تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۲۳ آذر ۱۴۰۱

تاثیرات منفی استفاده از موبایل قبل از خواب

نور آبی که در استفاده از موبایل به چشم ما می‌رسد باعث اختلال در ملاتونین شده در همین جهت اثراتی در ساعت و کیفیت خواب شما می‌گذارد. ملاتونین هورمونی است که در تنظیم ساعت خواب شما تاثیر می‌گذارد، و هنگامی که ساعت خواب شما تغییر کند شما در طول روز احساس کسلی و خستگی به همراه خود دارید.

تاثیرات منفی استفاده از موبایل قبل از خواب

رویداد۲۴ نازنین احمدی: در زندگی روزمره استفاده از موبایل‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی باعث کم شدن فاصله بین افرادی که در کشور و شهرهای دیگر زندگی می‌کنند. استفاده بیش از اندازه از موبایل‌های همراه، باعث اعتیاد افراد شده است و این استفاده بی‌رویه باعث بروز عوارض و مشکلاتی در سلامتی افراد می‌شود. یکی از بیش‌ترین ضررهایی که موبایل به افراد وارد می‌کند، هنگام استفاده آن قبل از خواب بوده است.

کم خوابی

نور آبی که در استفاده از موبایل به چشم ما می‌رسد باعث اختلال در ملاتونین شده در همین جهت اثراتی در ساعت و کیفیت خواب شما می‌گذارد. ملاتونین هورمونی است که در تنظیم ساعت خواب شما تاثیر می‌گذارد، و هنگامی که ساعت خواب شما تغییر کند شما در طول روز احساس کسلی و خستگی به همراه خود دارید. همچنین کم بود خواب در هر فرد دارای عوارض متفاوت بوده و ممکن است در برخی افراد به‌صورت چاقی خودش را نشان دهد.

عوارض نامطلوب چشم

نور آبی، نوری که با انتشار به  مغز فرمان بیدار شدن را می‌دهد. به گفته برخی پزشکان نور آبی می‌تواند آسیب جدی به شبکیه چشم برساند و به مرور زمان باعث از بین رفتن دید افراد می‌شود و پیرو این امر،  شما اجسام را نمی‌توانید ببینید.

نور آبی در میان امواج مرئی کوتاه‌ترین و پر انرژی ترین موج بوده است. که همین موضوع کوتاه بودن طول موج، باعث کاهش کنتراست چشم شده، تاثیرات منفی استفاده مدام از موبایل همراه تاری دید، احساس خستگی، عدم تمرکز، درد سر و کمر، کم خوابی و... خواهد بود.

افزایش خطر ابتلا به سرطان

از آنتی‌اکسیدان بسیار مهمی که در بدن افراد قرار دارد ملاتونین بوده است. این آنتی اکسیدان به ‌طور طبیعی در بدن ایجاد می‌شود اما در پی استفاده از موبایل قبل از خواب و رسیدن نورآبی به چشم، این آنتی اکسیدان از بین می‌رود. البته این موضوع بسنده به یک شب نمی‌باشد و در استفاده مداوم این اتفاق می‌افتد.

نبود ملاتودین و کمبود آن، هشدار ابتلا به سرطان را به ما می‌دهد، سرطان‌هایی مانند سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و... خواهد شد. نبود ملاتودین در بدن به‌طور کل می‌توان گفت باعث میزان التهاب بالا و اختلال در عملکرد ایمنی بدن می‌شود.


بیشتر بخوانید: علت سرگیجه صبحگاهی چیست؟


اختلال در فعالیت مغز

از تاثیرات منفی دیگر استفاده موبایل قبل از خواب این است که نور گوشی باعث اختلال و کاهش در سطح یادگیری افراد می‌شود. این آسیب‌ها مانند کاهش سطح یادگیری، حواس پرتی و اختلال در حافظه که به مرور زمان خودشان را نشان می‌دهند.

دانشمندان در پی تحقیقاتی در زمینه‌ای که افراد خواب کافی را داشته و افرادی که کمبود خواب دارند، به این نتیجه رسیده‌اند که کم خوابی باعث کاهش متابولیسم بدن شده و کم شدن جریان خون در بدن می‌شود.

تاثیرات منفی استفاده از موبایل قبل از خواب

افزایش یا کاهش وزن

در پی کم شدن ملاتودین بر اثر استفاده موبایل در هنگام شب و رسیدن نور آبی به چشم باعث شده تا هورمون‌هایی که در هنگام خواب شب ترشح می‌شد تا گرسنگی را کنترل کند دچار اختلال شود. همچنین کمبود خواب می‌تواند انسولین خون را کاهش دهد و به‌طور کلی متابولیسم بدن بهم بخورد. که این اختلال متابولیسم در کاهش و افزایش وزن تاثیر دارد. کمبود خواب می‌تواند سلول‌های گلیال که وظیفه از بین بردن سمومی که سلول‌های مغزی تولید می‌کند را دارد دچار مشکل کند.

خطر ابتلا به افسردگی

هنگامی که شما قبل از خواب از موبایل همراه استفاده می‌کنید ساعت خواب شما به دلیل نور مصنوعی که از موبایل به چشم شما می‌رسد تغییر پیدا کند. در پی این تغییر، آنتی اکسیدان ملاتونین در بدن افراد از بین می‌رود؛ به همین دلیل در مقایسه با افراد دیگر بیشتر در خطر ابتلا به افسردگی هستند.

 کم بود خواب در پی استفاده از موبایل همراه باعث ایجاد اختلالاتی در عملکرد مغز شده است. در پی این اختلال، باعث کاهش سیگنالینگ سیناپسی بین سلول‌های عصبی که وظیفه تنظیم رفتار و حالات افراد است را تغییر می‌دهد و فرد احساس ضعف و بیماری پیدا می‌کند.

کلام آخر

استفاده از موبایل قبل از خواب آنقدر تاثیرات منفی می‌گذارد که حتی افرادی که عادت دارند حتما قبل از خواب از آن استفاده کنند آن را کنار می‌گذارند. تاثیرات منفی فراوانی که در هنگام استفاده از موبایل قبل از خواب به افراد منتقل می‌کند به‌ شدت خطرناک بوده است.

هنگامی که شخص به دلیل کار و درس نمی‌توانند از این تکنولوژی دور بمانند، پس بهتر است هنگام کار با موبایل از عینک‌های مسدود کننده نور آبی استفاده کنند تا تاثیرات منفی موبایل را کاهش دهد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان