تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۲۵ آذر ۱۴۰۱

چگونه "نه" گفتن را تمرین کنیم

امروز همه از اهمیت سخن گفتن به‌ هنگام و "نه" گفتن در مواقعی که باید از این واژه استفاده کنیم آگاهیم. اگر نتوانید به دیگران و دربرابر چیزی که نمی‌خواهید و یا درخواست‌های دیگران نه بگویید همواره باید برای دیگران و به خواست آن‌ها رفتار و زندگی کنید.

تمرین نه گفتن

رویداد۲۴ امروز همه از اهمیت سخن گفتن به هنگام و "نه" گفتن در مواقعی که باید از این واژه استفاده کنیم آگاهیم. اگر نتوانید به دیگران و دربرابر چیزی که نمی‌خواهید و یا درخواست‌های دیگران نه بگویید همواره باید برای دیگران و به خواست آن‌ها رفتار و زندگی کنید.

همه ما باید از دوران کودکی "نه" گفتن درست و به هنگام را بیاموزیم تا در بزرگ‌سالی دچار دردسر نشویم، اما اگر این موضوع را نیاموخته‌اید و اکنون و با مشکلات زیادی در این زمینه روبه‌رو هستید باید هرچه زودتر به فکر آموختن این مهارت باشید.

آیا نه گفتن حتی در مقابل درخواست‌های غیرمنطقی هم برای‌تان دشوار است؟ اگر نتوانید به دیگران نه بگویید، باید همیشه اولویت‌های دیگران را به اولویت‌های خودتان ترجیح دهید. درنظر داشته باشید هنگامی باید به درخواست دیگران پاسخ مثبت بدهید که درخواست موردنظر معقول و شدنی باشد یا آن درخواست را برای جبران محبت‌ها و یا کمک به دوست یا اعضای خانواده خود انجام دهید. اما اگر همیشه از ترس نه گفتن به خواسته دیگران پاسخ مثبت می‌دهید باید خود را تغییر دهید.

اگر به‌راستی تصمیم گرفته‌اید خود را تغییر دهید و "نه" گفتن را در خود تقویت کنید این مطلب را تا پایان بخوانید.

شما ابر انسان نیستید

بپذیرید که ابرانسان نیستید و نمی‌توانید تمام کار‌های دنیا را انجام دهید. هنگامی‌که درخواستی از شما می‌شود نخست باید برنامه‌های خود را در اولویت قرار دهید. قرار نیست تمام کار‌ها را بتوانید انجام دهید، چون هم زمان کش نمی‌آید و هم این‌که شما هم به‌عنوان یک انسان توانایی اندکی دارید و شاید نتوانید در روزی که از شما درخواستی شده است آن را انجام دهید. باید با خود تصمیم بگیرید از این پس دربرابر درخواست‌های غیرمعقول دیگران (هرکسی که می‌خواهد باشد) بایستید و به آن پاسخ مثبت ندهید.

به گزارش رویداد۲۴ دقت داشته باشید که این شما و خواست و راحتی و آسایشتان است که اولویت دارد بنابراین نخست خود را درنظر بگیرید و دربرابر افرادی که می‌خواهند شما را سپر بلای خود کنند با احترام بایستید و درخواستشان را با احترام نپذیرید.

از افکار دیگران نترسید

ممکن است گمان کنید اگر به درخواست‌های دیگران پاسخ منفی دهید به شما برچسب‌های نامهربانی یا خودخواهی بزنند و یا حتی ممکن است خودتان نیز احساس راحتی نکنید و خود را خودخواه بدانید، اما باید بدانید کسی خودخواه است که همواره و در هر وضعیت و شرایطی تنها به خود می‌اندیشد و هرگز به‌دنبال کمک‌کردن به دیگران نیست و تنها خود را می‌بیند.

به خود بگویید اگر دربرابر درخواست‌های بی‌جا و غیرمنطقی دیگران پاسخ منفی دهید خودخواه نیستید. اجازه ندهید این‌گونه اندیشه‌ها شما را منحرف کند. اگر "نه" گفتید و به هزار و یک ویژگی متهم شدید تلاش کنید رابطه خود را با آن فرد کم کنید. با نگاهی به گذشته و تمام کار‌ها و پاسخ‌های مثبتی که به دیگران داده‌اید، می‌توانید بفهمید که خودخواه نیستید.

بپذیرید که نمی‌توانید همه را در زندگی راضی و خوشحال نگه دارید

همیشه این موضوع را درنظر داشته باشید که هر اندازه انسان و با رفتار و کردار خوب باشید باز هم نمی‌توانید همه کسانی‌که در زندگیتان هستند را راضی و خشنود نگه دارید. شما باید همواره در زندگی افراد گوناگون براساس نزدیکی‌ای که به آن‌ها دارید و نوع رفتارشان خطوطی را مشخص کنید تا بدانید افراد تا چه اندازه می‌توانند وارد حریم شما شوند.


بیشتر بخوانید:  اعتیاد به کار چیست و چه آثاری دارد؟


اگر شما همیشه به درخواست‌های دیگران پاسخ مثبت دهید برخی ممکن است بخواهند از این ویژگی سواستفاده کنند و وقت و بی‌وقت از شما درخواست‌های غیرمنطقی داشته باشند. همه ما در زندگی کسانی را داریم که ما را دوست دارم و این علاقه متقابل است بنابراین ما باید تمام وقت و انرژی خود را برای آن‌ها بگذاریم برای کسانی‌که همواره تلاش می‌کنند ما را درک کنند و به ما احترام بگذارند.

جنبه‌های "نه" گفتن را ببینید

"نه" گفتن برای بسیاری از ما جنبه منفی دارد و گمان می‌کنیم چیز بدیست، اما چرا؟ چرا باید به این مسئله با دید بد بنگریم؟ هر گاه به درخواستی نه بگویید، می‌توانید به کار‌های دیگری بله بگویید که مزایای زیادی برا‌تان دارد. با این روش پس از پاسخ منفی، کم‌تر احساس گناه می‌کنید. باید برای خود و زندگیتان برنامه داشته باشید و اگر در میان آن‌ها کسی از شما درخواستی نامعقول داشت باید بتوانید برنامه خود را به یاد بیاورید این‌گونه "نه" گفتن برایتان آسان‌تر و احساس گناه کم‌تری خواهید داشت ضمن این‌که شما می‌توانید کار‌هایی زیر را به جای پاسخ مثبت به درخواست دیگران انجام دهید:

به جای انجام کاری که به آن علاقه‌ای ندارید، می‌توانید وقت بیش‌تری را با دوستان و خانواده‌تان بگذرانید و از آن لذت ببرید.

هنگامی‌که به درخواستی نابه‌جا پاسخ منفی می‌دهید درواقع به انجام کاری که دوست دارید پاسخ مثبت داده‌اید.

هنگامی‌که به دیگری "نه" می‌گویید درواقع وقت خود را برای کسانی‌که دوست دارید و برایتان اهمیت بیش‌تری دارند باز کرده‌اید تا در بیش‌تر در کنارشان باشید و لذت ببرید.

هنگامی‌که به درخواستی پاسخ منفی می‌دهید خود را از کاری که دوست ندارید و در آن به شما سخت می‌گذرد رها کرده‌اید و حتی می‌توانید بیش‌تر استراحت کنید.

ویژگی اخلاقی

دلیل ناراحتیتان از نه گفتن را پیدا کنید

تاکنون باخود اندیشیده‌اید چرا از "نه" گفتن خوشتان نمی‌آید و از این‌که آن را به دیگران بگویید ناراحت و آزرده می‌شوید؟

ممکن است برخی گمان کنند "نه" گفتن به دیگران سبب می‌شود آن‌ها مانند گذشته برای آن‌ها ارج و احترام قائل نباشند و یا در میزان علاقه شان به آن‌ها کم شود. اگر به‌راستی این‌گونه است بهتر است در روابطتان با آن افراد کمی تجدید نظر کنید.

با آرامش صحبت کنید

هنگامی‌که می‌خواهید در پاسخ درخواستی "نه" بگویید این کار را با تمام وجود و بدون تردید و البته با جدیت و آرامش بیان کنید. اجازه دهید خودتان هم به "نه"ای که می‌گویید باور داشته باشید تا دیگری هم این موضوع و جدیت شما را درک کند. باآرامش، محکم و روشن سخن بگویید. اگر آرامش در صدایتان مشخص باشد، طرف مقابل متوجه می‌شود شما فرد معقولی هستید و امکان دارد گاهی هم نه بگویید. اگر صدایتان را بالا نبرید یا صدایتان ناراحت به نظر نیاید فرد درخواست‌کننده راحت‌تر متقاعد خواهد شد.

مدام پوزش نخواهید

برای این‌که به درخواست دیگری "نه" می‌گویید مدام و بیش‌از اندازه پوزش نخواهید. هنگامی‌که مدام پوزش می‌خواهید به طرف مقابل نشان می‌دهید چندان هم از کاری که می‌کنید مطمئن نیستید و درواقع ضعفتان را آشکار می‌کنید. در این حالت طرف مقابل تصور می‌کند می‌تواند با پافشاری بیش‌تر شما را متقاعد کند تا درخواستش را بپذیرید و "نه" گفتن‌های بیش‌تر احساس بدتری به شما می‌دهد.

دلیل کوتاه بیاورید

هنگامی‌که پاسخ شما به درخواستی منفیست تنها یک توضیح کافی برای آن کفایت می‌کند. خود را در دام توضیحات بی‌مورد و کش‌دار نیندازید. نیازی به دروغ‌گفتن و آوردن بهانه‌های بی‌خود نیست. در این‌جا دو نمونه از این توضیحات کوتاه را برایتان می‌آوریم:

فردا شب سالگرد ازدواج من همسرم است بنابراین نمی‌توانم با شما به مطب پزشک بیایم.

شوربختانه با این‌که بسیار دوست دارم در جشن شما شرکت کنم، اما به دلیل داشتن آزمون پایان ترم نمی‌توانم این دعوت را بپذیرم.

البته شما برای این‌که بتوانید احساس بهتری داشته باشید و اگر واقعا طرف مقابل برایتان مهم است می‌توانید به آن‌ها راه‌حل‌های جایگزین دهید. برای نمونه می‌توانید بگویید برای زادروزت اگر موافق باشید هفته آینده می‌توانیم به رستوران برویم و راه‌کار‌هایی از این قبیل.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان