوگیری از ریزش مو تاثیر دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تغذیه و رژیم غذاییست. برای جلوگیری از ریزش مو و حفظ سلامت آن، باید مقادیر کافی از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی در رژیم غذایی وجود داشته باشد.

یکی از دلایل بزرگ و مهمی که سبب می‌شود افراد دچار ریزش موی زیاد شوند گرفتن رژیم‌های غذایی سرخود و بدون مشورت با متخصص است. دقت داشته باشید که در گرفتن رژیم غذایی باید دقت کنید چراکه اگر از اصول درستی پیروی نکنید ممکن است بدن خود را در معرض آسیب‌های زیادی قرار دهید آسیب‌هایی که گاه می‌تواند جبران‌ناپذیر باشند و شما را به دردسر بیندازند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند کاهش ناگهانی و افراطی کالری مصرفی روزانه سبب ریزش مو می‌شوند. البته ریزش موی ناشی ازرژیم‌های غیراصولی بعد از بازگشت به یک برنامه‌ی غذایی سالم، درمان شده و رشد مو‌ها از سر گرفته می‌شود، اما از آن‌جا که رشد مو‌ها آهسته است باید خیلی شکیبا باشید تا به نتیجه دل‌خواه دست پیدا کنید.

مو‌های خود را تمیز نگه دارید

یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که به کاهش ریزش مو کمک می‌کند تمیزی موهاست. موهایتان را با شامپوی مناسب بشویید و همیشه آن‌ها را تمیز نگه دارید.

مو‌ها را بیش‌از اندازه نکشید

تلاش کنید مو‌های خود را نکشید به‌ویژه در بستن. برخی از زنان موهایشان را در مدل‌هایی مانند دم اسبی چنان می‌کشند که مو‌ها بسیار به سمت پشت کشیده می‌شوند. این‌گونه بستن مو‌ها سبب کشیده‌شدن بیش‌از اندازه مو‌ها و ریزش آن‌ها در بلندمدت می‌شود.


بیشتر بخوانید: فواید و عوارض ویتامینه‌کردن مو


از سشوار و اتوی مو استفاده نکنید

یکی دیگر از عواملی که سبب ریزش مو می‌شود استفاده بیش‌از اندازه از سشوار و اتوی مو است. اجازه دهید موهایتان با هوای آزاد خشک شوند و تنها برای گرفتن آب از آن از حوله استفاده کنید. استفاده از اتوی مو و سشوار سبب ریزش و آسیب‌رسیدن به مو‌ها می‌شوند.

مراقبت از مو

مواد مغذی مهم برای مو

شاید با خود فکر کنید چه بخورید تا به رشد و سلامت موهایتان کمک کنید. باید بدانید جنس تار‌های مو از پروتئین است بنابراین کمبود پروتئین در رژیم غذایی مشکلاتی را برای بدن و مو‌های شما به‌وجود می‌آورد. مصرف مقادیر کافی پروتئین برای جلوگیری از ریزش مو اهمیت ویژه‌ای دارد. ماهی، مرغ و گوشت قرمز، تخم مرغ و حبوبات مهم‌ترین منابع پروتئین در رژیم غذایی‌اند که باید به آن‌ها توجه و دقت کنید.

ازسوی دیگر مو به کلسیم و منیزیم هم نیاز دارد بنابراین مصرف هر روزه لبنیات را فراموش نکنید و این مواد را در برنامه و رژیم غذایی خود قرار دهید.

از دیگر عوامل مهمی که سبب ریزش مو می‌شود کمبود آهن است. برای این‌که بدانید کمبود آهن دارید یا نه باید به نشانه‌های ان توجه کنید ضمن این‌که با یک آزمایش ساده می‌توانید به آن پی ببرید. اگر مدام احساس خستگی می‌کنید و توان و انرژی لازم برای انجام کار‌های روزانه را ندارید به احتمال زیاد با فقر آهن روبه‌رو هستید و با رژیم غذایی مناسب و مکمل‌های دارویی می‌توانید آن را حل کنید.

مورد مهم دیگر در مورد مصرف روغن از رژیم غذاییست. برخی برای حفظ تناسب اندام و در برخی رژیم‌ها روغن را به‌کلی از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند درصورتی‌که مصرف اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶ در حفظ سلامت مو‌ها اثرگذار است. اسید‌های چرب امگا ۳ در روغن سویا، روغن کانولا و روغن ماهی و اسید چرب امگا ۶ در روغن ذرت، روغن آفتاب‌گردان و روغن کانولا به مقادیر زیاد وجود دارد که باید از همگی به اندازه مناسب استفاده کنید.

سخن پایانی

دقت داشته باشید که مو‌ها هم مانند دیگر اعضای بدن نیاز به مراقبت و توجه دارند و اگر به آن‌ها رسیدگی و توجه نکنید نمی‌توانید انتظار و چشم‌داشت داشته باشید تا موهایتان زیبا و سالم بمانند. برای داشتن مو‌های سالم موارد بالا را رعایت کنید و این نکته مهم را از یاد نبرید در هر شرایطی تلاش کنید خود را از استرس دور نگه دارید و آرامشتان را حفظ کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان