تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۸ دی ۱۴۰۱

آیا امگا ۳ باعث چاقی می‌شود؟

امگا ۳ خواص زیادی از جمله سلامت قلب و عروق، کاهش التهاب‌های بدنی و.. برای بدن به ارمغان می‌آورد. اما آیا باعث چاقی هم می‌شود؟

آیا امگا ۳ باعث چاقی می‌شود؟

رویداد۲۴ امگا 3 به صورت طبیعی در ماهی یافت می شود اما اگر بنا به هر دلیل مصرف ماهی در رژیم غذایی شما کم شده، باید برای دریافت امگا 3 قرص آن را استفاده کنید. از پرسش های متداول این است که، آیا امگا 3 باعث چاقی می شود؟ در پاسخ باید بگویم که خیر!!! در اقع مصرف مداوم این ماده سبب کاهش وزن و تناسب اندام خواهد شد. لازم به ذکر است در مصرف زیاد امگا 3 باید پرهیز کنید زیرا ممکن است عوارضی برای بدن به همراه داشته باشد. در ادامه مزیت های این ماده برای بدن و تاثیر آن بر وزن را توضیح خواهیم داد.

امگا 3 باعث چاقی می شود یا لاغری؟

چاقی و اضافه وزن رابطه مستقیمی با کالری دریافتی روزانه دارد، بطور مثال اگر کالری دریافتی از کالری که در طی روز می سوزانید بیشتر باشد، وزن شما اضافه و چاق می شوید.

امروز یکی از اصلی ترین علت های چاقی، مصرف غذاهای چرب و مضر و نداشتن تحرک کافی در روز است. مصرف امگا 3 به هیچ عنوان وزن را بالا نمی برد، بلکه مواردی که در بالا ذکر کردیم باعث افزایش وزن بدن و چاقی می شوند.

در واقع می توان گفت امگا 3 با از بین بردن چربی های ناسالم بدن، وزن را کاهش داده و باعث تناسب اندام خواهد شد.

امگا 3 از تکثیر سلول های چربی زا در بدن جلوگیری کرده و با افزایش حرارت بدن، سوخت و ساز و کالری سوزی را بالا می برد.

اسید های چرب مفید موجود در امگا 3 یک منبع عالی انرژی هستند، از این رو اثر چربی سوزی این ماده در بدن را افزایش می دهند.

لازم به ذکر است مصرف امگا 3 به تنهایی باعث کاهش وزن نمی شود بلکه در کنار آن باید یک رژیم غذایی مناسب و تحرک کافی داشته باشید.

با مطالبی که گفتیم می توانیم نتیجه بگیریم که این ماده نه تنها باعث افزایش وزن نمی شود، بلکه امگا 3 برای لاغری بسیار مفید است.

امگا 3 چگونه بر لاغری بدن تاثیر می گذارد؟

کاهش و افزایش وزن به وسیله امگا 3 به صورت علمی به اثبات نرسیده اما با توجه به تجربیات افراد مختلف می توان نتیجه گرفت این ماده در کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام تاثیرگذار است. امگا 3 با تاثیر مستقیم بر موارد زیر باعث لاغری می شود:

کاهش اشتهای کاذب

با توجه به تجربیات افراد، مشخص شد که آنها پس از مصرف امگا 3 برای چند ساعت احساس سیری می کردند و اشتهای خود را از دست می دادند.

افرادی که به دنبال لاغری هستند می توانند در کنار رژیم غذایی خود از امگا 3 استفاده کنند. البته باید بگویم که بیماران کلیوی و کسانی که سرطان دارند، با مصرف امگا 3 اشتهای آنها دو برابر می شود.

تاثیر امگا 3 بر روی اشتها در همه افراد یکی نیست اما در بیشتر مواقع باعث کاهش اشتهای کاذب می شود.

افزایش سوخت و ساز بدن

با بالا رفتن متابولیسم بدن، کالری بیشتر سوزانده می شود و در نتیجه زودتر به نتیجه دلخواه و تناسب اندام خواهید رسید.

تحقیقات انجام شده در رابطه با تاثیر مصرف امگا 3 بر روی سوخت و ساز بدن کامل نیست اما با توجه به تحقیقاتی که تا به امروز صورت گرفته، مصرف روزانه 6 گرم روغن ماهی( امگا 3) باعث افزایش 3 درصدی متابولیسم بدن خواهد شد.

کاهش چربی

امگا 3 چربی های بدنی را از بین می برد در نتیجه باعث عضله سازی و کاهش سایز و وزن خواهد شد. این ماده از تکثیر سلول های چری زا در بدن جلوگیری کرده و به همین ترتیب وزن را کاهش می دهد.

کاهش استرس

استرس در افراد رابطه مستقیمی با چاقی و اضافه وزن دارد. با مصرف امگا 3 هورمون های استرس( کورتیزول و آدرنالین) در بدن کاهش می یابد و در نتیجه از اشتهای زیاد ناشی از استرس و اضافه وزن جلوگیری می کند.

کاهش تری گلیسیرید در بدن

امگا 3 دارای ماده ای به نام اسید ایکوزاپنتانوئیک است که تری گلیسیرید بدن را تا حد ممکن کاهش می دهد. تری گلیسیرید نوعی چربی بوده که اگر در خون افزایش یابد، باعث چاقی خواهد شد.

باید بگویم که انجام حرکات ورزشی و داشتن یک رژیم لاغری صحیح، در تاثیر روغن ماهی بر لاغری تاثیر مستقیمی دارد. زمانی که امگا 33 مصرف می کنید، سوخت و ساز بدن و کالری سوزی در زمان وزن دو برابر می شود و اینگونه به لاغری و رسیدن شما به تناسب اندام کمک می کند.

روغن ماهی باعث می شود که در هنگام ورزش بدن به جای سوزاندن کربوهیدرات، چربی های مضر و اضافه را بسوزاند؛ پس در کنار مصرف روغن ماهی، .ورزش را فراموش نکنید.

امگا 3 چه خواصی برای بدن دارد؟

مواد مغذی و اسید های چرب موجود در امگا 3 باعث شده اند که این ماده برای بدن خواص زیادی به همراه داشته باشد. بجز خاصیت کاهش وزن روغن ماهی می توانیم به مزیت های دیگر آن اشاره کنیم:

  • کنترل فشار خون
  • کاهش التهاب های بدن
  • کاهش تری گلیسرید
  • کاهش بیماری های قلبی و عروقی
  • کاهش تپش های نامنظم قلب
  • جلوگیری از سکته قلبی و مغزی
  • درمان افسردگی و اضطراب
  • تضمین سلامت چشم
  • درمان و مقابله با بیماری های خود ایمنی
  • از بین بردن علائم آسم در کودکان
  • کمک به سلامت پوست
  • کاهش سکته های قلبی و مرگ ناگهانی در بیماران قلبی

متخصصان تغذیه و انجمن قلب آمریکا، توصیه کرده اند که، حداقل 2 الی 3 بار در هفته باید روغن ماهی ( امگا 3) مصرف کنیم.

این ماده را می توانید با مصرف ماهی سالمون، ساردین و.. به دست آوریم. اگر بنا به هر دلیلی نتوانستید ماهی را در رژیم غذایی خود جای دهید، باید از مکمل های امگا 3 استفاده کنید.

مقدار مجاز مصرف روغن ماهی در روز بین 300 الی 3000 میلی گرم است و بهتر است بیش از این مصرف نکنید. توصیه می شود برای اینکه مقدار دقیق مصرف امگا 3 در طی روز را بدانید، با پزشک خود مشورت کنید و مطابق با دستورات او پیش بروید.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان