تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۲۶ آذر ۱۴۰۱

فرزندانی با قدرت تصمیم‌گیری بالا تربیت کنید

هر انسانی از ابتدا که به دنیا می‌آید ویژگی‌ها وتوانایی‌های زیادی ندارد تا بتواند از خود محافظت و مراقبت کند و یا در بزرگ‌سالی رفتاری درست دست‌کم از دید خود و یا محیطی که در آن زندگی‌ می‌کند داشته باشد. فرزندان تحت‌تاثیر و با تربیت پدر و مادر خود هستند و از آن‌ها می‌آموزند چه کاری را باید و یا چه کاری را نباید انجام دهند.

تربیت فرزند

رویداد۲۴ هر انسانی از ابتدا که به دنیا می‌آید ویژگی‌ها وتوانایی‌های زیادی ندارد تا بتواند از خود محافظت و مراقبت کند و یا در بزرگ‌سالی رفتاری درست دست‌کم از دید خود و یا محیطی که در آن زندگی می‌کند داشته باشد. فرزندان تحت‌تاثیر و با تربیت پدر و مادر خود هستند و از آن‌ها می‌آموزند چه کاری را باید و یا چه کاری را نباید انجام دهند.

هر پدر و مادری می‌خواهد فرزندش را به‌گونه‌ای تربیت کند تا بتواند در جامعه و زندگی آینده خود مستقل باشد و درست تصمیم بگیرد، اعتمادبه‌نفس داشته و موفق باشد و رفتار‌های خوبی از خود نشان دهد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که هر پدر و مادری می‌توانند در فرزند خود به‌وجود آورند و آن را تقویت کنند اعتمادبه‌نفس است و هیچ چیزی نمی‌تواند آن را اندازه محبت بالا برد.

به گزارش رویداد۲۴ یکی از اساس و پایه‌های موفقیت و کامیابی در زندگی اعتمادبه‌نفس است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد کسانی‌که اعتمادبه‌نفس خوبی دارند در زندگی موفق‌تر از دیگرانند و بهتر عمل می‌کنند. این افراد معمولا همواره به‌دنبال حل‌کردن مشکلات هستند و برای هموار کردن راه‌های زندگی خود تلاش و مبارزه می‌کنند.

اعتمادبه‌نفس و خودباوری از همان ابتدا و هنگامی‌که فرد به دنیا می‌آید و زندگی خود را آغاز می‌کند با نخستین تعالیم و حتی شنیده‌ها و نگاه‌های عاشقانه و رفتار‌هایی که در اطرافش و در قبال او وجود دارد شکل می‌گیرد.

نوزادی که مدام مورد مهر و محبت دیگران و به‌ویژه پدر و مادر خود است و مشکل خاصی ندارد و در خانه‌ای رشد می‌کند که همه خواهان او هستند مسلما اعتمادبه‌نفش بیش‌تری نسبت به کسی دارد که در خانه وجودش زیادیست و هیچ‌کس آن‌گونه‌که باید او را نمی‌خواهد و توجه چندانی به او نمی‌شود.

اعتماد‌به‌نفس هم‌چنین از دورانی که در آن کودک شروع به کسب مهارت‌های حرکتی، شناختی خود می‌کند و توانایی‌هایی مانند به تنهایی غذا خوردن، ایستادن و راه رفتن و... به‌وجودمی‌آید و این کار‌ها و آموختن آن‌ها به رشد خودباوری در کودک کمک می‌کند.

داشتن فرزند

ویژگی‌های افراد با اعتمادبه‌نفس بالا

کسانی‌که اعتمادبه‌نفس زیادی دارند می‌توانند در تصمیم‌گیری‌هایشان در زندگی به خود اعتماد کنند و پس از مشورت با دیگران در نهایت به خود و آگاهی و احساسشان اعتماد می‌کنند. این افراد توان بیش‌تری در شناخت و حل مشکلات در زندگی دارند. آن‌ها از مشکلات فرار نمی‌کنند بل‌که در مورد آن‌ها شناخت پیدا می‌کنند و تلاش می‌کنند راه‌حل‌هایی را برای حل آن پیدا کنند.

افراد با اعتمادبه‌نفس بالا می‌دانند که شکست‌خوردن هم بخشی از زندگیست بنابراین از آن نمی‌ترسند و به‌ناگاه و پس از هر شکست دچار افسردگی و ناکامی نمی‌شوند. آن‌ها هم ناراحت می‌شوند، اما اجازه نمی‌دهند این احساس در آن‌ها ریشه بدواند و زندگیشان را مختل کند. آن‌ها پس از مدتی از جای خود بلند می‌شوند و تلاش‌هایشان را از سر می‌گیرند و راه را برای خود باز می‌کنند.

همان‌گونه‌که اشاره کردیم همه چیز از کودکی آغاز می‌شود و این موضوع در کودکان هم وجود دارد. این مسئله در مورد کودکان نیز صدق می‌کند، کودکانی که اعتماد به نفس پایینی دارند با دیدن مشکلات دچار اضطراب می‌شوند و نمی‌توانند با مسایلی که در زندگی‌شان پیش می‌آید به‌درستی روبه‌رو شوند. والدینی که رابطه درستی با فرزند خود برقرار می‌کنند کمک شایان توجهی به تقویت خودباوری در او می‌کنند و سبب می‌شوند فرزندشان در بزرگ‌سالی هم در رویارویی با مشکلات عقب‌نشینی نکند و به فکر رفع موانع باشد.

توجه داشته باشید کودک هنگامی می‌تواند اعتمادبه‌نفس داشته باشد و خود را باور کند که ازسوی اطرافیان و به‌ویژه پدر و مادر خود مورد ارج و احترام قرار بگیرید. پدر و مادری که به فرزند خد اعتماد نمی‌کنند نمی‌توانند فرزندی با اعتمادبه‌نفس خوب داشته باشند.

داشتن فرزندی با اعتماد به نفس بالا مستلزم این است که پدر و مادر برای فرزندشان وقت بگذارند و سخنان آن‌ها را بشنوند و در مورد مسائل گوناگون با هم گفتگو کنند. والدین از همان دوران کودکی با گوش کردن به صحبت‌های کودک خود به او این پیام را می‌رسانند که صحبت‌ها و خواسته‌های کودکشان برایشان اهمیت دارد و کودک می‌تواند برای رسیدن به خواست‌ها و یا حل مشکلاتش روی والدینش حساب باز کند. داشتن مناسبات خوب بین والدین و کودکان، احترام گذاشتن به خواسته‌های به حق کودک، بلاتکلیف نگذاشتن کودک و داشتن رابطه حسنه با او می‌تواند کمک مؤثری به اعتمادبه نفس و خودباوری در کودک کنند.

تربیت کودک

ویژگی‌های افراد با اعتمادبه‌نفس پایین

کودکانی که اعتمادبه‌نفس کافی ندارند همواره گمان می‌کنند از عهده کار‌هایی که به آن‌ها سپرده شده است برنمی‌آیند درواقع آن‌ها خودباوری لازم را ندارند. این‌گونه بچه‌ها معمولا با هر چیزی گریه می‌کنند و نمی‌توانند ار خود دفاع کنند.

این‌گونه کودکان مدام با خود فکر می‌کنند کاش شاید فلان دوست یا حتی خواهر و برادر کوچک‌ترشان بودند تا این مسئولیت‌ها برگردنشان نبود.

کودکان به اعتمادبه‌نفس پایین نمی‌توانند درست تصمیم بگیرند، چون مدام نگرانند که نتوانند درست تصمیم بگیرند و نتیجه کار آن‌گونه‌که باید خوب شود. آن‌ها گمان می‌کنند اگر اشتباه کنند دیگران آن‌ها را مسخره یا مورد مواخذه قرار می‌دهند به همین دلیل تصمیم نمی‌گیرند و بدترین وضعیت این‌جاست که تصمیماتی که خود باید بگیرند بر گردن دیگران می‌گذارند و خود را کنار می‌کشند.


بیشتر بخوانید: چگونه تک فرزندان خوبی تربیت کنیم؟


بچه‌هایی که اعتمادبه نفس کمی دارند این کودکان پیرو عقاید و رفتار‌های هم سن و سال‌های خود هستند و هیچ ابتکار عملی از خود نشان نمی‌دهند چرا که تصور می‌کنند نه‌تن‌ها جذابیتی برای دیگران ندارند بلک‌ه احساسات و عقایدشان نیز برای دیگران اهمیتی ندارد و هیچ‌کس علاقه‌ای به شنیدن صحبت‌های آن‌ها ندارد.

این افراد هرگز در زندگی و حتی جامعه رهبر نیستند و نمی‌توانند در هر گروهی که هستند نقش موثری داشته باشند. به همین دلیل معمولا در گروه و کار‌های گروهی شرکت نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند تنها باشند. کودکان با اعتماد به‌نفس پایین معمولا جزو کسانی‌اند که دیگران آن‌ها را بازی و در یارکشی انتخاب نمی‌کنند.

چگونه اعتمادبه‌نفس در کودکان را تقویت کنیم؟

یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که می‌توانید برای افزایش اعتمادبه‌نفس و خودباوری در کودکان انجام دهید این است که به آن‌ها در خانه و جامعه احترام بگذارید و به حرف‌هایشان گوش دهید. این را بپذیرید که هر یک از ما باور‌ها و دیدگاه‌های ویژه و خاص خود را دارند و این در مورد فرزندانمان هم صدق می‌کند بنابراین به سخنان آن‌ها گوش دهیم و اگر مخالف با دیدگاه‌های ما بود دربرابر آن‌ها جبهه نگیریم.

هنگامی‌که به سخنان فرزندتان گوش می‌کنید و با هم گفتگو می‌کنید تلفن همراهتان را کنار بگذارید و تلویزیون را خاموش کنید اجازه دهید فرزندتان بداند برای او واقعا وقت می‌گذارید و برایش احترام قائلید.

اگر کودکتان اشتباهی انجام داد، زیاد به او سخت نگیرید، همه ما در زندگی مرتکب اشتباه می‌شویم.

اگر کودکتان در کاری مهارت دارد درباره آن گفتگو کنید و بزرگش کنید و این مهارت را تحسین کنید.

برای همراهی با کودکتان وقت بگذارید، با این کار به او نشان دهید که به افکار و علایق او اهمیت می‌دهید تا کودکتان احساس کند که فردی مهم برای خانواده تلقی می‌شود.

به کودک خود کمک کنید تا خودش را بشناسد و احساس خوبی درباره خودش داشته باشد.

به او کمک کنید تا بتواند کار‌هایی را که علاقه دارد یاد بگیرد و انجام دهد.

همه ما در زندگی اشتباه می‌کنیم و دیگران هم از ما انتقاد می‌کنند بنابراین اگر نسبت به کار‌های فرزند خود انتقاد دارید این کار را با آرامش و بدون خشونت انجام دهید و از او انتقاد کنید ضمن این‌که راه‌کار‌هایی هم به او ارائه می‌دهید. انتقاد آزاردهنده و مخرب یکی از موانع اعتماد به نفس و خودباوریست پس این مسئله را جدی بگیرید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان