تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۱۳ دی ۱۴۰۱

متاورس چیست و چگونه کار می‌کند؟

متا ورژن دقیقاً چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ از کجا شکل گرفته است؟ نمونه‌ها متاورس کدام‌اند؟ فناوری‌های مهم در متاورس چیست؟ حال قرار است جواب این سوالات را در مقاله پیش‌رو بررسی کنیم. پس با این مقاله همراه باشید.

متاورس چیست و چگونه کار می‌کند؟

رویداد۲۴ فاطمه گلی: اصطلاح "metaverse" به یک کلمه رایج در سیلیکون‌ولی تبدیل شده است. از زمانی که مارک زاکربرگ در اوایل سال 2022 گفت که آینده فیس‌بوک در متاورس خواهد بود، همه در تلاش بودند تا بفهمند متاورس چیست. پس از راه‌اندازی مجدد فیس‌بوک به‌عنوان متا در ماه اکتبر، صنعت فناوری با تب متاورس مواجه شد. هر شرکتی ناگهان وارد بازار متاورس شد، از مایکروسافت گرفته تا انویدیا، و افراد بی‌شماری ظاهراً یک‌شبه تبدیل به گوروهای متاورس شده‌اند.

اما متا ورژن دقیقاً چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ از کجا شکل گرفته است؟ نمونه‌ها متاورس کدام‌اند؟ فناوری‌های مهم در متاورس چیست؟ حال قرار است جواب این سوالات را در مقاله پیش‌رو بررسی کنیم. پس با این مقاله همراه باشید.

متاورس چیست؟

اصطلاح متاورس یکی از موضوعات پرطرف‌دار در زمان‌های اخیر بوده است. فیس‌بوک اعلام کرد که نام جدیدی برای شرکت مادر خود انتخاب کرده است و متا را به دنیا معرفی کرد. علاوه بر این، یک شرکت املاک مجازی، Metaverse Group، یک قطعه زمین مجازی را در Decentraland metaverse به قیمت حدود 2.43 میلیون دلار خریداری کرد.

پلتفرم‌های متاورس مبتنی بر NFT و فضاهای کاری مجازی مبتنی بر فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، نقاط عطف جدیدی را برای رشد در متاورس ایجاد می‌کنند.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که متاورس مانند یک پیشرفت در اینترنت عمل می‌کند و آن را وارد عرصه سه‌بعدی می‌کند. متاورس یک‌دنیای مجازی باز، مشترک و پایدار با فضاهای دیجیتال متعدد است که به کاربران امکان می‌دهد از خدمات و تجربیات مختلف استفاده کنند. کاربران می‌توانند به‌صورت آواتارهای دیجیتالی که با فناوری‌های VR/AR تکمیل شده‌اند وارد متاورس شوند تا از احساس حضور در متاورس اطمینان حاصل کنند.

کاربران می‌توانند در کنار اطمینان از تداوم داده‌های مربوط به هویت، ارتباطات، تراکنش‌ها و مالکیت دارایی با یکدیگر تعامل داشته باشند. برخلاف تصور رایج، متاورس جایگزین اینترنت نخواهد شد. در واقع، متاورس در اینترنت ایجاد می‌شود و به‌تدریج تغییراتی را در تجربیات وب ایجاد می‌کند.

متاورس چیست و چگونه کار می‌کند؟

متاورس چگونه کار می‌کند؟

به گزارش رویداد24 فیس‌بوک، مایکروسافت، گوگل و بسیاری دیگر از نام‌های بزرگ در دنیای فناوری در چند وقت اخیر بسیار در مورد متاورس صحبت می‌کنند. کنجکاوی در مورد اینکه متاورس چگونه کار می‌کند و چگونه می‌تواند آینده را متحول کند به‌تدریج افزایش‌یافته است. بااین‌حال، متاورس مفهومی کاملاً جدید است و بسیاری از مردم در تلاش برای یافتن معنای واقعی این واژه بوده‌اند.

ازیک‌طرف، شما توصیفات متاورس را به‌عنوان یک‌دنیای مجازی مشترک دارید، درحالی‌که از سوی دیگر، می‌توانید متوجه شرکت‌های بزرگی شوید که پلتفرم‌های متاورس خود را ارائه می‌کنند. متا ورژن در آینده چگونه شکل خواهد گرفت؟ شما می‌توانید پاسخ را تنها از طریق درک عمیق از عملکرد متاورس بیابید.

خاستگاه متاورس

اولین مورد ذکر شده از اصطلاح "متاورس" به یک رمان علمی - تخیلی در سال 1992 به نام تصادف برفی بازمی‌گردد. جالب اینجاست که این رمان تصویری تقریباً واقع‌گرایانه از متاورس ارائه می‌دهد. نیل استفن سون، نویسنده، متاورس را به‌عنوان نسخه‌ای آینده‌نگر و نهایی از اینترنت، فضای مجازی که اعمال کاربران بر زندگی فیزیکی آن‌ها نیز تأثیر می‌گذارد، توصیف کرد.

می‌توانید اشاره کوتاهی به عملکرد متاورس که در Snow Crash توسط نیل استفن سون توضیح داده شده است بیابید. این کتاب متاورس را به‌عنوان یک‌دنیای مجازی پایدار با تعاملات اجتماعی دیجیتال یا آواتارها و بازی‌های مجازی معرفی می‌کند. در طول تاریخ، بسیاری از کتاب‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های دیگر، بازنمایی‌های خامی از متاوره را به نمایش گذاشته‌اند.

به‌عنوان‌مثال، فیلم استیون اسپیلبرگ، Ready Player One، نشان داد که چگونه مردم در دنیای واقعی می‌توانند به واقعیت مجازی فرار کنند تا از وحشت یک‌دنیای دیستو پیایی فرار کنند. در هر گزارشی از متاورس و منشأ آن، می‌توانید یک موضوع مشترک را پیدا کنید که متاورس را با واقعیت مجازی مرتبط می‌کند. این می‌تواند به‌عنوان ابزاری قدرتمند برای کمک به افراد برای کشف تجربیات جدید و استفاده از موارد با اینترنت عمل کند.

متاورس چیست و چگونه کار می‌کند؟

نمونه‌های متاورس

در اینجا نگاهی می‌اندازیم به آنچه در حال حاضر در حال وقوع است که می‌تواند راه را برای متاورس هموار کند:

مایکروسافت

مایکروسافت در حال آزمایش با هولوگرام‌ها و ساخت برنامه‌های واقعیت ترکیبی و توسعه‌یافته (XR) است که با استفاده از پلتفرم   Microsoft Mesh  خود، دنیای واقعی را با واقعیت افزوده و مجازی ادغام می‌کند. سال آینده شاهد توسعه مناطق شبکه مجازی سه‌بعدی قابل کاوش برای خرده‌فروشی و فضاهای کاری خواهیم بود. ارتش ایالات متحده اکنون در حال کار با مایکروسافت بر روی هدست واقعیت افزوده هولولنز 2 است که سربازان از آن برای آموزش، تمرین و نبرد استفاده خواهند کرد. علاوه بر این،  Xbox Live در حال حاضر میلیون‌ها گیمر را در سراسر جهان پیوند می‌دهد.

متا

شرکت فناوری سابق متعلق به فیس‌بوک قبلاً سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در واقعیت مجازی انجام داده است، از جمله خرید Oculus در سال 2014. متا دنیای مجازی را تصور می‌کند که در آن آواتارهای دیجیتال برای اشتغال، مسافرت و لذت با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی تعامل دارند. زاکربرگ از حامیان پروپاقرص متاورس بوده است و ادعا می‌کند که این پتانسیل را دارد که جایگزین اینترنت آن‌گونه که ما می‌شناسیم شود. مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، در اعلام تغییر نام تجاری شرکت، گفت: "پلتفرم و رسانه بعدی یک اینترنت فراگیرتر و تجسم‌یافته‌تر خواهد بود که در آن فرد بخشی از تجربه است نه اینکه فقط به آن خیره شود."

روبلوکس

این پلتفرم که در سال 2004 راه‌اندازی شد، از انواع بازی‌های تولید شده توسط کاربر، از جمله بازی‌های نقش‌آفرینی مانند Bloxburg و Brookhaven پشتیبانی می‌کند، جایی که بازیکنان می‌توانند خانه، محل کار و سناریوهای نقش‌آفرینی بسازند. پس از عرضه اولیه عمومی خود در سال جاری، Roblox اکنون بیش از 45 میلیارد دلار ارزش دارد. دیوید بازوکی، مؤسس و مدیرعامل این پلتفرم، در روز عرضه عمومی اولیه سایت در ماه مارس، در توییتی از همه کسانی که به این پلتفرم کمک کردند تشکر کرد. Roblox از آن زمان با Vans همکاری کرد تا Vans World را بسازد، یک پارک اسکیت مجازی که در آن بازیکنان می‌توانند لباس‌های جدید Vans بپوشند، و همچنین یک Gucci Garden با نسخه محدود که در آن بازیکنان می‌توانند لباس و لوازم جانبی را برای خود مجازی خود امتحان کنند و خریداری کنند.

ماین کرافت

Minecraft، دنیای مجازی متعلق به مایکروسافت است که بین بچه‌ها محبوبیت دارد، اساساً همتای دیجیتالی لگوها است و بازیکنان شخصیت دیجیتالی خود را می‌سازند و هرآنچه را که دوست دارند می‌سازند. از ماه آگوست،  Minecraft بیش از 140 میلیون کاربر فعال ماهانه داشت. ازآنجایی‌که جوانان مجبور شدند در طول همه‌گیری بیشتر به ارتباطات مجازی تکیه کنند، محبوبیت آن افزایش یافت.

تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز که Fortnite را ایجاد کرده است، گفت: این راز نیست که Epic متعهد به ایجاد متاورس است. این برنامه دارای کنسرت‌های آریانا گرانده و تراویس اسکات، و همچنین تریلرهای فیلم و اولین نمایش‌های موسیقی، و بازسازی سخنرانی نمادین مارتین لوتر کینگ جونیور در سال 1963 به نام "I Have A Dream" است.

تعدادی از شرکت‌های کمتر شناخته شده دنیای مجازی خود را راه‌اندازی کرده‌اند. Second Life، یک‌دنیای فانتزی آنلاین که در سال 2003 راه‌اندازی شد، اکنون در دومین دهه خود به‌عنوان یک‌دنیای مجازی است.

Working of Metaverse

تابه‌حال، می‌دانید که متاورس یک فضای مجازی بزرگ، باز و پایدار است که توسط همه کاربران به اشتراک گذاشته شده است. متاورس تداوم داده‌ها را در کنار حصول اطمینان از اینکه کاربران می‌توانند دارایی‌ها و تجربیات درون متاورس را ایجاد و کسب درآمد کنند، حفظ می‌کند.

بااین‌حال، شما نیاز به درک عمیق‌تری از نحوه عملکرد متاورس با کاوش در لایه‌های مختلف متاورس دارید. هفت لایه معماری متاورس درک قابل‌توجهی از نحوه عملکرد متاورس ارائه می‌دهد. در اینجا مروری بر اهمیت هر لایه در معماری متاورس خواهد شد.

تجربیات

اولین عنصر در متاورس، تجربیات خواهد بود. در این صورت می‌توانید به تجربیاتی در قالب تصاویر سه‌بعدی یا تجربیات دوبعدی مراجعه کنید. به عبارت ساده، تجربیات در متاورس هر فعالیتی است که می‌توانید در آن شرکت کنید، مانند خرید، بازی، تعاملات اجتماعی یا بازی آنلاین.

کشف

کشف یکی دیگر از عناصر حیاتی برای شرکت‌های برتر متاورس است؛ زیرا به غنی‌سازی تجربیات کاربران کمک می‌کند. برای مثال، سیستم‌های کشف ورودی در اکوسیستم فراجهانی، مانند موتورهای جستجو، می‌توانند به یافتن خدمات و تجربیات جدید کمک کنند. از سوی دیگر، لایه اکتشاف متاورس دارای مزایای مراقبت اجتماعی در کنار رتبه‌بندی‌ها و ذخیره‌های موجود در متاورس است.

اقتصاد خالق

متاورس نقش سازندگان یا توسعه‌دهندگان را در عصر دیجیتال متحول کرده است. در روزهای اولیه وب، توسعه‌دهندگان برای ساختن یک برنامه عالی به تخصص در کدنویسی نیاز داشتند. با متاورس، می‌توانید از ابزارهای کم‌کد برای ایجاد برنامه‌ها استفاده کنید. اقتصاد خالق در متاورس می‌تواند دسترسی یکپارچه به ابزارهای طراحی و بازارها را ارائه دهد. علاوه بر این، اقتصاد خالق به تجارت و گردشکار برای ایجاد دارایی‌ها و تجربیات جدید در متاورژن دامن می‌زند. در نتیجه، کاربران تمایل بیشتری به اعمال کنترل کامل بر مالکیت و مدیریت دارایی‌های خود دارند.

محاسبات فضایی

مؤلفه مهم متاورس بعدی برای درک «چگونه متاورس کار می‌کند» به محاسبات فضایی اشاره دارد. واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، موتورهای سه‌بعدی، نقشه‌برداری جغرافیایی و رابط‌های کاربری چندوظیفه‌ای برخی از برجسته‌ترین اجزای محاسبات فضایی برای متاورس هستند. ترکیب این فناوری‌ها می‌تواند تضمین کند که کاربران تجربه‌هایی را در متاورس احساس می‌کنند.

عدم تمرکز

اهمیت تمرکززدایی برای متاورس هرگز نمی‌تواند نادیده گرفته شود، به‌ویژه برای تجربیات مستقل همه کاربران. چگونه متاورس تضمین می‌کند که هر کاربر می‌تواند یک تجربه دیجیتال منحصربه‌فرد در متاورس داشته باشد؟ فناوری بلاک‌چین به‌عنوان پاسخی به نیازهای تمرکززدایی در متاورس عمل می‌کند و به کاربران کمک می‌کند تا مالکیت داده‌ها و دارایی‌های خود را اعمال کنند.

روابط انسانی

جزء روابط انسانی نیز یکی دیگر از جنبه‌های حیاتی در معماری متاورس است. این برای کمک به کاربران برای دسترسی به متاورس ضروری است، در نتیجه به‌عنوان دروازه‌ای به متاورس عمل می‌کند. رابط انسانی در متا ورژن برای ارائه تجربیات همه‌جانبه در متاوره کار می‌کند. به‌عنوان‌مثال، دستگاه‌های لمسی، پوشیدنی‌ها، عینک‌های هوشمند، تلفن‌های همراه، ژست‌های حرکتی و مسیرهای عصبی می‌توانند کمک کنند تا به‌راحتی و بدون تنظیمات پیچیده وارد دنیای متاور شوید.

قابلیت اتصال

آخرین و مهم‌ترین نکته برجسته در کار متاورس که به‌وضوح توضیح داده شد، بر فناوری‌های اتصال متمرکز است. چگونه قرار است بدون اتصال و زیرساخت‌های لازم برای اجرای متاورس به متاورس دسترسی داشته باشید؟ به فناوری‌های ارتباطی مانند 5G، محاسبات ابری، Wi-Fi، پردازنده‌های گرافیکی و بسیاری از منابع محاسباتی دیگر فکر کنید. همه این اجزا برای اتصال کاربران به متاورس با اطمینان از تجربیات روان و بدون درز در دنیای مجازی ضروری هستند.

فن آوری‌های مهم در پشت  Metaverse

بحث در مورد کارکرد متاوره بدون ارجاع به فناوری‌هایی که متاوره را تشکیل می‌دهند ناقص می‌ماند. در حقیقت، فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و سایرین ساختار خاصی را برای توسعه متاورس تعریف می‌کنند. در اینجا مروری بر فناوری‌هایی است که طراحی اساسی متاورس را تشکیل می‌دهند؛ می‌کنیم.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یا AI جزء مهمی برای درک نحوه عملکرد متاورس و چگونگی بهبود آن در آینده است. ترکیبی از هوش مصنوعی و فن‌آوری متاورس می‌تواند ثبات زیرساخت متاورس را تضمین کند و در عین حال اطلاعات عملی را برای لایه‌های رو به روی کاربر تسهیل کند. NVidia Omniverse یکی از نمونه‌های برتر است که پیاده‌سازی سازنده هوش مصنوعی را برای توسعه فضاهای دیجیتال در metaverse به منظور تسهیل تعاملات اجتماعی به نمایش می‌گذارد.

متاورس چیست و چگونه کار می‌کند؟

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا می‌تواند به‌عنوان یک تقویت‌کننده قابل‌توجه برای متاورس عمل کند و شرکت‌های برتر متاورس باید از این فرصت استفاده کنند. اکوسیستم اینترنت اشیا می‌تواند نقشی حیاتی در پرکردن شکاف بین متاورس و دنیای فیزیکی ایفا کند. شما می‌توانید اینترنت اشیا را به‌عنوان یک رابط کاربری سه‌بعدی مناسب برای دستگاه‌های اینترنت اشیا باتجربه IoT شخصی‌سازی‌شده در نظر بگیرید. ترکیب متاورس و اینترنت اشیا می‌تواند به سازمان‌ها در دستیابی به تصمیمات مهم بر اساس داده‌ها با حداقل تلاش کمک کند.

مدل‌سازی سه‌بعدی

مدل‌سازی سه‌بعدی اساساً به استفاده از گرافیک کامپیوتری برای ایجاد یک نمایش سه‌بعدی از هر شی یا سطح اشاره دارد. شما نمی‌توانید نادیده بگیرید که چگونه مدل‌سازی سه‌بعدی یک فناوری مهم برای متاورس است؛ زیرا از یکی از گزاره‌های اساسی متاورس پشتیبانی می‌کند. در واقع، متاورس را می‌توان با تبدیل تصاویر و طرح‌های گرافیکی به نمایش‌های سه‌بعدی توسعه داد. علاوه بر این، اثربخشی مدل‌سازی سه‌بعدی می‌تواند تضمینی برای تجربه‌های همه‌جانبه در پلتفرم‌های متاورس باشد.

محاسبات فضایی

آخرین و مخرب‌ترین تغییر در متاورس به شکل محاسبات فضایی تکامل می‌یابد. این بدان معناست که کاربران مجبور نیستند برای دسترسی به خدمات یا تجربیات موردنظر خود از یک الگوی خاص پیروی کنند. به‌عنوان‌مثال، لازم نیست هر بار که می‌خواهید به متاورس دسترسی داشته باشید، به هدست‌های VR اعتماد کنید.

محاسبات فضایی اساساً به استفاده از فضای فیزیکی در قالب یک رابط کامپیوتری اشاره دارد. پیشرفت‌های AR با ارجاع به محاسبات فضایی به «چگونه متاورس کار می‌کند» پاسخ داده است.

نتیجه‌گیری

متاورس یک اینترنت تجسم‌یافته است؛ یک مکان اجتماعی که در آن افراد ممکن است از طریق آواتارهای فردی ارتباط برقرار کنند که باعث می‌شود احساس حضور بیشتری نسبت به یک مکالمه ویدئویی سنتی داشته باشند. درواقع به‌جای تماشای کارهایی که دیگران انجام می‌دهند، می‌توانید در زمان واقعی با آنها ارتباط برقرار کنید.

متاورس در قالب یک شبکه سازماندهی شده است. این مجموعه‌ای از خدماتی است که هم توسط شرکت‌هایی که بزرگراه‌های اختصاصی را بین خدمات خود می‌سازند و هم توسط افرادی که مسیرهای خود را بین مقصدها تراشیده‌اند، به طور ضعیفی به هم مرتبط هستند.

همچنین به همین دلیل است که خدمات اولیه مبتنی بر آواتار، مانند زندگی دوم، متاورس‌های مستقلی نیستند. متاورس از مجموعه‌ای خدمات به‌هم‌پیوسته تشکیل شده است، همان‌طور که اینترنت تلفن همراه از یک برنامه تشکیل نشده است و هیچ یک از برنامه‌های تلفن شما بدون حضور تعداد زیادی برنامه و سرویس دیگر وجود نخواهد داشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مطالب خواندنی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان