تاریخ انتشار: ۰۰:۰۶ - ۲۸ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

نیروهای مورد حمایت ایران چگونه بر اقتصاد عراق مسلط شدند؟

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در راستای مبارزه با فساد در این کشور، شرکتی به نام «المهندس» برای امور اقتصادی تاسیس کرده که وابسته به حشد الشعبی است. اما و اگرها درباره این شرکت و نزدیکی آن به سپاه ایران موضوعی است که به بحث روز در عراق تبدیل شده است.

اقتصاد عراق

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: محمد الشیاع سودانی نخست وزیر جدید عراق اخیرا به پاکسازی کشور از مفسدان اشاره کرده است و برخی نیز اینگونه تفسیر کرده‌اند که دولت سودانی در مسیر مبارزه با مفسدان اقتصادی یک شرکت با مدیریت الحشدالشعبی به نام «المهندس» تاسیس کرده و قرار است دست این گروه را در اقتصاد عراق بازتر کند.

مسئله مهم در سال‌های اخیر در عراق این بوده که چگونه میلیارد‌ها دلار دزدیده شده را از کشور خارج کنند؛ آنهم در حالی که بانک‌های خارجی نسبت به پذیرش حواله‌های بزرگ از بغداد محتاط بوده‌اند. انتقال زمینی انبوهی از پول نقد خطرناک است. کرد‌ها از نزدیک مراقب مرزهایشان با ترکیه هستند و آنگونه که اکونومیست افشا کرده، به تازگی یک مجرای جدید برای نقل وانتقال پول‌های کثیف از عراق به وجود آمده است و این موضوع آنجا مشخص شده که یک شرکت امنیتی بریتانیایی به نام «G4S» محموله‌هایی را که از فرودگاه بغداد خارج می‌شدند، بررسی کرده است اما مصطفی الکاظمی در آخرین هفته‌های حضورش به عنوان نخست وزیر، این شرکت بریتانیایی را با «بیزنیس اینتل»، شرکتی که هیچ تجربه آشکاری در زمینه امنیت فرودگاه ندارد، جایگزین کرده است. یکی از کارمندان فرودگاه می‌گوید: «اکنون وارد کردن و بیرون آوردن چیز‌ها بسیار آسان است و مقدار زیادی پول قاچاق می‌شود.»

نشریه اکونومیست در یادداشتی که توسط تحریریه خاورمیانه و آفریقای این نشریه نگارش شده، نوشته است: «عراق مدت‌هاست از حکومت حکمرانان حریص رنج می‌برد. صدام حسین با منابع دولتی مانند منابع شخصی‌اش رفتار می‌کرد. از زمانی سقوط صدام حسین توسط نیرو‌های آمریکایی در سال ۲۰۰۳، دولت‌های منتخب متوالی مملو از فساد بوده‌اند. مقامات از قرارداد‌ها می‌دزدند یا کارگران صوری استخدام می‌کنند و حقوق آن‌ها را به جیب می‌زنند. بر اساس تحقیقات وزارت دارایی عراق به نقل از محمد السودانی نخست وزیر جدید عراق، از سپتامبر ۲۰۲۱، سپرده‌های مالیاتی کشور به میزان ۳.۷ تریلیون دینار عراق (۲.۵ میلیارد دلار) مورد سرقت قرار گرفته است. فساد در این مقیاس توضیح خوبی برای چرایی قطعی آب و برق در کشوری با جمعیت ۴۱ میلیون نفر است که در جایگاه دومین تولیدکننده بزرگ نفت در سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) ایستاده است.»


بیشتر بخوانید: دیدگاه‌های سیاسی عبداللطیف رشید رئیس جمهور و محمدشیاع سودانی نخست وزیر عراق چیست؟


روی کاغذ، وجوهی که توسط کمیسیون مالیات اداره می‌شد، از طریق پنج شرکت صوری پرداخت می‌شد که برخی توسط یک تاجر عراقی، به نام «نور جاسم» تأسیس شده بودند. بازرسان بر این باورند که این وجوه به عنوان رشوه بین سیاستمداران و مقامات مختلفی توزیع شده تا به تسهیل کلاهبرداری و ناکام گذاشتن تحقیقات، کمک کند. حجم این داد و ستد‌ها به قدری بود که ارزش دینار را در برابر دلار تضعیف کرد و هزینه املاک در محله‌های شیک بغداد را افزایش داد و نمایندگان مجلس و مردم هم موفق نشدند صدایشان را به گوش نخست وزیر سابق برسانند.

به گزارش رویداد۲۴ علی علاوی پس از استعفا از وزارت دارایی در ماه آگوست در اعتراض به انتقادات وارده به وزارتخانه گفته بود «شبکه‌های زیرزمینی وسیعی شامل مقامات ارشد، بازرگانان فاسد و سیاستمداران در حال فعالیت هستند و به معنای واقعی کلمه میلیارد‌ها دلار را به شکل بیت‌کوین خارج کرده اند.»

گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد الکاظمی از زمان ترک پست نخست وزیری به اروپا نقل مکان کرده است. او و مقامات دفترش هرگونه تخلفی در این پرونده را رد کرده‌اند.

محمد شیاع السودانی اولین نخست وزیر عراق است که از زمان حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳ به طور مداوم در عراق زندگی کرده است. او قول داده که فساد را ریشه‌کن کند. یکی از محققان پرونده فساد در وزارت دارایی معتقد است شرکت‌های صوری بیشتری وجود دارند که بین یک‌سوم تا یک‌چهارم بودجه ۹۲ میلیارد دلاری دولت در سال گذشته را سرقت کرده‌اند. ماه گذشته سودانی در تلویزیون بین دو پالت انباشته شده از پول نقد که از نور جاسم هنگام خروج از بغداد با یک جت شخصی شناسایی شده بود ایستاد و مصاحبه کرد و قول داد باقیمانده پول نقد را پس بگیرد.

مشاوران سودانی می‌گویند که او به دنبال استرداد مقامات سابقی است که مظنون به فساد هستند و اکنون در خارج از کشور از جمله در آمریکا ساکنند. گفته می‌شود که پس از شش هفته ریاست جمهوری، حدود ۹۰۰ مقام از جمله کارمندان دولت و افسران امنیتی را پاکسازی کرده است. دوستان کاظمی می‌گویند که سودانی با طرح اتهام فساد به حلقه نخست وزیر سابق در صدد تشدید کنترل دفتر بر دفتر نخست وزیری است.

ناظران بر این باورند که احتمال موفقیت پروژه ضد فساد در عراق پایین است. مشروعیت دولت جدید سودانی قابل بحث است، چرا که این دولت متشکل از جناح‌هایی است که در انتخابات سراسری اکتبر سال گذشته شکست خورده بودند. همان نمایندگانی که به سودانی به عنوان نخست‌وزیر رأی دادند، به برکناری جانشین علاوی از سمت سرپرست وزارت دارایی، زمانی که اراده‌ای برای انتشار نتایج تحقیقات در پرونده سرقت درآمد‌های مالیاتی نشان داد نیز رأی دادند.

سودانی همچنین شرکتی را برای مدیریت پروژه‌های دولتی راه‌اندازی کرده است. این شرکت توسط شبه‌نظامیان حشدالشعبی اداره می‌شود که شاخه‌های سیاسی آن بر ائتلاف سودانی تسلط دارند. الحشد الشعبی پس از کمک به شکست داعش در سال ۲۰۱۴ اعلام کرده که ماموریتش بازسازی عراق است. این شرکت هم از روی نام «ابومهدی المهندس» معاون فرمانده حشد الشعبی که در سال ۲۰۲۰ به همراه سردار سلیمانی ترور شد، «المهندس» نامیده شده است.

رهبران الحشد الشعبی با به دست آوردن دست بالا در مبارزات جناحی عراق در امور سیاسی و امنیتی، امیدوارند بر بخش‌هایی از اقتصاد، از جمله صنعت نفت و مسکن هم تسلط پیدا کنند، همان‌طور که سپاه در ایران بر اقتصاد مسلط شده است. شرکت «المهندس» می‌خواهد یک رشته قرارداد‌های سنگین دولتی را به دست بیاورد.

محمد کوپرلی وکیل عراقی می‌گوید: «این کار آنچه از بخش خصوصی مانده را از بین خواهد برد. برخی بیم دارند شرکت جدید، اقتصاد عراق را بیش از پیش به اقتصاد ایران نزدیک کند.» یکی از مقامات سابق می‌گوید: «این شرکت یک مجرای دیگر برای فساد خواهد بود.»

به نظر می‌رسد سودانی نمی‌خواهد اجازه دهد تحقیقات در مورد کلاهبرداری عظیم مالیاتی به رده‌های بالای دولت خودش هم کشیده شود. جاسم با قرار وثیقه آزاد شده و گمان می‌رود به خارج از کشور گریخته باشد. تعدادی از مقامات سازمان مالیاتی که بر نقل و انتقالات نظارت می‌کنند، توسط حزب بدر که یک حزب طرفدار ایران و حزب پیشتاز در ائتلاف حاکم سودانی است، منصوب شده‌اند، اما تاکنون هیچ یک از آن‌ها در این پرونده متهم نشده‌اند. یک مقام سابق به صداقت نخست وزیر جدید شک دارد. او می‌گوید: «اقدام آن‌ها راه به جایی نخواهد برد، چون خانه از پای‌بست ویران است.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خبر مهم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۶
86
|
United States of America
|
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
15
11
نیروهای مورد حمایت ایران چگونه بر اقتصاد عراق مسلط شدند؟
دیدن مردم عراق خصوصا شیعیان فقیرن با پالتهای دلار رفتن بینشون دلار تقس کردن.! از کارهای عام منفعه شروع کردن مسجد سازی بیمارستان لاکشری سازی و سرپرستی کودکان بی سرپرست !یک عده ای رو نمک گیر کردن! عده ای از موانع رو از سر راه بر داشتن!!.به عده ای دیگر وعده سر خرمن دادند!! کم کم وارد شدند تا حالا که میبینیم چیره شدند!!.البته نقش بازوی مسلحشون که حشد الشعبی هست هم نمیشه نادیده گرفت!!
من مقاله شما رو نخوندم .فقط امیدوارم این موارد ذکر کرده باشی لیلا خانم!
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
خاک تو سر همان ششتایی که منفی دادید و بقیه تون که میخواهید منفی بدید. شما عراقی هستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
خاک تو سر توی بی ادب.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
6
20
کسی که می گوید برای مبارزه ریشه ای با فساد آمده است در واقع کیسه گشادی دوخته!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
حالا کوتا عراقی ها متوجه بشن چی شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
25
5
رویدا تو یک سایت اسراییلی در خاک ایرران هستی
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
میتونه باشه.به تو چه؟؟
ناشناس
| Spain |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
مخت تکون نخورده؟ با کیهان اشتباه گرفتی، برگرد به مکان اصلی خودت!
ناشناس
|
Iraq
|
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
19
5
عراق اگر امروز آرامش داره از جانفشانی های سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی و حاج حسین همدانی و مدافعان جان بر کف حرم ایرانی و عراقی ست و خون پاک ۱۵۰۰ شهید پیشمرگه کرد عراقی ست در مبارزه علیه تکفیری های صهیونیست داعشی ست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
0
18
همان تجربیات اقتصادی سپاه را دارند در عراق پیاده می کنند
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
1
7
ایران اگر در اقتصاد عراق نفوذ داشت راه آهن شلمچه به بصره را می ساخت .تا به دریای مدیترانه و سوریه وصل می شد.و محور مقاومت تقویت می کرد. و اجازه ساخت راه آهن اسرائیل به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس موصوم به صلح را نمی داد .
ناشناس
|
Hong Kong
|
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
1
7
دولت الشیاع سودانی اگر قصد مبارزه با فساد دارد بعد از خودش! باید از هادی العماری و مالکی و گروههای نزدیک به انها شروع کنه. البته دزدان که نمیتونن دزد بگیرن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
1
4
داره از تجربیات برادر بزرگترش توی ایران استفاده میکنه که تمام منابع ثروت و قدرت را دست گرفته و تمام کشور را کنترل میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
1
0
پرونده ترور شهید سردارسلیمانی همچنان درحال پیگیری است
هیچ اظهارنظری در این ارتباط نمی‌کنیم. پیگیری پرونده ترور سردار شهید قاسم سلیمانی چهره موثر مقابله با تروریست در منطقه از سوی ایران در ابعاد مختلف در حال پیگیری است و دولت آمریکا را عامل اصلی این ترور می‌دانیم.
اقدامات حقوقی در ارتباط با پیگیری این پرونده با کمک عراق در حال پیگیری است. کمیته ویژه‌ای در وزارت خارجه در این ارتباط وجود دارد و تاکنون فعالیت‌های قابل توجهی داشته است. در این ارتباط دیدارهای مشترکی بین مقام های ذیربط ایران و همتایان آنها انجام شده است
.وی درباره طولانی شدن روند پیگیری این پرونده اضافه کرد
همان طور که می‌دانید از نظر حقوقی یک روند زمانبر است و طولانی شدن این روند به معنای پیگیری نکردن یا فراموش کردن این موضوع نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
1
1
عده‌ای بزدل سیاسی دائم از توهم اجماع جهانی یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان علیه ایران مقتدر می‌لرزند و ترس پمپاژ می‌کنند. به قول رئيس‌جمهور محبوبشان بروند به جهنم! بروند یک جای گرم پیدا کنند تا نلرزند. اقتدار ایران عزیز را نمی‌خواهند ببینند و این که حتی قدرت‌هایی مثل روسیه و چین امروز در مجامع بین‌المللی از ایران دفاع می‌کنند. آیا بزرگ‌ترین کشور و پرجمعیت‌ترین کشور جهان جزء مجامع بین‌المللی نیستند! خدا عقل دهد.
حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل با توجه به جنایاتی که برخی از اعضای عضو این کمیسیون همچون آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی در حق زنان سرزمین خود می‌کنند اساسا اقدام مضحکی است و این کار‌، جزئی از جنگ ترکیبی دشمن محسوب می‌شود.
این چه قانون و حقوق بشری است که اگر در ایران قاتلی را قصاص کنیم ضدبشریت گام برداشته‌ایم اما وقتی در عربستان وحشی حتی کودکی به جرم اعتقادی دستگیر و گردن زده می‌شود عین عدالت است و هیچ مشکلی ندارد. چرا که او گاو شیرده آمریکا و اروپا ست! به قول معروف کدخدا را ببین و شهر را بچاپ! صدها نفر در طول سال در حکومت وحشی آل‌سعود حتی بدون دادگاه سر بریده می‌شوند و هیچ صدا و اعتراضی از سازمان‌های طویل حقوق‌بشری بلند نمی‌شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
0
0
۴ هزار داعشی در افغانستان حضور دارند و هنوز هم با کمک و حمایت آمریکا و متحدانش در افغانستان فعالیت می کنند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان