تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۴ آذر ۱۴۰۱

افراد حساس چه ویژگی‌‍‌هایی دارند؟

آیا تاکنون با افرادی که بسیار و بیش‌از اندازه حساسند روبه‌رو شده‌اید؟ چگونه متوجه حساسیت زیاد آن‌ها شدید؟ شاید هم خودتان این‌گونه باشید. فکر می‌کنید این افراد چه ویژگی‌هایی دارند و در زندگی و در تعاملات و ارتباطاشان با دیگران دچار چه مشکلاتی می‌شوند؟

افراد حساس چه ویژگی‌‍‌هایی دارند؟

رویداد۲۴ آیا تاکنون با افرادی که بسیار و بیش‌از اندازه حساسند روبه‌رو شده‌اید؟ چگونه متوجه حساسیت زیاد آن‌ها شدید؟ شاید هم خودتان این‌گونه باشید. فکر می‌کنید این افراد چه ویژگی‌هایی دارند و در زندگی و در تعاملات و ارتباطاشان با دیگران دچار چه مشکلاتی می‌شوند؟

افراد حساس معمولا بیش‌از دیگران احساساتی و دل‌نازکند و به همین دلیل زودرنج‌تر از حد معمولند. دل‌نازکند و از هر چیزی به‌سرعت ناراحت و یا شاد می‌شوند درواقع از محیط و رخداد‌های اطرافشان بیش‌از اندازه تاثیر می‌گیرند.

در مورد افراد حساس تاکنون پژوهش‌هایی انجام شده است که نشان می‌دهد بسیاری از این افراد حساسیت خود را از پدر و مادر خود به ارث برده‌اند و این مسئله در آن‌ها ژنتیکیست. به گزارش رویداد۲۴ جالب است بدانید روان‌‍شناسی با نام الاین آرون برروی افراد با این ویژگی‌ها مطالعات گسترده‌ای انجام داده و از ام‌آر‌آی افراد بسیار حساس استفاده کرده است.

او از پژوهش‌های خود به نتایج جالبی رسید او اعلام کرد این افراد نسبت به افراد معمولی، دریافت ژرف تری از صداها، احساسات و حتی حضور اشخاص دیگر دارند. این روان‌شناس می‌گوید برخلاف این‌که بسیار می‌شنویم نباید زیاد حساس بود و باید زندگی را آسان گرفت و بی‌خیال بود، اما باید بدانید این ویژگی جزو خاص‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌هاییست که هر انسان می‌تواند داشته باشد. کسانی‌که حساسند مزیت‌های تکاملی متمایز‌تری نسبت به دیگران دارند و البته کاملا هم طبیعی‌اند.

ژن منتقل‌کننده حساسیت هم مانند افراد دارای این ویژگی خاص و پیچیده است درواقع تنها یک ژن تنها آن را به‌جود نمی‌آورد. درواقع دانش‌مندان متوجه شده‌اند که حساس‌بدن یک ویژگی مبتنی بر مجموعه‌ای کامل از ژن‌هاست و نه تنها یک یا دو ژن.

ویژگی‌های شخصیتی حساس‌ها

کسانی‌که حساسند نسبت به محیط و رخداد‌هایی که در آن رخ می‌هد نسبت به دیگران واکنش‌های شدیدتری دارند بیش‌تر از آن‌ها از آن و به فراخور رویداد شاد یا اندوه‌گین می‌شوند. درواقع باید گفت افراد حساس بسیار بیش‌از دیگران به جزئیات توجه می‌کنند و به آن اهمیت می‌دهند.

به گزارش رویداد۲۴ شاید اگر شما فرد حساسی نباشید واکنش‌های کسانی‌که حساسند برایتان باورپذیر نباشد چراکه آن‌ها به مسائلی توجه می‌کنند و حتی واکنش‌های شدید نشان می‌دهند که شما شاید اصلا آن‌ها را ندیده باشید و یا به‌سادگی کنارشان عبور کرده باشید.

شوربختانه جامعه و رفتار‌هایی که با افراد حساس می‌شود به شکلیست که گویی آن‌ها مشکلی دارند بنابراین این افراد معمولا بیش‌تر ترجیح می‌دهند تنها باشند و انزوا را به بودن در جمع برتر می‌دانند و آن را انتخاب می‌کنند.

حساسیت افراد

ویژگی‌های مثبت افراد حساس

افراد حساس بسیار مهربان و عاطفی‌اند و شاید درست به این دلیل و ویژگی اخلاقی باشد که افراد هنگامی‌که در بدترین وضعیت و دوران زندگی خود هستند دوست دارند در کنار این افراد باشند. هیچ کس به اندازه یک شخص خیلی حساس، متوجه تغییرات حال و روحیه افراد نمی‌شود. آن‌ها نوعی ادراک درونی و شاید بتوان گفت شهود نسبت به دنیا و افراد اطراف خود دارند چیزی که دیگران آن را ندارند.

کسانی‌که بسیار حساسند معمولا کم‌ترین و کوچک‌ترین تغییرات را متوجه می‌شوند برای نمونه اگر مدل مو‌ها و یا حتی سبک دکوراسیونتان را عوض کرده‌اید آن‌ها نخستین کسانی‌اند که آن را می‌فهمند و واکنش نشان می‌دهند و به شما از آن‌ها و در موردشان می‌گویند.

نکته‌سنجی یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت افراد حساس است. این افراد معمولا آگاهی‌های زیادی دارند و رفتار و خو‌های خوبی را در خود پرورش داده‌اند. باید بدانید کسی که نخستین تن در متروست که پیشنهاد می‌دهد جای خود را به شما دهد و یا در را برای عبور شما باز نگه می‌دارد و بسیار مبادی آداب است یک فرد بسیار حساس است که البته نداشتن ادب دیگران هم بسیار آن‌ها را آزرده می‌کند و متوجه آن می‌شوند.

افراد حساس

ویژگی‌های منفی افراد حساس

افراد حساس نمی‌توانند کار‌های زیادی را پشت سر هم انجام دهند البته نه این‌که توانایی آن را نداشته باشند، اما فشار کاری زیاد روی آن‌ها سبب به‌وجودآمدن ناراحتی و تشنجات روحی بر آن‌ها می‌شود. افراد حساس معمولا نمی‌توانند به‌آسانی "نه" بگویند و همین موضوع مشکلات زیادی را برایشان به‌وجود می‌آورد. آن‌ها نمی‌توانند نه بگویند، چون دیگران و درخواست‌هایشان را درک می‌کنند ضمن این‌که توان دیدن ناراحتی و ناامیدی دیگران را هم ندارند.

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار بد افراد حساس این است که بیش‌از اندازه از خود انتقاد می‌کنند و مدام به خود و عملکردشان شک می‌کنند و این کار را هم بی‌رحمانه انجام می‌دهند.
این افراد اگر اشتباهی مرتکب شوند تا مدت‌ها حتی هنگامی‌که همه آن را فراموش کرده‌اند از آن می‌گویند و خود را سرزنش می‌کنند درواقع به‌سختی می‌توانند خود را ببخشند.


بیشتر بخوانید:  نشانه‌های مهم افراد بی‌مسئولیت


راه‌های کاهش زودرنجی و حساس بودن

افراد حساس به‌آسانی نمی‌توانند خود را به بی‌خیالی بزنند و مدام بخندند گویی هیچ رخدادی روی نداده است. در این‌جا راه‌کار‌هایی ارائه می‌دهیم تا شاید بتوان کمی از این حساسیت‌ها را کم کرد.

ورزش منظم

تنظیم رژیم متعادل، سرشار از غذا‌های کامل مانند میوه و سبزیجات و غذا‌های فرآوری شده کم

داشتن برنامه خواب منظم

تمرین تکنیک تنفس دیافراگمی

تمرین مدیتیشن

صحبت با دوستان و اعضای خانواده مورد اعتماد

مراجعه به کلینیک‌های خدمات درمانی روانشناسی و مشورت با روانشناس

یادداشت احساسات روزانه برای پیگیری تغییرات خلقی و محرک‌ها

فراموش نکنید به‌عنوان یک فرد حساس نخستین و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که با خود به اندازه زیادی مهربان باشید و احساساتتان را ارج نهید. با خود روراست باشید و

بدانید همه نمی‌خواهند شما را آزار دهند و شاید کاری که انجام می‌دهند خود اصلا متوجه نشوند تاچه اندازه شما را آزرده می‌کند بنابراین با خود روراست باشید و بپذیرید که زودرنجید و این ویژگی اخلاقی خوبی نیست.خود را در آغوش بگیرید و تلاش کنید آرامش را به خود هدیه دهید. همه چیز را در آرامش بررسی و بازبینی کنید آن‌گاه خواهید دید که شاید برداشتتان چندان هم درست نبوده شاید موضوعی که شما را رنجانده اصلا ارزش این اندازه ناراحتی و به‌هم‌ریختگی شما را نداشته است.

اگر حتی فکر می‌کنید موضوع بسیار مهم و ناراحتی شما بی‌مورد نیست می‌توانید با کسی که سبب این ناراحتی شده است در کمال آرامش گفتگو کنید و مشکلتان را با او در میان بگذارید.
به یاد داشته باشید مانند بسیاری مسائل دیگر حساس‌بودن هم خوب است و هم بد و درواقع کاملا به این بستگی دارد که شما چگونه از این ویژگی‌ها استفاده می‌کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان