تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۰۵ دی ۱۴۰۱

یک اقتصاددان: مسبب دلار ۴۱ هزار تومانی بانک مرکزی است

آلبرت بغزیان، اقتصاددان با بیان اینکه قیمت دلار در روز‌های آینده همچنان فزاینده خواهد بود و نمی‌توان برای آن عددی متصور شد، گفت: بانک مرکزی مقصر جهش قیمت دلار و رسیدن آن به ابرکانال ۴۱ هزار تومان است، زیرا ارزی را عرضه نمی‌کند و خواهان افزایش قیمت است.

پیش‌بینی قیمت دلار

رویداد۲۴ میناسادات حسینی: قیمت دلار در بازار غیررسمی در حالی روز یکشنبه وارد کانال ۴۱ هزار تومان شد و این قیمت در بازار شبانه نیز به ۴۱۰۷۰ تومان رسید که دلار توافقی با افزایش نسبی به ۳۶ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

روز یکشنبه قیمت اسکناس آمریکایی در بازار ارز هرات مانند روز شنبه کانال شکنی کرد. این در حالی است که دلار در سلیمانیه هم پابه‌پای دلار هرات پیش رفت. شوک ارزی هرات و درهم به دلار در بازار پایتخت ایران موجب شد سطح انتظارات برای گرانی دلار بالاتر رود.

اما سوال اصلی این است که قیمت دلار در تهران در روز‌های مانده تا سال جدید میلادی به چه سمت و سویی خواهد رفت؟

قیمت دلار همچنان فزاینده است

آلبرت بغزیان، اقتصاددان در این رابطه به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: هیچ عددی برای قیمت دلار در آینده نمی‌توان متصور بود چرا که قیمت آن همچنان فزاینده خواهد بود.

وی ادامه داد: حالا اینکه قیمت دلار با چه سرعتی و با چه رشدی گران می‌شود و کی این گرانی متوقف می‌شود، مشخص نیست؛ ولی شکی نیست که هر عددی برای قیمت دلار امکانپذیر است.

آدرس غلط به مردم می‌دهند/ مقصر افزایش قیمت دلار بانک مرکزی است

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بانک مرکزی قیمت دلار را گران کرده است، گفت: در جلسه دیروز مجلس دیدیم که رئیس بانک مرکزی گفت که «فقط من مسئول نیستم و بقیه هم مسئول اند» این جمله به چه معناست؟ از این جمله اینگونه برداشت می‌شود که «ارز داریم، ارز هم برمی گردد و مشکلی هم نداریم، کسری بودجه هم نداریم، ولی ارز گران شده است.»

بغزیان ادامه داد: مسئولان اقتصادی کشور می‌گویند افزایش قیمت دلار به دلیل هجوم مردم به بازار ارز یا خریدن خانه در امارات و ترکیه است» که باید گفت این دلایل اصلا هیچ کدام معنی نمی‌دهد. مگر میزان ارزی که در بازار غیررسمی است چه حجمی است که ارز را در روز جمعه عصر هم تغییر می‌دهد؟

بیراهه بانک مرکزی برای ثبات قیمت دلار

به گفته این اقتصاددان، مقصر جهش قیمت دلار بانک مرکزی است، زیرا ارزی را عرضه نمی‌کند و خواهان افزایش قیمت است و اینکه چرا اعتراف نمی‌کند جای سوال است. روز یکشنبه هم در جلسه مجلس کاملا مشخص بود که دولت می‌خواهد مالیات‌ها را افزایش دهد و پایه مالیاتی جدید ارائه کند و قصدی هم برای کاهش قیمت ارز ندارد.

بغزیان ادامه داد: بانک مرکزی قصد کاهش نرخ دلار را ندارد، بلکه تنها می‌خواهد مالیات‌ها را زیاد کند و نرخ بهره را افزایش دهد تا انگیزه‌ای برای حفظ سپرده‌ها شود.

بیشتربخوانید: نماینده مجلس: چهار نفر از انگل‌های فضای اقتصادی را اعدام کنید!

هشدار نسبت به تبعات دلار ۴۱ هزار تومانی

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت و دولتمردان با رسیدن قیمت دلار به ۴۱ هزار تومان هم نگران اقتصاد کشور نشده اند، گفت: به نظر می‌رسد قیمت دلار باید خدا تومان شود تا دولت نگران قیمت ارزاق، خودرو، مسکن و... بشود. به نظر این جهش قیمت دلار هیچ گونه توجیهی ندارد جز اینکه بانک مرکزی خواهان افزایش قیمت دلار است.

بغزیان ادامه داد: خیلی پیشتر از این وزیر اقتصاد و بانک مرکزی و حتی رئیس جمهور باید نگران قیمت دلار و تاثیر آن بر اقتصاد کشور می‌شدند. زمانی که برنج کیلویی ۲۰۰ هزار تومان و شیر پاکتی ۳۰ هزار تومان شود، آثار و تبعات آن به مرور بر جامعه نمایان خواهد شد؛ از اعتراضات مردمی گرفته تا سوءتغذیه و تبعات آن، دزدی و فساد مالی و اختلاس و رشوه و...

دود گرانی‌ها در چشم کارگران و کارمندان

این اقتصاددان در گفتگو با اقتصاد ۲۴ ادامه داد: جهش قیمت دلار تا ۴۱ هزار تومان اصلا با هیجان و افزایش تقاضای مردم اتفاق نمی‌افتد. اصل ماجرا برمی گردد به اینکه دولت دوست دارد ارز خود را گران‌تر بفروشد، همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد و نتیجه‌ای که می‌گیریم این است که نه «جمشید بسم الله»‌ای وجود دارد و نه هجوم مردم به ۴ صرافی و خرید ملک در امارات و ترکیه، زیرا خرید ملک در کشور‌های همسایه سال هاست که اتفاق می‌افتد.

بغزیان ادامه داد: البته وقتی جهش‌های پی در پی قیمت دلار و ارز اتفاق می‌افتد بی شک مردم نگران‌تر می‌شوند و این نگرانی موجب هیجان مردم برای تبدیل ریال به دلار می‌شود، ولی دلیل نمی‌شود که مردم و افزایش تقاضای آن‌ها موجب جهش‌های پی در پی قیمت دلار و ارز باشد. بانک مرکزی مقصر اصلی است و از این کار منفعت می‌برد، ولی هیچ گونه منفعتی برای مردم ندارد به جز گران شدن و تنها به ضرر کارمند و کارگری است که حقوق ثابت دارند، زیرا این قشر نه دارایی دارند که گران شود و نه سپرده‌ای دارند که بتوانند آن را به دلار و سایر ارز‌ها تبدیل کنند.

وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی از دلار ۴۱ هزار تومانی راضی اند؟

این استاد دانشگاه گفت: بی شک جهش قیمت دلار و ارز و به دنبال آن گرانی سایر اقلام که زنجیره وار اتفاق خواهد افتاد موجب دامن زدن به اعتراضات می‌شود.

بغزیان ادامه داد: تنها راهکار این است که بانک مرکزی مدیریت ارزی کند و حداقل از کشور‌های دیگر یاد بگیرد. البته شما نمی‌توانید «کسی که خودش را به خواب زده، بیدار کنید»، زیرا وقتی رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد که (در کمال تعجب) آن‌ها را اقتصاددان می‌دانیم، به این نتیجه رسیده اند که قیمت ۴۱ هزار تومانی دلار نگران کننده نیست، مشخصا به دنبال کنترل قیمت دلار نخواهند رفت.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان