تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۲۱ آذر ۱۴۰۱

فوتبالیست‌ها زودتر پیر می‌شوند!

در سال‌های اخیر وقتی صحبت از خطرناک بودن ورزش به میان می‌آید، ذهن افراد معطوف آسیب‌ دیدگی های فوتبالیست ها شده و مردم به یاد آسیب های فیزیکی این رشته می افتند. مطالعات جدید محققان نشان می دهد، فوتبالیست ها با سرعت بیشتری نسبت به سایر افراد پیر می شوند.

فوتبالیست‌ها زودتر پیر می‌شوند!

رویداد۲۴ تحقیقات جدید پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان می ‌دهد، بازیکنان حرفه ‌ای فوتبال، حتی اگر هنوز جوان هستند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ‌هایی هستند که عموماً در سنین بالاتر ایجاد می‌شوند.

طی این پژوهش، تیم محققین دانشکده بهداشت عمومی و دانشکده پزشکی هاروارد کار خود را بر اساس نظرسنجی از تقریباً ۳ هزار بازیکن سابق فوتبالیست انجام دادند. این نظرسنجی بخشی از مطالعه مداوم سلامت بازیکنان فوتبال است که در دانشگاه هاروارد انجام شده است. این طرح بخشی از یک برنامه تحقیقاتی است که شامل چندین مطالعه مختلف می شود که سلامت بازیکنان را در طول عمر آنها دنبال می کند.

مطالعات قبلی خلاف یافته ‌های این پژوهش را گزارش کرده و نشان می‌ دهد که بازیکنان حرفه‌ ای سابق فوتبال نه تنها به همان اندازه زندگی می ‌کنند، بلکه حتی بیشتر از مردان با جمعیت ‌شناسی مشابه عمر می‌ کنند. با وجود این، ورزشکاران گزارش داده اند که اغلب از نظر جسمی خود را پیرتر از آنچه هستند احساس می کنند. علاوه بر این، پزشکان ورزشی بازیکنانی را که دارای شرایطی مانند زوال عقل، آرتریت، فشار خون بالا و دیابت هستند، که معمولاً بیماری ‌هایی هستند که با افزایش سن ایجاد می ‌شوند، درمان کرده ‌اند.

با توجه به نتایج متناقض به دست آمده از پژوهش های مختلف، تیم تحقیقاتی ۲۸۶۴ بازیکن حرفه ای سابق فوتبال بین ۲۵ تا ۵۹ سال را مورد بررسی قرار دادند تا مشخص شود که آیا آن ها مشکلات مرتبط با سن را دارند یا خیر. آن ها همچنین از داده های به دست آمده برای اندازه گیری مدت زندگی ورزشکاران بدون ابتلا به هیچ یک از شرایط ناشی از افزایش سن استفاده کردند.

محققان با استفاده از داده های هزاران مرد ۲۵ تا ۵۹ ساله که فوتبالیست نبودند، نتایج خود را با جمعیت عمومیو فوتبالیست ها مقایسه کرد.

اگرچه آن ها دریافتند که بروز همه بیماری ها با افزایش سن در بازیکنان و جمعیت عمومی افزایش می یابد، اما متوجه شدند که الگوی شیوع بیماری بین گروه های فوق متفاوت است. بر این اساس اعلام شد  احتمال ابتلا به زوال عقل و آلزایمر در بازیکنان فوتبال بیشتر است و به طور کلی حتی بازیکنان ۲۵ تا ۲۹ ساله فعال در این ورزش، بیشتر به فشار خون و دیابت مبتلا بودند.

“فوتبال بازیکنان را زودتر از موعد تحت تاثیر قرار می دهد و آنها را در مسیر پیری جایگزین قرار می دهد”
 ریچل گراشو، مدیر ابتکارات تحقیقاتی اپیدمیولوژیک و محقق ارشد این مطالعه در رابطه با یافته های فوق می ‌گوید: تحلیل ما سؤالات بیولوژیکی و فیزیولوژیکی مهمی را در مورد علل زمینه ‌ای مطرح می‌ کند. این نتایج باید به عنوان زنگ خطری باشد که به پزشکانی که از این افراد مراقبت می‌ کنند، هشدار دهد که حتی به بیماران ورزشکار نسبتاً جوان ‌تر خود توجه دقیق داشته باشند. این هشیاری می تواند منجر به تشخیص های زودهنگام و مداخله به موقع برای جلوگیری یا کاهش چشمگیر سرعت بیماری های مرتبط با افزایش سن در فوتبالیست ها شود.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی British Journal of Sports Medicine منتشر شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان