تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۱۰ دی ۱۴۰۱

علت بوی بد دهان چیست؟

علت بوی دهان چیست؟ در این مقاله علل بوی بد دهان را بررسی کرده و اقداماتی را برای پیشگیری و درمان بوی نامطبوع دهان به شما پیشنهاد خواهیم کرد.

علت بوی بد دهان چیست؟

رویداد۲۴ بوی دهان، که اغلب بوی نامطبوعی است، از نظر پزشکی هالیتوز نامیده شده و می‌تواند ناشی از عادات بهداشتی نامناسب دندان‌ها یا نشانه‌ای از دیگر مشکلات سلامتی باشد. بوی بد دهان می‌تواند با نوع غذاهایی که می‌خورید و سایر عادت‌های شما نامطبوع‌تر شود. در این مقاله علل بوی بد دهان را بررسی کرده و اقداماتی را برای پیشگیری و درمان بوی نامطبوع دهان به شما پیشنهاد خواهیم کرد.

چگونه غذا بر بوی دهان تأثیر می گذارد؟

اولین مرحله تجزیه شدن غذا در دهان آغاز می‌شود. همچنین غذا در خون جذب شده و با جریان خون به ریه‌ها رسیده و بر بازدم تأثیر می‌گذارد. اگر غذاهایی با بوی تند، مانند: سیر یا پیاز می‌خورید، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و حتی دهانشویه، بو را به‌طور موقت خنثی می‌کند و تا زمانی که غذا از بدن شما دفع نشود، بو به‌طور کامل از بین نمی‌رود. غذاهای رایج که می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند، عبارت‌اند از:

  • پنیر؛
  • ادویه‌های خاص؛
  • آب پرتقال و نوشابه؛
  • نوشیدنی‌های الکلی؛
  • پاسترامی.

علاوه بر این، افرادی که رژیم یا روزه می‌گیرند و به‌اندازه کافی غذا نمی‌خورند، مستعد داشتن بوی نامطبوع دهان هستند. همچنین غذاهای چرب نیز روی بوی نَفَس شما تأثیر می‌گذارند.

چرا عادات نامناسب باعث بوی بد دهان می شوند؟

علت بوی دهان ممکن است ناشی از عادات نادرست ما باشند. اگر روزانه مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ذرات غذا در دهان شما باقی می‌مانند و باعث رشد باکتری در بین دندان‌ها، اطراف لثه، روی زبان و در نهایت ایجاد بوی بد در دهان می‌شوند. التهاب لثه ناشی از عدم رعایت بهداشت دندان‌ها یکی دیگر از علت‌های بوی ناخوشایند دهان است. سیگار کشیدن یا جویدن محصولات مبتنی بر تنباکو نیز می‌تواند باعث ایجاد بوی بد دهان، لکه‌دار شدن دندان‌ها و کاهش توانایی در درک طعم غذاها شود.

علت بوی بد دهان چیست؟

چه مشکلات سلامتی با بوی بد دهان مرتبط است؟

بوی بد مداوم یا طعم بد دهان ممکن است علامت هشدار دهنده بیماری لثه (پریودنتال) باشد. بیماری لثه در اثر تجمع پلاک (لایه‌ای نازک و چسبناک که حاوی میلیون‌ها باکتری است) روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. باکتری‌های دهان باعث ایجاد سمومی می‌شوند؛ که لثه‌ها را تحریک و بیمار می‌کنند.

خشکی دهان نیز می‌تواند باعث بوی بد دهان شود. بزاق برای مرطوب کردن دهان، خنثی کردن اسیدهای تولید شده توسط پلاک و شستن سلول‌های مرده‌ای که روی زبان و لثه‌ها جمع می‌شوند، ضروری است. خشکی دهان ممکن است به‌خاطر مصرف دارویی خاص، مشکلات غدد بزاقی یا تنفس مداوم از طریق دهان، ایجاد شود. در واقع، بوی دهان صبحگاهی افرادی که با دهان باز می‌خوابند بدتر است. بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند، از جمله:

  • آلرژی فصلی؛
  • عفونت‌های دستگاه تنفسی، مانند: ذات الریه یا برونشیت؛
  • عفونت سینوس‌ها به مدت طولانی؛
  • دیابت؛
  • رفلاکس اسید معده؛
  • مشکلات گوارشی؛
  • عفونت مزمن ریه؛
  • مشکلات کبدی یا کلیوی.

برای جلوگیری از بوی بد دهان چه اقداماتی انجام دهیم؟

چند راه سریع و آسان برای از بین بردن بوی بد دهان وجود دارد. برای کنترل بوی دهان می‌بایست، بهداشت دهان و دندان را به‌خوبی رعایت کنید. دو بار در روز، بعد از خوردن غذا با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید تا بقایای مواد غذایی و پلاک‌ها از بین بروند. اگر بعد از غذا نمی‌توانید مسواک بزنید، دهان خود را به‌خوبی با آب بشویید.

مسواک خود را هر 2 تا 3 ماه یا بعد از هر بیماری تعویض کنید. یک بار در روز از نخ دندان برای از بین بردن ذرات غذا و پلاک بین دندان‌ها استفاده کنید. دندان‌های مصنوعی نیز باید حتماً در شب برداشته شوند و قبل از قرار گرفتن در دهان، کاملاً تمیز شوند. همچنین به‌طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید.

سیگار کشیدن و جویدن محصولات مبتنی بر تنباکو را متوقف کنید. آب زیاد بنوشید. این کار باعث مرطوب نگه داشتن دهان شما می‌شود. جویدن آدامس بدون قند یا مکیدن آب نبات بدون قند نیز تولید بزاق را تحریک کرده و به شست‌وشوی ذرات غذا و باکتری‌ها کمک می‌کند. در رژیم غذایی خود بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده کرده و مصرف گوشت را کاهش دهید.

سیب، هویج، کرفس و سایر میوه‌ها و سبزیجات به پاک شدن پلاک‌های ایجاد کننده بوی بد دهان کمک می‌کنند. همچنین گزارشی از غذاها و داروهایی که می‌خورید را یادداشت کرده و مصرف غذاها و داروهایی که باعث بوی ناخوشایند دهان می‌شود را کاهش دهید. برخی از داروها ممکن است در ایجاد بوی بد دهان نقش داشته باشند.

جمع‌بندی

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم بوی دهان در اکثر موارد نامطبوع و ناخوشایند است. بوی بد دهان علاوه بر اذیت کردن خود فرد، می‌تواند در ارتباطات فردی او نیز مشکل‌آفرین باشد. همچنین عنوان کردیم؛ که علت بوی بد دهان می‌تواند ناشی از غذاها، داروها، مشکلات دهان و دندان، بیماری‌های گوارشی، دیابت، عفونت‌های دستگاه تنفسی و غیره باشد.

برای تعیین منشأ بوی دهان بهتر است ابتدا به یک دندانپزشک مراجعه کنید. در بیشتر موارد، دندانپزشک شما می‌تواند علت بوی بد دهان را کشف و آن را درمان کند. اگر دندانپزشک تشخیص دهد که دهان شما سالم است و بو منشا دهانی ندارد، ممکن است برای تعیین منبع بو شما را به پزشک خانواده یا یک متخصص ارجاع دهد.

منبع:

https://www.webmd.com/oral-health/guide/bad-breath

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان