تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۲۶ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴۶ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

شعار‌های انقلابیون ایران در سال ۵۷ چگونه ساخته می‌شد؟

شعارهای انقلاب در ایران همواره محصول «دوگانه‌انگاری» و تقابل «خیر و شر» بوده است. منجی‌باوری، خیر و شر کردن جهان، پیروی بی‌پرسش از پیر طریقت در تصوف، واقعه کربلا و مساله استعمار در ایران بستر‌های فرهنگی شعار‌های انقلاب ۵۷ بودند. مفاهیمی که در تاریخ ایران ریشه‌ای دیرینه داشتند و در ذهن و ضمیر ایرانیان نفوذ کرده بودند.

شعارهای انقلاب 57

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: «امروز آیت‌الله آمد... مردم دیدن داشتند؛ آرام، خوشحال، با چهره‌های باز و پاک شده از خاکستر تحقیر و توهین آن فرعون [محمدرضاشاه] و دستگاهش که می‌خواست دمشان را بگیرد و بیرون بیندازد... هرگز تهران را اینجوری ندیده بودم و دیگر هرگز نخواهیم دید. «خلق همه سر به سر نهال خدا» بودند با شاخه‌های زلال باران خورده، سبز سبز که مثل درخت‌های شاد راه می‌رفتند و بهار در دستشان بود و طراوت سرکش روییدن در دلشان. روی خاک گلگون و رنگارنگ دلهره و امید می‌خرامیدند... خمینی تهران را، ایران را فتح کرد. تاکنون نه کسی این طوری وارد تهران شده بود و نه تهران هرگز این طور آغوشش را به روی کسی باز کرده بود... شهر، در قلبش را به روی این مرد باز کرد و یحیای خود را در کنه جانش جا داد. او شهر را ـ و ملت را ـ در خون جوانانش تعمید داده بود و اینک که شهر «پاک و صافی از چاه طبیعت» خود بیرون می‌آمد، صفای پاک و آزادش را جشن می‌گرفت. کاش روح‌الله هرگز، چون صلیبی بر دوش شهر (و کشور) نیفتد و در راه سربالا و سنگلاخ، رستگاری و رستاخیز بار خاطرش نباشد، یار شاطر باشد. هر چند که در حقیقت هم اکنون شهر از گور خود برخاسته، از مرگ خروج کرده و به صحرای زندگی بازگشته است.» یادداشت شاهرخ مسکوب در روز دوازدهم فروردین ۱۳۵۷ از کتاب «روز‌ها در راه»

در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ یکی از مهمترین بحث‌هایی که همواره مطرح می‌شود این است که شعارهای کنونی چه نسبتی با شعارهایی دارد که مردم در سال ۵۷ سر می‌دادند. هر چند فضای کنونی به لحاظ ساختاری فاصله زیادی با آن سال‌ها دارد، اما به هر حال چون اتفاقات مربوط به یک کشور است، طبیعی است که شباهت‌سازی‌هایی انجام شود. بنابراین برای درک بهتر موضوع خوب است که روایتی از شعارهای انقلابیون در سال ۵۷ داشته باشیم. این گزارش نگاهی است به شعارهایی که در جریان انقلاب ایران سر داده یا روی دیوارها نقش بسته است؛ شعارهایی که بیش از هر چیز محصول دوگانه‌انگاری در سنت ایرانیان است.

مهمترین شعارهای انقلاب ۵۷ 

شعار مرگ بر شاه را شاید بتوان پرتکرارترین شعار انقلاب ۵۷ دانست که به گفته «فرخ نگهدار» مهمترین شعاری بود که تمام مخالفان در آن متحد بودند. این شعار نخستین بار در جریان ۱۶ آذر ۱۳۳۲ که سربازان ارتش وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شدند، داده شد.

با کشته شدن سه دانشجو در آن روز (احمد قندچی عضو جبهه ملی، مصطفی بزرگ‌نیا و مهدی شریعت رضوی اعضای سازمان جوانان حزب توده)، دانشجویان شعار «مرگ بر شاه» و «زنده باد مصدق» سر دادند. سپس در ماجرای ۱۵ خرداد این شعار بدل به اصلی‌ترین شعار معترضان شد.

در آن ایام معترضان به بانک‌ها، مشروب‌فروشی‌ها و سینما‌ها که جملگی نماد‌های غربی بودند حمله می‌کردند و شعار می‌دادند «تا مرگ دیکتاتور، نهضت ادامه دارد»، «بر شاه باد ننگ و نفرت»، و «مرگ بر شاه». در سال‌های پایانی حکومت پهلوی نیز این شعار در خیابان‌ها و تظاهرات داده می‌شد و آیت الله خمینی نیز در فرانسه تاکید می‌کرد شعار مرگ بر شاه باید تا سرنگونی شاه ادامه یابد. شاه یکبار در مورد این شعار اظهارنظر کرده بود و می‌گفت: «چرا تظاهرکنندگان فریاد می‌زنند مرگ بر شاه؟ مگر من با آن‌ها چه کرده‌ام؟»

در سال‌های پایانی حکومت پهلوی شعار «درود بر خمینی»، در برابر مرگ بر شاه متداول شد و به مرور بسیاری از شعار‌های سیاسی بر محور همین دوگانه شکل گرفت و امتداد یافت؛ دوگانه‌ای که می‌توان آن را از سنخ دین، متافیزیک و فرهنگ دانست. گویی نبردی میان نور و روشنایی، خیر و شر، حق و باطل و فرشته و شیطان در جریان بود. برای تحلیل این مساله باید به تاریخ دینی و فرهنگی ایران رجوع کنیم.

پیشینه شعارهای سیاسی در ایران

پیشینه شعار‌های سیاسی که تم مذهبی دارند در ایران دست‌کم به دوره صفویه بازمی گردد. زمانی که شاه اسماعیل صفوی دولتی نیرومند در ایران تشکیل داد و تشیع را مذهب رسمی ایران اعلام کرد، خشم علمای اهل سنت و سلطان سلیم عثمانی که سنی‌مذهب بود را برانگیخت.

سلطان سلیم نامه‌ای توهین‌آمیز به شاه اسماعیل نوشت و در آن او را متهم کرد که «رعایای سرزمین‌های محمد که سلام و صلوات بر او باد را فریب داده و به آیین خود در آورده، اسلام راستین را خوار کرده و با ستمگری، بیرق استبداد را برافراشته است... مساجد را ویران کنند و بتکده بسازند... و قرآن کریم را افسانه گذشتگان بخوانند.» و نهایتا به اسماعیل اعلان جنگ داد.

شاه اسماعیل نیز در پاسخ قدرت خود را به رخ سلطان کشید و شعاری مربوط به تبلیغات رسمی حکومت صفوی را برایش نوشت که شکل تغییریافته بیت شعری از حافظ بود: «بس تجربه کردیم در این دیر مکافات / با آل علی هر که در افتاد برافتاد.»

این جمله به زودی به یکی از معروف‌ترین شعار‌های سیاسی صفویان شد و تا به امروز هم کاربرد دارد. نتیجه نبرد میان سلطان سلیم و شاه اسماعیل شکست قاطع اسماعیلیان بود و این شکست به قدری برای او سنگین بود که شعار سیاسی دربار را «انتقام» قرار داد. عبدی بیگ شیرازی که از شعرای دربار صفوی بود در این باره می‌گوید: «تاثیر این شکست بر پادشاه جوان چندان بود که گویند بقیه عمر کسی وی را خندان ندید و بفرمود تمام علم‌های سپاه را سیاه کنند و بر آن کلمه (القصاص) بنویسند و نام یکی از پنج پسر خود را القاص نهاد.»


بیشتر بخوانید: ریشه‌های انقلاب ایران و سقوط پهلوی/ «معترضین اندک» چگونه شاه را سرنگون کردند؟


دیوارنویسی انقلاب 57

شاه اسماعیل علاوه بر شعار‌های سیاسی، دستور داد شعار‌هایی با محتوای لعن ابوبکر، عمر و عثمان بر سراسر شهر‌ها نقش کنند. اما مهمترین میراث اسماعیل صفوی در زمینه شعار‌های سیاسی، تمسک به مقدسات دینی برای ترسیم جایگاه سیاسی بود. به گزارش رویداد۲۴ او دشمنان خود را یزیدی و کافر و... می‌نامید و خود را خادم ائمه اطهار و جانشین آن‌ها ترسیم می‌کرد؛ میراثی که در تاریخ معاصر ایران پابرجا مانده است.

اما این فقط شخصیت‌های دینی اسلام نبودند که شکل کلی شعار‌های سیاسی در ایران را شکل دادند؛ اساطیر کهن ایران نیز به مرور وارد گفتمان سیاسی شده و در شعار‌های سیاسی دیده شدند. مثلا لقب محمدرضاشاه علاوه بر یزید زمان، «فرعون قرن بیستم» و «ضحاک زمانه» بود.

در اساطیر ایرانی پیش از اسلام، پادشاه نماینده خدایان روی زمین بود و «فرّه ایزدی» که در شاهنامه فردوسی نیز به وفور دیده می‌شود، نشان مشروعیت پادشاه و قدرت بی‌حد او بود. در این الهیات جایی برای فرد و سیاست نمی‌ماند. امر، امر شاه بود چرا که شاه نماینده خداوند روی زمین بود.

از طرف دیگر بنا بر آموزه‌های مزداییسم جهان به خیر و شر تقسیم شده بود. همانطور که «نیکی کدی» خاطرنشان می‌کند «گونه‌ای ذهنیت ثنوی و مطلق‌بین می‌آفریند که هیچ کثرتی را برنمی‌تابد و جهان و مناسبات انسانی را در مطلق می‌نگرد.»

الهیات تصوف در ایران پس از اسلام به این نوع جهان‌بینی دامن زدند و به نوبه خود مبانی استبداد را استحکام بخشیدند. در الهیات شیعه، جهان، ولی دارد که حجت خدا روی زمین است. همچنین تربیت و رشد در جهان‌بینی صوفیانه نیز تنها و تنها در گرو گوش نهادن به پیر و مرشد و تهی شدن از هرگونه منیت و خودینگی ممکن است.

آیت الله خمینی در دهه پنجاه برای مردم ایران چنین شمایلی داشت. او برای مردم ایران در حکم یک «منجی» بود که می‌خواست با معجزه ایمان در برابر شیطان و فرعون زمانه، یعنی محمدرضاشاه، ایستادگی کند. در نظر آنان تشیع نه صرفا مجموعه‌ای از باور‌های توحیدی و اعمال عبادی و اصول اخلاقی، بلکه در وهله نخست کیش اعتراض مصلحان جهان علیه سرکوب و استثمار طاغوت‌های زمانه بود.

دوگانه انگاری خیر و شر در شعارهای انقلابیون

دوگانه‌انگاری و ثنویتی که طی قرون متمادی در فرهنگ ایرانیان پرورده شده بود بر بازنمایی دو رهبر سیاسی مهم در ایران پیش و پس از انقلاب بسیار اثرگذار بود. آزاده‌ای که علیه «شرور جهان» برخاسته و فردی عاشورایی که در مقابل ظلم یزیدیان زمان قیام کرده است که این مسئله در نوع شعارها نیز خود را نشان می‌داد: «خمینی بت‌شکن/ ریشه شاهو بکن» و «خمینی بت‌شکن / رهبر دور از وطن».

در این نگاه، همانطور که از شعار‌ها نیز مشخص است، چهره‌ای همزمان مقتدر، محق و مظلوم از رهبر سیاسی انقلاب ترسیم می‌شد. به تعبیر عباس امانت از مورخان برجسته ایرانی، آیت الله خمینی در نظر اکثریت مردم بت‌شکنی در برابر بت شاهنشاهی بود که در برابر رژیم غرب‌زده و سرکوبگر پهلوی بر ایمان، وحدت و انسجام اسلامی تاکید می‌کرد.

شعار معروف انقلاب ۵۷ که بعد‌ها به شعار ملی حکومت جمهوری اسلامی تبدیل شد نیز از همین ادراک و فرهنگ تاریخی سرچشمه می‌گرفت: «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» این شعار در تقابلی آشکار با شعار ملی حکومت پهلوی قرار داشت. شعار ملی حکومت پهلوی این عبارت بود: «مرا داد فرمود و خود داور است»؛ که از نامه انوشیروان به کارداران خویش در شاهنامه فردوسی اخذ شده بود و آشکارا رنگ و بوی ناسیونالیستی و ایرانی داشت. اما در شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»، اسلام محوریت دارد.

لقب امام نوعی دلالت آخرالزمانی داشت و در تاریخ تشیع، هیچ مجتهد و مرجع دیگری نبود که لقب امام داشته باشد. این لقب درباره معدودی از بزرگان اهل سنت به کار می‌رفت، ولی درتشیع تنها به دوازده جانشین پیامبر اسلام به کار می‌رفت. آیت الله خمینی صرفا یک مرجع تقلید ساده نبود، بلکه شخصیتی مذهبی و سیاسی بود که جایگاهی فراتر از یک مرجع تقلید ساده یافت: نایب امام عصر، منجی عالم بشریت.

در مقابل آیت الله خمینی، شاه نماد و منشا انواع شر و بدی بود. او در شعار‌ها به صفات انحرافات جنسی، دزدی و غارت، نوکری بیگانگان و سرکوبگری و بی‌رحمی منتسب می‌شد. شاه در شعار‌ها مسئول تمام فجایع اجتماعی قلمداد می‌شد؛ حتی آن فجایعی که عامل دیگری داشتند یا هرگز رخ نداده بودند: «رکس آبادان را / کتاب قرآن را / مسجد کرمان را / شاه به آتش کشید / شاه به آتش کشید.»

این دوگانگی به‌ویژه در سال‌های پایانی حکومت پهلوی مدام پررنگ‌تر شد. هر چه به سال‌های منتهی به انقلاب نزدیک می‌شویم، می‌بینیم که شعار‌های مذهبی انقلاب با توجه به همزمان شدن تظاهرات خیابانی با ایام مذهبی بیشتر می‌شود.

احمد سلامتیان نماینده دور اول مجلس و از اعضای پیشین جبهه ملی در این باره می‌نویسد: «اوج انقلاب اسلامی با مسائل مربوط به عاشورا، تاسوعا، اربعین و روز‌های ۲۸ و ۲۹ صفر همراه شد، یعنی روز‌ها و ایامی که نوحه و مرثیه خواندن در جامعه ایران رسم بود، در نتیجه شعر سیاسی به راحتی و به میزان زیادی، جایگزین شعر، شعار و نوحه و مرثیه‌های مذهبی شد، ولی شکل و استخوان‌بندی آن‌ها را حفظ کرد.»

دوگانه مذکور در شعار‌های انقلاب به‌کرات دیده می‌شود. زمانی که آیت الله خمینی به ایران می‌آمد مردم می‌خواندند «دیو چو بیرون رود فرشته درآید»، شعاری که تمام مفاهیم مذکور را می‌توان در آن دید. بازه زمانی ۲۶ دی ماه که شاه از ایران خارج شد و دوازدهم فروردین که آیت الله خمینی به ایران آمد را می‌توان نقطه اوج شعار‌هایی با مضمون قیاس شاه و آیت الله دانست. با خروج شاه مردم شعار می‌دادند:

«خدایا سفرش را پرخطر کن / ما را از مرگش باخبر کن»
«الهی برنگردی،‌ ای شاه جانی / هرجا که بری تو چنگ مائی»

همچنین پس از خبر بازگشت آیت الله خمینی از تعید، انقلابیون شعار خود را تغییر داده بودند و اینک می‌گفتند: «میاد از کربلا / خمینی روح‌الـله / یک دستش به‌تسبیح / یک دستش به‌عبا»

ترکیب فحش و شعار توسط انقلابیون

همچنین شعار «شاه زنا زاده است / خمینی آزاده است» یکی از شعار‌های پرتکرار مردم بود. شعار «درود بر خمینی بت‌شکن / مرگ بر این یزید قانون‌شکن»، نشان از نگاه مردم به شاه و آیت الله خمینی داشت. بنابر جمع‌آوری محمد مختاری نویسنده و منتقد ادبی برجسته ایران که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای کشته شد، القابی که در شعار‌ها به شاه نسبت داده می‌شد عبارت بودند از «سگ، بی‌دین، خوک، الاغ گاری، ممد دماغ، دیوانه، کو...، ک..کش، دیوث، پرفریب، پررو، نسناس، فاسد، جغد شوم، بدقواره، رقاص، دنی، دیو، آدمکش، دزد، مزاحم، سلاخ، جنایتکار و زنا زاده و حتی شعارهای رکیک جنسی که توسط انقلابیون مطرح شد. از طرف دیگر القابی مبنی بر وادادگی در برابر دولت‌های خارجی برای شاه ساخته بودند: ممل آمریکایی، نوکر اجنبی، نوکر بیگانگان، عروسک آمریکا، همسر کارتر، سگ کارتر و سگ زنجیری آمریکا.»

در مقابل القاب آیت الله خمینی، «امام، رهبر مستضعفین، بت‌شکن، مدافع استقلال، انقلابی‌ترین مرد جهان و رهبر آزادگان» بود. همچنین انقلابیون در برابر یکی از معروف‌ترین شعار‌های حکومت پهلوی، یعنی شعار «خدا شاه میهن»، این شعار را ساختند: «این است شعار ملی: خدا، قرآن، خمینی.»

تضاد میان آیت الله خمینی و محمدرضاشاه حتی در ظواهر این دو رهبر سیاسی نیز مشهود و تاثیرگذار بود. عباس امانت درباره این مساله می‌نویسد: «او که در اواخر دهه هفتم زندگی خود ریشی سفید داشت و عمامه‌ای سیاه بر سر می‌نهاد از نظر ظاهر با دیگر رهبران انقلابی قرن بیستم تفاوت چشمگیری داشت. برای بیشتر ایرانیانی که سال‌ها بود یک عمامه به سر را در موضع قدرت ندیده بودند، آیت الله خمینی موردی استثنایی به نظر می‌رسید. چهره اغلب اخمو، چشمان نافذ زیر سگرمه‌های در هم و صدای یکنواخت، ولی با وقار -که لهجه مناطق پرت مر کز ایران را با لهجه ملا‌های عربی آمیخته بود- تصویر زاهدی از قرون گذشته را به‌یاد می‌آورد. به نظر بسیاری از هم‌میهنان او، با این میزان غیرعادی بودن، توامان رعب‌آور و جذاب بود. زهد، نترسی و تندخویی او با میلیتاریسم شق و رق دوره پهلوی و به خصوص کر و فر سلطنتی شاه در تضادی جدی قرار داشت. او در عبای ساده خود، برخلاف ظاهر مشعشع شاه در یونیفورم نظامی پر نشان و حمایل، بسیار جذاب و نافذ بود.»

نگاه قدسی به شخصیت آیت الله خمینی، که یکی از نمود‌های آن شعار‌هایی که بررسی کردیم بود، در دهه‌های پس از انقلاب نیز وجود داشت و تاثیر آن در فضای عینی سیاست ایران نیز دیده می‌شد. ارنست نولته در کتاب «اسلام‌گرایی سومین جنبش مقاومت رادیکال» می‌گوید: «زمانی که آیت‌الله خمینی درگذشت عده‌ای از رزمندگان جنگ بر ضریح او حاضر شده‌اند و از عمق جان می‌گریند که چرا آن‌ها زنده بودند و امامشان درگذشته بود. آن‌ها از زنده بودنشان شرمسار بودند.. روزی که آیت‌الله خمینی به ایران بازگشت، حس و حال مردم مانند این بود که امام غائب بازگشته است.»

منجی‌باوری، خیر و شر کردن جهان، پیروی بی‌پرسش از پیر طریقت در تصوف، واقعه کربلا و مساله استعمار در ایران بستر‌های فرهنگی شعار‌های انقلاب ۵۷ بودند. مفاهیمی که در تاریخ ایران ریشه‌ای دیرینه داشتند و در ذهن و ضمیر ایرانیان نفوذ کرده بودند. آیت الله خمینی نیز گویی از دل تاریخ و فرهنگ ایران برخاسته بود و به‌تنهایی شمه‌ای از هرکدام از این بستر‌های فرهنگی را در شخصیت، ظاهر و افکار و گفتار خود داشت. به همین دلیل است که بسیاری از تحلیلگرانی، چون نیکی کدی، منصور معدل، لیلی عشقی و بسیاری از دیگر مورخان و جامعه‌شناسان اجتماعی، ریشه‌های فرهنگی انقلاب اسلامی را بیش از علل دیگر اثرگذار می‌دانند؛ نکته‌ای که خلال تحلیل شعار‌های معترضان نیز تایید می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۶
عاشق رهبری.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
47
10
یادمون باشه که مردم ما از حکومت سلطنتی نفرت دارند.مردم ما اسلام را قبول دارند و جمهوری را با اسلام می خواهند نه بدون ان.پس بهترین حکومت برای کشور ما قبل از ظهور امام زمان بدون تردید حکومت جمهوری اسلامی است.
یا علی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
اسلام !!شناس اسلام را بشناس ! هر چرت وپرتی اسلام نیست ساده لوح ! اگر این نظام اسلامی بود اینهمه نکبت نداشتیم انهم بعد ۴۴ سال !
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
عمروعاص زمانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
خفه خون بگیر، مردم مردم مردم نکبت تو سخنگوی مردمی؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
اگر این چیزی که در این 44 سال گفته شده اسلامه من نیستم مال خودتون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
بعضی ها الان معجزه ظاهر شود به جمهوری اسلامی ایران ایمان نمی آورند فرعون داشت غرق می شد گفت خدایا ایمان آوردم خداوند گفت خفه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
شما نمیخواین احیانا این خبر رو بعد از هفته ها از سرتیتر خبریتون حذف کنین؟
خیلی نرم و یواشکی دارین میگین پیروزی نزدیکه! هدفتون چیه واقعا؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
1
8
تحلیلی منطقی و بجا بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
اصلا تحلیل نبود قطره ای هم نتوانست بیان کند مثلا من شش سالم بود یک شعار می داد اصلا من متوجه نمی شدم چی می گویند تکرار می کردیم
مثلا بگین بگین مرگ بر بگین
الان این طرف که خیلی بد شعارهای انقلاب را توضیح داد نظر بده
منافقین من خودم شنیدم که عکس خمینی در ساعت فلان در ماه است جالب من شش ساله آن شب ماه را نگاه کردم تصویری از امام در ذهن من هک شده که روز بعد از طرف منافقین این شعار به کوری چشم شاه. عکس خمینی در ماه امروز هم منافقین که در دانشگاه هستند آن خط دروغ را برای بچه های بیست ساله دنبال می کنند من شش ساله باور کردم امروز ۲۰ ۳۰ ۴۰ ساله باور می کنه
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
5
30
جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه // چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند
سوالی که همچنان بی جوابست ... «چرا تظاهرکنندگان فریاد می‌زنند مرگ بر شاه؟ مگر من با آن‌ها چه کرده‌ام؟»
یه عده مدعی جمع شدن انحرافات جنسی و فحشا و منکر هستند در حالیکه صدایشان از بین سعید طوسی ها و رباخواران و اختلاسگران میاید ...
بعضی ها دم از آزادی بعد از انقلاب میزنن در حالیکه با قدرت مشغول سرکوب اعتراضند و هیچ کس حق ندارد بهشان بگوید بالای چشتون ابروست ...
یه عده مدعی پیشرفت هستند در حالیکه صدای ریال از ته چاه شنیده میشه
بعضی مدعی شکست استکبار جهانی و خودکفایی هستند در حالیکه با همین ادعا یه دنیا ثروت از طریق تحمیل تحریم به مردم اندوخته و در حال ساختن دنیایی شبیه بهشت در شهرهای استکبار جهانی برای خود و فرزندان شان هستند ....
یه عده هم بخاطر کشتن بسیجی اسیدپاش حکم اعدام صادر میکنند ...
خدایا واقعا وجود داری؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
جوابت داده شد منتشر نشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
جواب کوتاه شاید رویداد منتشر
ارزش ریال بالاترین در منطقه.خروج نفت جمعیت کمتر از سی میلیون و ژاندارم منطقه بحرین ۹ برابر کیش از ایران جدا شد اما یک وجب خاک بدست دشمن نیفتاد در انقلاب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
طرف غربی ها که ماسک می دزدیدن را گرفتن عین جهالت
افرادی که واکسن خارجی زدند استرس بیشتری دارند چرا؟؟
زهره
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
چقدر قشنگ نوشتی برادر جان .... حرف دل منم بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
31
12
انقلابیون ۵۷ حاضر بودن از جونشون بگذرن امروزیها حاضرن ؟ کمتر از یک درصد تو خیابونها اگرم کشته بشن چه الم شنگه و کولی بازیی درمیارن ! کدوم انقلابی اینجوری پیروز شده ؟ ضمنا جمعیت هم کم هست تو خیابون چون کسی حاضر نیست هزینه بده
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
انقلابیون ۵۷ که حاضر بودن از جونشون بگذرن الان اکثرا با همون شدت و حدت پشیمونن از کارایی که انجام دادند برو ساندیستو بخور
565
| Netherlands |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
چرا بهش تاختی؟؟ راست گفته؟
الان مردم ناراضی هستند. تمام شاخصه ها چه اقتصادی چه فرهنگی و اخلاقی جامعه و ... رو به سقوطه!
اما تا الان مردم به علت بی تفاوتی یا خود خواهی نمیخوان هزینه بدهند. والا پتانسیل مطالبه گری بسیار بالاست.خودمانو که نمیتونیم گول بزنیم
این عدم پرداخت هزینه دو طرفه است.
دار دسته انصار حزب اله هم مثل قبلا دهه 60 و70 شاخ شونه نمیکشن.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
جناب 565
موافق نیستن با همچین اظهار نظراتی
چون تا الان خیلی هزینه دادیم هزینه که فقط جانی نیست عمرمون تباه شد جوونی مون بخاطر یه عده نفهم جاهل تشنه خون مردم بر باد فنا رفت نخبه ها مجبور به مهاجرت شدن جاشونو ریاکاران گرفتن ادک نخبه های باقی مونده هم قربانی شدن فرهنگ و تمدن این خاک بر باد رفت و خیلی وقایع تلخ دیگه
هزینه باید چقدر باشه که تغییر رخ بده؟؟
قبول دارم که از نظر شعور و آگاهی خیلی کمبود داریم این کاربر ناشناس اعتراضات رو به سخره گرفت برا همین بهش تاختم ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
ضا واقعیت همینه حالا میخوای نبینی خودت و به کوری بزنی بزن و فحاشی کن من اعتراضات و به سخره نگرفتم بیشعور انقلاب مجازی نمیشه هر وقت رفتی تو خیابون اونوقت بیا افاضات کن و فاز انقلابی بودن بگیر در غیراینصورت در براب تحلیل درست با انگ ساندیسی و ...نیا جلو بدبخت عقده ای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
چرا منتشر نمیکنید ؟ رضا اولا من ساندیسی نیستم ثانیا سخره نبود مسخره تویی که واقعیات و نمی بینی مردم حاضر به انقلاب نیستن خود تو هم از کامنتت پیداست حاضر به انقلاب نیستی میگی هزینه زیاد دادیم درسته هزینه زیاد دادیم مردمی که نمیخوان انقلاب کنن ساندیسی نیستن هزینه زیاد دادن و نمیخوان بخاطر یه انقلاب احساسی دیگه هزینه های بیشتری بدن نفهم بفهم
ناشناس
| Austria |
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹ا
از کامنت شما بوی اصولگرایی سر خورده تمایل به اصلاح استشمام میشه.
دلایل اینکه چرا مردم تو خیابان نمیان؟ یکی از دلایلش ناامیدی از اینده هست.دلیل دیگر خودخواهانه.و دلیل مهمتر طبق اموزههای تاریخی و فرهنگی مردم منتظر کسی جلو بیفته یا شخص ثالثی برای انها کاری انجام بده به همین دلیل مسئولیت قبول نمیکنند
والا همین تعدادی که تو خیابان امدند مطمئنا پشتوانه عظیمی از مردم پشت سر خودشون دارند.
تایید بفرمایید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
لطفا جوابم به کاربر ۰۰:۱۵ رو منتشر کنید اگر اون قسمت ...بابای اصولگرا و اصلاح طلب سخته براتون اون و سانسور کنید بقیه اش و منتشر کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
رویداد غوغا کردی با این وضع درج نظرت کلا آدم پشیمون میشه از کامتت گذاشتن تو رویداد با این وضع سانسور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
ترکیه دستشویی بخواهید بروید باید پول بدهید
هتل دبی روتانا مثلا صبحانه او را با صبحانه هتلهای مشهد مقایسه کن مثلا هردو ۵ ستاره بعد قیمت ایران ۱/۳ است
تقریبا بنزین آب گاز برق خیلی مفت است
درآمد در امریکا مثلا طرف ۴۰۰۰ دلار می گیرد ۱۶۰ م ت نه در یک شهر خوب و نه در یک ساختمان خوب می تواند داشته باشد در صورتیکه در ایران با ۵۰ م ت می توان شهر خوب ساختمان خوب زندگی آرام داشت
فاطمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
کاملا موافقم، فقط یه چیزی به اون دوستی که بهتون گفت ساندیس خور، ببین تو راست میگی فقط نمیدونم چرا این سال ها که من رفتم راهپیمایی یه بارم یه آبمیوه ساده هم ندادن، ببین اینقدر این حرف ساندیس خور پیش منو رفقامون خنده داره که گاهی برای شوخی ازش استفاده میکنیم، شاید باورت نشه ولی برای من یکی از دلایل بطلان این اغتشاش همینه که به هر نظر مخالفی فحش و تهمت و کتک تقدیم میشه، البته نوش جونمون برای دفاع از حق باید هم فحش بخوریم. به امید اتحاد
رسول خادم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
2
19
خدایا این مردم طاقت یه جنگ یا یه بدبختی دیگه رو ندارن
ما 43ساله که یه خوشی با تمام وجود نداشتیم
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
چهار صد سال
صفویه
قاجاریه
و ..........
سال 1401
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
مورچه را داشت آب می برد فریاد می زد دنیا.را آب برد البته مورچه روی برگ بود تو که این قدر قدقد می کنید چرا برای غرب تخم می گذارید که می خواهد ما بحرین دیگری از وطنمان جدا کنیم؟؟ آدم نمی داند دم خروس باور کند یا قسم حضرت عباس ع
فاطمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
یه جوری میفرمایید 43 ساله انگار قبلش هر کدوم از مردم یه کاخ داشتن، بابا جان من مادربزرگم موقع انقلاب تقریبا 40 سال داشت برام تعریف میکنه میگه ما قبل انقلاب می‌خواستیم چایی شیرین بخوریم میرفتیم مسجد حتی اندازه چایی خوردن هم نمیتونستیم پول بدیم، یکی از عمه های من که دوران انقلاب جوون بود بی سواده، چون ناچار بودن فقط کار کنن گرچه هر چقدر سن بچه های مادربزرگم کمتر شده به مقام های علمی بالای رسیدن مثلا پدر خودم کوچیکترین بچست و معلمه یا عموم استاده، پس شمارو به شرفتون التماس تفکر
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
7
5
قوم منافق دو رو
قوم ریاکار دو رو
چاله نبود چاه بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
2
3
بدون تعارف متنی بسیار قدرتمند بود؛ مثل مابقی نوشته های آقای نجفی. عده ای به دلیل تعصب و خوشایند خودشان به ایشان حمله میکنند اما همان انسانهای متعصب نیز می‌دانند نوشته های ایشان علمی و بسبار دقیق است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
5
2
شعارهای بعد از 57 پخته تر، کوبنده تر و قاطع.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
استقلال آزادی جمهوری اسلامی
نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
وای اگر خمینی حکم جهادم دهد ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد
وای به حالت بختیار فردا اگر امام نیاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
2
12
بله سال 57 یکی از شعارهای انقلابیون این بود که شیرهای نفت رو بستیم آمریکا رو شکستیم وحالا بعد از 43 سال حاضرند همان نفت را به کمتر از قیمت بازار قاچاقی بفروشند به همان غربی ها وبخشی از پولش را هم درجیب بگذارند تا خرج دختر پسرهای بابا در ولایت فرنگ شود و تازه منتش را هم سر مردم بگذارند که برایتان تحریم ها را دور زدیم ،بی دلیل نیست این همه تنفر مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
من نشنیدم اینکه امریکا از نفت رایگان محروم شد درست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
شایع سازی دروغ کار حرام خور
اولا این مسئولین اکثر با رای مردم انتخاب شدند شما هم که با ج ا ا رابطه خوبی ندارید به دوستانتان در غرب بگوید آقازاده هارا اخراج کند
یا آقازاده را نام ببر مردم به آنها رای ندهند
سیدمهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
10
4
سلام؛ سایت رویداد ۲۴ در این ایام چندین بار وقیحانه به بهانه‌ی خاطرات انقلاب ۵۷، گرای انقلاب داده و هنوز هم باهاش برخورد نشده!!! آن وقت می‌گویند در ایران آزادی نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
این میزان ازادی رو هم اگه عمه ت نداشته باشه نمی تونه بیاد سر خیابون وایسته ..... کار ! کنه .
کوچولوی ندید بدید ازادی ! ازادی نقد ازاد!ازادی اجتماعات وازادی بیانه ! از پشت کوه اومدی یا میخوای خودتوبر اسیستم ناز کنی !
دست نوازش به سرت بکشن چاپلوسک!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
عزیزم امریکا اروپا دارند زور می زنند حالا بگذار این نارسانه هم زور خودش بزند
فاطمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
حالا میدونی جالب تر چیه؟ اینکه میگن زن زندگی آزادی اونوقت کافیه که یه زن یه نظر مخالف بده کاملا محترمانه، اون وقت به عمل نشون میدن زن زندگی آزادی! با چشم خودم دیدم، همین حالا شعارهاشون رو میشه علیه خودشون استفاده کرد، حالا اینطورین کشور بیفته دست اینا دیگه رکورد آزادی جهانی رو میشکونن!
سیدمهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
13
4
چقدر وقیح هستید که با یک تیر چند نشان می زنید! هم انقلاب مردم در سال ۵۷ را زیر سوال می‌برید و آن را حرکتی بدون فکر و احساسی می‌دانید و هم قصد دارید با یادآوری انقلاب ۵۷ به مخاطبین خود گرای انقلاب دهید؛ به جای کلمه‌ی شهادت می‌گویید در ۱۶ آذر سه دانشجو کشته شدند و به جای امام خمینی می‌گویید آیت‌الله خمینی! و مردم انقلابی را فحاشی و خشونت متهم می‌کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
ازاول هم کودتای چریک هایی بود که در پادگانهای لیبی وسوریه وروسیه آموزش دیده بودند وهمراهی افسران حزب توده در ارتش وبودجه ای که شما می گویید بازاری های تهران دادند نه آمریکا وانگلیس وفرانسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
یک نفر عواملی که بحرین را از ایران جدا کرد چه بود ؟
دلیل تصرف کویت توسط ارتش خسته کوفته صدام در مدت ۱۲ ساعت چه بود ؟؟
ارتش تازه نفس و پر انرژی صدام به خرمشهر حمله کرد چرا صدام نتوانست زودت. از ۳۰ روز خرمشهر را تصرف کند؟؟
منافقین را چه کسانی فریب دادند حمله کنند سه روز تهران را تصرف کنند؟ رویداد بودی نبودی
افکارت با آن مجموعه که صدام و منافقین را به حمله ایران تشویق و کمک کرد چند چند است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
1
0
جواب فریب خورده‌ای هالیوود و غرب رامنتشر نکردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
1
0
حرف یه عده از دوستان درسته ما فقط بلدیم بگیم معترض هستیم ولی جرات اینه که بخوایم این خواسته رو بیان کنیم در عمل نداریم. حداقل اون‌ها در ۵۷ جرات داشتن.
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
1
0
معتقدم که تناقض توی هر مکتبی باشه باطله، و من با چشم خودم تناقض های زیادی رو توی ضد انقلاب دیدم، همونایی که الان میگن ما انقلابی هستیم سال ها خودشونو ضد انقلاب میشناختن، همونایی که میگن زن زندگی آزادی بارها سخنان محترمانه منتقدان خودشون رو خفه کردن، همون علی کریمی که میگفت من باید تو ورزش دخالت کنم، مگه باید تو سیاست دخالت کنم؟؟ و این کار رو بد میدونست پریده وسط سیاست، همونایی که چهارسال پیش میگفتن جام جهانی ربطی به حکومت نداره برای خود کشوره از باخت تیمشون خوشحال شدن، همونایی که گفتن نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران چند بار رفتن برای چند روز محض رضای خدا از مرزها دفاع کنن؟، همونی که گفت حجاب رو آزاد کنیم، چادر از سر ناموس مردم کشید، همونا که گفتن به عقاید هم احترام بذاریم مسجد اتیش زدن قرآن رو جلوی مردم تیکه تیکه کردن، همونا که میگفتن پلیسا وحشین آرمانو وحشیانه شکنجه کردن و فیلمشو با افتخار پخش کردن، چند تا دیگه از این تناقضا میخوای تا باور کنی جبهه ی اشتباهی رو داری پیروی می‌کنی، من حداقل الان با استدلال عقلی شک ندارم که جبهه ی براندازا باطل اندر باطله، یارو حتی هنوز نمیدونه سلام فرمانده در مورد امام زمانه نه امام خامنه ای، یکبار هم از اول تا آخر گوشش نکرده نظر میده، یک بار فکر نکرده بابا شاید واقعا این جمعیتی که میان تو خیابونا راهمپیمایی واقعا انقلابو دوست دارن، افرادی که حتی نمیتونن قبول کنن نظر مخالف جیره خور نیست.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان