تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۱۰ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
آیت الله ایازی:

محاربه مربوط به جنگ و اخافه و فساد با مردم است، نه اعتراضی که منشأ آن بی‌کفایتی و فقر است

یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: محاربه مربوط به جنگ و اخافه و فساد با مردم است نه اعتراض مردمی که از بی کفایتی و ایجاد فقر و فلاکت و تورم، گرانی و عقب ماندگی به تنگ آمده اند.

آیت الله ایازی
رویداد۲۴ آیت الله ایازی، یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از یک بیانیه منتسب به مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تأکید بر برخورد شدید با معترضان، گفت: باعث تأسف است برای علما و روحانیتی که روزگاری شخصیت‌های بزرگی در آن حضور داشتند که آموزگار اخلاق و ادب بودند، فکر می‌کنند باید این گونه عمل کنند.

به گزارش جماران، بخش‌هایی از گفت و گوی آیت الله ایازی را در ادامه می‌خوانید:

از ادبیات سخیف و زشت این آقایان طبق دستور قرآن با کرامت عبور می‌کنم. اما اینکه گفته شده در تمام کشو‌های دنیا، قانون در همه مراحل صدور حکم، تشخیص نهایی را به نظر قاضی واگذار کرده است، این مسئله در صورتی است که قضاوت در یک فرایند شفاف از مراحل دادرسی با وکیل مستقل و هیئت منصفه برگزار شود؛ در آن صورت تشخیص نهایی را به نظر قاضی و هیئت منصفه میگذارند تا در فرصتی مناسب بررسی کنند نه این که در مدتی کوتاه در فضای احساسی حکم صادر شود.

گویا این آقایان از نظام قضائی مستقل دنیا خبر ندارند که این گونه سخن می‌گویند.

نکته دوم در استناد به آیه محاربه است؛ محاربه مربوط به جنگ و اخافه و فساد با مردم است نه اعتراض مردمی که از بی کفایتی و ایجاد فقر و فلاکت و تورم، گرانی و عقب ماندگی به تنگ آمده اند.

محاربه و اخافه با مردم است. حداکثر این مسأله اگر شکل جنگ مسلحانه با حکومت پیدا کند، عنوان «بغی» است که خداوند در سوره حجرات فرموده «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنینَ اقْتَتَلُوا» در اینجا عنوان و کاربرد محاربه مصادره کردن یک حکم فقهی برای مسئله دیگری است.

نکته سوم اینکه، کسانی که اطلاع و معلومات فقهی دارند و به دلیل بی‌استقلالی و دستور، موضع نمی‌گیرند، اصل را بر احتیاط بر دماء و فروج می‌گذارند.

اگر کسی روحانی مستقلی باشد و ورشکستگی هم نداشته باشد که از اجحاف دفاع کند، به قوه قضائیه توصیه می‌کند که شما در احکامی که صادر می‌کنید همان گونه که در قواعد فقهی ما اصل بر احتیاط دماء و فروج است از خشونت بپرهیزید.

حدیث نبوی -که فق‌های ما به آن استناد کرده‌اند- می‌فرماید، در خون احتیاط کنید. نه این که جانب قدرت را بگیرید. به هین دلیل است که در روایات فریقین از پیامبر (ص) و ائمه علیهم السلام، از علمایی که عطف به قدرت دارند مذمت شده است.

در روایتی پیامبر (ص) درباره فضیلت علما می‌فرماید «العلماء امناء الرسل» (عالمان امنای رسل هستند)؛ «ما لم یدخلوا فی الدنیا» (تا زمانی که داخل دنیا نشوند). کسی از حضرت سوال کرد «قیل یا رسول الله و ما دخولهم فی الدنیا؟» (اینکه می‌فرمایید دخول در دنیا کنند یعنی چه؟) پیامبر (ص) فرمود: «اتباع السلطان» (وقتی صاحب قدرت به آن‌ها می‌گوید، بدون اینکه به مبانی فقهی توجه کند موضع می‌گیرد).

اینجا به جای اینکه برخی علما از مردم حمایت کنند و مسائل گرانی و مشکلات و بی‌کاری را نقد کنند، در صحبت‌ها و بیانیه‌هایشان می‌گویند که بکشید! استدلال آنان به «بازدارندگی در جامعه» است، که این استدلالی سست و بدعتی آشکار در فقه و حقوق و خلاف «عدالت قضایی» است؛ چنان که در ماده ۱۴۱ قانون مجازات اسلامی تصریح شده، «مسؤولیت کیفری، شخصی است».


بیشتربخوانید: تعجیل در اجرای حکم اعدام با اسلام در تضاد است/ مسئولان خودشان را مقصر نارضایتی عمومی بدانند


ورشکستگی برای کسانی است که تاریخ روحانیت را که همواره در کنار مردم بوده و دفاع از حقوق مردم از خصلت‌های نیک او بوده، امروز به تاراج برده و به جای توصیه به آرامش و رعایت مصلحت و خویشتنداری، توصیه به کشتن کند. اگر عالمانی از حقوق مسلم قانون اساسی دفاع کنند یعنی حق اعتراض و انتقاد را به رسمیت می‌شناسند، ورشکستگی نیست. آن جایی خودباختگی است که از خود رأی و استقلال نداشته باشند

باعث تأسف است برای علما و روحانیتی که روزگاری شخصیت‌های بزرگی در آن حضور داشتند که آموزگار اخلاق و ادب بودند، فکر می‌کنند باید این گونه عمل کنند. «ورشکستگی» هم متعلق به این شیوه از دفاع از دین است.

ورشکستگی در فنای استقلال روحانیت است که روز به روز منزلت خود را در جامعه به حراج بگذارد، ورشکستگی برای کسانی است که تاریخ روحانیت را که همواره در کنار مردم بوده و دفاع از حقوق مردم از خصلت‌های نیک او بوده، امروز به تاراج برده و به جای توصیه به آرامش و رعایت مصلحت و خویشتنداری، توصیه به کشتن کند.

اگر عالمانی از حقوق مسلم قانون اساسی دفاع کنند یعنی حق اعتراض و انتقاد را به رسمیت می‌شناسند، ورشکستگی نیست. آن جایی خودباختگی است که از خود رأی و استقلال نداشته باشند. ادب کلام را هم به فراموشی گذاشته باشند.

جنبه بازدارندگی از اسباب اصل تشریع مجازات از سوی شارع حکیم و نیز عقلا، است و همین یک ملاک در تناسب جرم و مجازات در اصل تشریع و قانون‌گذاری است، اما آنچه میزان مجازات را اعم از حد و تعزیر، از نظر اندازه و شدت و سهولت در مرحله اجرا تعیین می‌کند، تنها خود «جرم» و «وضع مجرم» است و نه میزان بازدارندگی برای دیگران.

در مواردی که قتل اتفاق نیفتاده است، اقتضا این است که بررسی شود چرا شخص دست به خشونت زده، اگر ریشه در عوامل فردی مثل بیماری روحی و یا فشار بیرونی داشته در چنین جایی که خصوصا مردم از شرایط به تنگ آمده و اعتراض دارند و زمینه اعتراض هم از آن‌ها گرفته شده است -که به هیچ وجه من از خشونت دفاع نمی‌کنم از هر طرفی که باشد- باید این علما توصیه کنند که رعایت احتیاط کنند نه اینکه چیزی بگویند که مردم را نسبت به روحانیت نا امید و قدرتمدار می‌کند. روحانیت باید به مردم آرامش دهد، مردم احساس کنند که از آنان حمایت می‌کنند. چون در صورتی می‌تواند حرف روحانیت مؤثر باشد که در میان مردم و در برابر سختی‌ها و مشکلات و ناکارآمدی‌هایی که حکومت دارد، حامی آنان باشد.

استاد مطهری می‌گوید، چون کلیسا نتوانست حق طبیعی مردم را به رسمیت بشناسند عملاً مردم دین را کنار گذاشتند؛ می‌گوید مشکلی که در کلیسا و مسیحیت به وجود آمد، فقط اختصاص به آن‌ها ندارد و یک روز امکان دارد روحانیت شیعه مبتلا به چنین تجربه تلخی شود.

استاد مطهری در پنجاه سال پیش در کتاب «علل گرایش به مادی‌گری» مسئله‌ای را مطرح می‌کند که چرا مردم در غرب از دین گریزان شده‌اند؟ ایشان در پاسخ می‌گوید، به دلیل اینکه کلیسا در مقابل خواسته‌های طبیعی مردم ایستاد و مردم خیلی تلاش کردند بین این دو جمع کنند، اما، چون کلیسا نتوانست حق طبیعی مردم را به رسمیت بشناسند عملاً مردم دین را کنار گذاشتند.

آنگاه می‌گوید مشکلی که در کلیسا و مسیحیت به وجود آمد، فقط اختصاص به آن‌ها ندارد و یک روز امکان دارد روحانیت شیعه مبتلا به چنین تجربه تلخی شود. باز به ایشان میگوید: «هر وقت و هر زمان که پیشوایان مذهبی مردم -که مردم آن‌ها را نماینده واقعی مذهب تصور می‌کنند- پوست پلنگ می‌پوشند و دندان ببر نشان می‌دهند و متوسل به تکفیر و تفسیق می‌شوند، مخصوصاً هنگامی که اغراض خصوصی به این صورت درمی آید، بزرگترین ضربه بر پیکر دین و مذهب به سود مادیگری وارد می‌شود».

یکی از آموزه‌های مهم قرآن کریم مذمت تنازع است. قرآن کریم، در حالی به مسلمانان از آثار منفی آن سخن می‌گوید که در میان آنان اختلافات دینی و مذهبی وجود دارد، نه اینکه فرض کنیم کسی تعالیم شریعت، را انجام می‌دهد یا نمی‌دهد. زیرا جامعۀای که دارای تنوع اعتقادی و سیاسی است، اختلاف طبیعی است، اما میگوید نزاع نباید باشد (انفال: ۴۶)، از آثار آن بیادبی، بدبینی، کینه و بی‌اعتمادی است.

از آثار آن سلب آرامش است که از فلسفه‌های حضور دین است. در نتیجه، دو قطبی کردن جامعه درباره جامعه‌ای که عده‌ای از مردم که ممکن است درباره برخی از احکام که نمی‌دانند و یا هنوز به ضرورت آن نرسیده‌اند که جزو دستورات دینی است و باید عمل کنند، باعث ایجاد شکاف در جامعه می‌شود و همان فلسفه‌ای که در مذمت نزاع هست در دو قطبی کردن هم وجود دارد. یعنی دو قطبی تشدید خصومت و ایجاد بی‌اعتمادی می‌کند و در بین خانواده‌ها اختلاف و فاصله ایجاد می‌کند. خصوصا اگر اتهام بی عفتی زده شود.

منبع: جماران
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اعتراضات مردمی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۷
شهرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
4
35
خداپدرتوبیامرزه حاج اقا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
اهای تو که منفی میدی ایشالا انجنان گرفتار بشی که دیکه ازین غلطا نکنی
محسنی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
آیت الله ایازی بینظیره

حیف که بیسوادهایی مثه رییسی و منتظری چهل ساله که قوه قضاییه رو قبضه کردتد و ابروی شرع و قضاوت اسلامی رو کلا بردن ابروی اسلام و چهارده معصوم رو با بی کفایتی هاشون بردن

#شاه سلطان_حسین_رییسی
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
5
27
گویا واقعا بین علماء اختلاف افتاده است!!!وای بر دینی که علمای آن در آن یک نظر نیستند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
اینا نگران کرسی هاشون هستن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
اختلاف اهل علم مشکلی نیست جناب اریوبرزن اختلاف بین عالم نماهای وابسته با عالمان وارسته است ! برای همین هم پیامبر فرمود اختلاف علما امت من رحمت است چون اختلاف عالمان موجب رشد تفکر وتصارب ارا میشه عالم واقعی هم اهل جدل بی جهت نیست وحق طلب است !
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
2
28
فقط با استناد به این متن چند پاراگرافی ولی پربار و معنادار میفهمیم که چقدر با اشخاص ریاکار و بیسواد طرفیم اشخاصی که تریبون های دولتی و نماز جمعه رو در اختیار دارند و دایم بر فرهنگ غرب میتازند که به دور از دین و خداست اما به منشا و علت این دین زدایی نمیپردازند یعنی به نفعشان هست که نپردازند ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
3
27
خدا را شکر هنوز عالمان با وجدان ودین مدار وجود دارند تشنگان قدرت برای حفط مناقع خود دین را تحریف می کنند وهمینها باعث نابودی حکومت خواهند شد !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
چرا برای آن بیگناه محسن شکاری صداشون در نیومد?!همه سرو ته یه کرباسن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
صداشون صعیف تراز بلندگوهای رسمیه ! مگه نمی بینید یکی حرف میزنه از صد جا بهش حمله می کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
3
24
بیانیه جامعه مدرسین احمقانه و جاهلانه بود و مطلب شما هم نیمه عالمانه بود و در این وانفسای دنیا گرایی و عافیت طلبی علما، بسیار عالی و بارزش بود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
1
26
حالا باور میکنم ومجسم می کنم اون حدیثی رو که میگه یه عده اخوندا ی اخرالزمان برای امام زمان گردنکشی می کنن وخط ونشان می کشن از همین اخوندای حکومتی هستند که قران ودین رو منطبق بر منافع سیاسی خودشان تعریف وتحریف می کنند !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
2
10
یک نمونه تاریخی از صدر اسلام موصوع عملکردکارگزاران عثمان در مصر وسایر بلاد اسلامی بود که منجر به اشرافیگری پایمال کردن، حقوق مردم وظلم به انها در دوره عثمان شد درنهایت معترضان به حکومت، ازسر خشم ودادخواهی به خانه خلیفه ریختند واورا کشتند. منهای سواستفاده ای که دشمنان از این داستان بعد از روی کار امدن علی ع کردند برخورد حضرت با معترضان پیشین که عملا قاتل خلیفه سوم وداماد وصحابی پیامبر بودند چه بود ایا این افراد حکم محاربه گرفتند واعدام شدند !
نقش عنصر حقانیت و علت دعوی ومطالبه معترصان در این میان یکی از دلایل عدم برخورد با انان در حکومت علی ع بود !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
2
25
مشتی بیسواد بی کفایتی خود را به با وارد آوردن اتهام محاربه، افراد بیگناه را بدبخت کردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
5
24
والله كه اگر روحانبون اينچنين با سواد ومنصف بودن هيچ وقت به اين نقطه نميرسيديم
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
6
23
به این میگن عالم دینی باسواد و با تقوا نه امثال علم الهدی که از دین فقط خشونت آن را دوست دارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
3
14
درود بر علمایی ازین دست که دین را به خوش آمد سلاطین تحریف نمیکنند الحق و انصاف احکام محاربه برای معترضان به این نوع حکومت مصداق و موضوعیت ندارد
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
4
9
ای سران اسلام بداد اسلام برسید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
1
10
دراین زمانه جای متفکرانو نظری پردازانی مانند شهید مطهری خالی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
1
3
چرا نظر بنده را چاپ نمیکنی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
3
1
با عرضادب خدمت حاج آقا
باید بگم احتمالا در جریان کامل قرار نگرفتند . خدا وکیلی این همه فجایع فقط کار عده ای گرسنه بود.لطفا کسانی که دست اندر کارهستند فیلمهای آن گرسنه گان را برای حاج آقا نمایش دهند که یک مشت محارب چگونه آسایش ملت را سلب کردند.
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
2
0
مردم گول این ژست های انسان دو ستانه را نخورید. اینها همو شون یکسان هستند . این حرف ها هم از ریا است. باور نکنید
مدیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
4
0
جناب ایازی، شما و امثال شما را باید سلبریتی های معمم نامید! براتون وجیه المله بودن اونقدر مهمه که عقلتون از کار افتاده! کلی حقوقدان و مجتهد توی شورای نگهبان تکلیف این که محاربه چیه و محارب کیه را روشن کرده اند! نظر اونا، هرچه باشه، میشه قانون! شما یک نفری اونا یک جمعند! همه باید اطاعت کنند! ... شماها نمیفهمید که حرفتون اسلامی بودن جمهوری را زیر سئوال میبره؟!؟ اشکالی نداره نظر دیگه ای داشته باشید ولی کار فعلیتون بی بصیرتیه! سلبریتی نباشید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
یا نفهمی یا صرفه ات در نفهمی یه ، کلی استاد دانشگاه حقوقدان مجتهد ومقامات سابق همین قوه قصاییه به رفتار غیرقانونی وعملکرد ضد دینی دادگاهها مستند به قران وروایت وقانون ایراد گرفته ان شما تازه ازخواب بیدارشدی ، ایت الله ایازی یکی شون بوده ایت الله مکارم شیرازی ، و...... هم بودند ، جناب مامور متملق، اسلامی بودن جمهوری اسلامی زیر سوال هست ود ر دهها زمینه دیگر قابل اثبات هست از رباخوری بانکی ۳۰ درصدی تاریاکاری وترویج دروغ وارتشا واختلاس وتبعیض وبی عدالتی بگیر تا ..... بی بصیرت هم شمای ساده لوح یا سایبری هستی که با وجود این همه دلیل بر صد اسلامی بودن اینسیستم برخلاف وجدان وشرف و حق، میخواهیی به زور ان را اسلامی جابزنی نه عزیزم با حلوا حلو دهن شیرین نمیشه ،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
ببند بابا عقده ای ! این اقا اگر براش وجیه المله بودن مهم بود الان ! باید دنبالش می افتاد ! بعد هم اقای بیسواد معنی وجیه المله رو می دانی ! وجیه المله یعنی کسی که بین مردم ابرو داره ! خب معنی حرف تو اینه که ایشون به خاطر کسب ابرو بین ملت خلاف حکومت ! حرف زده یعنی چی ! معنی حرف شما اقا مدیر ! یعنی این که برای داشتن ابرو بین مردم باید بر علیه حکومت اظهار نظر کرد این یعنی مردم در مقابل حکومتند ! نه ! ؟حکومتی که مردم در مقابلش باشند برای جرز دیوار خوبه ! اقای شیرین بیان مجیز گو .
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
0
1
آفرین به این آقای ایازی. دکتر شریعتی یکبار گفت که دین هیچوقت با کفر نمی جنگد. بلکه دین با دین می جنگد . همیشه یک دین مردمی با یک دین حکومتی در حال جنگ است . مثلا ابراهیم هم با دین حکومتی مستقر می جنگید . یا یوسف با کاهن ها می جنگید و...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
مدهب علیه مذهب
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان